Aihe: Yksityisten soittotuntien laskutus/verot
1
kimurantti1
06.12.2007 23:32:31 (muokattu 07.12.2007 01:10:37)
Moi,

Olen jo jonkin aikaa pitänyt yksityisiä kitaratunteja, mutta nyt alkaa olla sellainen tunne, ettei ole sopivaa tehdä hommaa enää pimeästi. En ole kuitenkaan varma virallisista kuvioista, että miten pitäisi toimia. Olen opiskelija, ja minulla ei siis ole mainittavia tuloja, mitä nyt keikkailusta jonkin verran.

Ensimmäisenä tulee mieleen laskutus. Kun laskutan tunneista, niin minun pitäisi kai kirjoittaa jonkinlainen kuitti tai tosite siitä, että olen laskuttanut asiakasta. Osaisiko joku neuvoa tässä? Toinen on sitten tulojen ilmoittaminen verottajalle. Veroilmoitukseen tietenkin, mutta miten nämä tulot ilmoitan?

Onko laskutuksen ja tulojen ilmoittamisen verottajalle lisäksi jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon, kun ns. virallistan toimintaa?
rintapek
08.12.2007 01:16:20

Paikallinen yrityshautomo osannee auttaa.
Avoin yhtiö- kitaraopisto kimurantti.
One kind of music only - the good kind
oiva tumpeloinen
08.12.2007 12:09:07
Paikallinen yrityshautomo osannee auttaa.
Avoin yhtiö- kitaraopisto kimurantti.

Kannattaako edes avointa yhtiötä moiselle. Luulisin, että toiminimi on theokkain tapa. Sillä oletuksella, ettei hommassa kuitenkaan isot rahat pyöri.

Mutta joka tapauksessa se firma kannattaa laittaa, niin on korvaukset helpoin pyörittää. Jos yksityishenkilönä yrität laskuttaa, niin sun tulo on silloin suoraan palkkatuloa. Silloin sun työnantajan pitää huolehtia kaiken maailman eläkemaksuista ja vastaavista maksuista. Ilman firmaa se työnantaja on siis oppilas.

Nyt jos menin pahasti puihin niin korjatkaa.
rintapek
08.12.2007 23:00:28

Nyt jos menin pahasti puihin niin korjatkaa.

En tiedä menikö puihin. Ei minunkaan pointtini ollut yritysmuodon valinta.
Lähinnä se, että ymmärsin, että kimurantti on asiassa vakavissaan, joten oikea osoite on paikallinen yrityshautomo. Siellä on väkeä, joka saa palkan siitä, että auttaa ja opastaa, vaikka siinä yritysmuodon valinnassa. Ja muissa asioissa. Mikäli oikeasti on tarkoitus perustaa oikea firma, eikä vain jotain, minne saa alvittomia hankintoja ja soittimia verovähennyksiin.
One kind of music only - the good kind
kimurantti1
10.12.2007 12:12:12 (muokattu 10.12.2007 12:24:23)
Jep, olen kyllä ihan vakavissani homman kanssa. Oiva tumpeloinen oletti sikäli oikein, että eihän tässä yksityisessä opetushommassa mitkään isot rahat pyöri, eikä oikeastaan sen takia tullut ensimmäisenä mieleen sinne "yrityshautomoon" suunnistaa. Nyt kun ajattelen asiaa, niin toisaalta pitäisi jotenkin järkevästi pystyä laskuttamaan muustakin kuin kitaratunneista, kuten esimerkiksi pienimuotoinen tuottajan/studiosoittajan palkkio ja muuta vastaavaa. Voipi olla että pitää sitten sinne lähteä kyselemään. Mulla ei kuitenkaan ole vielä leipä tässä hommassa kiinni (eikä vielä parin vuoden sisäänkään, opinnot kun on kesken), joten en viitsisi aloittaa mitään älytöntä projektia, josta onkin enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Lähinnä tuosta soittotuntiasiasta kiinnostaisi sellaisten ihmisten kokemukset, jotka niitä pitävät. Varmastikin on olemassa yksi tai kaksi tapaa, jolla homma useimmiten hoidetaan. Pimeänä toimiminen tietenkin on yleisin, mutta jos nyt jätetään se pois laskuista.
panadol
10.12.2007 21:12:19
Itse olen aika ajoin pohtinut aivan samaa kysymystä. Valitettavasti olen aina tullut siihen tulokseen, että homman "virallistamisesta" seuraa enimmäkseen pelkkää harmia.

