giio 05.12.2007 23:27:42 | |
---|
joo.. alko tossa askarruttamaan että tuleeko paljon viivettä kun on 30m kauko.. Ainoastaan reilusti on tarpeeks |
Antti1 05.12.2007 23:40:26 | |
---|
Ei tule, ihan huoletta voi käyttää ilman minkäänlaisia viiveitä. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
aimotuska 06.12.2007 00:02:06 | |
---|
Sähköhän menee kuparissa noin 2/3 valonnopeudesta. No ajatellaan siltikin, että se menis valonnopeutta, niin päästään vähän helpommalla. Voi olla, että mun matikka menee päin seiniä, mutta en huolehtis kysytystä asiasta. 300 000 000m johto = 1s viive 300 000m = 1ms = 0.001s 300m = 1us = 0.001ms = 0.000001s 30m = 0.1us = 0.0001ms = 0.0000001s Eli saisit noin kymmenesmiljoonasosasekunnin viiveen 30 metrisellä kaapelilla...? Tyhymä |
Schnowotski 06.12.2007 00:08:28 (muokattu 06.12.2007 00:09:58) | |
---|
Ei tule, ihan huoletta voi käyttää ilman minkäänlaisia viiveitä. Olen mitä suurimmin pahoillani, että tänne kirjoitan, mutta motiivinani on ainoastaan kysyä ja sitä kautta ehkä oppia jotain uutta! Ymmärrän toki käytännöllisen näkökannan, jonka mukaan kyseisellä matkalla tuskin viivettä esiintyy, mutta eikö kuitenkin ole niin, että elektronit, jotka sähköä klassisen käsityksen mukaan taitavat olla, vuorovaikuttavat erilaisten kenttien kanssa ja ovat siten massallisia hiukkasia, jotka eivät massaisuutensa vuoksi voi saavuttaa edes tyhjiössä mitattua valonnopeutta. Jälkikirjoitus: Hjunnilla asian ehti minua nopeammin ottaa esille. Syytän seurapiirirakkoani, jonka vuoksi jouduin kesken kirjailuni vessaan hyökkäilemään. Mutta, no, annetaan kuitenkin kiitoksia hjunnilalle mielenkiintoisehkosta selvityksestä asiasta. Tuskinpa tuon monimutkaisempaa matematiikkaa edes ymmärtäisin, vaikka haluaisinkin. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
rintapek 06.12.2007 00:31:13 | |
---|
Tuskinpa tuon monimutkaisempaa matematiikkaa edes ymmärtäisin, vaikka haluaisinkin. Ei edes tarvitse. Matikka ja fysiikka on tuossa. Saundi sitten on se neuvottelukysymys. One kind of music only - the good kind |
giio 07.12.2007 11:41:37 | |
---|
tattista vaan sano kaveri ko kaljan sai.. Ainoastaan reilusti on tarpeeks |
Ai perhana! aina oppii jotain uutta. Onko tosiaan niin että sähkö kulkee valoa hitaammin? Olen aina kuvitellut (ja tainnut jopa opettaakin) että sähkö kulkee johdossa valonnopeudella. No, onneksi käytännon sovelluksissa ei liene suurta merkitystä onko se valonnopeus vai 2/3. Eli tämäkin kysymys oli (minulle) hyödyllinen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
aimotuska 09.12.2007 00:50:49 | |
---|
Ai perhana! aina oppii jotain uutta. Onko tosiaan niin että sähkö kulkee valoa hitaammin? Olen aina kuvitellut (ja tainnut jopa opettaakin) että sähkö kulkee johdossa valonnopeudella. No, onneksi käytännon sovelluksissa ei liene suurta merkitystä onko se valonnopeus vai 2/3. Eli tämäkin kysymys oli (minulle) hyödyllinen. Siis *kuparissa* se kulkee hitaammin. Kyse on aina väliaineesta. Valokin kulkee VAIN tyhjiössä nopeutta c. Erilaisissa väliaineissa se kulkee taas hitaammin. Tyhymä |
lurkki 09.12.2007 15:50:50 (muokattu 09.12.2007 16:27:26) | |
---|
No, onneksi käytännon sovelluksissa ei liene suurta merkitystä onko se valonnopeus vai 2/3. OT: Sillä on ihan konkreettinen käytännönmerkitys rf-tekniikassa jossa aallonpituus (joka siis tulee suoraan taajuudesta ja valon nopeudesta) mm. määrittää antennin tai vaiheistuslinjan pituuden. Jälkimmäisessä koaksiaalikaapelin eristeaineen nopeuskerroin tulee huomioida sähköistä pituutta laskettaessa. Esim. PE-muovilla (jossa sähkömagneettinen aalto etenee) se on 0,66 ja kuparilangalla (jonka pinnalla korkeataajuinen vaihtosähkö kulkee) 0,95 Äänihommissa näitä ei tosiaan tartte funtsia. "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
Therium 10.12.2007 15:35:38 | |
---|
Ymmärrän toki käytännöllisen näkökannan, jonka mukaan kyseisellä matkalla tuskin viivettä esiintyy, mutta eikö kuitenkin ole niin, että elektronit, jotka sähköä klassisen käsityksen mukaan taitavat olla, vuorovaikuttavat erilaisten kenttien kanssa ja ovat siten massallisia hiukkasia, jotka eivät massaisuutensa vuoksi voi saavuttaa edes tyhjiössä mitattua valonnopeutta. Itse elektronit (massallisia) liikkuvat johtimessa pirun hidasta tahtia. Jos en nyt väärin muista niin suuruusluokkaa senttimetrejä tunnissa. Sähkökenttä (massaton) sensijaan kulkee tuota about valonnopeutta. |
Einherjar 11.12.2007 13:02:01 | |
---|
Ehkei tuolla kaukokaapelin tuottamalla mitättömällä delaylla ole mitään väliä oikeesti. Siinä vajaan 30m matkalla tulee enemmän delaytä jo ihan äänen liikkuessa ilmaa pitkin lavalta miksauspisteelle.. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Schnowotski 12.12.2007 00:01:19 | |
---|
Itse elektronit (massallisia) liikkuvat johtimessa pirun hidasta tahtia. Jos en nyt väärin muista niin suuruusluokkaa senttimetrejä tunnissa. Sähkökenttä (massaton) sensijaan kulkee tuota about valonnopeutta. Kiitoksia selventämisestä. Arvasin, että käsitykseni ovat varmaan vähän huonoja, sillä jos eivät tietoni ole millään alalla varsin laajat, ovat ne fysiikan alalla vielä huonommat! Innostuin tutkimaan asiaa Wikipediasta, ja sielläkin asia todettiin: "While the particles themselves can move quite slowly, sometimes with a drift velocity only fractions of a millimetre per second, the electric field that drives them itself propagates at close to the speed of light, enabling electrical signals to pass rapidly along wires."- http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity ja elektroneista: "Electrons in an atom are bound to that atom; electrons moving freely in vacuum, space or certain media are free electrons that can be focused into an electron beam. When free electrons move, there is a net flow of charge, this flow is called an electric current. The drift velocity of electrons in metal wires is on the order of mm/hour. However, the speed at which a current at one point in a wire causes a current in other parts of the wire, the velocity of propagation, is typically 75% of light speed."- http://en.wikipedia.org/wiki/Electron Pitäisi kyllä lukaista jonkinmoinen alkeisopas asiaan liittyen. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |