Aihe: Livemiksaajalle kuulokkeet | |
---|
Fonisoul_ 11.12.2007 18:44:36 (muokattu 11.12.2007 18:48:11) | |
|
En onnistunut millään löytämään tästä aiheesta vielä keskustelua, joten tehdäänpä uusi! Eli onko olemassa hyväksi havaittua standardia miksaajan luureiksi? Kaipailisin nyt sellaisia joissa vaimmennusta olisi riittävästi, ja joissa kuulokkeiden johdon pystyisi tarvittaessa vaihtamaan uuteen. ..vai onko luurit teille vain välttämätön paha sitä varten, että tsekataan tuleeko kanavasta sitä mitä sieltä pitäisikin tulla? Onko edes järkeä investoida 140€ luureihin livekäytössä? Soul with a capital "S"... |
Marzi 11.12.2007 19:14:17 (muokattu 11.12.2007 19:17:12) | |
|
Senkun HD25 ja Beyerin DT250 tuntuvat olevan se yleisin valinta. Pääasia, että on laadukkaat ja closed back, eli suljetut. http://www.sennheiser.com/sennheise … oducts_headphones_monitoring_502188 http://www.beyerdynamic.de/cms/Head … .html?&L=1&tx_sbproductdatabase_pi1showUidshowUID=425&tx_sbproductdatabase_pi1showUidbackPID=68&cHash=f031682a53 No yhyy. |
jorma666 11.12.2007 20:40:46 (muokattu 11.12.2007 20:41:06) | |
|
HD25:lle ääni täältä. Niihin kannattaa vaan hankkia lisävarusteena myytävät semmoset kangaspäällysteiset padit, siis ne osat mitkä tulee korvaa vasten. Huomattavasti mukavemmat päässä sen jälkeen. Kokemusta on myös Beyerin DT770:sta, jotka on tuota DT250:sta reilusti paremmat. Senkun HD25:lle eivät kuitenkaan mielestäni ihan pärjää soundin puolesta, eikä niistä saa läheskään niin kovaa ääntä pihalle kuin Senkusta. Beyerin luureja vaivaa myös vähän sama ongelma kuin Beyerin tuotteita yleensäkin, eli kestävyys keikkakäytössä on pykälän verran heikompi kuin useimmilla muilla pro-kamoilla. Hyviä kuulokkeita on myös AKG:lla. Tärkein ominaisuus live-käytössä tietysti että luurit on suljetut, mutta onhan se kiva jos luureilla voi vähän tarkkailla sitä ite ääntäkin eikä pelkästään testata kuuluuko kanavasti yleensäkään mitään. we call it music - they call the cops |
Urski 11.12.2007 21:17:39 (muokattu 11.12.2007 21:19:34) | |
|
Multa ääni DT250:lle. Ja tosiaan aika paljon näkyy olevan muillakin. Uusi piuha pitäis ostaa. Ei johdu laadusta vaan omasta huolimattomuudesta. Mutta mikä hienointa, sen piuhan voi vaihtaa eikä tartte alkaa kolvaamaan tai peräti ostaa kokonaan uusia kuulottimia. DT770 on myös tullut testattua. Ihan ok muuten mutta ne vääristää alapäätä. En tykkää siitä. DT250:t on luonnollisemman kuuloiset. Ja pienemmät. Tästä johtuen pisteet sinne. Edit: Ja ne mun luurit on 80ohmin versio. AKG:lla on hyvän kuuloisia vehkeitä myös mutta en ehkä keikkakäyttöön ottais. Studiossa vallan mainiot. Will aspirins and alcohol someway decrease the ache? |
|
Sennheiser Hd25 saa ääneni. Suljettu ja riittävän tarkka livenä. Jopa liveäänitykseen käypä, varauksella. |
LHU 12.12.2007 00:01:50 | |
|
HD25:lle ääni täältä. Sama homma, noin 15 vuotta moisilla on menty. Niihin kannattaa vaan hankkia lisävarusteena myytävät semmoset kangaspäällysteiset padit, siis ne osat mitkä tulee korvaa vasten. Ne on veluuria (velour?), kestää vinyyliversiota paremmin, ei hikoa, on miellyttävämmän tuntuinen, eristää paremmin ja mikä parasta, saman hintaiset kuin vinyylit (muovi, whatever). Kannattaa olla tarkkana sen suhteen että ostaa nimenomaan HD 25-1 mallin luurit. Myynnissä on myös HD 25-SP missä on huonompi (yksiosainen) sanka ja enempi ohmeja eli tulee hiljaa. Kokeilin kerran enkä tykännyt, hankalampi repiä pääkopan ympäriltä irti kiireesä. Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy". |
