Aihe: Äänityskoppi kerrostaloon (laulukoppi)
1 2 3 4
efunkelist
02.12.2007 17:56:52

Noniin kävin katsomassa tulevaa kotiani. Kyllähän se koppi söisi käyttötilaa olohuoneesta väkevän neljänneksen...
Taas se on todettava että intensiiviset musaharrastukset vaatis kyllä omakotitalon.

Mutta en hautaa vielä kirvestäni hiekkaan. Pitää miettiä saisko koppia edes ihan vähän pienemmäksi tehtyä... Jos tekis siitä vähän ohuemman, suorakaiteen muotoisen eikä neliön.

Mitä mielipiteitä, mitä olisi minimi-mitat sisäpuolella jotta mahtuisi olemaan...
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen
Hestroyer
02.12.2007 18:25:10
Mitä mielipiteitä, mitä olisi minimi-mitat sisäpuolella jotta mahtuisi olemaan...
ite olen ajatellut että omana miniminä pitäisin 1200*800 sisätiloilta. laulamaan mahtuis, ja kitaraakin ehkä soittamaan.
zepeteus
02.12.2007 23:45:05
minkä kokonen se sun koppi on?

Malli 4848S eli ulkomitat n. 211 x 127 x 127 cm, sisämitat 203 x 117 x 117 cm.

onko akustiikka hyvä, eli ei nauhoitukset kuullosta purkkimaisilta?

Tallennuksia ei ole tehty vielä ainoatakaan, livesoittoa/laulua kylläkin. Kahdella ikkunalla varustettuna heijastaa yläpäätä jos niin haluaa, mutta saa myös liiankin kuolleeksi, säätökysymys. (Isoa) tilaa ei ääneen saa tehtyä, joten siinä mielessä purkkimainen, mutta ei pahvilaatikkoa. Tämä selviää itsellekin tarkemmin jos tallennuslaitteisto tulee taas kasattua.

pitiks noita saumoja tiivistää jollain ku kasasit?

Saumoja ei tarvinnut erikseen tiivistää, toki olisi voinut jos extrana olisi halunnut.

entäs millanen toi ikkuna on, heikentääkö kopin äänenvaimennusta?

Ovi-ikkuna on suljettu tupla, kaksi laminoitua 5.3mm ruutua ja saman verran ilmaa välissä. Paino/neliö suurempi kuin seinärakenteilla, ei pitäisi heikentää. Seinäikkuna (WDO2630) samalla rakenteella.

onko siinä lattiarakenteessa jonkin näköinen ura ja vastakappale seinärakenteessa?

Seinämoduleiden reunat täysin suorat, samoin lattialevyn pinta. Lattialevyn reunaa kiertää kuitenkin verhoiltu rimoitus, jonka ulkopuolelle jää tilaa juuri seinämodulin paksuuden verran. Eli seinämodulit lepäävät lattialevyllä ja "nojaavat" rimoitusta vasten > ei suoraa saumaa sisältä ulos.
efunkelist
03.12.2007 07:51:20

...Paino/neliö suurempi kuin seinärakenteilla...
Voisi ehkä oikeastaan sen ikkunan koppiin rakentaa sittenkin. Eristävyys ei liene ongelma, vaan lasin hinta lopulta. Tai sitte jos laittais vaikka 3 paksua akryylilevyä, jokaisen väliin ilmarako tms... :S

...ei suoraa saumaa sisältä ulos.
Tätä kun funtsii niin modulirakenne voisi tosiaan toimia kunhan on vain reilut "lovet" joissa seinät lepää ja väliin vielä jotain kumimattoa tms eristeeksi. Lattia ja katto voisi olla vaikka samanlainen pala niin että seinät ovat lattia- ja kattopalan välissä omalla painollaan. Näin koppi pysyisi pystyssä.
Lattialevyn alle vielä erikseen jotkut "kumitassut" joilla irroittaa koppi lattiasta kelluvaksi.

