Aihe: Clavia Nord Electro Stage 88
1
fanjet
17.11.2007 21:31:07
Meillä on hetken ollut nuo mainiot koskettimet. Aikaa vaan ei ole vielä ollut perehtyä sen hienouksiin.

Antaakapa alan harrastajat vinkkejä, mihin asentoon "potikat pitää kääntää", että saadaan

a) sellaiset 60-luvun muikeat vintage-henkiset urkusoundit
b) easy livin' -soundit
Pylkkänen
18.11.2007 15:03:10
Googlaa itte! Vaikka Hammond organ registrations :

http://www.google.fi/search?hl=fi&a … ions&btnG=Google-haku&meta=
Viikset miehen tekee!
Thomas Häggblom
22.11.2007 23:37:35

Monet on kehunu Stage 88:n piano & urkusoundeja, mutta mitä ootte mieltä, te jotka kyseisen soittimen omistatte, millaiset on syntikka-osion soundit? Itse en löytänyt tästä oikein mitään tietoa netistä, mutta minkälaisia soundeja löytyy ja minkälaatuisia?

Haluisin sekä keikkapianon, urut että syntikan ja tässä olis kaikki kolme, mutta onko tuo syntikka sellainen että sillä kehtaa soitella bändissä, jossa tarvitaan tunnelmallisia padeja ja ehkä muutamia sooloääniä? Mitään ihmeellisyyksiä ei tarvitse mutta haluisin tietää että löytyykö soittimesta tällaisia soundeja ja kuinka paljon :)
"Jos on A-oikeudet ja hyvää seuraa, niin siitä ei hyvää seuraa"
kyänäino
23.11.2007 14:46:31
Haluisin sekä keikkapianon, urut että syntikan ja tässä olis kaikki kolme, mutta onko tuo syntikka sellainen että sillä kehtaa soitella bändissä, jossa tarvitaan tunnelmallisia padeja ja ehkä muutamia sooloääniä? Mitään ihmeellisyyksiä ei tarvitse mutta haluisin tietää että löytyykö soittimesta tällaisia soundeja ja kuinka paljon :)

Soundeja löytyy paljon ja itse voi tehdä lisää ;) Synaosasto Stagessa sisältää analogi- ja fm-mallinnusosion muistaakseni, eli syntikkamaailmaan hyvä, elämäsi oboesoundia tms. et stagesta saa, varmaan tiesitkin. Tykkään käyttöliittymästä todella ja livenäkin voi kivasti muokata ja vääntää. Eri asia on sitten tuo koskettimisto, se on ak. pianoon vähän löysä ja epätarkkakin, el. piano/clav -osastoon ok, urku/syna -osastoon raskas.
Thomas Häggblom
23.11.2007 15:50:15 (muokattu 23.11.2007 16:10:20)

Kiitos tiedoista! Ehkä parasta olisi vaan mennä kokeilemaan itse ennenkun tietää, ja oon tosiaan kuullu et koskettimisto on vähän löysä pianoks. Joissain digipianoissahan on säätömahdollisuus koskettimiston tuntumalle.
Ja tiesin juu että kaikki paitsi kosketinsoitinsoundit puuttuvat, en niitä tarvitsisikaan. Mietin vaan että onkohan tämä laite ihan sopiva minulle kun soittelisin pääosin pianolla klassista ja pop/rockia ja sit bändissä jonkinasteista melodista metallia. Olisiko tämä Nord 88 vähän liian vintage minulle, mitä olette mieltä? Kun ei kuitenkaan jazz/funk ym ole se ykkösjuttu.

Lähinnä etsin pianosoundien lisäksi monipuolisia, ehkä vähän synkkiäkin padeja ja muutenkin sellaisia elektroniselle musiikille tyypillisiä soundeja (dance, trance, synthpop ym). Videoiden perusteella ainakin Clavia Nord Leadeista näyttää löytyvän juuri tällaisia.
Pide
01.12.2007 15:03:45

Mietin vaan että onkohan tämä laite ihan sopiva minulle kun soittelisin pääosin pianolla klassista ja pop/rockia ja sit bändissä jonkinasteista melodista metallia. Olisiko tämä Nord 88 vähän liian vintage minulle, mitä olette mieltä? Kun ei kuitenkaan jazz/funk ym ole se ykkösjuttu.

Lähinnä etsin pianosoundien lisäksi monipuolisia, ehkä vähän synkkiäkin padeja ja muutenkin sellaisia elektroniselle musiikille tyypillisiä soundeja (dance, trance, synthpop ym). Videoiden perusteella ainakin Clavia Nord Leadeista näyttää löytyvän juuri tällaisia.

Itte myrkyttelen Stage Compactilla ja oon ihan in luv.. :) Ajatuksia:

Pädit löytyvät varmasti vääntämällä, dään-kamasta synasaundit varmaan ok, mutta esim. arpeggiaattoria ei ole, joka voi olla rajoite sinulle.

