Aihe: Vanha midikiippari, usb ja Prtotools LE
1
karkki
04.12.2007 10:13:09

Sain äskettäin Digidesignin Mbox Minin, jossa on mukana Protools LE ja mm. Xpand-softasyna. Minulla on Creativen vanha kiippari, jossa on sekä oikeat midi-liittimet sekä ns. joystick-liitin. Usbia siinä ei ole, se oli kai vielä keksimättä silloin kuin tuon vehkeen sain. Ja Mbox Minissä ei ole midi-liittimiä. :-(

Kuinka todennäköistä on, että jos hankin usb-midi -adapterin (noin 20-30 euroa kai) ja kytken Creativen tietokoneen usb-porttiin, voisin sitten soitella iloisesti softasynaa Protoolsissa?
Tarjoa King Crimson -vinyylejä!
karkki
04.12.2007 11:04:36

Jaa, sellainen tuli vielä mieleeni, että koneessa on kiinni myös Sound Blaster Live, jonka etupaneelissa on myös midi-liittimet.
Taitaa kuitenkin olla toiveajattelua, että Protools hyväksyisi SB:n kautta tulevaa midisignaalia?
-Cale
04.12.2007 16:04:55 (muokattu 04.12.2007 17:07:00)
Edit: Ei mitään, liian typeriä kysymyksiä.
Danko
04.12.2007 17:00:39

Kuinka todennäköistä on, että jos hankin usb-midi -adapterin (noin 20-30 euroa kai) ja kytken Creativen tietokoneen usb-porttiin, voisin sitten soitella iloisesti softasynaa Protoolsissa?

Jaa, sellainen tuli vielä mieleeni, että koneessa on kiinni myös Sound Blaster Live, jonka etupaneelissa on myös midi-liittimet.
Taitaa kuitenkin olla toiveajattelua, että Protools hyväksyisi SB:n kautta tulevaa midisignaalia?

no itse kokeilisin ensin tuota sb:n midituloa; jos sen saa näkymään omana laitteenaan toolsin midi-setupissa, niin hyvä. sinänsä harhaanjohtava tuo liitäntöjen puute, koska laitettahan markkinoidaan nimenomaan "USB MIDI-/AUDIO Interface":na. (-:
http://www.thomann.de/fi/digidesign_mbox_2_mini.htm
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
karkki
04.12.2007 21:52:24

no itse kokeilisin ensin tuota sb:n midituloa; jos sen saa näkymään omana laitteenaan toolsin midi-setupissa, niin hyvä.

Jees, kyllä se siellä näkyy, mutta olisi kiva, kun jotain myös kuuluisi. Ja eri paikoissa niin iso kasa vaihtoehtoja ja valintoja, että kaikkien yhdistelmien kokeilemiseen tuskin yksi elinikä riittää.

Ensinnäkin:
Windowsin Control panel / Sounds and audio devices / Audio löytyy "Midi playback devices", muualla ei midiä mainita. Playback? Inputiahan minä haluaisin säätää...

No, valitsin tähän "SB Live! MIDI Port (DC00) koska se vaikutti vaihtoehdoista pätevimmältä. Ja tosiaan, sama valinta näkyy Protoolsin setup / midi / input devices kohdassa. Voisiko tästä päätellä, että valinta olisi oikea?

Nuottiakaan en tosin saanut ilmoille tai Protoolsiin tallennetuksi :-(

Eli jos tuo nyt olisi oikein ja toimivasti tuolta SB/Windows-päästä, sitten olisi saatava asiat kuntoon Protools-puolella. Mutta taitaa olla aika iso JOS vielä tuo signaaliketjun alkupääkin.
-septimisti-
05.12.2007 02:30:05 (muokattu 05.12.2007 02:31:34)
Jees, kyllä se siellä näkyy, mutta olisi kiva, kun jotain myös kuuluisi. Ja eri paikoissa niin iso kasa vaihtoehtoja ja valintoja, että kaikkien yhdistelmien kokeilemiseen tuskin yksi elinikä riittää.

