Aihe: Nerolle mysteeri ratkaistavana 1 2 | |
---|---|
![]() 06.12.2007 15:36:06 (muokattu 06.12.2007 15:44:06) | |
Nyt koitti eilisellä keikalla ihka oikea mysteeri. Olin Bellyssä miksaamassa Jesse-nimistä konemusahässäkkää. Tsekissä ei päästy ensimmäistäkään kanavaa pidemmälle kun ilmeni TODELLA outo ongelma. Käsitellään nyt signaalitie ensin: Mulla tulee kanaviin 1-2 80-lukulaisesta Taman rumpumoduulista ulostulot Left ja Right. Taman moduuliin on kytketty kolme tomipädiä ja basaripädi. Ulostulot kuljetin samana päivänä ostettuihin BSS:n AR-133 DI-bokseihin, josta mentiin kaukokaapelin kautta paikan mikseriin, mikä oli Yamahan 01V. Ongelma rupesi ilmenemään jo PELKÄLLÄ basarin polkemisella, jolloin siis ketju oli: Basaripädi -> Taman moduuli -> L+R ulostulot -> BSS AR-133 DI-boksi -> Yamaha 01V-mikseri Noniin. Gainit ja pädit kohilleen ja liukuja nostamaan. Tulos on hämmentävä. Kanavat napsuvat, ja botne katoilee täysin mielivaltaisesti: Välillä sitä on välillä ei. Eli välillä katosi KAIKKI alle 150hZ ja välillä ne palasi, vaikka ei mihinkään koskenut. Välillä katosi jopa kaikki. Vaihdettiin instrupiuhat kaikista väleistä mistä pysty, kokeiltiin eri DI-bokseja pädit päällä tai ilman. Mikään ei auttanu. Ja koko aika poljettiin pelkkää basaria, mikä on siis stereokuvassa keskellä. Ku mä hääräsin lavalla niin paikan äänimies Kökkis (hieno mies, pelasti tänkin) kokeili sitten nostaa pelkästään Left-kanavaa: Ei mitään ongelmia. Kaikki kuullosti hienolta. Left-liuku alas ja Right ylös: Sama homma. Hienoo hienoo hienoo. Molemmat kanavat ylös ja probleemat palaavat. Tässä vaiheessa ruvetaan heittää ilmoille spekulaatiota et onko meillä nyt jonkun sortin lähes täydellinen vaihevirhe meneillään. Vaiheenkääntöä ei kuitenkaan kummassakaan kanavassa ollu päällä. Noh, aikarajoituksista johtuen tätä ei jääty tätä enempää ratkomaan vaan päätettiin mennä monona ku se näytti toimivan ja ilta meni loppuun asti sans probleemos. Mutta nyt olis sit viisaampien ihmisten aika laittaa ilmoille villejä spekulaatioita siitä että mikä oli ongelma? | |
![]() 06.12.2007 16:47:11 | |
Oliko ongelma myös luureilla kuunnellessa? Mitenhän se signaaliketju jatkui siitä miksuttimesta eteenpäin? Liimatainen: "Sanotaanko näin että kyllähän 20% voi yhtä-äkkiä tuntua paljolta mutta haluan muistuttaa että meidän tallissa on henkilöitä jotka korreloi kenttää että kosketuspinta säilyy". | |
![]() 06.12.2007 20:07:54 | |
Tässä vaiheessa ruvetaan heittää ilmoille spekulaatiota et onko meillä nyt jonkun sortin lähes täydellinen vaihevirhe meneillään. Vaiheenkääntöä ei kuitenkaan kummassakaan kanavassa ollu päällä. Taisitte olla kovasti jyvällä, joten siitä vaan kattelemaan piuhoja läpi. turkulainen | |
![]() 06.12.2007 21:33:21 | |
Taisitte olla kovasti jyvällä, joten siitä vaan kattelemaan piuhoja läpi. Moduulissa lähtöjen napaisuus ristissä? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." | |
![]() 06.12.2007 21:44:33 | |