Mietin pitkään roudattavuuden ja painotetun koskettimiston välillä. Päädyin puolivahingossa Compactiin ja suu on hymyssä joka kerta kun sitä lähtee kantelemaan. Totta, eihän siinä pianotatsia ole, mutta olen siihen tottunut. Jonku satasen halvempikin.

Humppakeikoille ei yksinään riitä just General Midi-osaston puutteen vuoksi, mutta etpä tainnut humpalle olla viemässäkään. Mulla on yhdistelmä Motif+Stage ja niillä taittuu keikka kuin keikka ja Motifin voi tietysti korvata jollain toisellakin Lisää-vain-kahvinkeitin-työasemalla (Fantom, Triton...)

Synapuolesta olen tykännyt. Jotkut ovat moittineet yksipuoliseksi säädöiltään, mutta minusta siinä on kaikki tarvittava. Filtterisweepit, efektit ja vibraattorit järjestyy käden käänteessä ja siihen Clavia lienee pyrkinytkin.

Ylipäänsä tykkään kovasti käyttöliittymästä kun kaikki löytyy käden käänteessä. Splitit ja layerit ja efektoinnit järjestyy nopeasti. Ohjelmoin siihen cover-keikoille pakolliset Jump- The Final Countdown- Bon Jovi- ja Levoton tuhkimo-saundit varmaan puolessa tunnissa.

Kaikki saundit ylipäänsä ovat muuten minulle mieleen, mutta akustinen piano on minusta aina ollut Clavian akilleen kantapää, niin Stagessakin. On silläkin toimeen tullut, mutta jos voin valita, niin soittelen mieluummin esim. Motifin pianoilla.

Efektit on minusta ok kuuloisia, mutta reitityksessä on jouduttu tekemään kompromisseja. Jos käyttää splittejä, se voi olla ongelma: alhaalla pädi ja ylhäällä Rhodes ja haluaa molempiin Chorusta -> Ei onnistu kuin toiseen. Ylhäällä lead ja alhaalla analogibrass ja molempiin pitäis saada Delay -> Yhteen vain saa. Pianoon pitäisi saada pitkä halli ja mattoon lyhyt huone -> molempiin sama kaiku...

Mutta kokonaisuutena minusta loistopeli ja täydennettynä jollain työasemalla pärjää missä vain.
uneksija
03.12.2007 13:28:12
todella ja livenäkin voi kivasti muokata ja vääntää. Eri asia on sitten tuo koskettimisto, se on ak. pianoon vähän löysä ja epätarkkakin, el. piano/clav -osastoon ok, urku/syna -osastoon raskas.

Voi olla, että claviosastoon tuo Stagen tatsi on ihan OK, mutta koska harvempi on varmaan oikealla clavinetilla soittanut, todettakoon, että oikean clavinetin tatsi on erittäin kevyt ts. urkutyylinen, ei ollenkaan edes sähköpianomainen.
Thomas Häggblom
04.12.2007 20:56:23

Itse taas tykästyin Clavian akustiseen pianoon juuri siksi, että se kuulostaa enemmän joltakin tietyltä piano-yksilöltä kuin monessa muussa soittimessa, jossa pianosoundi on koitettu tehdä mahdollisimman täydelliseksi ja sitä kautta myös epäaidommaksi. Oikeat pianothan ovat kaikki yksilöitä, joissa on pienen pieniä vikoja/ominaisuuksia ja juuri tätä Clavia on kai yrittänyt saada akustisiin pianoihinsa. Olen siis soitellut sekä Stage 88:lla että Nord Electro 2:lla.

Ei sillä, että mielipiteeni olisi jotenkin oikeampi, mutta itselle kolahtaa tuo soundi hyvin. Clavian pianosoundithan jakavat aika hyvin mielipiteitä.
Thomas Häggblom
05.12.2007 23:22:12

Niinpä! Vähän kevyet tosin ovat verrattuna akustiseen pianoon, mutta toisaalta kyllä niillä pärjää ottaen huomioon, että monissa digipianoissa on melkein yhtä kevyt tuntuma. Oli myös erittäin simppeli käyttää.
kyänäino
07.12.2007 16:14:19
Itse taas tykästyin Clavian akustiseen pianoon juuri siksi, että se kuulostaa enemmän joltakin tietyltä piano-yksilöltä kuin monessa muussa soittimessa, jossa pianosoundi on koitettu tehdä mahdollisimman täydelliseksi ja sitä kautta myös epäaidommaksi. Oikeat pianothan ovat kaikki yksilöitä, joissa on pienen pieniä vikoja/ominaisuuksia ja juuri tätä Clavia on kai yrittänyt saada akustisiin pianoihinsa.

