Aihe: Pianistin/kosketinsoittajan vaiva.. Jännetuppitulehdus!
1 2
Burnoutlander
07.12.2007 13:16:47 (muokattu 07.12.2007 13:19:26)

Voi jumalauta olishan se nyt vähän typerän näköstä jos isolla stagella 10 000 ihmisen edessä joku tuomas holopainen istuisi ja soittaisi :D ... Järjen käyttö on sallittua ihan joka asiassa. jopa tässä... toinen juttu jos 4 tunnin humppakeikkaa vetää jossai vitun räkälässä nii eiköhän se ole itsestään selvyys että istutaan.
mack the knife
07.12.2007 14:03:32
Voi jumalauta olishan se nyt vähän typerän näköstä jos isolla stagella 10 000 ihmisen edessä joku tuomas holopainen istuisi ja soittaisi :D ... Järjen käyttö on sallittua ihan joka asiassa. jopa tässä... toinen juttu jos 4 tunnin humppakeikkaa vetää jossai vitun räkälässä nii eiköhän se ole itsestään selvyys että istutaan.

Jep. Pientä provoa. Aina tästä asiasta saa möykettä aikaiseksi.
Eltonilla on ollut 90 000 ihmistä eikä se silti seisaaltaan soittanut. Eikä Wonder. Eikä Lord... Onhan noita. Ei se aina vaadi vitun räkälän humppaa.
COVS n:o 1.
doremi
07.12.2007 14:24:33 (muokattu 07.12.2007 14:26:29)

Niinpä. Holopaisella ei liene ihan hirveästi soitettavaa, jos pitää olla enemmän rock kuin soitto. Onhan se tehnyt biisit ja liidaa bändiä. Muut hoitakoot tärkeämmät hommat.

No joo. Tällainen pohtiminen menköön huumoriosastoon.
Burnoutlander
08.12.2007 18:38:03 (muokattu 08.12.2007 18:39:40)

niiin.. eiköhän anneta hevareiden heivata tukkaa ja humppajien humpata.
Fuzzy Boner
08.12.2007 21:00:55
Kyl mä tiluttelen seisaaltaan kans. Oikeestaan aika sama. Ehkä ihan pianopianojutuissa toi istuminen on juttu mut eipä paljon muuten
Bronks
08.12.2007 23:31:26

Mä soitan välillä seisaaltaan. Välillä soitan istualtaan. Välillä en soita ollenkaan. Ettei tule jännetuppitulehdusta.
baron
09.12.2007 12:58:45

Kyl mä tiluttelen seisaaltaan kans. Oikeestaan aika sama. Ehkä ihan pianopianojutuissa toi istuminen on juttu mut eipä paljon muuten

Mä oon vaan huomannut, että muutaman tunnin soittaminen seisaaltaan tuntuu ihan oikeesti fyysisesti rasittavalta kun taas istualtaan menee siitä vaan eli käytännössä parin setin rokkikeikat seisaaltaan ja neljän setin humppakeikat istualtaan.
Tietysti jazz-pianokeikat istualtaan!
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
doremi
09.12.2007 19:17:40
Mä oon vaan huomannut, että muutaman tunnin soittaminen seisaaltaan tuntuu ihan oikeesti fyysisesti rasittavalta kun taas istualtaan menee siitä vaan eli käytännössä parin setin rokkikeikat seisaaltaan ja neljän setin humppakeikat istualtaan.
Tietysti jazz-pianokeikat istualtaan!

Kyllähän piano on tehty istualtaan soitettavaksi. Olen minäkin keikkaa heittänyt jonkun sointumaton varassa seisaaltaan, mutta silloin ei ole tarvinnut funtsia mitään. Lyönyt vaan C7 tai G#dim, kun lapussa niin lukee.
Jos seisaaltaan soittaa, niin keskittyminen hukkuu asennon hakemiseen ja turha odottaa tiukkaa soittoa. Muut sitten hoitakoot, kun olen vain sointumatonkutoja.
BubbleBob
10.12.2007 00:51:58