Jotta voisit oikeasti vähentää jotain materiaalihankintoja veroista, pitäisi hommalla tienata enemmän, kuin todennäköisesti aiot. Et aikone päätoimiseksi kitarakouluyrittäjäksi?

Jos haluat että käteesi jää edes suunnilleen sama summa kuin nykyään, on vain yksi taho, joka voi maksaa erotuksen; asiakkaasi. Aivan ilmeisenä vaarana on että he äänestävät jaloillaan. Sinunhan pitäisi maksaa paitsi verot, kaikki mahdolliset Tellit ja Lellit ja mitäniitänytonkaan, mikäli mitään yritysmuotoa harkitset.

Yrittämisessä on niin paljon muuta työtä kuin itse soitonopettaminen, että palkaton työmääräsi moninkertaistuu.

Verottajan kanssa saa olla kieli keskellä suuta. Eräs tutun tuttuni "virallisti" pienimuotoisen shiatsu-hierontatoimensa muutama vuosi sitten, ja seurauksena oli pelkkiä harmeja toisensa perään. Jos tulot jäävät välillä kovin pieniksi, voi olla työn takana saada verottaja uskomaan ettet yritä pimittää osaa tuloista.

Yrittäjä on työttömyyden kohdatessa eri asemassa kuin työntekijä. Kylmä tosiasia on että työttömyystilastoista siivotaan pois kaikki "yrittäjät" jotka "työllistävät itse itsensä yritystoiminnallaan". Tästä voi koitua ongelmia työvoimaviranomaisten kanssa.

Pimeästi töitä tehdessä eläkkeet eivät tietenkään kartu. Siksi en itse teekään soittokeikkaa pimeästi. Asian moraalista puolta ajatellen harmaa talous on toki ongelma, mutta satunnaisten yksityisten soittotuntien merkitys on kansantaloudellisesti jokseenkin olematon, joten en tuntisi kovin suuria tunnontuskia asian tiimoilta ;). Ammattimuusikotkin yleensä toimii näin, ilmeisistä syistä johtuen. Eräs tuntemani ammattimuusikko piti ihan virallisesti soitinkoulua jonkun vuoden, mutta homma lopahti, kun tulot eivät juuri kattaneet kuin hädin tuskin tilavuokran.

Musiikkibisnes-palstalla oli muistaakseni jokunen ketju eri yritysmuotojen eduista ja haitoista.

Mikäli joku on saanut homman toimimaan ihan virallisesti, olisin minäkin kiinnostunut kuulemaan siitä.
kimurantti1
10.12.2007 23:44:49 (muokattu 10.12.2007 23:55:17)
Panadol, tiivistit aika hyvin myös mun ajatukseni asiasta. Siksipä tämä onkin vasta pohdintavaiheessa. En todellakaan aio päätoimiseksi kitarakouluyrittäjäksi. Olen musiikinopiskelija, se jo varmastikin asettaa homman tiettyyn perspektiiviin. Rahaa ei liiku sen enempää kuin opiskelijan on lupa vuodessa tienata, ilman että tuet laskevat.

Olen kyllä lukenut eri yritysmuotoja koskevia keskusteluja musabisnes-palstalta, ja silläpä tulinkin kyselemään, koska mikään niistä ei tunnu mielekkäältä vaihtoehdolta. Toisekseen, jos minulla olisi yrittäjästatus, niin opintotuille voisi varmaankin toivottaa hyvästit, mikä tekee esimerkiksi toiminimen perustamisesta lähinnä absurdin ajatuksen.

