Aihe: Mitä sälää otatte keikalle mukaan?
1 2 3 4 5 6 7
J.Hollström
05.12.2007 14:15:21
Mä ottasin Juccizen mun kitarateknikoksi mukaan. Särmä meininki.

Itte oon aika kehno näissä. Toissakerralla mukana oli kitara, mutta ei plekua, yksi johto joka oli liian lyhyt, viritysmittari ja nippu sanoja. Seuraavalla kerralla petrasin ja otin jo omat plekutkin ja sopivan mittaisen johdon mukaan. Muu kataus oli sama.

No puolustukseksi sen verran, että oli aika akustispainotteiset vedot Paapan kapakassa.
"Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa."
WinterMad
05.12.2007 14:19:44
Mua ärsyttää tämmöset tyypit ketkä ei itse osaa huolehtia omista keikkakamoistaan että kaikki tulevat mukaan.
Kimppakeikalla AINA tulee joku kysymään että heitä muuntajaa/piuhaa/hihnaa/plekua tms. Vahvistimen lainaamisen lopetin H&K:n hankkimisen jälkeen. Soittimia voin lainata oman bändin jäsenille jos tarvis, muille en.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | Grave - Home of the brave?
villeh
05.12.2007 14:23:52 (muokattu 05.12.2007 14:28:12)

mä olen kans näitä "varautukaa talvisotaan" tyyppejä, on sitä ollut kolvikin messissä, mielummin yks case tai reppu enemmän kuin punastella ja vetää keikkaa kolmella kielelllä ilman toimivaa volapotikkaa.

listaan lisäisin peg winderin, hoituu kielen vaihto ripeemmin.

ps: jos kolvi on unohtunut kotiin niin on sitä kuumennettu hellalla rautanaulaa ja kolvattu sillä ja pihdeillä kuulukkeisiin taas uutta elämää, tais siinä sytkärikin olla vielä buustina:)

ps2: kannattaa muuten opetella kuinka katkenneesta kielestä saa solmulenkillä taas yhden keikan toimivan kielen, jos menee jommasta kummasta päästä
www.hautaluoma.com
Painajaismainen
05.12.2007 14:30:15 (muokattu 05.12.2007 14:34:04)
Vahvistimen lainaamisen lopetin H&K:n hankkimisen jälkeen. Soittimia voin lainata oman bändin jäsenille jos tarvis, muille en.

Trankkua voi lainata mutta putkethan kuluu! :)

Pari synttäri-/tuparikeikkaa on tullut heitettyä.

-Muutama kitara settilistasta riippuen. (Mistä vireestä etc...)
-Vahvistin
-Pedaalilauta + paristoja jos muuntaja kyrvähtää
-Kaikkia piuhoja kahdet kappaleet
-Plekuja, joka kitaraan 2kpl kaularaudan suojan alle, käteen yksi ja pieni kasa vahvistimen päälle
-Kieliä
-Työkalusarja, sisältää pieniä ruuvimeisseleitä, sivuleikkurit, pihdit ja lenkkiavaimen hihnalukkojen kirimistä varten.
-Ständejä
-Paperia ja tussi
-Jatkojohto
-Ilmastointiteippiä

Käytössä on yksi alumiinisalkku piuhoja varten ja toinen muun romppeen kuljetukseen.

Edit. Hiuslenkki! Pitkähiuksisten on muuten todella paljon helpompaa säätää ja valmistella keikkaa kun ei letti tursota silmillä.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä | "Stam1na on tyttöjen Mokoma" - ötzi
Anti
05.12.2007 14:41:55

Ite en kyllä kauheasti ruukaa ressata humppakeikoilla. viimeksi oli matkassa:

-kitara
-varakitara
-vahvistin
-kaks piuhaa
-plekuja

Efektejä en ole jaksanu edes miettiä, tosin seuraavalle keikalle meinasin ottaa v-amp2:n matkaan huvikseni. Sen voi nakata pa:n kautta tarvittaessa jos putkipeli pimenee.
kalamies#27 >-)))>
dk2mes
05.12.2007 14:52:14
Edit. Hiuslenkki! Pitkähiuksisten on muuten todella paljon helpompaa säätää ja valmistella keikkaa kun ei letti tursota silmillä.

Näin se on ja muuten on kyllä aika paikkansa pitävä kaikessa muussaki..
Jucciz
05.12.2007 14:55:10
Jucciksella on kyllä asiallinen setti ja vieläpä asiallisesti pakattukin. Mä vaan jostain syystä laittaisin varaputket tuonne kantokahvan puolella lootassa. Siis laukun sisällä kuitenkin. Eipähän mikään painavempi roju rojahda sen päälle laatikon sisällä. Mut, enhän mä tiedä miten ne kamat tuolla hölskyy...

Jos katsot, miten nuo kitaraständit ovat tuolla casessa. Vaikka salkun nostaisi pystyyn kahva ylöspäin, ei mitään oikein voi vyöryä putkien päälle, elleivät nuo ständit väänny - mihin en kyllä usko. Ja tosiaan se tyyny, joka koko kattauksen päälle tulee, estää vähäisenkin hölskymisen aika tehokkaasti.

Kaikki on mietitty. :)
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Sensonic
05.12.2007 14:58:20
En ole käynyt keikkailemassa moneen vuoteen, mutta silloin kun kävin, niin mulla oli:

-varakitara(t), jos täytyi soittaa eri vireistä (ainakin yksi kitara oli drop-D:ssä).
-varasulakkeita (niitä tarvitsee aina ja ovat jopa pelastaneet yhden keikan, kun soundcheckin aikana juuri vähän ennen keikkaa meni sulake Velocitysta).
-varaetuvahvari (mulla oli käytössä ADA, mutta bäckärinä Digitech, molemmat varustettu kahdella 12AX7 -putkella). Putkia mulla ei ollut varalla, koska oli varaetuvahvari ja päättärinä Rocktronin Velocity 300, joka on trankku.
-plektroja, piuhoja, 9V:n pattereita ym. "pikkusälää".
-vara-midilauta + piuha, jos midilauta #1 piiputtaa.

Siinäpä ne.

Ilmeisesti mulla oli tuuria, sillä noita sulakkeiden palamisia lukuunottamatta ei tapahtunut juurikaan mitään ikävää.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KP3C, Landola F6/Cut
Ze Kink
05.12.2007 16:57:09 (muokattu 05.12.2007 17:00:47)
Kovin usein on menty kitara + piuha + varapiuha -meiningillä. Podia myös raahailin mukana, kun sen vielä omistin. Nykyään otan Podin sijaan Uraltone SD-1:n ja Little Big Muffin sen mukaan mitä tarvitsen, ja tietty piuhaa niiden välille. Joskus otan toisenkin kitaran mukaan, jos tarvitsen eri virettä tai varakitaraa. Omaa vahvaria en ota mukaan keikoille oikeastaan koskaan, koska menen keikoille julkisilla. Tiedä sitten muuttuuko asia tulevaisuudessa.

Kerran otin tosin noiden lisäksi Sm57:n mukaan, kun en tiennyt olisiko keikkapaikalla mikkejä. Olihan siellä.

Klasarikeikoilla on joskus tullut otettua kitaran lisäksi mukaan jopa oma jalkateline ja nuottiteline.

E: Tulpat on tietty aina taskussa myös, ja varakielet yleensä laukussa.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Silppuri
05.12.2007 17:10:50

Piuhoihin kannattaa laittaa vielä johonki kohti joku tunniste, jolla sen tunnistaa omaksi. Esim punaista/sinistä/yms. sähköteippiä molempiin plugeihin. Mä oon huomannu, että niitä vaan katoaa jonnekin keikoilla. Monesti joku tulee just kyseleen, että lainaa piuhaa ja sitä ei koskaan saa takaisin.

Lisäks noihin piuhoihin on hyvä sääntö, että nuo varapiuhat, jotka tuolla salkussa on, on täysin käyttämättömät eli toimii 100-varmasti. Niihin ei kosketa muutaku sillon, ku keikalla tarvii, muuten ostetaan kaupasta aina käyttöpiuhat erikseen.

Nuppi-kaappi-stäkillä kannattaa myös pitää varakaappipuhaa mukana. Se tuppaa aina unohtumaan johonki treenikämpän pöydälle (ainakin jommalta kummalta kitaristilta).
"I havent slept since I woke up."
Fortune
05.12.2007 17:17:16
Itselläni vastaava case on ollut ns. "vaiheessa" noin vuodesta 2004 - case on kyllä hommattuna, mutta tällä hetkellä se toimittaa kotona työkalupakin virkaa, ei ole tällä hetkellä niin paljoa keikkaa, että jaksaisi ryhtyä minkään erityisen soittopakin tekoon.

Keikoille pyrin ottamaan mukaan aina seuraavaa:

- pari kielipakettia (yhdellä kitaralla kun menen, ei oo varaa useampiin...)
- varasulakkeita vahvistimeen (nämäkin ovat varsin tuore lisäys, en ole aiemmin ajatellut koko asiaa...)
- plektroja kasa
- sivuleikkurit
- pieni ristipäämeisseli (sopiva kitaran säätöonkalosuojien ruuveihin yms.)
- Leatherman
- rätti (jos vaikka kerran vuodessa innostuu pyyhkimään enimmät smegmat soittimista)
- slideputkia, capo
- varainstrumenttipiuhoja (lyhyitä piuhojakin pitäisi kolvailla lisää kyllä lautaa varten...)
- tussi ja paperia ("loppuunmyyty" -kylttien rustaamiseksi keikkapaikan oveen, settilistankin voi kirjoittaa näiden avulla)

Jos/kun tuon ihka oikean tarvikecasen koostan, edellä mainittujen lisäksi mukaan lähtee kolvi, tinaa, tinaimusukkaa, muutama ruuvimeisseli lisää, ne varaputket (kunhan saan hommattua sellaiset) ja nalle.
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
Fortune
05.12.2007 17:18:22

Lisäks noihin piuhoihin on hyvä sääntö, että nuo varapiuhat, jotka tuolla salkussa on, on täysin käyttämättömät eli toimii 100-varmasti. Niihin ei kosketa muutaku sillon, ku keikalla tarvii, muuten ostetaan kaupasta aina käyttöpiuhat erikseen.

