Juu elikkä tuli tossa syyskuussa hommattua GK backlinen 600 nuppi ja BLX kaappi ja nyt on yllättäen ääni alkanu "pörisemään". Ääni alkaa pörisemään heti ku volaa säätää vähäänkään isommalle ja tuntuu ku ääni vaipuisi välillä jonnekkin seinän taakse soittaessa. Johtoja olen vaihdellut moneen kertaan tuloksetta. Eli vika ei ainakaan johdoissa ole. Basso on ESP-LTD 5-kielinen aktiivi ja olen kokeillut 2 uutta paristoa, sillä ääni tuppaa alkaa hieman pörisemään kun patterit on lopussa. Tosin ei ole ollut pariston vaihdostakaan hyötyä Että mikäs tässä tapauksessa saattaisi olla ongelmana? onko nupissa joku juotos heikkoi/irronnu, vaiko sitten basson mikit rikkoutuneet? Kertokaapas viisaammat mikä voisi olla ongelma? |
Netin välityksellä on paha analysoida vikaa, mutta kannattaa yrittää pilkkoa tota signaaliketjua osasiin, niin että pystyt paikallistamaan sen vian. Vahvistimen tyypillisimpiä vikoja on kylmäjuotokset, jotka aiheuttaa yleensä pätkimistä ja hurinaa. Käytännössä se pilkkominen on sitä, että testaa laitteita erikseen ja eri signaalilähteillä. 1) Basso (esim. kuulokkeilla) 2) Vahvistin (kokeile ottaa signaalia line-outista, efektilenkistä tai muusta ulostulosta, jos toimii, on etuaste kaiken järjen mukaan kondiksessa, eli vika siiryy eteenpäin päätepuolelle) 3) Kappi (jos basso ja vahvistin on kunnossa, vikaa voi olla välijohdossa tai itse kaapissa) Joka tapauksessa vahvistimen vian korjaamiseen tarvitaan ammattilainen. Harvempi harrastelija pystyy tekemään noille muuta kuin sulakkeen vaihtamaan. "Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa." |
Hep! Minäkin vaan kysyn lisää, jos sattuis innostamaan insinöörejä...Mulla on vanha Peavey TNT 100 combo iloiselta 80-luvulta, ja sekin on ruvennut pörisemään. Bändivolyymeilla se on kuin olis särötin välissä, ja pärinä tulee tietyillä taajuuksilla: volyymi ikäänkuin hyökkääkin silloin. Pre ja post -suhdekokeilut eivät poista ongelmaa, joskin tuntuisi hitusen vähemmän huonolta kun on postia reilusti ja pretä vähempi. Yksi kaveri epäili kaiutinelementin (15" dual-cone) olevan mahdollisesti tiensä päässä, ja sen sotkevan kuviot. Nyt näyttäkää inssit osaamisenne ja vastailkaa meille pärinäpojille;-) |
Pärinät ja pörinät itsellä on aina johtunut elementtirikosta. Ensin testaa toisella bassolla, sitten jos mahdollista toisella kaapilla / kuulokkeilla, jos toimii on kaappi paskana. Herkemmin ne tuntuu hajoavan kuin vahvistimet. Testaa vielä kaappia toisella nupilla, testiin toimii myös kitaranuppi. En vastaa rikkoontuneista testivälineistä :) |