|
Eli onko olemassa hyväksi havaittua standardia miksaajan luureiksi? Kaipailisin nyt sellaisia joissa vaimmennusta olisi riittävästi, ja joissa kuulokkeiden johdon pystyisi tarvittaessa vaihtamaan uuteen. Tämä ratkaisu ei varmaankaan noudata alan standardia, mutta näin täällä: Empä ole tavallisissa luureissa huomannut kunnon vaimennusta? Itsellä yhet suljetut Philipsit eikä ne vaimenna paljon mitään. Noilla pystyn jotain miksailee lavalta käsin kun laitan mikseristä piuhan noihin: http://www.silenta.com/silenta.php? … &naytatuote=multiheadset&kieli=_fin Lisäksi niille on muuta käyttöä. Paras kuulonsuojain mitä käytän muualla kuin livemiksauksessa on ehkä kuiteskin Peltor Optime III. Noista kun tehtäs aktiivielektroniikalla oleva versio musakäyttöön ni rupeis olee meikäläisen mielestä aika lähellä optimia. |
|
Eli onko olemassa hyväksi havaittua standardia miksaajan luureiksi? Kaipailisin nyt sellaisia joissa vaimmennusta olisi riittävästi, ja joissa kuulokkeiden johdon pystyisi tarvittaessa vaihtamaan uuteen. Mulla on Beyerin DT250:t ja olen erittäin tyytyväinen. Hyvä soundi, mukava päässä. Tulee tarpeeksi lujaa vaikka olisi vähän meluisampi bändi/tila. Onko edes järkeä investoida 140€ luureihin livekäytössä? On. Jos ammatikseen tekee. Kuulokkeet on kuitenkin aika pieni osa siitä hirvittävästä rahamäärästä mikä muihin kamoihin on laitettu. Lavalla on kuitenkin pari tusinaa mikkiä jotka maksavat saman... Artificiality is normal to the medium. |
|
Paras kuulonsuojain mitä käytän muualla kuin livemiksauksessa on ehkä kuiteskin Peltor Optime III. Noista kun tehtäs aktiivielektroniikalla oleva versio musakäyttöön ni rupeis olee meikäläisen mielestä aika lähellä optimia. Jossain päin mualimaa (jenkeissä?) joku pikku pulju tekee juuri tuollaisia Peltor-modauksia. Tai jos ei Peltor, niin joku vastaava, mutta kuitenkin. Eli, upottavat kuulosuojaimiin juurikin ylläkehutut Sennheiserin hd 25 pro (eli tuo -1 -malli) -elementit, eikä hintaakaan ollut ihan tuhottomasti. Noita olisi kiva kokeilla joskus. :) En vain nyt valitettavasti muista firman nimeä, mutta ehkä se löytyy kuuklella jos jotakuta kiinnostaa. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.vuodatus.net |
|
Jossain päin mualimaa (jenkeissä?) joku pikku pulju tekee juuri tuollaisia Peltor-modauksia. Silentas on hyvä elektroniikka siinä mielessä kun se ei päästä tolkuttoman kovia ääniä läpi. Hyvänä puolena vielä jos kasailee esim. laitteita ja on vähän sählinkiä, voi käyttää aktiivikuulosuojaintoimintoa eikä tarvi pelätä, että joku äkillinen kova ääni pilaa kuulon. |
LHU 12.12.2007 12:12:31 | |
|
voi käyttää aktiivikuulosuojaintoimintoa eikä tarvi pelätä, että joku äkillinen kova ääni pilaa kuulon. No niin, taasko tämä sama p...an jauhanta alkoi, moneskohan kerta? Tässä ketjussa kysyjä halusi tietää livemiksaajalle sopivista kuulokkeista. Niiden kuulokkeiden tehtävä on tuottaa mahdollisimman suuri äänenpaine mahdollisimman hyvällä soundilla että niistä kuuluu jotain PA- tai monitorimekkalan yli. Tässä ei nyt suojata kuuloa vaan tuotetaan sitä ääntä suoraan korvakäytävään. Yksikään ammattilaiseksi itseään kutsuva ei käytä mitään "aktiivikuulosuojaintoimintoa" töitä tehdessään. Ja koska käsittääkseni nim. musamies ei ole ammatikseen äänentoistoa työkseen tekevä ihminen niin hän voi voisi lopettaa tuon Peltor-missionsa julistamisen näissä ketjuissa. Peltoreita toki käytetään livehommissa, paljonkin, valomiesten keskuudessa. Keskustele niistä peltoreistas siis maajussien tai valomiesten kanssa mutta älä tule tänne sotkemaan asiallisia keskusteluja. Kiitos. Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy". |