Heh, itse kolvatut kannattaa ainakin testata kerran :) Nimim. "Mitä tämä hurina on? Ai jaa, teit sitten taas itse piuhan..."
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
Joees
05.12.2007 17:23:57
Jos katsot, miten nuo kitaraständit ovat tuolla casessa. Vaikka salkun nostaisi pystyyn kahva ylöspäin, ei mitään oikein voi vyöryä putkien päälle, elleivät nuo ständit väänny - mihin en kyllä usko. Ja tosiaan se tyyny, joka koko kattauksen päälle tulee, estää vähäisenkin hölskymisen aika tehokkaasti.

Kaikki on mietitty. :)

Kah! Näinhän se olikin. Eipä tullut taas ajateltua kovin pitkälle. Fiksusti on pakattu, kyllä.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
McNulty
05.12.2007 18:23:54
Kamalaukun, joka pitää sisällään esim.
- Varakieliä (5-10 settiä)
- Varapiuhoja (euro, plugi-plugi yms.)
- Varaputkia (12ax7, el34 jne.)
- Työkaluja (kuusiokolot, sivarit, ruuvari vaihtokärjillä yms.)
- Tilpehööri (capo, slide, plektroja, earin tulppia jne.)

Näiden lisäksi laukusta löytyy myös guitar care tuotteita, eli öljyjä, vahoja ja mikrokuituliina. Sekä myös jeesusteippiä, rautalankaa pieni rulla ja taitaapa tuolla laukun jossain taskussa olla muutama viritinkoneisto, eräs Duncanin tallamikki yms. rompetta.

Eli kaikki oleellinen ja olematon kulkee kätevästi kamalaukussa mukana kotoota reenikselle ja reenikseltä keikkapaikalle.
Juntunen
05.12.2007 19:40:35

Hitto, mun täytyy tunnustaa ettei mulla kulje minkäänlaista säläcasea keikoilla mukana. Romua on sensijaan survottu kitarapussiin, efekticaseen ja toisen kitaran kovalaukkuun.

-Leatherman
-Tyhjiä A4-arkkeja biisilistoja varten
-Paksu musta markkeritussi (mm. edelliseen tarkoitukseen)
-Vihko + mustekyniä (luovuudenpuuskiin)
-Kolikoita (??)
-Luottokortin puolikkaita (käteviä otelaudan putsaukseen)
-Fast frettiä (älkää naurako prkl)
-Otelautaöljyä
-Tyhjä dat-nauha ja minidisc-levy, nykyään myös usb-tikku
-Sekalainen kokoelma (yleensä käytettyjä) kieliä
-Paristoja (tyhjiä tai täysiä, en tiedä)
-Jotain ruuveja

Taskussa kulkee earit ja plektrat.

Oikeasti, mulla ei oo yleensä edes varapiuhoja mukana. Puhumattakaan sulakkeista tai putkista. Ja puhumattakaan siitä, että osaisinko hädän hetkellä vaihtaa nuppiini putkia. Sulakkeet vissiin voi vaan pyöritellä paikalleen.

Ei myöskään ole varahihnoja. Varaskeba pelastaa paljolta.

Pitäsköhän mun terästäytyä.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
thaav
05.12.2007 20:03:35
Kitaran välittömät lisätarpeet, rullan jesaria ja kaljaa.
Doom what thou wilt shall be the whole of the Law
kuolio
05.12.2007 20:07:25

Mahdollisimman vähällä yritän päästä, eli pari varapiuhaa, teippiä, laastaria, ja ennenkaikkea, tärkeimpänä, pari puolentoista litran pulloa vissyä.
Ach! Ne saivat minut!
kondensaattori
05.12.2007 21:56:14
Erittäin kiihottavaa järjestelmällisyyttä Juccizelta. Itse suunnittelen usein kaikennäköisiä selviytymispakkauksia/sälälaukkuja, mutku ei mulla oo keikkoja, pändiä eikä mitään sälää mitä sinne laukkuun vois laittaa.
Torniojaws
05.12.2007 22:22:04 (muokattu 05.12.2007 22:22:24)

Riippuu minkälainen keikka. Jos on mahdollisuus käyttää muiden bändien vahvistimia, niin otan mukaan vain kitaran ja kaapelin. Niin ja kielisettejä luonnollisesti. Jos pitää ottaa omat kamat, niin mukaan tulee myös Powerball ja 2x12" -kaappi.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)