Seinämoduleista yhteen rakentaa oviaukon sit. Ikkuna vois olla ehkä ovessa niin muut modulit jäisivät samanlaisiksi.
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen
Hestroyer
04.12.2007 01:13:11
onko tietoa tai ideaa että onko tuossa WhisperRoomin tuplaseinässä sisempi seinä jonkun kumin päällä?
muutenhan se olisi lattian kautta yhteydessä ulompaan seinään.
Hestroyer
05.12.2007 00:04:43
minkälaisilla pulteilla nuo seinät on kiinni?
ei oikeen löytynyt tietoa tai kuvaa...
efunkelist
05.12.2007 07:21:42

Ai niin. Mitenkäs moduliratkaisussa tuo ilmanvaihto on toteutettu?
Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D
harhonko
05.12.2007 14:24:21
Noniin kävin katsomassa tulevaa kotiani. Kyllähän se koppi söisi käyttötilaa olohuoneesta väkevän neljänneksen...
Taas se on todettava että intensiiviset musaharrastukset vaatis kyllä omakotitalon.

Mutta en hautaa vielä kirvestäni hiekkaan. Pitää miettiä saisko koppia edes ihan vähän pienemmäksi tehtyä... Jos tekis siitä vähän ohuemman, suorakaiteen muotoisen eikä neliön.

Tee kolmio ja sijoita nurkkaan, nurkatkan yleensä kerää vain pölyä eli joutomaata. Näkyvissä olis vain yksi vinoseinä joka saattaa jopa olla sisustuksellisesti mukavan näköinen.
H&H
efunkelist
05.12.2007 14:56:51

Tee kolmio ja sijoita nurkkaan, nurkatkan yleensä kerää vain pölyä eli joutomaata. Näkyvissä olis vain yksi vinoseinä joka saattaa jopa olla sisustuksellisesti mukavan näköinen.
Tää on kyllä hyvä idea, kas kun ei tullut edes mieleen. Ainakin kiinteästi jos tekisi niin parempi näin mutta täytyy miettiä sitä tulevaa mobiliteettia tuossa sitten...

Kävin rautakaupassa kysymässä ovia. "desibeliovi" ois karmeineen ja jalkalistoine kaikkineen 270 euroa ja vaimentaa 30dB. Se ois hyvä. Toinen vaihtoehto olisi ottaa sitten kaksi kevyttä ovea ja duunata niihin ite vielä kehikko johon villat jne. Huoneovi+karmit ois jotain 80 rahaa, että niitä kaksi + työt ja tarvikkeet ja rakentamisen vaiva. Ehkä kätevämpi olisi kuitenkin yksi hyvä ovi.
zepeteus
05.12.2007 22:23:56 (muokattu 05.12.2007 22:31:04)
onko tietoa tai ideaa että onko tuossa WhisperRoomin tuplaseinässä sisempi seinä jonkun kumin päällä?
muutenhan se olisi lattian kautta yhteydessä ulompaan seinään.

Tietoa ei ole, mutta uskoisin ettei ole mitään erityistä kumia. Kumpikin seinämoduli (per sivu) lepää joka tapauksessa (tiukasti) samalla lattialevyllä, lattialevyn kautta kantavat värähtelyt loppuvat kuitenkin levyn reunaan. Sama idea toimii kiinteissäkin tuplarakennelmissa.

Lattialevystä varsinaisen huoneiston lattiaan johtavia värähtelyitä voi puolestaan eristää/vaimentaa erilaisilla jaloilla, niin kuin Efunkelist hahmotteli aiemmin. Omassa kopissa on erillinen pyörillä varustettu alusta; lisäeristystä lattian puolelle plus helpompaa siirtelyä piuhoitusten, siivouksien (?) yms. aikana.

minkälaisilla pulteilla nuo seinät on kiinni?
ei oikeen löytynyt tietoa tai kuvaa...

Ei varmaan näy erikseen, ovat ihan tavallisia M6-8 vastaavia tuumakierteellä, pituus riittävä seinämodulin läpi kulmapalaan kiinni.

Mitenkäs moduliratkaisussa tuo ilmanvaihto on toteutettu?

Kaksi pitkulaista laatikkoa, toinen ottoilmalle, toinen poistolle. Laatikoiden koppiin johtavassa päässä "torvi", kaulake joka asettuu tiukasti kopin seinässä olevaan reikään.

Ottopuolella ulkoa tuleva reikä laatikon toisessa päässä. Poistopuolella laatikosta lähtee parin metrin haitariletku joka päättyy letkun päässä olevaan puhaltimeen. Tämän puhallinpään voi vielä erikseen sulkea irrallisen vaimenninlaatikon sisälle.

