Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teosto ja Gramex
1 2 3 4 511 12 13 14 15
bliikki
30.01.2004 14:18:44 (muokattu 30.01.2004 17:01:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olin tuossa vielä kuukausi takaperin täysin pihalla näistä organisaatioista, mutta nykysellään tiedän vähän enemmän. Selostan nyt näistä kahdesta hieman muusiikin tekijän näkökulmasta, korjatkaa jos olen jossain asiassa väärässä!
 
-------
 
1. Mitä Teosto ja Gramex ovat?
 
Teosto (www.teosto.fi) ja Gramex (www.gramex.fi) ovat siis organisaatioita, jotka ajavat muusikoiden etuja maksamalla muusikoille korvauksia, kun heidän musiikkia soitetaan muiden kuin itse tekijöiden toimesta. Toisaalta taas kyseiset organisaatiot perivät maksuja muusikoilta tai muilta jotka esittävät yleisesti toisten tekijänoikeuspiiriin kuuluvia tuotoksia (joko livenä tai nauhoitteena).
 
2. Mitkä on Teoston ja Gramexin erot?
 
Näin simppelisti sanottuna Teostoa kiinnostaa vain tekijät eli säveltäjät, sovittajat, sanoittajat ja kustantajat (tuottajat). Teoston kautta maksetaan heille korvauksia, kun heidän musiikkiaan esitetään joko nauhoitemuodossa taikka livenä (cover).
 
Gramexia taas kiinnostaa kaikki taiteilijat. Eli jos bändisi levyä soitetaan vaikkapa radiossa, niin saat korvauksia vaikka et olekaan säveltäjä, sovittaja, sanoittaja tai kustantaja. Gramexia ei kiinnosta live-esiintyminen, eli Gramex ei maksa tai ota niistä maksua, ne pitää hoitaa Teoston kautta.
 
3. Pitääkö ko. organisaatioihin liittyä jotenkin ja miten se tapahtuu?
 
Jotta saat Teostolta tai Gramexilta korvauksia, sinun pitää liittyä niiden asiakkaiksi. Liittyminen teostoon maksaa nykyisellään 100 euroa, Gramexiin liittyminen on ilmaista. Teostoon pitää käsittääkseni liittyä erikseen, kun taas Gramexiin voi liittyä esim. ääniteilmoituksen yhteydessä.
 
4. Nauhoitin juuri levyn bändini kanssa ja haluaisimme alkaa myymään sitä ja perimään sen esittämisestä maksua. Miten toimin?
 
Jos kukaan bändin jäsenistä (periaatteessa bändin jäsen ei ole sama kuin biisin tekijä, eli ne henkilöt joille Teosto siirtää korvauksia, mutta periaatteessa useammasta bändin jäsenestä voidaan tehdä sovittaja) ei ole Teoston asiakas, kannattaa lähettää Gramexille heidän sivuilta löytyvä ääniteilmoitus. Täytätte sen laittaen jokaisen taiteilijan nimen, niin saatte jokainen korvauksia levyn musiikin esittämisestä esim. radiossa. Ääniteilmoitus tulee palauttaa Gramexille viimeistään äänitteen julkaisukuukautta seuraavan kuun viimeiseen päivään mennessä. Jos ette ole ennestään Gramexin jäseniä, niin Gramex laittaa teidät asiakkaikseen automaattisesti.
 
5. Jos haluamme korvauksia myöskin levyn biisien cover-esityksistä muiden bändien taholta, niin miten se tapahtuu?
 
Teosto hoitaa tätä puolta. Ensinnäkin kaikkien korvauksia haluavien pitää liittyä Teostoon ja maksaa 100 euron liittymismaksu. Tämän jälkeen tulee täyttää Teoston sivuilta löytyvä musiikin tallennuslupahakemus ja maksaa tallennusmaksu. Tämän jälkeen pitää täyttää teosilmoitus joka kappaleelle erikseen. Teosilmoitus tulee toimittaa kappaleen julkaisupäivämäärästä seuraavan vuoden tammikuun 31. päivään mennessä. Jos olet jossain biisissä esim. sanoittaja, mutta et ole liittynyt Teostoon, et saa korvauksia Teostolta.
 
6. Kuka tai mikä on tuottaja?
 
Äänitteen tuottajana pidetään sitä yritystä, yhteisöä tai henkilöä, joka vastaa äänitteeseen liittyvistä taloudellisista velvoitteista. Eli maksaa esim. levyn tuottamisen ja muut vastaavat maksut.
 
