http://verkkokauppa.planeetta.net/e … bjectPath=/Shops/vlsi/Products/8033 Tämmönen verme. Eli apua niille joilla kuunteluhuoneen akustiikassa on ongelmia, bassotaajuuksiahan on vaikea taltuttaa ilman valtavia sijoituksia akustiikkaan. Tämä laite on tarkoitettu pelkästään subwooferin korjaukseen, eli ei toimi stereokaiuttimien yhteydessä. Laite sijoitetaan jakosuotimen ja subwooferin väliin ja laite mittaa taajuusvasteen ja tekee tarvittaessa max. 24 q-arvoltaan kapeaa vaimennusta vasteeseen (vaimentumia ei kannata taajuuskorjaimella korjata). Eihän tämä ole ensimmäinen tai ainutlaatuinen, mutta kovin montaa vastaavaa laitetta ei taida markkinoilta löytyä, eikä varmasti yhtään joka olisi edes lähimain samoissa hintaluokissa. Laitteeseenhan kuuluu mittamikrofoni ja tosiaan korjaukset tapahtuu automaattisesti. Samat asiathan voi suorittaa myös sopivalla eq:lla ja ja käypäisillä mittareilla, mutta vaatii huomattavasti enemmän perehtymistä. Ja en itse ole millään tavalla kytkeytynyt laitteen myyntiin, olen vain itse kiinnostunut tuosta. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
anapena 13.12.2007 12:04:39 | |
---|
Samoissa hintaluokissa ollee käytetty Behkun Ultracurve, uusi malli 3sataa. Toki Beessä on lisäksi jotain muutakin tosi tarpeellista. Silti tuo VLSI on mukavan karun näköinen:) |
Zammy 13.12.2007 12:30:19 | |
---|
Samoissa hintaluokissa ollee käytetty Behkun Ultracurve, uusi malli 3sataa. Toki Beessä on lisäksi jotain muutakin tosi tarpeellista. Silti tuo VLSI on mukavan karun näköinen:) Joo, behkun lisäksi tarvitsee tosin vielä mittakaluston + hieman tietotaitoa. Parhaimmillaanhan tuo behringer kyllä mahdollistaa vielä suuremmat säätömahdollisuudet. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
mhelin 13.12.2007 22:32:34 (muokattu 13.12.2007 22:33:43) | |
---|
Hervannan miehet ovat sitten siirtyneet MP3-soittimista subbareihin. Asiallisen oloinen ja varmaan tarpeellinen laite, tuo hinta ei ole kohtuuton. IK Multimedialta on muuten tullut vastaava softa joka integorituu DAW sydeemeihin VST/RTAS tai AU tyyppisten plugreiden muodossa: http://www.ikmultimedia.com/Main.html?arc/index.php Hinta on vaan suolainen, > 500 rahayksikköä (hintaa sisältyy softa ja mittamikki). Tuolla tosin kyllä hoitelee myös koko äänispektrin eikä vain alapäätä. |
Zammy 14.12.2007 10:20:53 | |
---|
Tuolla tosin kyllä hoitelee myös koko äänispektrin eikä vain alapäätä. Kuinkahan kannattavaa koko kaistan equttaminen yleensä on? Mulla on sellainen mututuntuma asiasta, että bassojen korjaaminen eq:lla on ongelmattomampaa kuin koko kaistan korjailu, koska eq:han aiheuttaa samalla mm. vaihevirheitä ääneen, pitemmillä bassoaalloilla tämä ei ole niin suuri ongelma kuin korkeammilla taajuuksilla. Onko jollain tanakkaa faktaa asiaan liittyen? Tai hyviä linkkejä. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
mhelin 14.12.2007 21:18:26 (muokattu 14.12.2007 21:24:21) | |
---|
koska eq:han aiheuttaa samalla mm. vaihevirheitä ääneen Joo mutta nuo alunperin kaiuttimesta johtuneet taajuusvasteen virheet myös aiheuttavat vaihevirheitä ja ovat luonteeltaan sellaisia ("minimivaiheisia") että korjaava ekutus korjaa myös vaihetta. Tietty jos korjataan suuntaavuuden vähenemistä mentäessä alemmille taajuksille EQ:lla viivästetään samalla spektrin alapäätä koska se ei ole minimivaiheinen ilmiö vaan tosiaan äänienergian hajoaminen ympäriinsä tiputtaa alapään tasoa eteenpäin (ja kasvattaa tietty taaksepäin mutta kukapa niitä muualta kuin edestä kuuntelee, ja toisaalta heijastukset taas laittavat vasteen ja vaiheen käppyrälle uudelleen). IK Multimedian ja esim. Genelecin systeemit voivat myös mitata toistoa monesta eri paikasta kun simppeli DRC elikkä digitaalinen huonekorjaus usein hoitelee vain yhden kuuntelupisteen. Bassotoistossa myöskin pieni kuuntelupaikan muutos voi kääntää kuuntelupaikan vasteen vaikka mihin suuntaan jos akustiikka on huono, joten ei noilla ihmeitä tehdä bassotoistollekaan. |