Aihe: Millainen aloittelijabasisti olit?
1 2 3
Johannes_t
08.11.2007 08:05:27

Soitin ihan liikaa.
absqua
08.11.2007 19:26:46
Soittohommat aloitin soittamalla pari vuotta viulua. Siitä sitten saumaton siirtymä klasarikontran pariin 11v iässä. Kontraa tuli hinkattua hyvien opettajien huomassa monta vuotta, välillä jopa aika tosissaankin, vaikka näin jälkikäteen vasta ymmärtää sen kuinka vähän silloin tajusi yhtään mistään, varsinkaan siitä soittamisesta.
Yläasteella ensimmäisen sähköbasson hankinta oli tosiasia. Sen soittaminen ei tukevalla kontrakokemuksella tuntunut ylivoimaisen vaikealta, ts. alkuun pääsi helposti ja bändi perustettiin saman tien. Kaseteilta plokattin biisejä ja yritettiin vetää perässä.
Tunneille menin paljon myöhemmin, ja niistä oli todella paljon hyötyä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sunder
08.11.2007 20:52:16
Soitin ja soitan ihan liian vähän.

Ala-asteella ensikosketus soittimeen jonka jälkeen seuraavan kerran vasta 18-vuotiaana bändiin basistiksi. Olin soittanut vajaan vuoden kitaraa sitä ennen.
citycamo
09.11.2007 12:04:44
Joo tulu tääs mieleen että ite ku alottelin soittaa noi kaks vuotta sitten niin sillon ei tullu yhtään mitään mutta sitten kaiken ähinän ja puhinan jälkeen soitto alko sujuun ja kaikki maistu ja tuntu joltain ;pp nyt on tullu soitettua jonkin aikaa ja tyytyväinen olen. Bändissä basistin paikka olis,mutta en oikeen tiedä riittääkö taidot.??

Omaa bassoa tässä aloin rakentaan hyvin menee ainaki nyt ja pienistä haavereista huolimatta ;D
UncleFester
09.11.2007 18:58:58
En ole suomalaisilla nappiksella niin kirjoitan ilman skandeja:

Aloittelin soiton kun asuin tosi pienella paikkakunnalla ja opetusta ei juurikaan loytynyt. Bassonsoittoon innostuin perinteisesti musiikkitunnilla sen saundiin. Musiikinopettaja laittoi nuotit eteen ja sanoi etta "soita siita" vaikka ensimmaista kertaa oli basso kourassa. Intoa ei sen kummemmin loytynyt opettajalta selventaa mista pitaa soittaa kun nuoteissa lukee esim Dm.

Hommasin ekan basson ja vahvistimen yhteishintaan 1500mk ja suoraan bandiin kahden kaverin kanssa jolla ei kummallakaan aikaisempaa kokemusta eika kukaan ollut meita opettanut/opettamassa. Siina sitten veivattiin omia biiseja eika ollut hajuakaan mistaan skaaloista. Hommaan tuli siis alusta pitaen huono tekniikka ja tatsi. Kun ei valitetty mista kohtaa vedettiin ja vahvarit oli niin pienet ettei saanut mitn selvaa mistaan niin korvakuulo ei ainakaan kehittynyt.

Basistipulan vuoksi paasin hieman parempien ja vanhempien soittajien kanssa soittamaan Ozzyn biiseja ja kitaristin kanssa opeteltiin biisit ja han sitten aina korvakuunteli mita basso soittaa. Soitin niita juttuja sitten mutten edellenkaan tajunnut skaaloja. Myohemmin kavin teorian 1/3 ja homma valkeni hieman.

Nykyaan tulee sitten soiteltua vahan missakin eri tyyppien kanssa, seka aina on jotain bandia minka kanssa kayda keikalla. Kun on nuoruutensa soittanut pienella bassovahvistimella niin basso ei ole ikina ole kuulunut kunnolla vasta kun naihin paiviin saakka. Viela tanaankin huomaa vanhan tosi huonon tekniikan jaamia joita joutuu monesti korjailemaan.