Taiteellinen tuottaja on erikseen ja ei ole oikeutettu korvauksiin.
 

 
Tiivistettynä Gramexin kanssa on helpompaa ja halvempaa asioida jos olette bändi ja haluatte levyllenne tekijänoikeussuojaa. Yksittäisille säveltäjille, sanoittajille, sovittajille tai tuottajille Teosto on parempi vaihtoehto. Jos haluat saada korvauksia biisiesi esittämisestä livenä jonkin muun kuin oman bändisi/itsesi toimesta, tulee liittyä Teostoon.
 
-------
 
Teosto: http://www.teosto.fi
Gramex: http://www.gramex.fi
 
Dumb
30.01.2004 14:20:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikkibisnes-osasto on oikea tälle. Pistän varoituksen, jotta joku moderaattoreista osaa siirtää tämän sinne.
 
bliikki
30.01.2004 14:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikkibisnes-osasto on oikea tälle. Pistän varoituksen, jotta joku moderaattoreista osaa siirtää tämän sinne.
 
Joo tosiaan siellä on sellanenkin, enpäs huomannutkaan :)
 
Jäsen X
30.01.2004 15:20:53 (muokattu 30.01.2004 15:22:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai siis jos soitamme 20 minuutin cover-setin paikallisella nuorisotalolla niin Teosto maksaa siitä esim. Beatlesille rahaa?? vai mekö joudumme maksamaan? kuulostaa HIEMAN oudolta..

 
edit..
 
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
KMT
30.01.2004 15:36:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai siis jos soitamme 20 minuutin cover-setin paikallisella nuorisotalolla niin Teosto maksaa siitä esim. Beatlesille rahaa?? vai mekö joudumme maksamaan? kuulostaa HIEMAN oudolta..

 
edit..

 
Tilaisuuden järjestäjä maksaa
 

   Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Jarkko.
30.01.2004 16:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilaisuuden järjestäjä maksaa
 
...Teostolle, joka kansainvälisten vastaavien kumppaneiden kautta välittää rahat lopulta Paulille ja Johnille (tai siis jälkimmäisen perikunnalle).
 
Ja ennen kuin kukaan älähtää "Michael Jackson", niin lukekoon täältä: http://www.snopes.com/music/artists/jackson.htm .
 
Alkuperäisessä kirjoituksessa:
Nauhoitin juuri levyn bändini kanssa ja haluaisimme alkaa myymään sitä ja perimään sen esittämisestä maksua. Miten toimin?

Jos kukaan bändin jäsenistä ei ole Teoston asiakas...

 
Edelleen kannattaa pitää selkeänä mielessä ero biisin tekijän ja esittäjän välillä. Eli oikeammin kuuluisi: "jos kukaan biisin tekijöistä ei ole..." Muutamia muita vastaavuuksia oli myös mutta pääpiirteissään ihan hyvä tiivistelmä. Onhan tästä jauhettu, mutta näemmä aina tulee uudestaan esille.
 
Mutta tosiaan ryhmä oli väärä. Yritetään olla tunkematta kaikkia kirjoituksia Yleistä-ryhmään vain sen takia, että se on ylimpänä listassa, jookos?
bliikki
30.01.2004 17:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Edelleen kannattaa pitää selkeänä mielessä ero biisin tekijän ja esittäjän välillä. Eli oikeammin kuuluisi: "jos kukaan biisin tekijöistä ei ole..." Muutamia muita vastaavuuksia oli myös mutta pääpiirteissään ihan hyvä tiivistelmä. Onhan tästä jauhettu, mutta näemmä aina tulee uudestaan esille.
 
Mutta mistäpä Teosto tietää kuka on ollut esim. sovittamassa biisiä? Muistaakseni teosilmoitukseen saa sanoittajan, säveltäjän ja tuottajan lisäksi rustattua 3 sovittajaa. Kyllä siihen normaalikokoinen bändi mahtuu. Siitä tuo bändin jäsen-homma.
 
Ja näyttää palstalla olevan näistä asioista kysyntää ihan riittämiin ja kun toi hakukaan ei toistaiseksi toimi, niin tuskin tämmöinen FAQ pahaa tekee.
 
Jarkko.
02.02.2004 12:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mistäpä Teosto tietää kuka on ollut esim. sovittamassa biisiä? Muistaakseni teosilmoitukseen saa sanoittajan, säveltäjän ja tuottajan lisäksi rustattua 3 sovittajaa. Kyllä siihen normaalikokoinen bändi mahtuu. Siitä tuo bändin jäsen-homma.
 