Kaikkien laatikoiden sisällä siis jonkinlaista vaimennusmateriaalia, samantyylistä kuin noissa akustiikkalevyissäkin. Kovin syvälle en ole kättäni saanut sinne ujuttettua, mutta melkoista siksakkia nuo ilmakanavat laatikoiden sisällä tuntuvat tekevän...sinne tipahtaneen ruuvin poistamiseksi täytyi irroittaa koko laatikko ja käännellä/ravistella tovi.
efunkelist
06.12.2007 10:27:40

Kattelin rautakaupassa haitariputkea, siitä saa ihan kätevästi duunattua ilmanvaihtokanavan kyllä. Parempi vielä laittaa se jonkun villalaatikon läpi lisäksi. Laulukaapin äänieristykseksi riittäisi mahdollisimman ilmatiivis koppi, seinistähän puskee läpi lähinnä vain bassot. Right?

Tosin ihminen ei montaa säkeistöä veisaa ilmatiiviissä laatikossa, joten...

Mutta kävin mittailemassa olohuoneennurkkaa ja tulin siihen tulokseen että teen pienen kolmionmuotoisen laulukaapin. Mahtuu olohuoneeseen sitten jotain muutakin kun se ei mikään ISO huone kuitenkaan ole.

Oma koppini tulee tosiaan vain laulun vaimentamiseen joten luulisin että kevyemmät rakenteet riittävät, kunhan saisin siitä suht. tiiviin kopin.

Ajattelin sellaista että sisältä ulospäin olisi jotenkin näin:
-kehikko
-kangasta
-villaa
-kangas
*ilmarako
-kehikko
-kangas
-villa
-kangas
-ohut vaneri tms mitä voi sisustaa olohuoneen mukaan. Vaikka tapettia/maalia...

Kehikon voisi duunata vaikka 5cm x 5cm parruista tms. Kokoaminen pulteilla.
Kopin sisälle voi vielä duunata kevyttä panelointia rimasta.

Tällaisen kyhäelmän luulisi riittävän laulun demppaamiseen ja muuton edessä siirto ois kevyttä.
zepeteus
06.12.2007 12:26:19
Laulukaapin äänieristykseksi riittäisi mahdollisimman ilmatiivis koppi, seinistähän puskee läpi lähinnä vain bassot. Right?

Näinpä, korkeita saa eristettyä suhteellisen helposti kun taas (voimakasta) alapäätä ei meinaa taltuttaa pommisuojakaan. Tokihan jo olemassaolevat rakenteet eristävät myös, joten jos oman huoneiston sisällä ei tarvitse hipihiljaisuutta, naapureille riittää vähempikin.

Mutta kävin mittailemassa olohuoneennurkkaa ja tulin siihen tulokseen että teen pienen kolmionmuotoisen laulukaapin. Mahtuu olohuoneeseen sitten jotain muutakin kun se ei mikään ISO huone kuitenkaan ole.

Tuo on mielestäni hyvä idea, tulisi käytettyä tilaa ehkä esteettisestikin helpommin tuon muodon ansiosta. Jyrkempien liitossaumojen duunaaminen (etukulmat) on ehkä hankalampaa kuin kanttixkantti-rakenteissa, muuta olennaista eroa ei tule mieleen.

...muuton edessä siirto ois kevyttä.

Toivottavasti. ;)
Hestroyer
06.12.2007 13:16:22
Tietoa ei ole, mutta uskoisin ettei ole mitään erityistä kumia. Kumpikin seinämoduli (per sivu) lepää joka tapauksessa (tiukasti) samalla lattialevyllä, lattialevyn kautta kantavat värähtelyt loppuvat kuitenkin levyn reunaan. Sama idea toimii kiinteissäkin tuplarakennelmissa.

kuvittelisi vain että siinä sisemmän seinän alla olisi jokin kellutin, tuolloinhan ulompi ja sisempi kerros olisi "irti" toisistaan kokonaan.

