Aihe: Klassinen kitara ja jalkatuki/muut tuet
1
Sfp
11.12.2007 20:46:01
Millaisia kitaratukia muusikoiden.netin klasarikitaraistit käyttää? Normaalia jalkatukea vai jotain toisenlaista härveliä? Itselläni selkävaivojen takia olen vaihtanut kitaraan kiinnitettävään tukeen. Onko kenelläkään japanilaista "Guitar Rest":iä? Paketissa taitaa lukea "Guitar Rest" (Gr-2, G.Rest Murata, Produce of japan tai jotain tuohon suuntaan :)
Jos jollain on niin, mistä on ostanut? Olen kuullut että hyvä tuki on ja olen miettinyt ostamista. Tuo on siis sellainen vasemmalle jalalle tuleva, ja ei ole imukupeilla kiinnitettävä.
Doom all over the world.
Chemo
11.12.2007 21:09:23

Mä käytän ihan perusmallista, täntyyppistä: http://www.thomann.de/fi/km_1467_fussbank.htm
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
efnian
11.12.2007 21:51:50 (muokattu 11.12.2007 22:02:08)
Millaisia kitaratukia muusikoiden.netin klasarikitaraistit käyttää? Normaalia jalkatukea vai jotain toisenlaista härveliä? Itselläni selkävaivojen takia olen vaihtanut kitaraan kiinnitettävään tukeen. Onko kenelläkään japanilaista "Guitar Rest":iä? Paketissa taitaa lukea "Guitar Rest" (Gr-2, G.Rest Murata, Produce of japan tai jotain tuohon suuntaan :)
Jos jollain on niin, mistä on ostanut? Olen kuullut että hyvä tuki on ja olen miettinyt ostamista. Tuo on siis sellainen vasemmalle jalalle tuleva, ja ei ole imukupeilla kiinnitettävä.

Jalkatukea ei kannata mielestäni missään nimessä käyttää, se on ergonominen helvetti. Itse käytän Gitanoa: http://www.thomann.de/fi/gitano_gitarrenstuetze.htm

Kannattaa myös kokeilla sen laittamista oikean jalan päälle, jolloin 12. nauha on enemmän ruumiin keskiviivan kohdalla.

Mutta klassista kitaraa soittaessa selän tulisi olla suorassa, ei kumarassa tai vinossa, ja olkapäiden samalla tasolla. Selkä- tai jalkakipuja tai mitään kipuja ei saa tulla. Jos tähän pääsee niin soittoasento on joka tapauksessa hyvä.
okkis
11.12.2007 22:27:26 (muokattu 11.12.2007 22:29:44)
Jalkatukea ei kannata missään nimessä käyttää, se on ergonominen helvetti. Itse käytän Gitanoa: http://www.thomann.de/fi/gitano_gitarrenstuetze.htm

Kannattaa myös kokeilla sen laittamista oikean jalan päälle, jolloin 12. nauha on enemmän ruumiin keskiviivan kohdalla.

Mutta klassista kitaraa soittaessa selän tulisi olla suorassa, ei kumarassa tai vinossa, ja olkapäiden samalla tasolla. Selkä- tai jalkakipuja tai mitään kipuja ei saa tulla. Jos tähän pääsee niin soittoasento on joka tapauksessa hyvä.

Kannattaapa tätäki lukiessa kumminki muistaa ettei tämä oo ihan ainoa totuus, vaan esimerkiksi olkapäät ei voi mitenkään olla kokoaikaa samalla tasolla, se on aika luontevaa että toinen laskee (etenkin vasen, vaikkapa noustessa otelaudalla korkeampiin ääniin, lähelle kopan aukkoa). Yleisesti ottaen tietysti balanssi tulisi säilyttää tuossa, ryhti olla hyvä ja soittoasento kaikinpuolin mukava ja toimiva (aika henk. koht.). Tällä tietysti vältetään myös kivut, joista puhuitkin.
Täytyy kumminkin muistaa, että erilaisiin kipuihin vaikuttaa moni asia, joista eritoten soittoasento ja sitä kautta lihasten/ruumiin jännittäminen ja jonkinasteinen kramppaaminen ovat pääsyitä. Halusin kumminkin sanoa, että kipuja varmasti tulee useimmille ellei kaikille, vaikka soittoasento olisikin kovin luonteva. Tähän vaikuttaa mm. soittoaika ja varmaan joiltain osin sen yksipuolisuus. Hyvällä soittoasennolla kumminkin kipuja voi välttää hyvin pitkälti, ehkä jopa estää niiden tulo. Kunhan muistaa että jonkinasteiset ja tilapäiset lihassäryt voivat olla ihan normaaleja, varsinkin harrastusta aloittaessa. Soittoasennothan eivät ole ihmiselle luonnollisia asentoja, kuten nukkuminen on. Joten kipujen tulo ei ole mikään synti.

