Aihe: Kuinka paljon kitaravahvistimessa pitää vähintään olla WATTEJA?
1 2 3
aimotuska
03.12.2007 07:35:55
Toivottavasti et ole neuvonut kovin montaa vahvistimen ostossa! Jos nimittäin suosittelet jotain 20-30w trankkuja bändikäyttöön--> kyllä niillä tulee äitiä ikävä. Tai sitten mun korvat(ja varmaan aika monen muun) on valehdellut pitkään.

Tuon isompaa vahvistinta ei tartte jos on monitorointi ja PA-asiat kunnossa. Yleensä ottaen lavalla huutavan satavattisen marsun soundi on suht paskaa sieltä takarivistöstä kuultuna.

Meillä siirryttiin kokonaan pelkän linjaan kytkettävän podin käyttöön kitaristille, koska saliin ei vaan voi pistää minkäänlaista kitaravahvistinta huutamaan. Homma leviää käsille ihan justiinsa semmosessa betonikuutiossa. Eli periaatteessa vahvistinta ei välttämättä tarvi laisinkaan. :)
Tyhymä
rintapek
03.12.2007 12:17:19

Meillä siirryttiin kokonaan pelkän linjaan kytkettävän podin käyttöön kitaristille, koska saliin ei vaan voi pistää minkäänlaista kitaravahvistinta huutamaan. Homma leviää käsille ihan justiinsa semmosessa betonikuutiossa. Eli periaatteessa vahvistinta ei välttämättä tarvi laisinkaan. :)

Tuohon ollaan menossa meilläkin. Aloite tuli ihan kitaristilta itseltään. Käytössä on tuommoinen tonelab SE. Siinä on polkimien päällä pultattu DI-boxit, että saan kytkettyä kitaran lavarasiaan ja siitä mikseriin. Skitta sitten kun on joka tapauksessa, jos ei muuta niin keikkataltioinnin vuoksi kiinni mikserissä, niin tuopa innostui testaamaan, Lopputulos oli niinkin yllättävä, että kitaristi ilmoitti, että "combot lihoiksi" hänen puolestaan. Saundista katoaa niin vähän, että sen vuoksi ei noita mukana kannata raahata. Yksi kombo lähti jo. Tilalle tuli toiselle kitaristille tuommoinen Line6 Floorpod. Tuo kun saadaan testattua, niin saattaa olla, että lähtee loputkin kombot.

Paljonko niitä vatteja sitten olla pitää ja mitä niillä tekee? Jos keikka on pieni ja käytössä on tuommoinen satavattimarsu, niin eihän siitä hanaa voi avata. Ja jos sitä hanaa ei voi avata, se ei juuri matkaradiota kummemmalta kuulosta. Pienemmästä styrkasta uskaltaa hieman niitä potikoita kääntääkin, jolloin se alkaa kuulostamaan kitaravahvistimelta.

En tiedä kuinka suuriin halleihin olet soittamaan menossa, mutta työväen- ja VPKtaloja kolunneena voin sanoa, että 30w riittää noissa ympyröissä mainiosti.
One kind of music only - the good kind
multipaavo
03.12.2007 15:18:50

Toivottavasti et ole neuvonut kovin montaa vahvistimen ostossa! Jos nimittäin suosittelet jotain 20-30w trankkuja bändikäyttöön--> kyllä niillä tulee äitiä ikävä. Tai sitten mun korvat(ja varmaan aika monen muun) on valehdellut pitkään.

Juu hei.

Suosittelin pikkuista stygeä, en erikseen trankku tai putki peliä. On melko itsestään selvää, että putki vehjes soundaa trankkuja paremmalta :D
Tarkoituksena oli hienovaraisesti vihjata, että pitämällä lavavola kurissa päästään miellyttävämpään lopputulokseen kuin huudattamalla stäkkiä täysillä siinä uskossa, ettei se muuten kuulu. Pienempi styge on myös lompakko ja selkäystävällisempi ;-)

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
Chade Fallstar
03.12.2007 15:54:08 (muokattu 03.12.2007 15:54:43)
Ymmärtääkseni se putkiwattien ja trankkuwattien ero johtuu erilaisista säröarvoista ja erisoundisesta säröytymisestä.
Eli suomeksi sanottuna transistoripäätteen ikävä säröytyminen kuuluu paljon aiemmin kun volaa aletaan nostamaan, vaikka molemmat vahvistimet olisi luokiteltu samoille tehoille samoilla säröarvoilla (%).Mikä sekään ei välttämättä ole yleistä.
Siis jos verrataan vaikkapa 60-luvun putkipäätettä ja tämän päivän trankkuvehjettä.