Saas nyt nähdä. Ehkä enemmän mua kiinnostaa nyt se, että onko näitä yksityistunteja virallisesti mutta sivutoimisesti (leipä ei ole kokonaan kiinni opetushommissa) pyörittäviä henkilöitä ylipäätään kuinka monta, jos yhtään?
Olga
11.12.2007 16:02:53
Ehkä enemmän mua kiinnostaa nyt se, että onko näitä yksityistunteja virallisesti mutta sivutoimisesti (leipä ei ole kokonaan kiinni opetushommissa) pyörittäviä henkilöitä ylipäätään kuinka monta, jos yhtään?

Täällä!
Olen ennakkopidätysrekisterissä ja minulla on y-tunnus. Ongelmia verottajan kanssa ei ole ollut, toimistossa ovat jopa kädestä pitäen opettaneet (kahdesti) täyttämään veroilmoituksen. Jätin oppilaat vuodeksi sijaiselle, jolloin myös tulot loppuivat. Verotoimistosta ystävällisesti poistettiin puhelinsoiton jälkeen jo määrätyt ennakkoverot.

En ole ihan varma, mutta tuskin ennakkopidätysrekisteriin kuuluminen suoraan vaikuttaa opintotukeen, kysehän on siitä kuinka paljon tienaat. Mainituista telleistä ja lelleistä ei omalla kohdallaan kannata pienimuotoisessa yksityisopetuksessa olla huolissaan, pakolliset eläkemaksut alkavat juosta vasta kun tuloa yritystoiminnasta tulee yli 6 054,55€ vuodessa

Sitten se toinen tapa: Veroehdotuksessa taitaa olla kohta "muut tulot" joihin voi laitttaa esim. yksityistunneista saadut rahat.

Vaikka veroilmoitus vaatiikin vähän vaivannäköä, suosittelen y-tunnusta, mikäli haluat paremmin hyödyntää vähennykset. Omavastuu esim. matkakustannuksissa ja muissa tulonhankkimiskuluissa tippuu pois.
Olga
12.12.2007 11:23:36
Mitenkäs laskutus toimii tässä tapauksessa, kun ei kai yksityishenkilö voi laskuttaa yksityishenkilöä?
Jaa. Täytyy tarkistaa. Itse en ole kyseisellä tyylillä toiminut, mutta ystäväni kyllä. Joku systeemihän siinä on oltava.
uruttaja
12.12.2007 11:47:26
Mitenkäs laskutus toimii tässä tapauksessa, kun ei kai yksityishenkilö voi laskuttaa yksityishenkilöä?

Ei toimi mitenkään noilla muuttujilla.
Mazah
15.12.2007 21:53:43

Luulisin, että työkorvaus on päivän sana. Verohallinnon sivuilta löytyi jotain:
http://www.vero.fi/default.asp?article=4050&language=FIN

Käytännöstä ei mitään hajua, mutta sen sanon, että avoin yhtiö (joka on henkilöyhtiö, jossa täytyy olla kaksi vastuunalaista osakasta) ei ainakaan ole se juttu jota kautta toi kannattaa hoitaa. Toiminimestä nyt olisi tämän luokan liikevaihdoilla tuskin juurikaan vaivaa, alv-velvollisuusraja tuskin tulisi täyteen.