Pyysit "villejä spekulaatioita", joten tässä sellainen. Enhän minä näistä mitään tiedä, mutta kuvaamasi oireet kuulostavat kovasti tutuilta. Joka tapauksessa vianmäärityksen ensimmäinen sääntö on se, että sitä aletaan metsästämään helpoimmasta/halvimmasta kohdasta. Eli, jos tuot "valmista stereota" mikserin sisääntulokanaviin, niin kai nuo kanavat on panoroitu täysin vasemmalle ja oikealle? Minulla on muistikuva, että joskus oli juuri noita oireita ja "vika" oli vain siinä, että mikserin kanavat olivat molemmat "keskellä". Nyt kun Miffe on taas kehissä, niin hän tietänee tuosta teoriapohjan, ja sen onko tuommoinen ilmiö yleensä mahdollinen. Joka tapauksessa olen tuon luonnossa livenä havainnut. Digimikserissä nuo pannien asennot eivät välttämättä näy päällepäin, vaan ne täytyy erikseen käydä kurkistamassa omasta valikostaan. Jos on kiirus ja hässäkkää ja minuutti aikaa keikan alkuun, niin eipä noita panorointeja välttämättä hoksaa katsoa. Tuo monoratkaisu kuitenkin oli epäilemättä hyvä sellainen. Jos rumpsuttimet ovat normipaikallaan takana keskellä, niin yleisön kannalta se on "yksi äänilähde keskellä", eli kovin leveää stereokuvaa ei kannata tarjota, ellei se sitten ole juuri se haluttu "efekti". Tuota rumpuälliä en tunne, mutta yleensä noissa tuo Left-out on monokytketty, joten siitä saa ongelmitta rummut monona ulos yhdellä piuhalla. Minulla on kyllä omassa tiskissä rumpuällille varattu kaksi reikää, kaiken varalta. Olen testaillut laittaa bassarin toiseen kanavaan ja muut rummut toiseen, jolloin bassarin kanssa pystyy leikkimään erikseen. Tavallaan siis rumpuällistä kaksi monolähtöä, jota mikserissä on panoroitu keskelle. Toinen testailu sitten on rummut vasempaan lähtöön ja klikki oikeaan lähtöön. Mikserissä pannataan keskelle, mutta klikki syötetään vain monitoreihin. Näin "tempo- ongelmaisissa" biiseissä runpali voi ällistä lyödä klikin päälle parin tahdin ajaksi monitoreihin ja koko bändillä on se oikea tempo takaraivossa. Voi olla, että puhun puutaheinää, mutta kuvailemasi oireet ovat kovasti tuttuja. One kind of music only - the good kind | |
![]() 06.12.2007 21:49:14 (muokattu 06.12.2007 21:51:34) | |
Eli, jos tuot "valmista stereota" mikserin sisääntulokanaviin, niin kai nuo kanavat on panoroitu täysin vasemmalle ja oikealle? Minulla on muistikuva, että joskus oli juuri noita oireita ja "vika" oli vain siinä, että mikserin kanavat olivat molemmat "keskellä". Nyt kun Miffe on taas kehissä, niin hän tietänee tuosta teoriapohjan, ja sen onko tuommoinen ilmiö yleensä mahdollinen. Joka tapauksessa olen tuon luonnossa livenä havainnut. No siellä on valmiina jotain kaikua efektinä ja se hässii kanavien välisten vaiheiden kanssa. Monissa studiomiksereissä, masterointikompuroissa (myös softasellaisissa) ja erillislaitteina saatavilla olevissa mulikoissa on mukana vaihemittarointi, jolla voidaan tarkistaa materiaalin sopivuus tilanteeseen, jossa sitä vedetään monona. Ja kun tuossa on kyseessä instrumentti, jonka tulisi olla about palttiarallaa aina keskellä stereokuvassa ja tuollaista ilmiötä tapahtuu, on siitä oltava joku piuha solmussa tai sitten samplen tekijällä väärät mömmöt kehossa. PS. Kehissä/kehässä/häkissä...toivottavasti en lauantaina joudu vasten tahtoani sellaiseen häkkiin, jonne jotkut halukkaat menevät tappelemaan. turkulainen | |
![]() 06.12.2007 22:18:18 | |
