Aihe: Tokai vai Epiphone?
1 2 3 4 5
Numb
26.07.2007 08:47:03

Onko yksilöt syynättävä tarkkaan ja haettava se paras, vai voiko luottaa siihen että kitarat ovat suht tasalaatuisia?

Jos kiloeuron laittaa kitaraan, niin kyllä se kannattaa testata ensin.

Itse etsiskelin vuosia alle 1000€ LP:tä. Loppujen lopuksi mukaan päätyi Gibsonin LP studio, johon tosin jouduin budjettia hissaamaan himpun ylöspäin. Mutta vain himpun. Soittamistani kitaroista pidin siitä eniten, eikä ole kaduttanut.

Ne vain pakkaavat olemaan makuasioitakin nämä kitaran valinnat. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
2randpo
26.07.2007 09:16:58

Jos yhtään on sellainen fiilis, että sen pitäisi olla juuri Gibson, niin tietysti tuossa hintaluokassa kannattaa ilman muuta valita Gibsonin LP studio. Aika lähelle stankkua sillä pääsee kuitenkin.
booster
26.07.2007 09:33:08
Jos kiloeuron laittaa kitaraan, niin kyllä se kannattaa testata ensin.

Njoo. Tietysti. Mutta paitsi että olen huono testailemaan kitaroita, niin kun ne kaupoissa on aina niin ihme säädöissä (ei tiedä minkäikäiset kielet on, ne voi olla ihme korkeudella, intonaatio miten sattuu jne) että testaaminen ja kitaroiden vertailu voi olla aika hankalaa.
Numb
26.07.2007 09:38:17

Onhan se jonkin verran hankalaa, mutta silti parempi kuin näkemättä ostaa. Kyllä siinä voi käydä sellaiset perusasiat läpi: virittimet, satula, talla, viimeistely, puut, kaula... Huomaahan sen, jos kielet ja/tai säädöt ovat huonot.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
booster
26.07.2007 13:38:02
Testasin tänään LS-85F:n, joka vakuutti heti. En tiedä, oliko se sitten se yksilö, vai oliko se jotenkin paremmissa säädöissä tai uudemmat kielet. Virittimet tuossakin taitaa olla ihan peruskamaa, ei Gotohit ainakaan. Mikä tuosta tekee kalliimman kuin niistä perusmalleista, joiden OVH on kahdeksansadan kieppeillä? Onko se pelkkä hienompi kansi, vai onko niissä muutakin?
Numb
26.07.2007 13:40:56

Ne vain ovat yksilöitä. Vaikka tehtaan pakasta vedettäisiin noita parempia Tokaita, tai Gibsoneita, niin ne ovat erilaisia. Puu on puuta, yksi pökkelö on toisenlainen kuin toinen, jolloin siitä yhdestä tehdystä kitarasta tulee toisenlainen kuin siitä toisesta. :)
p130
26.07.2007 13:50:51

Testasin tänään LS-85F:n... ...Mikä tuosta tekee kalliimman kuin niistä perusmalleista, joiden OVH on kahdeksansadan kieppeillä?

Kannessa on viilu ja mikit hieman paremmat. Jos pitäisi uusi Tokai ostaa, niin lähtökohtana minulla olisi viiluttamaton LS-75. "Alle sata-malleissa" ei periaatteeessa isoja eroja ole. Tietenkin, jos kohdalle sattuu loistavan hyvältä tuntuva yksilö mallinumerosta ja ominaisuuksista riippumatta, on asia täysin eri.

Mutta minä siis näen lähtökohtaisesti aika turhana viilusta maksamisen. Mikeissäkään ero ei ole huima, varsinkaan jos vertaa kitaroiden hintoja ja vaikkapa helposti torilta löytyviä Duncaneita.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Lenoldinho
16.10.2007 18:17:00

Nostan tämän nyt, vaikka aihe ei sovikaan lähtökohtaan, lähtökohta on nimittäin Grassroots vai Tokai. Budjetti olisi n. 500 euron kolikkoa. Näitä olen katsellut:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14142204

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/13962401

Ylihuomenna olisin Musamaailmaan menossa kokeilemaan, mutta en näistä mikrofoneista ja viimeistelyistä sun muista mitään oikein tiedä, onko kellään vedenpitäviä faktoja, esim. että onko jommassa kummassa noista jotenkin absoluuttisen surkeat mikit. Ja muutakin osista ja kaikesta muustakin. Anteeksi tämän viestin sekavuus, yöunet jäivät viime yönä liian lyhyiksi.
When you kill a man, you're a murderer. Kill many, you're conqueror. Kill them all, ooh, oh, you're God!
discominister
16.10.2007 18:30:05
Oon vähän erimieltä.