Ensinnäkin:
Windowsin Control panel / Sounds and audio devices / Audio löytyy "Midi playback devices", muualla ei midiä mainita. Playback? Inputiahan minä haluaisin säätää...

No, valitsin tähän "SB Live! MIDI Port (DC00) koska se vaikutti vaihtoehdoista pätevimmältä. Ja tosiaan, sama valinta näkyy Protoolsin setup / midi / input devices kohdassa. Voisiko tästä päätellä, että valinta olisi oikea?

Nuottiakaan en tosin saanut ilmoille tai Protoolsiin tallennetuksi :-(

Eli jos tuo nyt olisi oikein ja toimivasti tuolta SB/Windows-päästä, sitten olisi saatava asiat kuntoon Protools-puolella. Mutta taitaa olla aika iso JOS vielä tuo signaaliketjun alkupääkin.

Alla oleva teksti on puhdasta arvailua.

Tosiaan sillä midi playback valikolla et ilmeisesti tee yhtään mitään. Tuon kiippariongelman kannalta on ihan se ja sama mitä siihen valikkoon laittaa. Myöskään windowsin oman ohjauspaneelin valinnoilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta tähän juttuun, kunhan vaan ko. midi input-device ei ole disabloituna, deletoituna, kokonaan poissa käytöstä, kaput, no more tai ex device.

Mutta se on hämärää, ettei input valikosta samaista nämyskää valitsemalla ala homma toimia ja nuotit virrata. Periaatteessa niiden kun pitäisi niin tehdä. Kai sulla on piuhat varmasti oikein päin? Mä itse joskus vietin tuntikausia hohto-tyyppisessä mielentilassa midikiipparin kanssa, kunnes äkkäsin viimein tsekata johdot vielä seitsemännen kerran.

Mitä muita vaihtoehtoja siinä input-kohdassa on valittavana?

MidiOX-ohjelmalla saa tsekattua kätevähkösti, että tuleeko sieltä midipiuhasta mitään signaalia.

http://midiox.com

EDIT:

Hyvin todennäköistä. Ei pitäisi olla mitään estettä ainkaan sen takia että kiippari on liian vanha ja lelumainen tjsp.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
karkki
05.12.2007 08:50:39

Mutta se on hämärää, ettei input valikosta samaista nämyskää valitsemalla ala homma toimia ja nuotit virrata. Periaatteessa niiden kun pitäisi niin tehdä. Kai sulla on piuhat varmasti oikein päin? Mä itse joskus vietin tuntikausia hohto-tyyppisessä mielentilassa midikiipparin kanssa, kunnes äkkäsin viimein tsekata johdot vielä seitsemännen kerran.

Creativen kiipparissa on vain midi out, siitä vedin piuhan SB:n midi in -liittimeen. Tuntuu loogiselta.
Yön pimeinä tunteina kun olin jo koneen sammuttanut palautui tosin mieleen outoja kokemuksia tuosta Blasterin midistä, jota en ole muutamaan vuoteen käyttänyt. Silloin SB Live oli koneen ainoa äänikortti.
Tuli mieleen, että minulla oli tuolloinkin jotain ongelmia sen midien kanssa ja käytin kiipparia joystick-liittimen kautta. Etupaneelin midi-liittimillä onnistuin kyllä ohjaamaan Behringerin V-Ampia sen hallintasoftalla, mutta jostain syystä kiippari ei niiden kautta kuitenkaan toiminut. Kiipparin midi-liitin ehkä rikki?
Näin siis muistelen, pitää testata illalla vielä tuo vaihtoehto.

Sound Blastereilla ei tosiaankaan pitäisi yrittää tehdä musiikkia, tiedän :-)

Mitä muita vaihtoehtoja siinä input-kohdassa on valittavana?

Protoolsin Midi input devicestä ei mitään muuta, vain tuo SB Midi.

MidiOX-ohjelmalla saa tsekattua kätevähkösti, että tuleeko sieltä midipiuhasta mitään signaalia.

Kiitos vinkistä, pitää tsekata tuo.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)