PS. Kehissä/kehässä/häkissä...toivottavasti en lauantaina joudu vasten tahtoani sellaiseen häkkiin, jonne jotkut halukkaat menevät tappelemaan. Anteeksi, en tahtonut millään muotoa loukata tai pottuilla. Sinulla tuo teoriapuoli tuntuu olevan hallussa, niin ajattelin, että mikäli tuommoinen ilmiö on mahdollinen, niin siihen löytyy selite. Olen tuon ilmiön havainnut. En tiedä mistä se johtuu. Jos valmis stereomateriaali pannataan molemmissa kanavissa keskelle, niin ei aina, mutta joskus käy noin. Mikseri tavallaan monottaa sen väärin, vai tuleeko joku "sisäinen vaihevirhe", en tiedä. Joka tapauksessa itse laitan tuon valmiin stereotavaran, kuten rumpuällin, tonelabin ja taustacd- soittimen täysin L&R panoroituihin kanaviin. Luon "stereokuvan" sillä äänilähteellä. Mikserillä se ei enää onnistu. One kind of music only - the good kind | |
![]() 06.12.2007 23:08:31 | |
Luureilla ei tietenkään tullu robleemaa kuunneltua. Ite en lähteny tutkimaan signaalitieta miksuttimesta eteenpäin, mutta Kökkis vakuutti (ja kävi päätteitä yms. tutkailemassa) et kaikki on kondiksessa ja muuttumattomana edellisestä toimivasta keikasta. Moduulissa ei ole mitään, koska se on viikon sisään ollu parilla muullakin keikalla käytössä ilman ongelmia. Homma kokeiltiin siten että molemmat kanavat oli panoroituna keskellä ja siten että kanavat vastakkaisissa äärilaidoissa. Ei auttanut. Ja siis tää monotus toteuttiin nimenomaan niin että modulista lähdettiin vaan yhdellä piuhalla (joka kaikkien kiusaksi on kys. vehkeessä Right-kanava). Sämple ei myöskään ole ongelma, koska se on tähänkin asti toiminut. Ainut mitä mä keksin on se, et toisen DI-boksin ja kaken väliin viritetyn XLR:n navat on ollu väärin kytketty. Siltikin hämää se, et se botnen katoilu oli niin mielivaltaista. | |
![]() 07.12.2007 11:00:24 | |
Anteeksi, en tahtonut millään muotoa loukata tai pottuilla. En ottanut missään muotoa loukkauksena. Tuli vaan sopivaan saumaan toi, kun olis tollaseen häkkitappeluun viemäs tie tekniikan toimittajan edustajana. turkulainen | |
![]() 07.12.2007 12:25:53 (muokattu 07.12.2007 12:26:56) | |
Et sanonu suoraan mut kokeilitteko vetää kanaviin 1 ja vaikka 3 mahdollisten vierekkäisten kanavien sijasta??? Oliko sama ongelma? Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. | |
![]() 07.12.2007 14:45:31 | |
Et sanonu suoraan mut kokeilitteko vetää kanaviin 1 ja vaikka 3 mahdollisten vierekkäisten kanavien sijasta??? Oliko sama ongelma? Ei tullu testattua. Mitäs toi ois voinu auttaa? | |
![]() 07.12.2007 18:58:52 | |
En ottanut missään muotoa loukkauksena. Tuli vaan sopivaan saumaan toi, kun olis tollaseen häkkitappeluun viemäs tie tekniikan toimittajan edustajana. Se on hurjaa touhua... Täh?!? | |
![]() 08.12.2007 11:57:13 | |
Ei tullu testattua. Mitäs toi ois voinu auttaa? Koskapa ongelma ei ollu jatkuva vaan muuttuva niin kelasin et vierekkäiset kanavat olis voinu olla fyysisesti jotenki solmussa. Hyvin epätodennäköstä mut eipä olis eka kerta ku jotain epätodennäköstä näissä hommissa tapahtuu... Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. | |
![]() 08.12.2007 15:01:12 | |
Koskapa ongelma ei ollu jatkuva vaan muuttuva niin kelasin et vierekkäiset kanavat olis voinu olla fyysisesti jotenki solmussa. Hyvin epätodennäköstä mut eipä olis eka kerta ku jotain epätodennäköstä näissä hommissa tapahtuu... Joo tota mäki kelailin, mut toisaalta ku toi on digitiski ni siin ei hirveesti oo paikkoja mis ne kanavat vois olla fyysisesti solmussa.. | |
![]() 08.12.2007 18:40:42 | |
