Aihe: Kaipaisin apua äänitys ongelmissa 1 | |
---|---|
![]() 02.12.2007 07:30:23 | |
Olen ns. vanhan kansan analogimies ja 90 luvulla oli kotistudionpoikanen 16 ch Ram miksutin ja 12 ch kelanauhuri. Aina oli lämpimät soundit. Myin kamat pois ja nyt reilu vuoden verran olen kasannut uudestaan studiota(halvalla). Nyt olen saanut kasaan Behkun mx 8000 tiskin, tietokoneen jossa Marian marc A äänikortti ja sen edessä ada 8000 muunnin. Tarkkamo ja lasintakana soittotilat. Kaukokaapeli tulee tarkkaamoon ja mikseriin. Siitä ryhmien kautta adan linjaan. Monitorina Behkun 2031 A:t. No niin, kaikki kunnossa ja äänittämään. Sitte tulikin se pettymys kun ei saa kuullostamaan millään ns. täyteläiseltä. Äänitän enimmäkseen ns. iskelmämusaa, mikä pitäs olla helppoon, ainakin ennenaikaan. Tossa kyselin toisella palstalla ongelmaa ja kuulemma muunnin joutas vaihtoon. Jos näin on, niin mikähän tulis kyseeseen? Joku myös ihmetteli miksi on tiski välissä, ettei suoraan adaan. Mutta miksei? Kuulemma samat etuset molemmissa ja tarvin usein tiskiä kun soittajia on joskus 15 liveäänityksessä, 6 laulajaa ja jokaisella oma mikki ja soittajat päälle, niin adassa loppuu reijät kesken. Siis pääkysymys oli. Lämpöä kehiin. Tekstiä tuli jos saa selkoa..Niin vielä. Tietsikka tökki kun äänittää 8 raitaa kerralla. 2 kpl 1 Gt kampaa koneessa. Softa Adobe audition. Huh huh.. | |
![]() 02.12.2007 12:23:48 (muokattu 02.12.2007 12:27:28) | |
Pistinkin jo tonne toisaalle, mutta laitan vielä tähän. Tarkoitin sitä _studiopalstalta_ löytyvää aloittelijaketjua, jossa osaisivat neuvoa paremmin. Täältä tuskin löytyy haluamaasi vastausta. Sori, kun kerroin ilmeisesti vähän epäselvästi. Mutta jokatapauksessa, kato sitä toiseen keskusteluun linkittämääni Mackien härveliä. Riittäisikö ne 16 mikkikanavaa sulle? Ihan kaikkeahan ei nykymaailman aikaan tarvitse samalla kertaa äänittää. Joku parin stemmalaulun yms. poisjättäminen ja jälkeenpäin äänittäminen tuskin tappaa vielä äänitteen fiilistä, mutta helpottaa sun hommia huomattavasti. EDIT 1: Niin ja ensimmäisenä vaihtoon toi äänityssofta. Audition ei toimi ton Marianin kortin kanssa oikein, vaan imee mehut koneesta syystä tai toisesta. Tilalle Reaper, niin alkaa homma rullaamaan. EDIT 2: Huvittavaa muuten omalla tavallaan, kun sulla tuntuu olevan vähän kaikki samat laitteet, kuin millä mä pääsin digihommien alkuun aikoinaan. Softat, muuntimet, äänikortit jne. :D No osaanpahan ainakin varoittaa mahdollisista sudenkuopista. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 02.12.2007 12:32:40 | |
Kiitos. Katellaan. | |
![]() 04.12.2007 10:37:42 | |
Tossa kyselin toisella palstalla ongelmaa ja kuulemma muunnin joutas vaihtoon. Jos näin on, niin mikähän tulis kyseeseen? Tämä on nyt vakio vastaus aina kun kyse on B:n tuotteista. Ei tuossa ADA:ssa oikeasti ole mitään sellaista vikaa minkä takia äänitykset juuri sillä kuulostaisi "kylmiltä" vaan veikkaanpa, että vaikka laittaisit viisi kertaa kalliimman (ja sen verran saisit kyllä sijoittaa jotta saisit oleellisesti paremman) muuntimen väliin niin edelleenkin lopputulos kuulostaisi yhtä kalsealta. Joku myös ihmetteli miksi on tiski välissä, ettei suoraan adaan. Mutta miksei? Kuulemma samat etuset molemmissa ja tarvin usein tiskiä kun soittajia on joskus 15 liveäänityksessä, 6 laulajaa ja jokaisella oma mikki ja soittajat päälle, niin adassa loppuu reijät kesken. Pikkasen kyllä epäilen, että onko niissä tosiaan samat etuset koska toi mikseri on käsittääksen selkeästi vanhempaan sukupolvea. Ja onhan siinä mikserikanavassa ja summausasteissa välissä vähän muutakin elektroniikkaa kuin pelkät etuset, joka vaikuttaa äänenlaatuun. Eikä aina pelkästään positiivisesti;) Eli itse vetäisin kyllä piuhat suoraan ADAan silloin kun 8 kanavaa riittää, ja jos ei riitä niin sitten mikserin kautta. | |
![]() 04.12.2007 22:27:45 (muokattu 04.12.2007 22:35:48) | |
Tämä on nyt vakio vastaus aina kun kyse on B:n tuotteista. Ei tuossa ADA:ssa oikeasti ole mitään sellaista vikaa minkä takia äänitykset juuri sillä kuulostaisi "kylmiltä" Taisinpa olla mä ketä noin sanoi, mutta toi ei ollu se pointti. ADA on aivan mainio muunnin (jos kestää, toinen mun omistani ei kestäny), mutta sen linjatulot menee etusien läpi vaimennuksen kera --> ei hyvä juttu. Tosta syystä ehdotin harkitsemaan jotain useampikanavaista muunninta, jos kerran tarvitaan enempi kanaviakin. Nyttenhän joutuu summailemaan kamaa yksittäisille raidoille ja se ei oo aina hyvä juttu sekään. EDIT 1: Tulipa mieleen, että mä kaiketi joskus taisin olla noiden etuasteiden selvittelynkin takana. :D En muista ihan varmaksi oliko juuri kyseinen tiski ja henkilö, mutta noi ADA:n etuasteet ei todellakaan oo mitään uusinta uutta, vaan niitä on käytetty paljon vanhemmissakin laitteissa. Selvitin ite päämajasta asti, joten tuo tieto pitänee paikkansa, sikäli kun Ulin komppaniaan voi ylipäätään luottaa. EDIT 2: Mutta kuten jo totesin, niin mun mielestä vois toi Mackien Onyx olla oikein järkevä vaihtoehto ton koko rojupinon tilalle. Se on aika monikäyttöinen ja hyväsoundinen tiski edukkaaseen hintaan. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)