Onko jollakulla kokemusta työkorvauksen saajana tai suorittajana? Mistä tahansa työstä?
www.myspace.com/themetalmonk www.farmakonband.com www.myspace.com/avenie www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
kimurantti1
15.12.2007 23:23:12
Tsekkasin tuolta kohdasta nro6 eteenpäin, ja en oikein saanut selvää, että voiko yksityishenkilö maksaa toiselle yksityishenkilölle työkorvausta, tai voiko yksityishenkilö laskuttaa toista yksityishenkilöä tällä tavoin. Tiedän toki mitä luonnollinen henkilö tarkoittaa, mutta kaikki sivun lopussa annetut ennakkotapaukset koskivat yritysten tai vastaavien yksityishenkilöille maksamaa työkorvausta. Siellä ei siis ollut ennakkotapausta, jossa sekä työkorvauksen maksajana että saajana olisi ollut yksityishenkilö.
uruttaja
16.12.2007 00:08:20
Ennakonperintärekisterissä oleva yrittäjä/yritys voi laskuttaa. Toiminimi sujuvin, ei maksa perustaminen kuin jotain 60 euroa. Kirjanpitovelvollisuus tulee kaupan päälle.
Fortune
16.12.2007 22:33:56 (muokattu 16.12.2007 22:37:04)
Ennakonperintärekisterissä oleva yrittäjä/yritys voi laskuttaa. Toiminimi sujuvin, ei maksa perustaminen kuin jotain 60 euroa. Kirjanpitovelvollisuus tulee kaupan päälle.

65 euroa on päivän hinta ja ei vaadi tosiaankaan suurempia toimenpiteitä. Ja sitten voit laskuttaa huoletta, ilman että asiakkaalla on huolta siitä, että joutuu maksamaan työnantajamaksuja - kun lasku on maksettu, ennakkoperintärekisterimerkintäsi on merkki siitä, että hoidat verosi ja maksusi itse.

Ennakoperintärekisteriin ilmoittautuminen, mahdollinen alv-velvolliseksi rekisteröityminen yms. hoituvat Y3-lomakkeen täytöllä. Maistraatissa ja verotoimistossa on asiakaspalvelijoita, jotka osaavat neuvoa, se on heidän työnsä.

Jos välillä on vähemmän toimintaa, niin eikun vain ilmoitusta verottajalle, että vetävät ennakot nolliin. Ja parempihan se on ilmoittautua varmuuden vuoksi alv-velvolliseksikin, jos vaikka lipsahtaa yli sen 8500 euron rajan. Sen alle jäävät tilitetyt alvit saa kuitenkin aina takaisin ja kun ilmoittautuu alv-velvolliseksi, niin saa myös vähentää ostojen alvit.

Kirjanpidonkaan ei tarvitse olla kuin yksinkertainen, menot ja tulot erilleen, mielellään tietty oman kärryillä pysymisen kannalta kannattaa myös laskea alvit erikseen. Minulla on yksi taulukkolaskentatiedosto, jossa on simppelit sarakkeet tuloille ja menoille, hyvin toimii.

Verotoimisto lähettää ennakkoverolaput arvioidun liikevaihdon perusteella, alvit tilitetään säännöllisesti, yli jäävät rahat ovat omaa rahaa. Työtulosta ei tarvitse maksaa sotu-maksujakaan, eläkemaksujakin tarvitsee tilittää vasta 6000 euroa ylittävästä osasta (kuten jo aiemmin mainittiin).
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
fifi
18.12.2007 10:35:52

Pelkän y-tunnuksen hankkiminen ja ennakkoverovelvolliseksi ilmoittautuminen ei maksa mitään. 0,00 €. Laput vaan täyttää ja se on sillä selvä. Tunnuksenkin saa heti käyttöön, vaikka viralliset laput tulevat parin viikon kuluttua.

Toiminimen rekisteröiminen kaupparekisteriin maksaa sen 65 €. Sillä saa käsittääkseni nimisuojan. Mutta itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi, tuskin kukaan muu perustaa kuitenkaan yritystä, jolla on minun etu- ja sukunimeni.

Joku mietti yrittäjyyden vaikutusta opiskelijastatukseen: itselläni ei ole vaikuttanut. Olen päätoiminen opiskelija, saan opintorahaa, yrittäjyyteni on satunnaista ja sivutoimista. Tulorajat täytyy tietenkin tsekata, koska tietenkin KELA tulee kimppuun, jos tienaat yli tulorajojen. Musiikkialalla on ihan selvää, että tulot tulevat mistä sattuu. Minullakin on lisäksi freelancer-verokortti, jolla teen töitä, ja useampia työnantajia oman pikku "putiikkini" lisäksi. Oma yrittäjyyteni on ollut vaihtelevaa: vuonna 2004 tein keikkoja toiminimellä, vuosina 2005-2006 tein töitä ainoastaan verokortilla ja tänä vuonna sekä verokortilla että toiminimellä.

Ainoa tärkeä asia on alv-velvollisuus. Opettaminen on alvin alaista, kun taas taiteilijatoiminta (keikat) eivät ole. Jos tulot jäävät alle 8500 €/vuosi, alv-velvollisuutta ei ole. Jos tulot ylittävät sen 8500 €, KOKO summasta lävähtää alvit maksettavaksi jälkijättöisesti. Eli se 8500 euroakaan ei ole mitään "vapaata" tuloa, vaan jos saat vaikka 8520 € vuodessa, alvit tulee maksettavaksi koko tuosta summasta eikä vain 20 eurosta. Silloin kun opettaminen on osa-aikaista ja vähäistä, alvista ei välttämättä tule mitään ongelmaa. Itse en ainakaan tämän hetkisten opiskelujeni puitteissa pysty tekemään niin paljon yksityistä opetustyötä opiskelujen ohella, että joutuisin pelkäämään alveja, kun minulla on kuitenkin muitakin työnantajia.

Nimim. y-tunnus vuodesta 2004 lähtien.
Fach you, I'm an opera singer!
uruttaja
18.12.2007 11:29:26
Olipa hyvä kirjoitus. Ihan painoin plussaa.

Kannattaa myöskin muistaa, että työttömyysturva on yrittäjille pikkusen jäykempää ku työntekijälle. Työvoimaviranomaiset useimmiten vaativat yritystoimintaa lopetettavaksi kokonaan tai sitten ne olettavat että pöytälaatikkofirman omistava yrittäjä työllistyy omassa yrityksessään. Sillä ei ole väliä onko yrittäjällä todellakin yritystoimintaa vai ei, sillä on väliä että yrittäjällä on y-tunnus.
Fortune
18.12.2007 11:54:06
Toiminimen rekisteröiminen kaupparekisteriin maksaa sen 65 €. Sillä saa käsittääkseni nimisuojan. Mutta itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi, tuskin kukaan muu perustaa kuitenkaan yritystä, jolla on minun etu- ja sukunimeni.

Tämä on totta, itse rekisteröin toiminimeni, koska en käytä etu- ja sukunimeäni vaan ihan keksittyä toiminimeä. Rekisteröinti on helpoin tapa suojata nimi ja lisäksi esimerkisi fi-päätteisen nettiosoitteen hankkiminen on helpompaa, kun haluttu nimi on rekisteröity omaan käyttöön.

Ainoa tärkeä asia on alv-velvollisuus. Opettaminen on alvin alaista, kun taas taiteilijatoiminta (keikat) eivät ole. Jos tulot jäävät alle 8500 €/vuosi, alv-velvollisuutta ei ole. Jos tulot ylittävät sen 8500 €, KOKO summasta lävähtää alvit maksettavaksi jälkijättöisesti. Eli se 8500 euroakaan ei ole mitään "vapaata" tuloa, vaan jos saat vaikka 8520 € vuodessa, alvit tulee maksettavaksi koko tuosta summasta eikä vain 20 eurosta. Silloin kun opettaminen on osa-aikaista ja vähäistä, alvista ei välttämättä tule mitään ongelmaa. Itse en ainakaan tämän hetkisten opiskelujeni puitteissa pysty tekemään niin paljon yksityistä opetustyötä opiskelujen ohella, että joutuisin pelkäämään alveja, kun minulla on kuitenkin muitakin työnantajia.

Minusta järkevintä on ilmoittautua alv-velvolliseksi ja maksaa alvit myös alle 8500 euron tuloista, koska alv:n alarajahuojennuksen laskukaava toimii siten, että alle 8500 euron tuloista saa tilitetyt alvit jälkikäteen anomuksesta täysimääräisenä takaisin. Ja välttyy noilta jälkijättöisiltä alveilta, joihin muuten tulevat vielä korot päälle. Tuo alarajahuojennus on voimassa 20000 euron tuloihin saakka, sen yli menevistä tuloista alv pitää maksaa täysimääräisenä. Ja tuo huojennus pitää tosiaan muistaa hakea itse, automaaginen se ei ole.

Mutta riskit minimoidakseen (jos vaikka tulee hyviä työhommia ja tulot pamahtavat yli 8500 euron tilikaudella) kannattaa kyllä ilmoittautua alv-velvolliseksi, laskuttaa alvit ja maksaa ne pois. Eihän se itseltä ole pois, koska alvin osuus pitää ottaa huomioon laskutettavissa summissa ja lisätä se hintoihin.
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
J. Cool
19.01.2008 12:19:44 (muokattu 19.01.2008 12:22:21)

Tämä on totta, itse rekisteröin toiminimeni, koska en käytä etu- ja sukunimeäni vaan ihan keksittyä toiminimeä. Rekisteröinti on helpoin tapa suojata nimi ja lisäksi esimerkisi fi-päätteisen nettiosoitteen hankkiminen on helpompaa, kun haluttu nimi on rekisteröity omaan käyttöön.

Minusta järkevintä on ilmoittautua alv-velvolliseksi ja maksaa alvit myös alle 8500 euron tuloista, koska alv:n alarajahuojennuksen laskukaava toimii siten, että alle 8500 euron tuloista saa tilitetyt alvit jälkikäteen anomuksesta täysimääräisenä takaisin. Ja välttyy noilta jälkijättöisiltä alveilta, joihin muuten tulevat vielä korot päälle. Tuo alarajahuojennus on voimassa 20000 euron tuloihin saakka, sen yli menevistä tuloista alv pitää maksaa täysimääräisenä. Ja tuo huojennus pitää tosiaan muistaa hakea itse, automaaginen se ei ole.

Mutta riskit minimoidakseen (jos vaikka tulee hyviä työhommia ja tulot pamahtavat yli 8500 euron tilikaudella) kannattaa kyllä ilmoittautua alv-velvolliseksi, laskuttaa alvit ja maksaa ne pois. Eihän se itseltä ole pois, koska alvin osuus pitää ottaa huomioon laskutettavissa summissa ja lisätä se hintoihin.

ALVista vielä sen verran, että jos rekisteröiytyy avl-velvolliseksi, niin sitten pitää tilittää kerran kuukaudessa alvit. eli säädön määrä pelkkään toiminimen pyörittämiseen on ehkä 10x tai ylikin. PLUS kannattaa ehdottomasti tarkistaa kuuluvatko soittotunnit täydellä prosentilla alvin piiriin. keikkapalkkiot eivät kuulu. Alvia pitää maksaa, jotta voi saada hyötyä. Jos tilaat vaikka kitaran josta menee 500e alvia, niin saat sen "alvittoman" oston hyödynnettyä vasta kun sun tuotteista tai palveluista on mennyt vastaava määrä alvia. Eli jos soittotunnista tulisi alvia vaikka 5 euroa per tunti niin saat tehdä sata tuntia ennen kuin kitaraoston "voitto" on kokonaisuudessaan saavutettu. Alv-hommasta sanoisin, että velvollisuus kannattaa, jos arvioit liikevaihtosi sinne turvattoman lähelle ALV-rajaa tai ylikin. Perästä tulevat mätkyt olis paha. Itse oon vähän tässä tilanteessa, mutta todennäköisesti käytän ulkopuolista palkanmaksufirmaa, jos menee tiukalle - tosin kyse onkin isojen summien laskuttamisesta. Eikä mun toiminimellä ole niin paljoa alv-velvollista hommaa. Lähinnä se lisääntynyt säädön määrä alvihommassa on ärsyttänyt sen verran, etten halunnut laittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)