Neuvona siis aloitteleville basisteille - Hommatkaa sellaiset vermeet etta kuulet basson treeneissa silla muuten yhteensoiton opettelu kestaa kauan (akkia siis loppu mielenkiinto tuoda rytmia bassolla kun se ei kuulu ja omaan soittoon ei kiinnita huomiota) ja hommatkaan ihan peruskaalat kuntoon, ja perustekniikat, silla huonoa tekniikkaa joutuu korjailemaan tosi paljon jalkeenpain
trackson
10.11.2007 23:25:43
Jo kahdeksan vuotiaana tiesin, että musta tulee basisti,
kun tokalla luokalla oli yhdellä tyypillä basso koulussa. Ja se oli ihana.

En vielä silloin tiennyt mikä se oli, mutta ihastuin siihen kybällä ja näin siitä uniakin. Vasta 14-vuotiaana ryhdyin toimeen ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

**

Soitonopettaja on hyvä asia, mutta jos on innostunut ja motivoitunut, ei itseopiskelu häviä menetelmänä yhtään, varsinkaan nyt internetin aikakautena, kun resurssit ovat lähes rajattomat.
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
ChiliTikka
17.11.2007 23:48:41
Mä alotin tavallaan vahingossa basson soiton kuusi vuotiaana vuonna 1998 kun offspringiä fanitin aivan kybällä ja itseopiskeluahan se oli(tabulatuurit, cd levyt) ja sillä iällä soitellessa ei pahemmin reenattu vaan soiteltiin milloin huvittaa ja sitä jatku sitte parisen vuotta kunnes muutettiin uuteen taloon 2001 ja basso vaan hävisi jonnekki :(. 2003 rupesin kyselee mihi basso o hävinny ja sainki sen takaisin ja rupesin itse opettelemaan kotona oikeen kunnolla ja sitte vuoden päästä osasin jo släppäykset ja suurimman osan red hot chili peppersien tuotannosta.... sitte eräänä koulupäivänä lahden musiikkiopiston piano ope oli koulussani sijaisena ja kysyi minua haastateltavaksi musarii ja sieltä sitten löysin itteni vuoden päästä ja nyt on 2/3 suoritettu ja 3/3 haetaan tänä keväänä ja nuotin luku taito on jo suht hyvä :D

että kyllä mä oon ylpee että opin kaikki kotona, paitsi nuotinluku taidon:D
Videoita ja esikuvaansa kattomalla oppii nopeasti.
baron
17.11.2007 23:56:23

Varmaan aika huono, kun en pärjännyt ja ajauduin kiipparistiksi.

Kävin kaikki bassokoulut läpi mitä löysin, paras oli mielestäni se Hassisen koneen basistin tekemä, jonka nimeä en nyt muista.
Myöskin Carol Kayen kirjat oli mielestäni hyviä.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Jerome_Chavez
10.12.2007 20:44:48
No pitääpä itsekin kertoa oma stoorinsa.

Kaikki alkoi 2000. Aloitin kitaran ala-asteella 1.luokalla ja soitin 3.luokkaan asti opettajan kera.Sitten 4.luokan alussa kouluni oli hommanut uudet musavehkeet, mukaanlukien sen Yahaman sähköbasso. Se on mattamusta nelikielinen basso. Olin eka silleen, että tuota kun pääsis vetää. No seuraavan musantunnin alussa opettajani kertoi, että koulussa aletaan pitää bassotunteja. Opettajana oli sama herra joka opasti minua kitaranki kanssa, joten oli ihan kiva alottaa tutun open kanssa. Se ope oli kyllä hyvä kun se heti alussa sukkas eteen tabulatuurit ja sano vaan:"Kokeileppa tuota". No tsekkasin sitä paperia ja kohta yritin vetästä sen. Siitäpä sitten alkoi se. Sitä jatkoin 6.luokalle asti, kunnes ilmoitettiin, että opetuksien hinnat alkavat nousta. Sillon vanhemmat sano:" Nyt loppu tuo meininki". No sitten kiinnostus hieman lakkasi, Harley
Bentonin bassoni jäi pölyttymään. Tämä meininki jatkui ylä-asteelle asti. Siinä 7.luokan
puolessa välissä innostuin taas soittamaan bassoa, koska luokkatoverini oli saman musiikin ystävä kuin minä. Sitten taas alkoi soitteluni ja soittelin sormeni koviksi. Mutta
sitten 8.luokalla tuli kitarakin mukaan kuvioihin taas monen vuoden tauon jälkeen. Nyt
soitan pääasiassa bassoo ja välillä rämpyttelen akustista kitaraanikin.Eli olen nyt 8.luokalla oleva basisti, joka luulee hallitsevansa basson jotenkuten:D. Siinäpä se tarina.
Bassonsoittaja korvesta
J.Hollström
11.12.2007 19:00:21
Mikäs opus tämä on? Arvostan kyseistä basistia suuresti, joten mielenkiinto heräsi. Onko kellään tietoa nimestä ja/tai saatavuudesta?

