salmari 04.12.2007 17:07:31 | |
---|
Vihdoin ja viimeinen olen päättänyt aloittaa jonkunlaisen soittoharrastuksen, mutta ongelmana on, että en tiedä kumpaan haluaisin suunnata aikani bassoon vai sähkökitaraan. Ihan omaksi huvikseni olen alkamassa, ei ole mitään haaveita ammattimuusikon urasta. Kuinka te olette juuri jotakin tiettyä soitinta alkaneet soittamaan. Ei viitsisi ostaa toisia vehkeitä ja todeta, että tämä ei ollutkaan se oikea. Bassossa aina kiehtunut möreä ääni mutta kitaralla laajempi skaala? Kaikki mahdolliset mielipiteet tervetulleita. Muutaman viikon olen jo tätä ongelmaa pohtinut ja huomenna menen ja lyön rahat tiskiin. Kitaraksi ostan Yamaha Pacifica 112, jos päädyn kitaraan. Mikä hyvä basso aloittelijalle? ilmeisesti kitara vahvarilla ei pysty soittamaan bassoa eikä toisinkaan päin? Kiitos etukäteen Salmari |
tilikum 04.12.2007 18:13:41 (muokattu 04.12.2007 18:14:18) | |
---|
Kitara on the best;) sanoo puolueeton kitaristi. Joo elikkäs tee ennen rahojen tiskiin laittamista mahdollisimman perusteellinen kokeilu sekä bassolla että kitaralla. (yamaha on hyvä valinta) Basso on vähän helpompi soitin oppia jotenkuten. (älkää vain ymmärtäkö edellistä niin, että aliarvioisin basisteja tai pitäisin sitä jotenkin vähempiarvoisena soittimena saatika sitten helppona soitettavana) Kyllä basso toimii kitaravahvistimella ja toisinpäin, tosin basson matalat äänet saattavat vaikuttaa toistopuoleen... Itse aloitin soittamisen koulun musiikintunneista inspiroituneena ja sillä tiellä ollaan edelleen. Bassoa olen vain joskus "räplännyt", koska se vain ei tunnu sopivan minulle. Toivottavasti tästä oli edes jotain apua sinulle. Ja vaikka tekisitkin "väärän" päätöksen, niin eikun kauppaan vaihtamaan basso kitaraan tai toisinpäin. Kyllä ainakin "kunnon" liikkeessä pitäisi onnistua melko kivuttomasti... |
Palikkatilu92 04.12.2007 18:56:49 (muokattu 04.12.2007 18:57:41) | |
---|
Moni basisti on tehnyt niin että ensin on ostanut kitaran ja sitä soitellut vuoden pari ja sitten siirtynyt bassoon jos siltä on tuntunut. Mutta voihan sitä toki heti bassostakin aloittaa. Hyväksi aloittelijan bassoksi sopisi ehkä joku Squierin basso, ovat halpoja ja sopivia aloittelijoille ja taatusti joka soitinliikkeestä löytyy Squierin basso jos siellä bassoja on. Bassolle ja kitaralle ei (tietääkseni) käy sama vahvistin eli kummallekkin soittimelle omanlainen vahvistin. Korjatkaa joku jos oon väärässä jossain? |
tilikum 04.12.2007 19:17:34 (muokattu 04.12.2007 19:19:31) | |
---|
Moni basisti on tehnyt niin että ensin on ostanut kitaran ja sitä soitellut vuoden pari ja sitten siirtynyt bassoon jos siltä on tuntunut. Mutta voihan sitä toki heti bassostakin aloittaa. Hyväksi aloittelijan bassoksi sopisi ehkä joku Squierin basso, ovat halpoja ja sopivia aloittelijoille ja taatusti joka soitinliikkeestä löytyy Squierin basso jos siellä bassoja on. Bassolle ja kitaralle ei (tietääkseni) käy sama vahvistin eli kummallekkin soittimelle omanlainen vahvistin. Korjatkaa joku jos oon väärässä jossain? Kyllä mä ainakin olen samalla vahvistimella saanut toimimaan sekä kitaran että basson (kitaravahvistimella), toisaalta soundi oli bassolla vähän ponneton silloin... Eli aivan varmasti toimii, mutta ei välttämättä edes kovin hyvin. Eli oma vahvistin on suositeltavin ratkaisu. Ja edittiä sen verta, että haluaisin näin elektroniikkafriikkinä tietää, miten basso- ja kitaravahvistin eroavat toisistaan. |
hq 04.12.2007 19:46:02 | |
---|
Ja edittiä sen verta, että haluaisin näin elektroniikkafriikkinä tietää, miten basso- ja kitaravahvistin eroavat toisistaan. Tärkein ero on kaiutinelementti/elementit, itse vahvistin ei periaatteessa välttämättä eroa kuin eq-säätöjen osalta jotka vaikuttavat bassovahvistimissa matalampiin taajuuksiin kuin kitaravahvarissa. |
tilikum 04.12.2007 19:56:12 | |
---|
Tärkein ero on kaiutinelementti/elementit, itse vahvistin ei periaatteessa välttämättä eroa kuin eq-säätöjen osalta jotka vaikuttavat bassovahvistimissa matalampiin taajuuksiin kuin kitaravahvarissa. Tänks! Olen taas vähän viisaampi. |
donkkis 04.12.2007 21:24:33 (muokattu 04.12.2007 21:26:57) | |
---|
Soita bassoa niin kauan että kitaristien vittuilu alkaa ärsyttää ja osta sitten itsekin kitara. Ihan oikeasti jos molemmat tasavertaisesti kiinnostaa niin mikset tinkisi vähän laadusta ja ostais molemmat? Pian kyllä huomaat kumpi on oikeasti lähempänä sydäntä ja voit investoida parempiin kamoihin. Itse aloitin bassolla ja siirryin vuoden soittelun jälkeen kitaraan. Että kyllä se niinkin päin onnistuu. Vieläkin tulee bassolla sillon tällön huvikseen pumputeltua. www.mikseri.net/worstcase |
baron 04.12.2007 23:30:51 | |
---|
Jos haluat nopeasti bändiin, aloita basso. Kitaranvinguttajia on pilvin pimein, mutta basisti pääsee bändiin ja saa kaikki naiset. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
salmari 05.12.2007 02:32:35 | |
---|
Tänään kävin taas vaihteeksi liikkeessä kokeilemassa kumpaakin vehjettä. Jotenkin vain basso tuntuu sopivan minulle paremmin. No huomenna menen vielä ja kokeilen kumpaakin ja teen sitten päätöksen. Sen on sitten joko Yamahan RBX170 tai BB414. Kannattaako tuohon BB:n satsata vai ostaa vain toi RBX? Hinta eroa on 170e. Nämä oli ne 2 mitä musiikkifazulla suosittelivat Yamahoista. |
IJarro 05.12.2007 22:27:05 (muokattu 05.12.2007 22:28:20) | |
---|
Parin vuoden päästä osaat kumminkin molemmat. Keikalla soitat bassoa ja leirinotskilla soittelet akustista(mulla siis näin). Ite oon enempi panostanu basson (käyn tunniella jne), mut kitaraa on yksinään paljon mukavempi veivalla jne... Bändissä kuintenkin oon ehdottomasti basisti. Jos nyt ees vähän rumpali peesailee, niin basisti on se joka saa humpan kuulostamaan humpalta ja hevin heviltä ja ristiin. Ei siinä auta kitaristin mössöttää jos basisti soittaa vaihtobassoa tai jos kitaristi vetää täydellisessä taimissa takapotkuja tiukka 8-osabassolinja tekee piisin. Let's do some living after we die... |
Sir Härö 05.12.2007 23:56:32 | |
---|
Sitä, kumpaa sinun kannattaa ruveta soittamaan, ei kukaan ulkopuolinen voi kertoa. Kummasta nyt vaan tykkäät enemmän. Itse soitin kitaraa muutaman vuoden kunnes vahingossa myin kaikki kitarakamat ja ostin bassovehkeet. Oli helvetin hyvä pohja ruveta sitten bassonsoittoa opettelemaan kun oli kitaralla opeteltu perusjutut. Tässä bassoiluhommien aikanakin olen omistanut useamman kitaran siinä sivussa ja täytyy kyllä sanoa etten niillä tehnyt yhtikäs mitään. Aina kun kotona soitin huvikseni, soitin bassoa. Aina kun tahdoin oivaltaa jotain, soitin bassoa. Aina kun harjoittelin, soitin bassoa. Kitara(t) keräsi vain pölyä ständissään. Tosin jälleen on sellainen olo että kitarakin olisi kiva omistaa :) Eli sanotaanko vaikka näin; Olit sitten muna tai kana, niin jossain vaiheessa tahdot olla vähän se toinenkin. Osta kitara. |
salmari 06.12.2007 02:45:43 | |
---|
Sitä, kumpaa sinun kannattaa ruveta soittamaan, ei kukaan ulkopuolinen voi kertoa. Kummasta nyt vaan tykkäät enemmän. Itse soitin kitaraa muutaman vuoden kunnes vahingossa myin kaikki kitarakamat ja ostin bassovehkeet. Oli helvetin hyvä pohja ruveta sitten bassonsoittoa opettelemaan kun oli kitaralla opeteltu perusjutut.
Tiedän, että muut ei voi kertoa, mutta halusinkin vain kuulla vähän, jos muillakin ollut samoja pohdintoja. Miten voi vahingossa myydä kitarakamat? No niin ongelma poistui, kun kotiin ilmestyi Ibanezin sr300 ja Ibanezin vahvari + muut tilpehöörit. Nyt ei muutakun sormet kipeeksi. |
Sir Härö 06.12.2007 04:06:37 | |
---|
Tiedän, että muut ei voi kertoa, mutta halusinkin vain kuulla vähän, jos muillakin ollut samoja pohdintoja. Joo. Kyllä niistä aina keskustella voi :) Miten voi vahingossa myydä kitarakamat? Emt. Ei ollu tarkotus, mutta hyvä näin. No niin ongelma poistui, kun kotiin ilmestyi Ibanezin sr300 ja Ibanezin vahvari + muut tilpehöörit. Nyt ei muutakun sormet kipeeksi. Hienoa. |
Mulla kävi ny vähä sillei et ostin eka kitaran ja vahvarin sit ajattelin et joo mä soitan kitaraa sit otinki basson ekaa kertaa kätee ja siihen tykästyin heti. Nyt oon soittanu bassoa vähä aikaa mutta en syrjäytä kitaraa, mutta soitan enemmä bassoa :D |
CloudC 06.12.2007 15:29:02 | |
---|
Itsellä vähän sama ongelma, paitsi että olen soittanut akustista kitaraa jonkun vuoden, ja nyt haluaisin astua sähkikseen tai bassoon. Molemmat houkuttelevat aika aijoin tosi paljon, tällä hetkellä ehkä basso enemmän. |
JussiKoo 06.12.2007 21:03:24 | |
---|
Siitä se lähtee. Toivottavasti basso on sun soitin. Tsemppiä vaan :-) |
baron 06.12.2007 21:21:41 | |
---|
Itsellä vähän sama ongelma, paitsi että olen soittanut akustista kitaraa jonkun vuoden, ja nyt haluaisin astua sähkikseen tai bassoon. Molemmat houkuttelevat aika aijoin tosi paljon, tällä hetkellä ehkä basso enemmän. Jos kerran vaimoa tai tyttöystävää voi vaihtaa niin miksei soitinta? Eli se ei ole elinikäínen symbioosi, mihin soittimeen ekaksi tarttuu. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
-J.- 07.12.2007 19:40:59 | |
---|
Moni basisti on tehnyt niin että ensin on ostanut kitaran ja sitä soitellut vuoden pari ja sitten siirtynyt bassoon.... Aijaa... tein toisinpäin -Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa |
EVO-asiamies 07.12.2007 22:34:19 (muokattu 07.12.2007 22:36:12) | |
---|
Basistit ainaki pääsee paljon helpommin bändeihin ku kitaristit. e: Jaa joku sanoki sen jo. |
Silppuri 08.12.2007 00:06:42 | |
---|
Meillä on bändissä neljä kitaristia, joista kaks soittaa kitaraa, yks bassoa ja yks laulaa. Kitara on sellanen perussoitin, että mun mielestä sen soittoa kannattaa harjotella pääinstrumentista riippumatta. Lisäks kitaraa on paljon kivempi soitella yksin kuin bassoa... Ainakin minusta. :) "I havent slept since I woke up." |