Alkuperäiseen kysymykseen: mieti vaan että minkä kokoisen vahvistimen tarttet treenikämpälle.Keikalla kitara vahvistetaan yleisölle PA:n avulla.
Jos miksaaja sanoo että laita styrkkari pienemmälle lavalla, tee niin.

Mulla on 40 wattinen trasistorivehje (tosin putkietusella) josta lähtee jo aivan helvetinmoinen meteli. On kuulunut treenikämpällä myös aivan liian lujakätisen rumpalin kanssa.
God is one of the leading causes of death
JoKo
03.12.2007 16:17:45 (muokattu 03.12.2007 16:22:12)
Tarkoituksena oli hienovaraisesti vihjata, että pitämällä lavavola kurissa päästään miellyttävämpään lopputulokseen kuin huudattamalla stäkkiä täysillä siinä uskossa, ettei se muuten kuulu.

Kyllä se näin on. Todella monet vahvistimet ovat liian äänekäitä, että niitä voisi luukuttaa siinä pisteessä kun ne alkavat kuulostaa hyvältä. Millä lavalla esim. Voxin AC30 (30 wattia) loppuu kesken?

Pahimmassa tapauksessa sulla on painava, kallis, ylitehokas vahvistin joka kuulostaa huonolta, kun et voi missään soittaa sitä sillä volalla kun se kone vaatisi.
eetuss
05.12.2007 00:12:57

Kyllä se näin on. Todella monet vahvistimet ovat liian äänekäitä, että niitä voisi luukuttaa siinä pisteessä kun ne alkavat kuulostaa hyvältä. Millä lavalla esim. Voxin AC30 (30 wattia) loppuu kesken?

Pahimmassa tapauksessa sulla on painava, kallis, ylitehokas vahvistin joka kuulostaa huonolta, kun et voi missään soittaa sitä sillä volalla kun se kone vaatisi.

Jos on aloitteleva bändi, on keikkoja PA:lla ja keikkoja ilman PA:ta. Kummassakin pitää tehdä parhaansa. Wateillahan ei sinänsä ole merkitystä, etenkään jos pönttö puhaltaa kamaa enemmän taakse kuin eteen. Oon kuitenkin sitä mieltä että niinkin herkän taiteilijan kuin kitaristin tunaama saundi on se tärkein. Jos se jumalainen saundi tulee siitä rekka-autollisesta marsuja niin minkä sille voi.

Tai sitten mä en vaan osaa! :D
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
rintapek
05.12.2007 01:47:55

Oon kuitenkin sitä mieltä että niinkin herkän taiteilijan kuin kitaristin tunaama saundi on se tärkein. Jos se jumalainen saundi tulee siitä rekka-autollisesta marsuja niin minkä sille voi. :D

Mahdollinen yleisö voi sitä sitten kuunnella naapurikorttelista, tai naapuripitäjästä. Riippuen stackin koosta.
aimotuska
05.12.2007 08:13:41
Mahdollinen yleisö voi sitä sitten kuunnella naapurikorttelista, tai naapuripitäjästä. Riippuen stackin koosta.

Nimenomaan. Soundilla ei oo hevon ****n merkitystä siinä vaiheessa, kun jengi alkaa äänestämään jaloillaan keikkavolyymeista. Jos soundi merkkaa tätä enemmän, niin stäkkiä ei kannata hankkia silloin keikkoja, vaan treeniskäyttöä varten. Sieltä treenikseltä kun ei oo asiaa enää mihinkään kuppilaan ensimmäisten keikkayritysten jälkeen (=poke on käynyt toisen biisin aikana vetämässä lavasähköt pimeeksi).
Tyhymä
tilli15
05.12.2007 14:18:56
ehdoitukseni on:

ostat Marshallin 80W trankkucombon.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=199801
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=202996
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=202215