Jussi Kinnunen: Rockbasso -treenejä

Netin mukaan ei saatavilla.
http://www.musicfinland.com/selvatsavelet/

Kysy Jussilta suoraan jos sattus tietämään. On täällä jäsenenä. http://muusikoiden.net/jasenet/7299
"Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa."
baron
11.12.2007 19:05:52 (muokattu 11.12.2007 19:06:37)

Mikäs opus tämä on? Arvostan kyseistä basistia suuresti, joten mielenkiinto heräsi. Onko kellään tietoa nimestä ja/tai saatavuudesta?

Menee kyllä ohi aiheen. Aloittelija olen vielä itsekkin niin vaikea kommentoida tähän keskusteluun.

Jussi Kinnunen: "Rockbasso-treenejä" vuodelta 1988.
Ei ole enää saatavissa, omani oon lahjoittanut nuorelle basistinalulle. Kai kirjastoista voisi kysellä.

Edit: Näköjään hiukan myöhästyin edelliseen verrattuna.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
J.Hollström
11.12.2007 19:13:11
Jussi Kinnunen: "Rockbasso-treenejä" vuodelta 1988.
Ei ole enää saatavissa, omani oon lahjoittanut nuorelle basistinalulle. Kai kirjastoista voisi kysellä.

Edit: Näköjään hiukan myöhästyin edelliseen verrattuna.

Mullon toi, ja mukana tullut c-kasettikin pitäisi olla tallessa. Keräilykamaa.
"Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa."
makiaki
12.12.2007 12:07:16 (muokattu 12.12.2007 12:07:54)
Kun noista kirjoista tuossa keskustellaan, niin ajattelin lainata topiccia. Mulla on tuossa päässä muhinut ajatus, josko sitä vähä kattelis tuota teoriapuolta. Ihan vaan sen takia, että sen avulla vois aueta joitain uusia juttuja. Onko kenelläkään antaa ehdotusta jostain alan kirjallisuudesta, jossa olisi teoriat sillain mukavan lyhyesti ja ytimekkäästi. Kielen olis hyvä olla suomi, ku ei toi alan sanasto oo lontooksi hallussa. Nuottejakaan en koskaan ole opetellut, joten voisin nekin siinä samalla koittaa oppia. Jos jollain on antaa vinkkejä niin olisin kovin kiitollinen.
Ei ole vanhempien vika, jos poika on basisti.
Johannes_t
12.12.2007 12:28:33

Kaikista helpoimmalla pääset, kun klikkaat tuosta:

http://www.uta.fi/mute/
makiaki
12.12.2007 12:50:42
Kiitos tuosta.
Ei ole vanhempien vika, jos poika on basisti.
baron
12.12.2007 13:14:11

Kiitos tuosta.

Sitten kun sen osaat niin Tohtori Toonika. Se ei edellytä mitään perustietoja, lähtee ihan nollasta ja sillä kuitenkin pääsee aika pitkälle.
Kuz
14.12.2007 20:52:44 (muokattu 14.12.2007 21:23:25)
Tämäkin poikkeaa vähän asiasta mutta pistäkääpäs linkki millainen basso kannattaa olla kun alottelee soittelee sitä
bass minister
20.12.2007 15:55:07 (muokattu 20.12.2007 15:55:31)

Kun aloitin n.10 vuotta sitten,niin ensin opettelin soittamaan nopeasti ja huonosti.Nykyään opettelen soittamaan hitaasti ja hyvällä groovella.
progn roll`n blues`n jazz
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)