En nyt koittanu tällä mitenkään kaivaa verta nenästäni, halusin vaan lähinnä syventää jo aiemmin kirjoitettua tekstiä, josta tuntu että kannattais ehkä mainita. Sinänsä kun klassista musiikkia yleensäkki pidetään tosi rajoitettuna (kaikenlainen turha paskanjauhanta esim. ettei samaa kieltä saisi soittaa kahta kertaa peräkkäin samalla sormella... kukahan diipadaapa tällaistakin on keksinyt, siis eihän siinä ole mitään järkeä. Taustalla häilyvänä ajatuksena ehkä saattaa huomata sen että aloittelijat oppisivat oikeanlaisen tekniikan alkeita, mutta itsessään lausahdus on kyllä eräs typerimmistä mitä olen kuullut. Kuulostaa niin elitistiselta että näin PITÄISI tehdä. Eihän musisointiin tällaisia rajotuksia tarvitse. Riittää vaan, että tietää, miten asiat kannattaa tehdä). Tietysti rajoitteita tarvitaan, mutta ne eivät saa olla liioiteltuja, "soitat väärin jos et soita näin". Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka miten pitkän romaanin, mutta parempi kun palaan asiasta astiastolle.

Itse käytän tavallista jalkatukea. Se vaan toimii.
Sfp
12.12.2007 06:54:23
Juu hyvä kirjoitus. Kiitos. Itse olen ammattiopiskelija, joten soittotaustaa on eli olen tietoinen mikä on pientä venymistä ja mikä sitten vääränlaista kipua :) Kyllä on ollut pakko siirtyä käyttämään tukea, jossa molemmat jalat on maassa. Saan sillä myös (henk.koht)paremman soittoasennon. Ainiin, jos jollain on myynnissä tuollainen japanilainen "Gitar Rest", niin pikaviestiä mulle vaan.
Doom all over the world.
18is9
15.12.2007 14:48:29

Minä tilasin Liikaselta vähän tuon Gitar Restin näköisen puisen härvelin monta vuotta sitten ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Se tulee imukupeilla kiinni kitaraan ja pysyy siinä koskematta ehkä pari tuntia. voin koettaa kaivaa mallin ja merkin ylös jostain, mutta Keijolta voi kysellä Liikasen liikkeestä lisää.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
quitaristi
19.12.2007 08:56:10
Mä käytän ihan perusmallista, täntyyppistä: http://www.thomann.de/fi/km_1467_fussbank.htm

En ole tätä toista ikinä edes nähnyt, mutta tuota perinteistä, joka on tuossa lainaamassani linkissäkin, on kovassakin käytössä :D.
Esko Piirimäki
12.01.2008 00:43:14
Täytyy muuten muistaa noi "sylituet". 9 vuotta olen soittanu normituella, nyt on (tosin toisesta syystä kuin kitaransoitosta) tullut selkävaivoja. Aika tuenvaihdolle...
Mordax
01.02.2008 15:19:42
Minä tilasin Liikaselta vähän tuon Gitar Restin näköisen puisen härvelin monta vuotta sitten ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Se tulee imukupeilla kiinni kitaraan ja pysyy siinä koskematta ehkä pari tuntia. voin koettaa kaivaa mallin ja merkin ylös jostain, mutta Keijolta voi kysellä Liikasen liikkeestä lisää.

Minullakin on ollut tuollainen kyseinen härveli jo pari vuotta. Hintaa sillä oli ostohetkellä 50 euroa, eli suhteellisen paljon, mutta ergonomisuudessa se voittaa halvemmat jalan alla pidettävät tuet mennen tullen. Olen 185 senttimetriä pitkä, ja ilman Liikasen tukea soitellessa selkä kipeytyy muutamassa hetkessä.

Vaikka kyseinen jalkatuki on sangen pehmeästä puusta valmistettu, on se kestänyt kovaakin käyttöä. Eniten minua säälittää kitarani, sillä imukupit ovat todella vahvoja. Heikosta kestävyydestä ja irtoavuudesta ei siis ole pelkoa. Komeat lurpsautusäänet imukuppeja kitarasta irroittaessa ovat luonnolisesti plussaa.
Where's that confounded bridge?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)