Ihan totta, nyt meikäläiselle jäitä pipoon, ki-toos.
Kuinka yleistä tämä vaiva on pianonsoitosta ?
Aloin taas jo nähdä unia vääntyneistä sormista ja naksuvista nivelistä, joita hoitamassa on lauma valkotakkista henkilöstöä. Kiva joo, mutta en kyllä kestä jos käsiin käydään.
JA toiset pohtii vaan onko kivempi seistä kun istuu.
Floating out of the Screen..
baron
10.12.2007 00:55:44

JA toiset pohtii vaan onko kivempi seistä kun istuu

Pianistit istuu, kiipparistit seisoo!!
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
tarmo
10.12.2007 07:28:13

Ja Quik lockille nostettu staikkari näyttäis ihan tyhmälle anyway...
BubbleBob
10.12.2007 15:26:56

Tästä pystynkin kuvitteleen mitä tapahtuu pianistille joka käyttää soolovempainta ;-) Ja vakavasti; näinhän ne frakkipukuiset tekee.
doremi
10.12.2007 16:30:10

Aivan. Turha odottaa kosketinsoittajalta virtuositeettiä, jos joutuu hän teeskentelmään rockaria. Itse tietenkin kitaristi/laulajanroolissa seison, mutta osaan vaatia pianistille jakkaraa. Yleensä on mukaan otettu, mutta pari olutkoriakin ja tyynyt ajaa asian, jos sikseen niin nääs perkeles ja hlvti.
mack the knife
10.12.2007 21:53:21
toiset pohtii vaan onko kivempi seistä kun istuu.

Mä en pohtinut, onko kivempi. Oli vain siitä soittoasennosta puhe, siinä se tuli heitettyä. Ihan sama, istuu tai seisoo, mutta umpivääristä asennoista ne kivut seuraa.
Mulla on ihan paska ryhti soittaessa, mutta kädet on olleet varmaan oikein, kun ei ole ikinä ollut sormissa tai muualla kipuja. Tai sitten olen treenannu niin vähän, että ei ole ehtiny tulla.
BubbleBob
10.12.2007 23:51:27

Kuullosti vaan että ois kivempi istua ?
Hanki satulatuoli, tai samantyylinen pystyistuin ja onnistuu kaksi poljinta samaan aikaan.
Kakkosratkaisu (-pedaali) on: Liiku enemmän ja et kertakaikkiaan voi olla paskassa asennossa (ja samalla pysyy massa kontrollissa).
mack the knife
11.12.2007 10:52:35
Kuullosti vaan että ois kivempi istua ?
Hanki satulatuoli, tai samantyylinen pystyistuin ja onnistuu kaksi poljinta samaan aikaan.
Kakkosratkaisu (-pedaali) on: Liiku enemmän ja et kertakaikkiaan voi olla paskassa asennossa (ja samalla pysyy massa kontrollissa).

Mulla on satulatuoli. Ikean Melker -seisontatuki, istumaosa kuin pyörän satula ja korkeus on ihan eri kuin pianojakkarassa. Siis puoliseisova asento, en mä niin matalalla halua keikalla olla kuin kotipianon kanssa. Niitä ei enää saa, kai valmistus lopetettu, ostaisin pari lisää vielä.
Mä olen soittanu sekä seisaaltaan että istualtaan. Istua mököttäny ja seisaaltaan heilunu hulluna. Eihän siinä muuta kuin että tekee kompromisseja niiden pedaalien kanssa.
Djinn
12.12.2007 14:03:32

Rasituksesta johtuviin vammoihin kannattaa suhtautua tarvittavalla vakavuudella. Vuosia sitten omat haaveeni pianistin urasta ajoi karille Liszt, yliharjoittelu ja silkka tyhmyys. Käsi paskaksi ja homma pakettiin.

Soittoasennosta on sanottava sen verran, että se lankun tilttaaminen etukenoon ei ole pelkkä "showkikka". Ranteen asento helpottuu hiukan luonnollisemmaksi, rasitus pienenee, perustatsi kevenee ja voimaa saa tarvittaessa kanavoitua paljon helpommin. Toisaalta, ( oma mielipide incoming ) jos "aikuisten oikeasti" vaativasta - ihan fyysisessä mielessäkin - materiaalista puhutaan, ei hyvälle istuma-asennolle ja sopivan painavalle flyygelin koskettimistolle ole kilpailijaa.
Visit http://www.helionprog.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)