Onhan ne jaappanin Tokait eri puista tehty, paremmin viimeistelty jne, mutta ihan hyvin pystyy korealaisella Tokaillakin soittelemaan.

Epiphonelta LP malleista en voi suositella specialia. Aivan surkeita kaikki mitä olen kokeillut.

Tokai vs. Epiphone kysymykseen sanoisin että kokeile molempia. Omaan käteen passaa paremmin Tokait.

Itse varmaan ostan jossain vaiheessa japanissa tehdyn Tokai LP-custom kopion korea customin kaveriksi.

Samaa mieltä. Korean Tokaita ei kannata passata suoraan. Löytyy erittäin hyviäkin kitaroita.
Lenoldinho
19.10.2007 18:19:06

Nostan tämän nyt, vaikka aihe ei sovikaan lähtökohtaan, lähtökohta on nimittäin Grassroots vai Tokai. Budjetti olisi n. 500 euron kolikkoa. Näitä olen katsellut:

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14142204

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/13962401

Ylihuomenna olisin Musamaailmaan menossa kokeilemaan, mutta en näistä mikrofoneista ja viimeistelyistä sun muista mitään oikein tiedä, onko kellään vedenpitäviä faktoja, esim. että onko jommassa kummassa noista jotenkin absoluuttisen surkeat mikit. Ja muutakin osista ja kaikesta muustakin. Anteeksi tämän viestin sekavuus, yöunet jäivät viime yönä liian lyhyiksi.

Osaisiko kukaan auttaa? En kaynytkaan viela kokeilemassa. Musiikkimakuani ja samalla musiikkia jota soitan:

-Rock
-80-luvun hardrock
-Punk (vahan)
-Metalli
-Poppi kaikissa muodoissaan
-Funk (ei kovinkaan paljon)
When you kill a man, you're a murderer. Kill many, you're conqueror. Kill them all, ooh, oh, you're God!
mattim
19.10.2007 18:27:57

Noiden linkkien takaiset kitarat ovat vaihtelevaa tavaraa. Bodyn materiaalit vaihtelevat kitara kitaralta. Mene ja testaa.

Matti
Lego
19.10.2007 18:38:56 (muokattu 19.10.2007 18:39:08)
Otsikkoon, ei kumpikaan. Only Gibson is good enough, tiedän, molempia noista olen omistanut ja kokeillut mutta mihinkäs sitä päädyttiin..
mattim
19.10.2007 21:44:08 (muokattu 19.10.2007 21:46:59)

Poistin aiheeseen kuulumattomana.

Matti
marge14
08.12.2007 18:23:06
Kannataako mun ostaa tämä:http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14142216 rokkiin ois tulossa vahvari on laney tf200 mikä ois hyvä säröpedaali josta sais hyvät rokki äänet?
Ziggy Bubba
08.12.2007 18:32:58 (muokattu 08.12.2007 18:51:00)

Kannataako mun ostaa tämä:http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/14142216 rokkiin ois tulossa vahvari on laney tf200 mikä ois hyvä säröpedaali josta sais hyvät rokki äänet?

Vastataas uudestaan, suoraan kyssään suoraan vastaus: ei. Tsekkaan vaikka ESP:n valmistuttamat Grass Rootsit jos Lespa-soundia ja henkeä haluat.

Noita säröjä on niin pirusti, että on aika vaikea sanoa mikä just sulle natsaa. Tsekkaa vaikkapa joku tubesceamer-tyylinen overdrive, esimerkiksi Bad Monkey. Eikös tuosta vahvarista saa muuten hyvää "rokki ääntä"? Älä osta sitä jos näin on.

E: Siis sulla on siis jo se vahvari, no sitten :)
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Ziggy Bubba
08.12.2007 21:18:28 (muokattu 08.12.2007 21:18:42)

Okei eli jos ostan sen grass rootsin lespan nii se on sit parempi vaihtoehto?

Jos testaat eka niitä erilaisia kitaroita, niin tiedät mikä on sulle paras vehje - minä kerroin vain oman näkemykseni. Kitaroiden kanssa ei oikein pysty yksioikoisesti sanomaan yhtä merkkiä toista paremmaksi.

Eli tutustut mainittuihin malleihin, se on parempi vaihtoehto!
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Lag
30.01.2008 19:09:52
Kysytään nyt tässä ketjussa.
Eli oon vähän kujalla noista Les Paulejen kauloista, missä paksuusjärjestyksessä ne menee ja mitä niitä nyt oli erilaisia? '59 sun muut, en oo edes varma oonko täysin kujalla ja oonko ymmärtänyt vain väärin kun jossain aina näkee juttua sen ja sen vuoden kaulaprofiilista.

Kokeilemani Gibson LP Studion kaula oli paksu kun tukki mutta jonkun japsitokain-minkä-mallia-en-muista kaula oli juuri hyvä.

Ja niin, jos miulla ois rahaa käytettävänä ~600 euroa (käytettyyn) kitaraan, ja oon nyt vähän pohtinut että jonkun Les Paul-mallisen ostan, lähinnä sen takia että se voisi säilyttää arvonsa silloinkin kun en ehkä yhden, kahden tai kymmenen vuoden päästä jaksa vääntää rässiä, ja sillä vois vedellä melkeenpä mitävaan.

Niin siis:
1. Onko edes järkeä ostaa Lespa-kopiota tuossa hintaluokassa, vai onko jotain muuta hyvää vaihtoehtoa, mikä soveltuisi heviin, mutta myös periaatteessa mihin tahansa muuhunkin blyyssistä perusrokkiin?

2. Onko noissa esimerkiksi Tokain japsilespoissa tarpeeksi ärhäkät mikit hevimeteliin? En oo mikään hifisti, ja oonkin aika monesti ihmetellyt tuota mikeistä vaahtoamista, miun kokemusten perusteella se ero on aika minimaalinen "stockkimikkien" ja vaikkapa Duncanin laatumikkien kesken. En sitten tiedä oonko olevinaan niin tyhmä vai onko muut. Lähinnä että riittääkö potku vai jääkö auttamatta nössöksi kovien jätkien seurassa.

3. Mitä eroa näillä japsitokailla sitten on, esimerkiksi malleilla LS-75 (759e @ Musamaailma) ja LS-85 (920e @ Musamaailma)? Speksit kumminkin melkein identtiset, halvemmassa vain PAF-Vintage MK3-mikit ja kalliimmassa MK-2:set.
Urgh.
pekurides
30.01.2008 19:30:56

Mikit vaikuttaa suuresti kitaran luonteeseen, Voisi verrata että sulla on 5vuotta vanhat ruosteiset "gibson" kielet tai sitten pakasta repästyt elixirit... kyllä niillä eroa on ja loput sitten makuasioita.
voihan sitä paskoillakin metallia veivata... kuulostaa vaan samalta ja sama toistepäin blyyssiin:)

Eli kyllä ne orkkismikit on yleensä aika vaatimattomat kiinanihmeet ellei sitten toisin jo mainita että se ja ne duncanit ym. kiinni.
Tunteella päin vittua.
Les Fender
30.01.2008 21:07:50
Kysytään nyt tässä ketjussa.
Eli oon vähän kujalla noista Les Paulejen kauloista, missä paksuusjärjestyksessä ne menee ja mitä niitä nyt oli erilaisia? '59 sun muut, en oo edes varma oonko täysin kujalla ja oonko ymmärtänyt vain väärin kun jossain aina näkee juttua sen ja sen vuoden kaulaprofiilista.

Jotenkin näin Gibsonilla, paksummasta ohkasempaan.

50's ---> '59 rounded --> 60/30 --> '60 slim taper

Mitoissa on poikkeuksia, noita 50's kauloja on todella paksujakin ja slimeissä löytyy melkoisen ohkaisia. Melkolailla käsityönä noita kaulan loppumuotoiluja on tehty, eli persoonallisia eroja löytyy.
"Living is easy with eyes closed!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)