Aihe: Äänityskoppi kerrostaloon (laulukoppi)
1 2 3 4
efunkelist
13.12.2007 21:17:43

tuolla eri ketjussa, "kotistudion akustointi" vai mikäsenyoli, muistutettiin että eristevillat tulisi eristää muovilla. sama pätee tähän koppiinkin.

kävin kattelee bauhausissa materiaaleja. eipä nuo villat niin paljoa maksa etteikö niitä vois käyttää, levyt samaten. yksi vaihtoehto ois ostaa ehkä valmiskomero. sen ulkopuolelle rakentais eristeitä 20cm niin ehkä sekin vois toimia?

yksi oviratkaisukin löytyi. nimittäin mökki-ikkuna, 120x60cm. siinä olisi kaksi lasi-ikkunaa saranoilla. kaipa tuosta mahtuisi käymään koppiin... oiskohan hinta ollu jotain 130 rahaa muistaakseni. tuollaisessa tuplaikkunassa eristävyys vois riittää ainakin meikäläisen tarpeisiin kun karmeja vähän tiivistäis.

nyt mua on tosin alkanu houkuttaa joku sellane moduliviritelmä jonka sais jotenki syrjään kun koppi ei ole käytössä. kun mä en tosiaan tartte kuin ehkä noin 20dB vaimennusta jos sitäkään. mutta ois tuo käytännön toteutus edelleen aika kinkkistä... sääh huoh no katotaan mitä tästä tulee. vielä tän vuoden puolella en mitään rakenna kuitenkaan.
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D
Hestroyer
14.12.2007 17:53:35
tuolla eri ketjussa, "kotistudion akustointi" vai mikäsenyoli, muistutettiin että eristevillat tulisi eristää muovilla. sama pätee tähän koppiinkin.
hmm... minkälainen perustelu tälle löytyy? pölyää ja sotkee vai?

yksi oviratkaisukin löytyi. nimittäin mökki-ikkuna, 120x60cm. siinä olisi kaksi lasi-ikkunaa saranoilla. kaipa tuosta mahtuisi käymään koppiin... oiskohan hinta ollu jotain 130 rahaa muistaakseni. tuollaisessa tuplaikkunassa eristävyys vois riittää ainakin meikäläisen tarpeisiin kun karmeja vähän tiivistäis.
mielenkiinoinen idea kieltämättä, mutta itelleni tuskin sovellan, koska haluan oikein hyvän ääneneristävyyden ja sitä normi ikkunasta tuskin löytyy.
dq-music
14.12.2007 19:42:47

Tuli tuosta muovi-ideasta mieleen, että eikös ne korkeammat taajuudet sitten heijastu siitä takaisin? Jos siis on tarkoitus absorboida muitakin kun basso-taajuuksia..
efunkelist
14.12.2007 21:30:02

Joo muovi on siis juuri pölyämisen takia. Kivivillahan ei ole mitään efedriinistä hengitettävää...

Ja sillä että muovi heijastaisi (lähinnä korkeita taajuuksia) en usko olevan suurta ongelmaa koska sen päällehän tulee vielä kangas ja harva puupanelointi. Puupanelointihan diffusoi ääntä. Voihan siihen muovin ja paneloinnin väliin laittaa vaikka kaksi kerrosta sitä kangasta. Tai vaikka panelin jälkeen vielä kerros kangasta, vaikka paikoittain ruutuja esteettisesti sommitellen. Tai jotain.

Mutta kyllä mä ehdottomasti muovit laitan jos/kun villaa käytän. Paskaa tulee vedettyä keuhkoihin niiiiin paljon töissä ja kaupunkien kaduilla että kotona soisi edes olevan puhdas ilma.

En halua mitään rasitusastmaa tms.
Ehkä jossain studiossa kerran vuodessa käydessä ei niin haittaa jos on pölyä mutta jos kotioloissa altistuu jatkuvasti niin se on jo oikeasti terveysriski. Tai tietenki jos se studio on työpaikka nii sama juttu - jatkuva altistus.
Chaplin
15.12.2007 00:23:40
Mulla on tarkkaamossa takaseinän lasivillan päällä lasikuitutapettia ja sen päällä kangas. Tapetti on ihan vaan niitattu koolauksiin (kiinni villaan) ja sen päälle toinen koolaus ja pingotettu kangas. Muovi on tarkoitettu höyrysuluksi taloissa, eli tehdään talosta tiivis. Tiä sitten miten se akustisesti toimii tällasessa tilanteessa, en ota kantaa..

Tän keskustelun vois vaikka FAQksi laittaa..?
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
efunkelist
15.12.2007 15:07:44

Tän keskustelun vois vaikka FAQksi laittaa..?

on tällä palstalla pari muutakin keskustelua jotka sivuaa samaa aihetta ja löytyy hyvin tietoa. joku ahkerapahkera vois tehdä FAQ:iksi koosteen jossa linkitetään näihin keskusteluihin ja summataan jotain tietoa.

Mä voin ehkä joskus koleina kevätpäivinä ehkä ehkä ehkä ehkä jaksa koostaa jotain fakkia...

Muovi ei muuten ole välttämätön jos jotenkin muutoin saa ilmatiiviisti sen villan piiloon. Jos kangas on tosi paksu ja kaksinkerroin niin se vois riittää. Siis jos ei muovia halua tai pelkää sen vaikuttavan akuustiikkaan. Itseasiassa luulen että kangas heijastaa lähes yhtä paljon ääntä kuin muovikin. Heijastuksen suuntahan on kiinni pinnan tasaisuudesta.

Pitäis purkuhommissa enemmän pitää silmiä auki rakenteiden kannalta eikä vain hajottaa paikkoja :) Nyt jälkeenpäin muistelen erästä toimistotilaa, siellä väliseinissä oli kahden kipsilevyn välissä villa ilman mitään muoveja. Toki se levy on tiivis eli ei sitä muoviakaan tarttis kuin kankaan ja villan väliin koska kangas on huokoista ja siitä mikrometrinen villa pölisee läpi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)