Samaa mieltä, lisäksi Clavian pianosoundi on riittävän kuiva, ei siis puuroudu liveolosuhteissa.
rockfrog
09.12.2007 22:48:40
Itse taas tykästyin Clavian akustiseen pianoon juuri siksi, että se kuulostaa enemmän joltakin tietyltä piano-yksilöltä kuin monessa muussa soittimessa, jossa pianosoundi on koitettu tehdä mahdollisimman täydelliseksi ja sitä kautta myös epäaidommaksi.

Nimenomaan! Varsinkin Clavian sivuilta saatavissa oleva isompi piano-sample soundaa loistavalta. Live-tilanteeseen tosin kaivattaisiin joskus tasokasta mono-samplea, nykyinen Stage kun toimii kunnolla vain stereona. Sitä on kuulemma Clavialta perätty, mutta ainakaan vielä ei ole kuulunut.

Ainakin minun käyttööni Stagen koskettimisto on aivan riittävä. Varsinkin piano/EP-soundeihin 88/76:n vasarakoneisto istuu hienosti. Tietysti jos pääpaino on hammond/clavinet-osastossa, kannattaa harkita Compactia, josta löytyy Hammond-tyyliset koskettimet ilman vasaraa ja pyöristetyllä etureunalla. Urkukikkailuihin omiaan!
rockfrog
09.12.2007 22:52:59
Vielä ihan alkuperäiseen aiheeseen liittyen...
Kannattaa vierailla osoitteessa
http://www.nordusa.com/forum/
Löytyy paljon asiaa kaikkiin Clavian malleihin liittyen, jos vain lontoon murre taittuu...
Mismatch error
09.12.2007 22:57:12
Olis ei-omalla Stagella tarkotus soittaa keikalla. Mites tossa sais nopeesti vaihdettua saundia? En oo Nordeihin kauheesti ehtiny perehtyä. Lähinnä pitäs kahta saundia vuorotella. Neuvoja miten kannattais toimia?

Nordin äänimaailma on nannaa korville (se mitä nyt on tullut kokeiltua). Hinta vain on omaan budjettiin sopimaton... No, ehkä sitten joskus.
Ring on. ..for the births that lead to early deaths... ...to every year that brings this cursed world closer to its end... -Charles Dickens (mukaelma)
kyänäino
10.12.2007 17:36:16
Olis ei-omalla Stagella tarkotus soittaa keikalla. Mites tossa sais nopeesti vaihdettua saundia? En oo Nordeihin kauheesti ehtiny perehtyä. Lähinnä pitäs kahta saundia vuorotella. Neuvoja miten kannattais toimia?

Jos vaan kahta soundia tarvit niin kätsyintä lienee tallettaa soundit vierekkäisille muistipaikoille jolloin sitä isoa pyöreää namiskaa yhden pykälän pyöräyttämällä voi vaihtaa soundista toiseen. Kannattanee kysyä omistajalta toki onko siellä vapaita muistipaikkoja...

Tallettaminen tapahtuu näin: 1) jos valitsemasi/muokkaamasi soundi sijaitsee jo haluamallasi muistipaikalla, painat vain store-nappulaa kahdesti. 2) jos ei, niin paina store, pyöritä "isosta mustasta" haluamasia muistipaikan kohdalle ja paina uudestaan store. Toivottavasti muistan oikein.
rockfrog
10.12.2007 18:58:48
Kyllä, oikein meni. Stagessa 21 sivua tai pankkia, joissa jokaisessa 6 ohjelmaa, joille pikavalintapainikkeet. Jos kaksi soundia riittää, niin kannattaa hyödyntää joka ohjelmasta löytyvät A ja B paneeli. Näiden välillä pystyy vaihtamaan soundia ilman että ääni katkeaa. Edellä mainitulla tavalla talletat johonkin muistipaikkaan soundit sekä A että B paneeliin ja let's rock! paneeleita voi soittaa päällekkäin tai splitattuna jos sellaiselle tarvetta.

Kannattaa ennen keikkaa tutustua manuaaliin clavian sivuilta www.clavia.se. Ohjelmien perusmuokkaaminen on helppoa ja kannattaa. Vaatii tuuria jos löytää preseteistä halutunlaiset soundit ainakaan samasta pankista.

Yhdelle sivulle kun muokkaa pianon ja EP:n, jonkun urun ja perusleadin ni pääsee alkuun. Muokkaaminen "lennosta" onnistuu sekin pikku treenillä.

Lisäksi käytössä vielä kaksi Live-ohjelmaa, jotka tallettavat asetukset sitä mukaa kun niitä tehdään. Käytännölliset monessa paikassa.
Mismatch error
12.12.2007 10:21:16
Kiitokset! Kokeilen kunhan pääsen taas sorvin ääreen.
Todellisuus on vain raittiusliikkeen keksimä illuusio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)