Aihe: Yksityisten soittotuntien laskutus/verot
1
kimurantti1
06.12.2007 23:32:31 (muokattu 07.12.2007 01:10:37)
Moi,

Olen jo jonkin aikaa pitänyt yksityisiä kitaratunteja, mutta nyt alkaa olla sellainen tunne, ettei ole sopivaa tehdä hommaa enää pimeästi. En ole kuitenkaan varma virallisista kuvioista, että miten pitäisi toimia. Olen opiskelija, ja minulla ei siis ole mainittavia tuloja, mitä nyt keikkailusta jonkin verran.

Ensimmäisenä tulee mieleen laskutus. Kun laskutan tunneista, niin minun pitäisi kai kirjoittaa jonkinlainen kuitti tai tosite siitä, että olen laskuttanut asiakasta. Osaisiko joku neuvoa tässä? Toinen on sitten tulojen ilmoittaminen verottajalle. Veroilmoitukseen tietenkin, mutta miten nämä tulot ilmoitan?

Onko laskutuksen ja tulojen ilmoittamisen verottajalle lisäksi jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon, kun ns. virallistan toimintaa?
rintapek
08.12.2007 01:16:20

Paikallinen yrityshautomo osannee auttaa.
Avoin yhtiö- kitaraopisto kimurantti.
One kind of music only - the good kind
oiva tumpeloinen
08.12.2007 12:09:07
Paikallinen yrityshautomo osannee auttaa.
Avoin yhtiö- kitaraopisto kimurantti.

Kannattaako edes avointa yhtiötä moiselle. Luulisin, että toiminimi on theokkain tapa. Sillä oletuksella, ettei hommassa kuitenkaan isot rahat pyöri.

Mutta joka tapauksessa se firma kannattaa laittaa, niin on korvaukset helpoin pyörittää. Jos yksityishenkilönä yrität laskuttaa, niin sun tulo on silloin suoraan palkkatuloa. Silloin sun työnantajan pitää huolehtia kaiken maailman eläkemaksuista ja vastaavista maksuista. Ilman firmaa se työnantaja on siis oppilas.

Nyt jos menin pahasti puihin niin korjatkaa.
rintapek
08.12.2007 23:00:28

Nyt jos menin pahasti puihin niin korjatkaa.

En tiedä menikö puihin. Ei minunkaan pointtini ollut yritysmuodon valinta.