Digitiskin vaiheenkäännöt näkee yleensä melkoisen helposti valikoista, joten jos siellä ei ollut mitään ongelmaa, niin ainakin itse epäilisin kaukokaapelia. Jos vaikka viuhkasta on mennyt johto rikki, niin joku on sen voinut kolvata vaiheenkääntönä takaisin (eikä siis välttämättä edes tahallaan :) Mikkipiuhoissakin on tavattu väärinkolvattuja versioita. Niitä te siis tosin ilmeisesti olitte vaihdelleet, eli tuskin sitä ongelmaa siellä.. Yleensä kylläkin tuollaiset summaamisongelmat (l. monona hyvä, stereona munaton) johtuu vaihevirheistä signaaliketjussa. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 08.12.2007 19:08:10 | |
Digitiskin vaiheenkäännöt näkee yleensä melkoisen helposti valikoista, joten jos siellä ei ollut mitään ongelmaa, niin ainakin itse epäilisin kaukokaapelia. Jos vaikka viuhkasta on mennyt johto rikki, niin joku on sen voinut kolvata vaiheenkääntönä takaisin (eikä siis välttämättä edes tahallaan :) Mikkipiuhoissakin on tavattu väärinkolvattuja versioita. Niitä te siis tosin ilmeisesti olitte vaihdelleet, eli tuskin sitä ongelmaa siellä.. Yleensä kylläkin tuollaiset summaamisongelmat (l. monona hyvä, stereona munaton) johtuu vaihevirheistä signaaliketjussa. Joo toi mikkikaapeli muakin eniten epäilyttää, koska kaukokaapeliin ei ollut koskettu pitkään aikaan. Mut sekin ihmetyttää että miksi se vaihevirheen mielipuolisuus? Koska kyseessä oli koko aika sama sample, ilman vuotoja tms. Mysteeriks tää varmaan jää koska ei sitä ongelmaa jaksa nyt mennä toistamaankaan. :) | |
![]() 09.12.2007 00:25:56 | |
Joskus on tullut minulla eteen tuollaista basson jonkinmoista "hyppelyä" huonossa mikkipiuhassa (tai no itseasiassa t-kaupan kaukokaapelin jo edesmenneessä viuhkapäässä). Sillon vika johtui siitä, että liittimen sisäinen piuha oli (oletettavasti) pyörinyt ympyrää vedonpostosta huolimatta ja piuhojen kuparisäikeet töröttivät sopivasti ympäriinsä siellä liittimen sisällä. Jokunen heiveröinen kontakti oli kuitenkin vielä tinassa kiinni niin että signaali tuntui heikosti kulkevan vielä "oikein". Liittimen pienikin liikahdus kuitenkin iski irtiolevia säikeitä kontakteihin ja pa:sta kuului ihmeellisyyksiä. Oli kuitenkin kiireellinen tsekki, niin mikkipiuhan vaihtamisen jälkeen vaihdoin suoraan kaukokaapelin kanavan, jolloin homma lähti taasen toimimaan. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 09.12.2007 05:27:27 | |
Se on hurjaa touhua... Vähän kuin tää keikkailu. "Helppo keikka kahdelle" tarkoittaa mm. 47 lavapalaa, 64m trussia + supportit (288 kpl trussitappia laskin...) ja muutama sata metriä Socapexia + äänipoka. turkulainen | |
![]() 11.12.2007 19:24:18 | |
ettei olis ollu patch/routing solmussa siellä digitaalikoneessa, itsellä on kyllä ollut kaikenlaisia kummallisuuksia rolandin td-6v:n moduulin lähtöjen kanssa (kuuluu hiljaa,molemmat ei kuulu,vasen kuuluu...ym)... | |
![]() 11.12.2007 19:42:36 | |
ettei olis ollu patch/routing solmussa siellä digitaalikoneessa, itsellä on kyllä ollut kaikenlaisia kummallisuuksia rolandin td-6v:n moduulin lähtöjen kanssa (kuuluu hiljaa,molemmat ei kuulu,vasen kuuluu...ym)... Tarkotatko nyt siis sitä rumpumodulia vai mikseriä? Koska rumpumoduulissa ei siis edes ole panorointimahdollisuutta. :D Siin mennään kuule ihan tehdasasetuksilla, mihin ei voi tavallinen kuolevainen vaikuttaa, ja ne on toiminu muilla keikoilla. Jos taas mikseristä puhut niin mites ne routtailut vois tommosta aiheuttaa? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)