ajattelin raknetaa tuon perus rungon ensin villoineen ja kasata pystyyn,
ja sen jälkeen vasta päättää sisämateriaalit
(villaa vai akustista vaahtomuovia vai superlonpatjaa :)

taas vähän rakenneideat muuttunut. whisperroomin ideaa sovellettu himan.
tuolla kuvia nykyisistä suunnitelmista:
http://studiorakennus.blogspot.com/
Hestroyer
06.12.2007 13:35:29
Kävin rautakaupassa kysymässä ovia. "desibeliovi" ois karmeineen ja jalkalistoine kaikkineen 270 euroa ja vaimentaa 30dB. Se ois hyvä. Toinen vaihtoehto olisi ottaa sitten kaksi kevyttä ovea ja duunata niihin ite vielä kehikko johon villat jne. Huoneovi+karmit ois jotain 80 rahaa, että niitä kaksi + työt ja tarvikkeet ja rakentamisen vaiva. Ehkä kätevämpi olisi kuitenkin yksi hyvä ovi.

olen itsekkin miettinyt tota ovi juttua.
desibelioveen ei ole noin 270€ sijoittaa.

jos puhutaan normiovista, niin kaksi ovea olis
varmaankin eristävyydeltään tehokkaampaa, mutta
omassa kopissa ei sisäänpäin taida ovi mahtua avautumaan.

yksi vaihtoehto olisi tehdä ovi kokonaan itse,
karmit vois ostaa tai tehä nekin ite...

minkä kokoisia mahtaa kapeimmat valmiit ovet+karmit olla? leveys? korkeus?
efunkelist
06.12.2007 14:15:07

jos puhutaan normiovista, niin kaksi ovea olis
varmaankin eristävyydeltään tehokkaampaa, mutta
omassa kopissa ei sisäänpäin taida ovi mahtua avautumaan.

tuo eristävyys on vain toteutuksesta kiinni. jos tekee huolella niin voi onnistuakin mutta kustannuksissa ei välttämättä ihan erityisesti saa säästettyä. etenkin kun ottaa huomioon että omassa on tekemisen vaiva kun taas valmis desibeliovi laitetaan vain paikoilleen ja se on siinä.

mutta ei kaksi normiovea desibeliovea vastaa ilman että duunaa niihin villat ja tiivisteet oven ja karmien väliin.

minkä kokoisia mahtaa kapeimmat valmiit ovet+karmit olla? leveys? korkeus?
henkilöovet on 80cm tai 90cm ja sitä kapeammat on sitten jotain komero-ovia tms
valmiita ovia ei kovin kummoisia ole, taitavat mennä tilaustyöksi. joku iso talo kun rakennutetaan niin silloinhan se on melko sama tilata ovitehtaalta 50-100 ovea tilaustyönä mutta yksittäiskappaleiden tilauksia ei varmaan oteta edes vastaan. mutu.

Voisi sen luukun ehkä tehdä itsekin tosiaan. Ei siinä tarvitse olla mitään salpausta, joku kahvan tapainen millä saa luukun nykäistyä kiinni ja se saranoilla kiinni karmiin.
Kunhan ovi istuu jämptisti karmeihinsa ja rakoihin saa duunattua jotku reilut tiivisteet.
samipa
06.12.2007 21:17:48
Jos on varaa pitkittää pro0jektia niin mä suosittelisin keskustaa ja roskalavoja. niillä on usein vanhojen talojen remontoinnin yhteydessä poistettuja puisia väliovia. Luulisin noiden olevan melko hyviä äänieristykseen, tekis reiän ja täyttäin tyhjän sisätilan jollain nestemäisellä eristeellä.. Hinta olisi ainakin halvempi. Toki jos homma ei ole rahasta kiinni niin antakee palaa vaan :)

-Sami
efunkelist
06.12.2007 21:54:54

Roskalavat aion todnäk hyödyntää. Oon ollu iteki purkuhommissa välillä ja harmittanu kun on surutta menny kelpoista laminaattiakin neliötolkulla jätelavalle. Ei ollu itellä autoa millä evakuoida... huoh
Hestroyer
06.12.2007 22:12:17
mä luulen et mä teen itte ne ovet.
teen ovista myös huomattavasti valmiita ovia pienemmät.
ajattelin jotain 600*1500...
efunkelist
06.12.2007 23:22:37

mä luulen et mä teen itte ne ovet.
teen ovista myös huomattavasti valmiita ovia pienemmät.
ajattelin jotain 600*1500...

sittenhän voit tehdä kaksi. tee sisemmästä pienempi kuin ulommasta jotta molemmat voi aukaista ulospäin, sitten ovien väliin joku naru kiinni jotta sisemmän nykäisemällä sulkeutuu ulompikin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)