Tokihan yksi ja sama henkilö voi olla sekä biisin tekijä (tai yksi tekijöistä) että esittäjä (tai yksi esittäjistä) - usein näin onkin. Musta olis vain tärkeätä, ettei ruokittais sitä harhakuvitelmaa, että näin on aina; siis että Teostoon liittyvät jutut automaattisesti liittyisivät bändiin. Koska näinhän se ei ole. Usein saa kuitenkin lukea näitä "miks Teosto haluu rahaa takseilta kun muusikko saa jo levytyssopimuksesta/levymyynnistä isot rahat".
 
Toi koko bändin listaaminen sovittajaksi on ihan ookoo tapa, ihan reilu tiettyihin tilanteisiin. Yleisesti ottaen sovittamisella tarkoitetaan kuitenkin jotain muuta kuin sen oman soittimensa ja tonttinsa hoitamista. Isosti yksinkertaistaen ja yleistäen se vois olla sitä, kun kaveri arraa kaikkien soittimien osuudet ja kirjoittaa vielä niistä nuotitkin studioon saapuville soittajille. Toinen ihan ookoo tapa on se, että säveltäjäksi merkataan ne, jotka oikeasti ovat biisin säveltäneet - ja sanoittajan kohdalla sama juttu. Biisiä esitettäessä nämä sitten saavat hieman parempaa tiliä, mutta työtä siinä biisin tekemisessäkin on, ja näin tämä systeemi on luotu pyörimään. Mutta kuten sanottu, jokainen itselleen sopivimmalla tavalla. Mikään pakko ei ole tehdä samalla tavoin kuin joku toinen hommat tekee. Onnellinen uskossaan jne.
 
Ja näyttää palstalla olevan näistä asioista kysyntää ihan riittämiin ja kun toi hakukaan ei toistaiseksi toimi, niin tuskin tämmöinen FAQ pahaa tekee.
 
Juu, ei ollut tarkoitus kritisoida toistoa tässä yhteydessä, kun kirjoituksessa oli paljon ihan asiaa.
kivi
02.02.2004 12:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bliikki:
(periaatteessa bändin jäsen ei ole sama kuin biisin tekijä, eli ne henkilöt joille Teosto siirtää korvauksia, mutta periaatteessa useammasta bändin jäsenestä voidaan tehdä sovittaja) ei ole Teoston asiakas, kannattaa lähettää Gramexille heidän sivuilta löytyvä ääniteilmoitus. Täytätte sen laittaen jokaisen taiteilijan nimen, niin saatte jokainen korvauksia levyn musiikin esittämisestä esim. radiossa. Ääniteilmoitus tulee palauttaa Gramexille viimeistään äänitteen julkaisukuukautta seuraavan kuun viimeiseen päivään mennessä. Jos ette ole ennestään Gramexin jäseniä, niin Gramex laittaa teidät asiakkaikseen automaattisesti.

 
Biisin tekijä voi yhtä hyvin olla joku ulkopuolinen taho, ja joka tapauksessa on sen tai niiden kavereiden, jotka aikuistenoikeesti on biisin tehneet, hyväntahtoisuutta, jos muita bändiläisiä merkitään tekijöiksi.
 
Itse olen pitänyt sellaisen kompromissin, että tekijätiedot ovat oikein, mutta täydellinen lista sovittajista tulee lisätietoja-kohtaan, ja siellä on koko bändi + mahd muut sovittajat.
 
bliikki:
5. Jos haluamme korvauksia myöskin levyn biisien cover-esityksistä muiden bändien taholta, niin miten se tapahtuu?
 
Teosto hoitaa tätä puolta. Ensinnäkin kaikkien korvauksia haluavien pitää liittyä Teostoon ja maksaa 100 euron liittymismaksu. Tämän jälkeen tulee täyttää Teoston sivuilta löytyvä musiikin tallennuslupahakemus ja maksaa tallennusmaksu. Tämän jälkeen pitää täyttää teosilmoitus joka kappaleelle erikseen

 
Tallennusmaksu? Nyt sulta menee ehkä asiat hiukan sekaisin - mekanisoimismaksun maksatte, kun julkaisette äänitteen. Sillä ei oo mitään tekemistä sen kanssa, soittaako joku muu biisiänne. Tekijänoikeusvalvonta on voimassa, kun asiakkuusmaksu 100e on maksettu ja kappaleen teosilmoitus tehty.
 
bliikki:
Gramexin kanssa on helpompaa ja halvempaa asioida jos olette bändi ja haluatte levyllenne tekijänoikeussuojaa. Yksittäisille säveltäjille, sanoittajille, sovittajille tai tuottajille Teosto on parempi vaihtoehto. Jos haluat saada korvauksia biisiesi esittämisestä livenä jonkin muun kuin oman bändisi/itsesi toimesta, tulee liittyä Teostoon.