- marshall tuntuu aina hyvältä, pidä huoli että siinä on etukankaassa merkki jäljellä
- niitä saa halvalla käytettynä ja huoltoportaasta löytyy tarjontaa, raha ei kasva marjapensaassa
- suhteellisen kevyt, kanna aina kumminkin musta hihaton paita päällä jotta verisuonet ja wristbandit näkyy
- treeniksellä riittää varmasti-> nosta se kumminkin muutaman kaljakorin päälle niin saat lisää katu-uskottavuutta ja kuuluvuutta ja kiillota se MARSHALL MERKKI
- keikoille missä ei PAta riittää varmasti -> nosta se kumminkin muutaman kaljakorin päälle niin saat lisää katu-uskottavuutta ja kuuluvuutta ja kiillota se MARSHALL MERKKI
- jos on PAt niin saundaa vielä paremmalle
- saundivalikoima riittää aivan varmasti, muista kumminkin että tarviit myös kanavanvaihtajapedaalin illan viimeisiä hitaita varten, teillä on kumminkin se slovari yllärinä takataskussa

hommat on pikkuasioista kiinni, tuo vahvistin kumminkin tuo itsevarmuutta ja sopivaa uhoa, ja kertoo että mihin tämä pändi on menossa. ylös. kun kerran niillä on ensimmäisistä keikoista alkaen Marsut lavalla niin mitähän tulevaisuudessa?

ei muuta ku lavalle.
Kyösti!
jss1
06.12.2007 11:39:36

ehdoitukseni on:

ostat Marshallin 80W trankkucombon.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=199801
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=202996
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=202215

- marshall tuntuu aina hyvältä, pidä huoli että siinä on etukankaassa merkki jäljellä
- niitä saa halvalla käytettynä ja huoltoportaasta löytyy tarjontaa, raha ei kasva marjapensaassa
- suhteellisen kevyt, kanna aina kumminkin musta hihaton paita päällä jotta verisuonet ja wristbandit näkyy
- treeniksellä riittää varmasti-> nosta se kumminkin muutaman kaljakorin päälle niin saat lisää katu-uskottavuutta ja kuuluvuutta ja kiillota se MARSHALL MERKKI
- keikoille missä ei PAta riittää varmasti -> nosta se kumminkin muutaman kaljakorin päälle niin saat lisää katu-uskottavuutta ja kuuluvuutta ja kiillota se MARSHALL MERKKI
- jos on PAt niin saundaa vielä paremmalle
- saundivalikoima riittää aivan varmasti, muista kumminkin että tarviit myös kanavanvaihtajapedaalin illan viimeisiä hitaita varten, teillä on kumminkin se slovari yllärinä takataskussa

hommat on pikkuasioista kiinni, tuo vahvistin kumminkin tuo itsevarmuutta ja sopivaa uhoa, ja kertoo että mihin tämä pändi on menossa. ylös. kun kerran niillä on ensimmäisistä keikoista alkaen Marsut lavalla niin mitähän tulevaisuudessa?

ei muuta ku lavalle.

kiitos asiallisesta vastauksesta. :)
sormunen
06.12.2007 23:12:58
Nimenomaan. Soundilla ei oo hevon ****n merkitystä siinä vaiheessa, kun jengi alkaa äänestämään jaloillaan keikkavolyymeista.

Mitenkähän paljon tosta podista tulee mökää sanotaan vaikka kymmenen-viidentoista metrin etäisyydelle? Ja miten se mökä taittuu, jos se ei kimpoile seinistä niinkuin kitarastyrkkarin mökä? Onko siinä joku tutka mukana?

Mitä tulee tuohon soundiin, niin jos soundi on niin huono, että jengi lähtee veks, niin sehän on varmaan suurimmalle osalle tuttu ongelma ja selvinnee soundia kehittämällä. Jos soitetaan rokkenrollia, niin muuta mahdollisuuttakaan ei oikein ole, koska rokkenroll on soundia.
rintapek
07.12.2007 00:08:20

Sormunenko provoilee... ei uskoisi.
rokkenrolli on saundia, joo, mutta jos se ainoa oikea saundi on satavattinen marsu asennossa 11, niin kyllä näillä minun pikkukeikoilla väki ryntää lähimmästä aukosta ulos rakennuksesta.

Podeista ja muista etusista nyt ei omaa ääntä lähde pätkääkään, minkä luulen, että Sormunen vallan hyvin tietää. Se potku sitten tulee sieltä PA:sta, jos on tullakseen. Bändilläni tuo idea lähti kitaristista itsestään ja minä en kitarasaundeihin puutu. Ehkäpä tarttis olla melkoisesti paremmat combot, että niistä saisi jotain lisäarvoa, mutta jos kitarista itse toteaa, että combot oikeastaan ovat vain kannettavia lisäkiloja, niin tuohon ei ole minulla tai Sormusella puuttumista.
aimotuska
07.12.2007 09:55:57
Mitenkähän paljon tosta podista tulee mökää sanotaan vaikka kymmenen-viidentoista metrin etäisyydelle? Ja miten se mökä taittuu, jos se ei kimpoile seinistä niinkuin kitarastyrkkarin mökä? Onko siinä joku tutka mukana?

On. Siinä on semmonen tutka, jota kutsutaan miksaajaksi. Podista tulee tasan sen verran kuin arvoisa ääniteknikko sitä monitoreihin antaa. Asiat vaan pysyy niin paljon paremmin hanskassa kun ihan kaiken voi säätää sieltä samalta istumalta. Lavalla huutava vahvari asettaa jo valmiiksi sen lähtökohdan, minkä alle ei volumessa päästä. Tolla Podilla mä saan päästettyä just sen verran kuin tarvii. Kaikuu ne seinät tietysti, mutta kun lavalla ei huuda marsu yhdellätoista niin siitä ei tartte välittää niin paljoa. Niin joo, rummut on myöskin sähköiset sellaiset Rolandin V-drumit, joille ei oo vielä yksikään rumpali sylkenyt.

Mitä tulee tuohon soundiin, niin jos soundi on niin huono, että jengi lähtee veks, niin sehän on varmaan suurimmalle osalle tuttu ongelma ja selvinnee soundia kehittämällä. Jos soitetaan rokkenrollia, niin muuta mahdollisuuttakaan ei oikein ole, koska rokkenroll on soundia.

Juu, no... Superhyvä soundi 150dB volalla on mun mielestä ihan sama kuin soitettais paskalla soundilla ja 10dB volalla. Kummastakaan ei saa mitään selvää.

Meidän betonikuutiossa vaan kaikki alkaa kuulostaa paskalta kun volaa nostetaan lavalla -- ihan vaikka ilman PA:ta ja monitoreitakin. Varallisuutta ei tilan akustiikan parantamiseen heru, joten asioita pitää yrittää ratkaista muilla keinoilla.
Tyhymä
miffe
07.12.2007 11:03:08
Varallisuutta ei tilan akustiikan parantamiseen heru, joten asioita pitää yrittää ratkaista muilla keinoilla.

Ei se leka ny niin paljoa voi maksaa...
turkulainen
Simo78
07.12.2007 12:51:10
Tuon isompaa vahvistinta ei tartte jos on monitorointi ja PA-asiat kunnossa. Yleensä ottaen lavalla huutavan satavattisen marsun soundi on suht paskaa sieltä takarivistöstä kuultuna.

Linjaan veto nauhoituksissa ja keikoilla on perseestä, siis mun mielestä, pod-soundi on mun mielestä sellaista helvettiä ettei tosikaan. Muistakaahan hyvät ihmiset sellainen asia, että monilla meistä EI ole siellä treeniksellä, missä suurinosa harrastustoiminnasta suoritetaan, mitään monitoreita! Jo sillä perusteella noi pikkutrankut kannattaa unohtaa...
sormunen
07.12.2007 13:28:19 (muokattu 07.12.2007 13:29:58)
rintapek: Bändilläni tuo idea lähti kitaristista itsestään ja minä en kitarasaundeihin puutu. Ehkäpä tarttis olla melkoisesti paremmat combot, että niistä saisi jotain lisäarvoa, mutta jos kitarista itse toteaa, että combot oikeastaan ovat vain kannettavia lisäkiloja, niin tuohon ei ole minulla tai Sormusella puuttumista.

Juuri niin.

No, kysymys kuuluukin: miksi MUUT eivät saa päättää itse?

hjunnila: Superhyvä soundi 150dB

Onpa erikoinen soundikäsitys. Muutenkin melko, sanoisinko, ylimielinen asenne.
aimotuska
07.12.2007 13:56:52 (muokattu 07.12.2007 14:12:01)
Onpa erikoinen soundikäsitys. Muutenkin melko, sanoisinko, ylimielinen asenne.

Älä viitti alkaa taas tota linjaa. Jokainen kattelkoon sinne oman paidan sisään.

Yritätkö sä ihan tahallas ymmärtää asiat väärin? Siis: Tehdään hyvä soundi järkevillä volumeilla, nostetaan se niin isolle kuin ikinä kamoista lähtee. Onko se susta edelleen hyvää soundia?

E: Ja se, miksi mä mainitsin nuo rummut, EI johdu siitä, että niillä jotenkin vouhottaisin. VAAN: tilan vuoksi sinne on ollut pakko laittaa sähkörummut. Ja kunnolliset sellaiset, että niitä myöskin ihmiset pystyy soittamaan, eikä niitä tartte vuoden päästä kaupitella torilla kahdella sadalla, kun niillä ei sitten mitään tehnytkään. Eli kaikki vehkeet tylysti mikserin läpi siten, että mikään ei pihahdakaan jos ei sieltä hanoja aukaista. Voximiehet kieriskelee tuskissaan, mutta ei voi mitään.

Ja Simolle: näinhän se on. Kerroin vaan, miten hommat on meillä ratkaistu. Yksi vaihtoehto muiden joukossa.

Podissa ei ehkä oo maailman parhaat soundit, myönnettäköön. Mutta kyllä siinä on huomattavasti parempi soundi verrattuna siihen tilanteeseen, että siellä betonikuutiossa joku huudattaa marsua täysillä saadakseen sen soimaan hyvin... Kun se ei enää kuulosta siellä hyvältä, vaan pelkältä paskalta. Pienemmälle laitettuna semmonen iso marsu sitten kuulostaakin taas ihan joltain muulta kuin mitä haetaan.
Tyhymä
rintapek
07.12.2007 18:19:51 (muokattu 07.12.2007 18:20:22)

No, kysymys kuuluukin: miksi MUUT eivät saa päättää itse?

Jokainen tietty päättää itse. Mutta alkuperäinen kysymys ei liittynyt "saundeihin" millään lailla, vaan vain siihen, että paljoko vatteja on varmasti tarpeeksi, että keikalla pärjää. Se on jokseenkin livetoimintaa. Vastaukseni on, että yllättävän vähällä vattimäärällä pärjää.
Kitarakamapalstalla on käynnissä tuommoinen keskustelu:
www.muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=156945
Millainen on hyvä vahvistin tai saundi, niin oikeampi osoite on tuo kitarakamapalsta.
Chade Fallstar
07.12.2007 21:39:54
Lisätään nyt vielä tähän sellanen juttu mikä on joskus aiemminkin mainittu että 4x12-tyyppisen kitaravahvistimen suuntaavuus on mielestäni varsin sopimaton jos on tarkoitus tuottaa ___sama soundi jokaiselle kuulijalle___ kuten järkevää on.

Iso kaiuttimen etulevy ja iso kaiutinpinta-ala suuntaavat korkeat taajuudet, esim. selkeään ja rapeaan soundiin tarvittavan yläkeskialueen todella kapeana keilana eteenpäin.
Huonoimmillaan tämä on silloin kun kaiutin on lattialla jolloin ylämiddlepuukko suuntautuu eteenpäin pienelle osalle yleisöä, eikä kitaristille itselleen joka on soundista vastuussa. Tilanne on vielä pahempi mikäli lava on ylempänä kuin kuulijat, eli siis kohtuu usein.

Kerran kulutin pitkän tovin funtsaillen passelia kitarakaiutinta keikkakäyttöön ja huomasin keksineeni jotain tällaista:

http://www.thomann.de/fi/the_box_ma205_aktivmonitor.htm

Esim. 3x5" tai 3x8" koaksaalielementtiä puolikaaren muotoisessa kotelossa jonka voisi nostaa tolpan nokkaan. Tavoitteena laaja vaakasuuntaus,jolloin kitara kuuluisi samalla soundilla muillekkin soittajille. Tosin tämä lisäisi vuotoja...
God is one of the leading causes of death
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)