|
Taitaa olla ihan makuasia kummasta noista kahdesta (senkku vai beyer) tykkää enemmän. Itse en ole koskaan pitänyt HD25 luureista, mutta omistan silti niitä. Jotenkin Beyerin DT250 soundi on vaan mulle parempi, joten omat beyerit ovat kulkeneet repussa mukana vuodesta 2001. Muutaman kerran olen joutunut ostamaan niihin varaosia, koska kaveri istui niiden päälle. Muuten ei kestävyydessä ole ollut valittamista. Kai Häivälällä on sitten erilaisia kokemuksia. "Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?" |
DSM 12.12.2007 13:21:04 | |
|
En onnistunut millään löytämään tästä aiheesta vielä keskustelua, joten tehdäänpä uusi! Eli onko olemassa hyväksi havaittua standardia miksaajan luureiksi? Kaipailisin nyt sellaisia joissa vaimmennusta olisi riittävästi, ja joissa kuulokkeiden johdon pystyisi tarvittaessa vaihtamaan uuteen. ..vai onko luurit teille vain välttämätön paha sitä varten, että tsekataan tuleeko kanavasta sitä mitä sieltä pitäisikin tulla? Onko edes järkeä investoida 140€ luureihin livekäytössä? joitakin luureja kokeillut myöskin mutta silti päädyin uuteen tuttavuuteen HD 280 luureihin, jaa miksikö, no koska sain uudet luurit 100€ halvemmalla kun mitä ne olisi oikeasti maksaneet. Enkä ole myöskään soundillisesti vielä katunut... "it's nice to be important, but it's more important to be nice..." |
|
HD-25 on ollu käytössä siitä asti ku aloin keikkoja tekemään. Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen. Tyynyt oon myös vaihtanu pehmeämpiin, ja käyttömukavuus nousi huomattavasti. Viime aikoina oon käyttänyt jonkin verran myös AKG:n studioluureja, mutta se niiden sankaosa on ihan suolesta: se repii hiukset päästä.. -röyh- |
|
Kai Häivälällä on sitten erilaisia kokemuksia. Jep, on. Toinen hyvä mittari on koulukäyttö. Torniossa kun tuli musapuolella käytyä armeija niin niitä DT250:a sai korjata yhtenään. Lisäksi sitä johtoa on mahoton korjata, pakko tilata uus. Hyvä puoli tietysti että sen pystyy kohtuu helposti vaihtamaan. Hyllyssä oli myös Senkkua, niistä hajos lähinnä ne tyynyt, nekin harvoin. Tietenki omia kamojaan pitää paremmin kuin koulun, mutta kyllä tuossa käytössä ainaki oli aivan selvä kumpi kestää paremmin. Onko siinä DT250:ssa tosiaan teiän mielestä niin hyvä soundi? Kun meikän mielestä ei läheskään niin tarkka kuin HD25:ssa... we call it music - they call the cops |
|
Ei kai siitä soundista kannata tapella. Makuasioita. Mulla on kahdeksat dt250 luurit ja omien vanhojen lisäksi ainoastaan yhdet on käyny kerran takuuhuollossa. Onneksi sekä dt250, että HD25 luureihin on saanu hyvin varaosia, joten se ei ole ongelma. "Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?" |
musamies 12.12.2007 15:24:24 (muokattu 12.12.2007 15:29:01) | |
|
No niin, taasko tämä sama p...an jauhanta alkoi, moneskohan kerta? Tässä ketjussa kysyjä halusi tietää livemiksaajalle sopivista kuulokkeista. Niiden kuulokkeiden tehtävä on tuottaa mahdollisimman suuri äänenpaine mahdollisimman hyvällä soundilla että niistä kuuluu jotain PA- tai monitorimekkalan yli. Niin alko taas pääkaupunkiseudun suunnalta - viittaan vittuilevaan ja siten asiattomaan kirjoitustyyliin? Eipä tartte tuottaa yhtä kovaa äänenpainetta jos kuulokkeet vaimentaa. Yksikään ammattilaiseksi itseään kutsuva ei käytä mitään "aktiivikuulosuojaintoimintoa" töitä tehdessään. Ala kehittyy nopeasti. Jos ei käytä tänään, saattaa käyttää jo jonkin ajan päästä.