 
Teosto ja Gramex eivät ole vaihtoehtoja, ja sama tekijännoikeussuoja teillä on, vaikkette kuuluisi mihinkään järjestöön. Sitä kutsutaan luovuttamattomaksi isyysoikeudeksi - jokaisella on oikeus tulla tunnustetuksi teostensa tekijänä, eikä se sopimuksista parane. Lakiapua oikeuksiensa puolustamiseen toki voi saada järjestöjen kautta.
 
Ei tää nyt ehkä kuitenkaan ollut FAQ-kamaa, kun ne pointit mitkä olivat oikein, on täällä aiemminkin jo tuhannesti toistettu. Sori.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
bliikki
03.02.2004 10:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parempi kun heitetään koko FAQ huitsin nevadaan ja joku vääntää paremman. Ittellä aika hakusessa vielä noi asiat. Noi olis kuitenkin hyvä olla esillä, kun niistä kysellään jatkuvasti, mutta ei ole hyvä FAQ sellanen jossa asiat on kerrottu väärin. Eikä se auta jos asioista on puhuttu 100 kertaa aiemminkin, kun niitä ei ole kiva lähteä ettimään tuolta käsipelillä.
 
Kuulin myös, että tallennuslupahakemus pitää lähettää teostolle oli sitten teoston jäsen tai ei. Toikin nimi on harhaanjohtava. Antaa olettaa, että pitää pyytää lupa tallentamiseen. Mites on mahdollista ilmoittaa lätyn kesto jos sitä ei ole vielä tehty? :) No enivei, sehän siis lähetetään teostolle kun äänite on valmis ja sen jälkeen niitä voi painattaa ja julkaista.
 
Ja siis tosiaan tallennuslupamaksu pitää maksaa jos se äänite sisältää Teosto/NCB:n edustamia teoksia. Ja muuten sitten laskutetaan tallentamiskorvaus joka riippuu äänitetyypistä, myyntihinnasta, kappalemäärästä ja myyntitavasta (ja ehkä jostain muustakin, lukekaa itte teoston sivuilta).
 
kivi
03.02.2004 10:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parempi kun heitetään koko FAQ huitsin nevadaan ja joku vääntää paremman.
 
Kyllähän tässä oikeaa asiaa on. Hyvä että lähdit kirjoittamaan. Kerätään tässä nyt vielä faktaa jonkun aikaa, ja sitten tehdään korjattu tiivistelmä kootusta tiedosta, eikö niin?
 
Muskotin toisaalla esittämä "sanoja, joita en ymmärrä" -ketju oli aika hyvä. Jos tässäkin ketjussa joku kyselisi epäselväksi jääneitä käsitteitä, niihin olisi helpompi sorvata vastausta kuin alkaa kokonaista luentoa laatimaan, luulisin.
 
Mun osaltani saattaa mennä ens viikkoon, ennen kuin pääsen taas koneen ääreen. Välillä pitää soittaakin, että on elämä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
bliikki
09.02.2004 15:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin tossa, että jos on pykännyt levyn ja meinaa laittaa sen myytiin ja jonkin kokonaisen biisin nettiin näytteeks imutettavaks, niin siitä pitää maksaa jotain teostolle vaikka siinä biisissä ei oliskaan mitään teoston suojaamaa materiaalia. Pitääkös tämä paikkansa?
 
kivi
10.02.2004 12:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin tossa, että jos on pykännyt levyn ja meinaa laittaa sen myytiin ja jonkin kokonaisen biisin nettiin näytteeks imutettavaks, niin siitä pitää maksaa jotain teostolle vaikka siinä biisissä ei oliskaan mitään teoston suojaamaa materiaalia. Pitääkös tämä paikkansa?
 
Ei.
 
Jossain vaiheessa piti maksaa valvontakulumaksu, jos laittoi oman teoston-alaisen biisinsä omalle kotisivulleen, maksu oli sivustokohtainen, ei biisikohtainen, ja kattoi lisäkuluja joita syntyy siitä kun pitää jäljittää onko biisi luvallisesta vai luvattomasta paikasta peräisin. Tästäkin maksusta luovuttiin.
 
