Aihe: pirkanmaan musiikkiopistolle sähkökitaraan pyrkiminen
1
varo
05.12.2007 22:42:55
joo elikkäs olen harkinnut että tulevana keväänä pyrkisin sähkökitaraa soittamaan kyseiseen opinahjoon. Käsittääkseni esim viime keväänä oli 40 hakijaa, joista 4 pääsi sisään eli tunku on kova.Mutta millä perusteilla sinne pääsee sisälle?musikaalisuus testit ovat osa kriteereistä mutta vaaditaanko vielä järkyttävän hyvä soittotaitokin, vai voiko sinne vuoden soittaneen päästä sisään?
varo
06.12.2007 12:00:30 (muokattu 06.12.2007 12:02:13)
no testit kuulostavat kyllä sinänsä siltä miltä odotinkin, mutta kun kyselin pop/jazz puolen rehtorilta niin sanoi että tarvitsisi olla melko hyvä jo valmiiksi että pääsee sinne sisään ja kehotti harjoittelemaan nuotinlukua ja soolosoittoa.Voisko sisäänpääsy mahdollisuuksia nostaa esim ottamalla jotain laulutunteja?
kimurantti1
06.12.2007 13:53:37 (muokattu 06.12.2007 14:34:46)
no testit kuulostavat kyllä sinänsä siltä miltä odotinkin, mutta kun kyselin pop/jazz puolen rehtorilta niin sanoi että tarvitsisi olla melko hyvä jo valmiiksi että pääsee sinne sisään ja kehotti harjoittelemaan nuotinlukua ja soolosoittoa.Voisko sisäänpääsy mahdollisuuksia nostaa esim ottamalla jotain laulutunteja?

Oletko siis puhunut Juutilaisen Petrin kanssa? Häneltä varmasti saat kaikista ajankohtaisimmat tiedot, ja hän on varmasti raadissa kun menet valintakokeeseen. Sanotaan se nyt vaikka näin, että jos on kaksi saman ikäistä yhtä musikaalista hakijaa, joista toinen on kuitenkin pidemmällä soitossaan, niin tottakai opiston kannattaa ottaa tämä pidemmällä oleva sisään. Simple as that. Kuitenkin jos testeissä osoittaudut erittäin musikaaliseksi, niin se voi nousta tärkeämmäksi tekijäksi kuin itse soittotaito.

Veikkaisin että raati ottaa myös huomioon hakijan iän. Esimerkiksi 12v hakijalta ei edellytetä vielä kovin kummoista soittotaitoa, kun taas 20v hakijan oletetaan jo jotain osaavan, ja häntä arvioidaan sen mukaan. Mitä vanhempi siis olet, sitä vaikeampaa on päästä aloittamaan ns. puhtaalta pöydältä, luulisin.

Nuotinlukua hän kehotti harjoittelemaan varmastikin siksi, että se on juurikin se heikoin kohta monille kitaristeille. Myös minulle, myönnettäköön. Nuottien kanssa joudut olemaan paljon tekemisissä, ja mitä sujuvammin luet niitä, sitä helpompaa opiskelu tulee olemaan.

Sisäänpääsymahdollisuuksia voi nostaa nimenomaan opiskelemalla hieman laulua. Laulaminen kehittää ns. yleistä musikaalisuutta mitä suurimmassa määrin, ja kokeessa joudut laulamaan jonkin verran. Laulutuntien ottaminen ei ole pakollista, mutta jos podet jonkinlaista laulukammoa, niin siitä on hyvä yrittää päästä eroon. Seuraavilla tavoilla voit harjoitella koetta varten:

Soita kolmisointu kitaralla/pianolla tai ihan millä vaan harmoniasoittimella, ja yritä laulaa äänet. Esimerkiksi kitaralla C-duurikolmisointu perusmuodossaan soitettaisiin näin:

x
8
9
10
x
x

Tuosta sinun pitäisi kuulla soinnun äänet ja pystyä laulamaan ne. Olennaista ei tietenkään ole äänen kvaliteetti tai edes vireisyys. Riittää että selkeästi erotat äänet soinnusta, ja laulat ne suurinpiirtein oikein niin, että opettajakin huomaa tämän. Vaikka sanoinkin että vireisyys ei ole pääsia, niin toki on aina parempi, mitä vireisemmin pystyt äänet laulamaan.

Toinen hyvä tapa harjoitella on vaikkapa soittaa yksinkertaisia melodioita kitaralla ja laulaa mukana. Kun tämä luonnistuu, niin jätä kitara telineeseen, ja yritä laulaa melodiat a cappella. Kun kuulet radiosta vaikkapa laulumelodian, niin kuuntele se kerran, ja yritä laulaa toisella kerralla perässä. Jos olet suht. musikaalinen, niin vaikeaa tässä ei ole melodian toisintaminen, vaan ennemminkin sen muistaminen. Kuulet melodian pätkät testissa pari kertaa ilman mitään säestystä, eivätkä ne varmastikaan ole sinulle tuttuja etukäteen, joten kannattaa kuunnella tarkkaan.

E: Ota myös huomioon, että pääsykokeen yksittäiset pikkutestit saattavat vaihdella eri vuosina. Yleinen linja on kuitenkin sama, ja varmaa on myös se, että joudut laulamaan.
varo
06.12.2007 18:33:10
nämä vinkit auttavat jo tosi paljon että kiitoksia suuresti.ihan noin perustietoina olen 16vuotias, kitaraa soittanut sähköllä vuoden ja akustisella jotain rämpyttäny sillo tällö siitä vielä vuoden lisäksi.pianoa soittelin pienempänä monta vuotta mutta en oikein ikinä kiinnostunut siitä.Musikaalisesti lahjakas en varmaankaan pahemmin ole.Lähinnä kiinnostaisi että saako pmo:ssa joitakin lisäpointseja jos hakee useana vuonna peräkkäin?ainakin luulisi näyttävän kiinnostusta asiaa kohtaan?

oli muuten iha turha kirjotus:D:D
kimurantti1
06.12.2007 18:56:50 (muokattu 06.12.2007 18:57:22)
Musikaalisesti lahjakas en varmaankaan pahemmin ole.

Veikkaan että sitä lahjakkuutta ainakin jonkin verran on, kun kerran kiinnostus musiikkiin on kuitenkin säilynyt.

Lähinnä kiinnostaisi että saako pmo:ssa joitakin lisäpointseja jos hakee useana vuonna peräkkäin?ainakin luulisi näyttävän kiinnostusta asiaa kohtaan?

Kyllä raati usein muistaa, jos sama naama tulee seuraavana vuonna pääsykokeissa taas vastaan. Oletit aivan oikein, kyllähän se hakijan kiinnostuksesta opiskelua kohtaan kertoo, jos hän hakee opistolle uusiksi, eikä tyydykään vain ensimmäisiin pääsykokeisiin.
Hillboy
08.12.2007 12:29:50

Pääsykokeessa on neljä osiota, ja jokaisella on painoarvoa kutakuinkin neljänneksen verran. Tällaiset pääsykokeet peruslinjalle oli ainakin joitain vuosia sitten:

Itse hain viime keväänä kanssa sähkökitaralle ja pääsin varasijalta sisään. Mullakin tuo pääsykoe oli suht samanlainen... ja jännitti ihan prkleesti... ja sen varmaan huomasi ;)

1) Sinulle soitetaan pianolla lyhyt pätkä musiikkia, ja siitä yrität tunnistaa, että montako sointua kyseisessä pätkässä oli. Opettaja soittaa myös duurikolmisoinnun, jonka sävelet sinun tulisi laulaa.

Tätä voi harjoitella jos on mahdollisuus vaikka syntikalla tai pianolla hakata sointuja. Vaikka arpeggiona ensin laulella ääniä, sitten koittaa kokonaisia sointuja... Mulle kyllä soiteltiin viime keväänä joku dimi ja seiskakin tossa testissä, mutta ei siitä suurta stressiä kannata ottaa... kyllä ne äänet sieltä löytyy.

2) Opettaja taputtelee joitain eri rytmejä, ja sinä taputat perässä.

Tämän osion kävin viimeisenä... siinä kun oli jo vähän jännitys lauennut muiden osuuksien myötä, niin tää meni jo aika rennolla otteella... ainoo ongelma oikeestaan on muistaa koko rytmi...

3) Sinulle soitetaan pianolla muutama melodia, jotka sinun tulisi muistaa ja laulaa perässä.

Tässäkin suurin ongelma on varmaan muistaa koko melodia, montaa säveltä näissä
ei ole, hiukan ehkä vaan pitkiä sellasessa jännityksessä vedettäviks... kunhan pysyt samassa sävellajissa ja sävelet on suurin piirtein oikein niin hyvin menee...

4) Soittonäyte. Monet stressaavat eniten juuri tästä. Se on kuitenkin avain turhaa, koska soittonäytteen osuus on vain neljäsosa koko pääsykokeesta. Kovin kummoinen soittaja ei tietenkään tarvitse olla, koska opistoonhan nimenomaan mennään opiskelemaan. Jos olisit valmis muusikko, sinulla tuskin olisi syytä pyrkiä musiikkiopistolle.

Tää on ihan pala kakkua... OIKEESTI! Tätä ei kannata stressata, kunhan et vedä mitään itselles liian vaikeeta. Itse soitin ensin Eric Claptonin Tears in Heavenin hiukan lyhennettynä, sitten sain eteeni muutaman rivin melodian (,C-duurissa,) joka piti soittaa opettajan kompatessa. Sitten vaihdettiin osia... sointuja oli muistaakseni neljä, duureja ja seiskoja... jotain C-bluesin tapasta tais olla tämä...

Siispä pääsykoe johon menet ei ole mikään virallinen soittokoe, vaan ennemminkin testi, jolla testataan musikaalisuuttasi. Raadissa on tietenkin ammattilaisia, ja jos jokin juttu ei vaikkapa jännityksen takia luonnistu, niin he kyllä huomaavat sen ja osaavat erottaa oikeasti musikaaliset hakijat. Vaikket pääsisikään sisään, ei se kuitenkaan tarkoita että olisi jotenkin epämusikaalinen. Hakijoita on paljon ja vain murto-osa voidaan ottaa laitokselle opiskelemaan, joten sanomattakin on selvää, että rannalle jää myös musikaalisia ja potentiaalisia oppilaita.

Terveisiä PMO:lta, tsemppiä pääsykokeeseen!

Rennosti vaan ja tsemppiä täältäkin!
"Fareri on kuin Ferrari, italialainen ja aivan liian nopea."
Hillboy
08.12.2007 12:35:37

nämä vinkit auttavat jo tosi paljon että kiitoksia suuresti.ihan noin perustietoina olen 16vuotias, kitaraa soittanut sähköllä vuoden ja akustisella jotain rämpyttäny sillo tällö siitä vielä vuoden lisäksi.pianoa soittelin pienempänä monta vuotta mutta en oikein ikinä kiinnostunut siitä.Musikaalisesti lahjakas en varmaankaan pahemmin ole.Lähinnä kiinnostaisi että saako pmo:ssa joitakin lisäpointseja jos hakee useana vuonna peräkkäin?ainakin luulisi näyttävän kiinnostusta asiaa kohtaan?

Sulla on soitannolliset lähtökohdat aika samanlaiset kun meikäläisellä :)... Itse olin 17, kun hain ja sähkökitaran olin saanut reilun puoli vuotta aiemmin, bassoa soittanut vuoden ja käynyt joskus rumputunneilla... Yläasteella meinasi kyllä musiikinopettaja tappaa kaiken kiinnostuksen koko musiikkia kohtaan... , mutta onneksi on olemassa fiksuja kavereita, jotka raahasivat musiikkikauppaan, ja basson kanssa ulos ;) Ja nyt pitää muistaa että musikaalisesti lahjattomia henkilöitä ei olekaan... ja sä tuskin lahjaton olet, kun kiinnostusta löytyy yhä vielä...
Hillboy
08.12.2007 12:42:48 (muokattu 08.12.2007 12:43:29)

Meni ehkä vähän typeräksi toistoksi, mutta ei anneta sen häiritä... :)
varo
08.12.2007 17:48:48
Itse soitin ensin Eric Claptonin Tears in Heavenin hiukan lyhennettynä, sitten sain eteeni muutaman rivin melodian (,C-duurissa,) joka piti soittaa opettajan kompatessa. Sitten vaihdettiin osia... sointuja oli muistaakseni neljä, duureja ja seiskoja... jotain C-bluesin tapasta tais olla tämä...

no itse olen harjoitellut metallican onea, oikeastaan oli eka sähkis biisi mitä ikinä reenasinkaan.biisin osaan aika hyvin soolon tapping osuuden loppuun saakka.Pitäisikö siinä soittokokeessa osata kaikki 7-soinnut ja duurisoinnut ulkoa?pitäisikö myöskin tietää missä sävelasteessa biisi menee?niin ja vielä siitä varasijasta, mitäs se tarkoittaa käytännössä?
Hillboy
08.12.2007 20:55:59

no itse olen harjoitellut metallican onea, oikeastaan oli eka sähkis biisi mitä ikinä reenasinkaan.biisin osaan aika hyvin soolon tapping osuuden loppuun saakka.Pitäisikö siinä soittokokeessa osata kaikki 7-soinnut ja duurisoinnut ulkoa?pitäisikö myöskin tietää missä sävelasteessa biisi menee?niin ja vielä siitä varasijasta, mitäs se tarkoittaa käytännössä?

Täytyy kuitenkin muistaa, että se biisi, jonka soitat saa olla kestoltaan maksimissaan noin kolme minuuttia. Eli luultavasti sun täytyy vähän itse sovitella ja muokkailla sitä biisiä, jonka soitat. Tais muuten olla itsellä sama homma, että Onen näppäilyjä ekana reenailin :D

Joo kyllä ne aikalailla kannattas osata nuo perusmuotoset duurit, mollit ja niiden seiskat... ne on itseasiassa suht helpot omaksua... soittelet vaan vaikka jotain ikivihreitä iskelmiä, siinä ne helposti menee sormimuistiin.

Taidettiin se siinä kokeessa sanoakin, että missä sävellajissa etydi menee... sitten on vaan omalla kontolla tietää mistä soittaa... jostakin opettelet perusmuotoset duuri-, ja molli-, ja vaikka blues-asteikot, niin eiköhän niillä jo alkuun päästä.

Varasijahan kaiketi tarkoittaa sitä, että periaatteessa on päässyt läpi, mutta opistoilla ei ole resursseja ottaa sisään opiskelemaan. Mutta jos varasijallekkin pääset, niin tyytyväinen saat itsees olla... kitaralle kun on noita hakijoita ihan syntisesti sisäänottoon nähden. Usein kuitenkin varasijalta pääsee läpi ja vaikkei suoraa pääsisikään, niin varasijalta voi päästä kesken lukuvuodenkin sisään jos opetuspaikkoja vapautuu jonkun lopettaessa, vaihtaessa oppilaitosta, tai muussa vastaavassa tapauksessa.
kimurantti1
10.12.2007 11:34:04
Varasijahan kaiketi tarkoittaa sitä, että periaatteessa on päässyt läpi, mutta opistoilla ei ole resursseja ottaa sisään opiskelemaan.

Varasijathan nimenomaan ovat ensisijaisesti perumisia varten, koska niitä tulee joka vuosi, kun joku saattaakin päästä toiseen kaupunkiin opiskelemaan tjsp.

Resurssihommasta sen verran, ettei taida olla Suomessa yhtäkään musaopistoa joka ei jonkinlaisella budjettivajeella toimisi. Siitä huolimatta täytyy kyllä sanoa, että Pirkanmaan musiikkiopistolla on opetus todella laadukasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)