Ja koska käsittääkseni nim. musamies ei ole ammatikseen äänentoistoa työkseen tekevä ihminen niin hän voi voisi lopettaa tuon Peltor-missionsa julistamisen näissä ketjuissa. Peltoreita toki käytetään livehommissa, paljonkin, valomiesten keskuudessa. Keskustele niistä peltoreistas siis maajussien tai valomiesten kanssa mutta älä tule tänne sotkemaan asiallisia keskusteluja. Kiitos. Ei kannata vetää hernettä nekkuun jos on myös muunlaisia näkemyksiä. Meikäläinen on käyttänyt äänihommassakin ja toimii hyvin. Ei sillä ole paskaakaan väliä tekeekö ammatiksi vai harrastukseksi. Studiossa tai hifikuuntelussa suosin mieluummin muunlaisia kuulokkeita. --------- Otetaas vielä sama asia eri sanoin: Esim. toullaset halpis Philips SBC HP200 suljetut kuulokkeet on huonot verrattuna Silentan kuulosuojainkuulokkeisiin livenä lavalta käsin miksaten koska ne ei vaimenna tarpeeksi. Lisäks tarvii erilisen limitterisysteemin jos haluaa ettei laitteista pääse vaarallisia piikkejä kuulokkeisiin. Silentas oma elektroniikka hoitaa tämän. |
-ez- 12.12.2007 15:45:28 | |
|
HD25:lle ääni täältäkin. Musamies: Ei sillä ole paskaakaan väliä tekeekö ammatiksi vai harrastukseksi. Kyllä sillä on enemmänkin kuin paskan väliä. Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin
(Äijä don't get it) |
|
Kyllä sillä on enemmänkin kuin paskan väliä. Ammatikseen vetelevä vetelee kenties useammin ja altistuu enemmän melulle. Näin voi olla niin, että itseasiassa nimenomaan ammattilainen hyötyisi harrastajaa enemmän suuresta vaimennuksesta. Tuota on vähän vaikea ymmärtää miten kuulokkeiden pitäisi soida mahdollisimman kovaa kun eikös useimmat kuulokkeet soi kuitenkin niin kovaa, että kuulo kärsii ja siihen jos lisätään vielä ympärillä oleva melu? Ainakin rokkitouhuissa on desibelit sen verta kovat sekä lavalla, että salissa, niin ihmetyttää miten siihen voi turvallisesti vielä lisätä kuulokkeista tulevat desibelit? |
Marzi 12.12.2007 16:09:27 (muokattu 12.12.2007 16:11:35) | |
|
Meikäläinen on käyttänyt äänihommassakin ja toimii hyvin. Ei sillä ole paskaakaan väliä tekeekö ammatiksi vai harrastukseksi. Millainen soundi noissa on, ja mitä se elektroniikka tekee silleen soundwise? Tajuathan, että nyt haetaan SOUNDIA, eikä pelkästään vaimennusta. Sitäpaitti esim. tuo HD25 vaimentaa tosi hyvin. Tässä ei nyt kysytty lavalta käsin miksaamiseen sopivia luureja, vaan miksaamiseen. Ja aika monella monitorijätkälläkin on muuten HD25:set. Ja hyvin toimii. Eikä niitä luureja tartte täysillä ajaa koko ajan. Eli nyt ei puhuta mistään koko keikan kuuntelemisesta luureilla, vaan vehkeistä, joilla tarkastetaan linjat ja soundi ennen kuin ne avataan pa:han, hierotaan ehkä vähän soundia vedon aikana ja ongelmatilanteissa tsekataan, et mitä siel tapahtuu(perinteinen basso pätkii-syndrooma-> kanava mutelle ja luurit päähän.) Eli miksaajan työkaluista. Nuo luurit on ainut eriö, missä miksaaja voi kuunnella asioita yksitellen ja sen pitää olla nimenomaan soundillisesti luotettava ympäristö. Limitterit ym on toisarvoisia asioita tässä tapauksessa, miksaajalla kun on kädet vapaana vääntämään sitä kuuntelun voimakkuutta. Studiossa tai hifikuuntelussa suosin mieluummin muunlaisia kuulokkeita. Miksi? Onko Peltorit huonompisoundiset? Sittenhän ne ei todellakaan sovi tähän. Lisäks tarvii erilisen limitterisysteemin jos haluaa ettei laitteista pääse vaarallisia piikkejä kuulokkeisiin. Silentas oma elektroniikka hoitaa tämän. Ja jos sä nyt haet taas kerran sitä kuulonsuojauksellista näkökulmaa tähän, niin muistahan, et siitä suojauksesta ei oo mitään hyötyä jos se ei oo koko ajan käytössä. Ainakin rokkitouhuissa on desibelit sen verta kovat sekä lavalla, että salissa, niin ihmetyttää miten siihen voi turvallisesti vielä lisätä kuulokkeista tulevat desibelit? Kyllä ne luurit sen verran vaimentaa, mitä tarvii. Eikä niitä tarvitse luukuttaa minuuttikaupalla korvaan yhtä asiaa tehdessä. No yhyy. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|