Saat laittaa Teoston alaisen oman biisisi omille kotisivuillesi, jos ilmoitat sivun osoitteen Teostoon. Jos et ole Teoston asiakas, saat laittaa oman biisisi ihan mihin tahdot.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mouhi
19.02.2004 20:25:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Mitä Teosto ja Gramex ovat?

Teosto (www.teosto.fi) ja Gramex (www.gramex.fi) ovat siis organisaatioita, jotka ajavat muusikoiden etuja maksamalla muusikoille korvauksia, kun heidän musiikkia soitetaan muiden kuin itse tekijöiden toimesta.

 
Käsittääkseni tekijät saavat korvaukset vaikka soittaisivat omia biisejään. Olen nimittäin juuri liittymässä Teostoon ja saamassani paketissa oli lista biisejä jotka oli esitetty jossain livetilanteessa ja niiden tekijä sattui olemaan samanniminen kuin minä (eivät kuitenkaan olleet minun biisejäni). Tekijä ei siis ollut Teoston jäsen. Jos biisit olisivat olleet minun olisin saanut niistä korvauksia takautuvasti. Esittäjällä_ei_siis_ollut_väliä.
Varmistan tämän asian vielä kun kysyn sähköpostitse muutamaa muuta asiaa.
 
It's not the speed that kills you.
kivi
19.02.2004 21:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni tekijät saavat korvaukset vaikka soittaisivat omia biisejään.
 
Kyllä saavat, kunhan keikan järjestäjä on huolehtinut maksuistaan. Se, kuka kappaleen esittää, on toissijaista.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
rok
20.02.2004 11:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida yleensä ainakaan pienillä baarikeikoilla kauheen hyvin toimia toi teostomeininki. Jotenkin epäilyttää että pikkubaarit mitään makselis teostolle jonkun tuntemattoman bändin esittämistä coverbiiseistä saati heidän omista biiseistään. Jos tälläista alkaa vaatimaan jää keikka äkkiä sivu suun vai oonko ymmärtäny ihan väärin?
 
kivi
20.02.2004 12:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida yleensä ainakaan pienillä baarikeikoilla kauheen hyvin toimia toi teostomeininki. Jotenkin epäilyttää että pikkubaarit mitään makselis teostolle jonkun tuntemattoman bändin esittämistä coverbiiseistä saati heidän omista biiseistään. Jos tälläista alkaa vaatimaan jää keikka äkkiä sivu suun vai oonko ymmärtäny ihan väärin?
 
Ensinnäkään sun ei tarvi vaatia mitään, teet vain teostoon sen keikkaraportin, etkä puhu keikkapaikassa mitään, toisekseen, kyllä ne on sen maksaneet jos kerran ovat bändin paikalle buukanneet. Ne maksavat köntässä koko vuoden, ei sen mukaan soitatteko nyt 12 vai 16 biisiä, saatteko encoren vai ettekö.
 
Tuo pelottelujuttu on yleisimpiä luuloja mitä liikkuu. Paras on, kun ei sitä ajattele ollenkaan. Raportti teostoon, ja konna ei saa koskaan tietää, kuka käräytti. Uhkailu onnistuu vain, jos alistuu uhkailtavaksi.
 
Joistakin yksityistilaisuuksista voi harkita jättävänsä raportoinnin tekemättä, jos tilanne on sellainen etta soitetaan itse järjestetyllä "keikalla" muutamalle omalle kaverille, eikä olisi reilua että siitä pitäisi maksaa. Mutta nuo ovat yksittäistapauksia, ja onneksi aika harvinaisia.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
rok
20.02.2004 16:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, tämä selvensi paljon, kiitos valistuksesta :)
 
Mouhi
20.02.2004 16:53:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep se kannattaa tosiaan panna merkille että keikkapaikalle ei koidu mitään ylimääräisiä kuluja jos yhtye Teostolle raportin tekee. Itsekin mietin että miten homma toimii, mutta tuo könttäsummasysteemi onkin varsin nerokas.
 
It's not the speed that kills you.
Jimi
25.04.2004 12:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


tekijänoikeuspiiriin kuuluvia tuotoksia (joko livenä tai nauhoitteena).

 
Eikö muka saa soittaa toisten biisei edes livenä? Aika outoo. Pitääks sillonki maksaa teostolle jos soittaa livenä toisten biisejä keikalla mistä ei makseta mitään bändille?
 
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «