Aihe: Vinkkejä joulupukille!
1 2 3
Sertzo S
04.12.2007 11:21:31 (muokattu 04.12.2007 11:22:19)
Huh. tuli tuplat, joten poistin.
isojussi
04.12.2007 12:03:51
...Koko tuo ajanjakso ei minua liikuta tai innosta ollenkaan kaikkine joutavine hässäköineen...

Kyllähän ton ajan voi elää hössöttämättäkin.

Mä odotan vaan, että 22. päivän keikka on pulkassa ja saa rauhoittua joulun viettoon.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
kuunsirppi
04.12.2007 13:00:26
Kyllähän ton ajan voi elää hössöttämättäkin.

Mä odotan vaan, että 22. päivän keikka on pulkassa ja saa rauhoittua joulun viettoon.

Mulla on 18.päivä se oma konsertti ja sitten aattona on klo 15 ja 17 kirkkokeikat. Sen jälkeen kait sitten alkaa se mun joulu
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
doremi
04.12.2007 13:24:52 (muokattu 04.12.2007 13:27:44)
Muija lähtee jouluksi Thaimaaseen ja tytärkin on äitinsä luona.
Ajattelin siis hyödyntää "poikamies"- jouluaaton kokeilemalla siipiäni joulupukkina.
Onko kellään TM-palstalaisella kokemusta joulupukkikeikoista?
Mitä oisi syytä ottaa huomioon, miten "rahastus" olisi parasta hoitaa, paljonko syytä varata aikaa per asiakas jne.
Tarkoituksena olisi pyöriä lähinnä Itä-Helsingissä ja tarjota vaihtoehtoisesti joko "normipukkia" tai sellaista joka myös laulaa ja/tai säestää kitaralla itseään.

Kaverini on ollut kai jotain 13-14 joulua putkeen pukkina pääkaupunkiseudulla. Sai minut houkuteltua "talliinsa" kaksi vuotta sitten. Tein toissa jouluna 12 keikkaa ja viimeksi 14.
Melkein kannattaa jättää se soittaminen/laulaminen sivuasiaksi. Tottakai kun lapset laulaa jotain, niin pukin on syytä vähän myötäillä ja myös kehotella lapsia laulamaan, jos ei oma-aloitteiseti irtoa. Kun on ne reteleet päällä, niin on hiukka hektinen meininki eli kuuma ja kiire seuraavalle keikalle. Pukin maneerit kaikki tietävät ja myös se kannattaa huomioida, että sivuroolissa siinä jokatapauksessa ollaan. Päähuomio on lapsissa ja niiden lahjonnassa.
10 - 15 minuuttia riittää useimmissa tapauksissa (mulla puolen tunnin välein keikka), koska suku on jo innokas näkemään lasten ilmeet pakettien availuissa ja lapsia ei voisi vähempää kiinnostaa pukin persoona tavaroiden keskellä.
Fyrkat poislähtiessä, kun isi tai äiti tulee saattamaan pukkia. Ei mitään tarjottua suklaata ym. suuhun, koska voi tulla sotkua partaan. Laitetaan taskuun.
Mulla on ollut huippuluokan kuljetus näinä kahtena kertana - suoraan ovelle suurhelsingissä, ei ihan helppoa. Ei ole tarvinnut keskittyä kuin rooliin. Puolet liksasta kuskille.
Keskittyminen on jo alkanut, koska kaveri sai ylipuhuttua taas.

Sen vielä voisin kertoa, että kaverini hoitaa myynnin ja logistiikan eli minulla on printit kädessä ennen keikkaa: osoitteet, lasten nimet, erityistoiveet ja toivotukset yms.
kuunsirppi
04.12.2007 13:44:33
Sen vielä voisin kertoa, että kaverini hoitaa myynnin ja logistiikan eli minulla on printit kädessä ennen keikkaa: osoitteet, lasten nimet, erityistoiveet ja toivotukset yms.

Mä hoidin kans seitsemän vuotta ton myynnin, eli otin vastaan puhelintilaukset (arvakkaas, montako puhelua sai vastaanottaa!) ja noi valmiit printit samoine tietoineen urheiluseuran hemmolle, joka hommas noi pukit. Pari päivää ennen aattoa oli palaveri pukkien kanssa (niitä tais olla jotain kymmenkunta silloin) ja siellä heille jaettiin pukin vaatteet ja sitten jokaiselle oman alueensa printti tosta exel-taulukosta.

Oikeesti se oli se yks viikko, ettei paljon ehtiny muuta, kun vastailla puhelimeen. Kun oli kymmenen pukkia ja jokaiselle otettiin n. 14-16 paikkaa ja sitten vielä ne soitot, kun peruivat, vaihtoivat, tai muuten vaan kyselivät vielä lisää + ne puhelut, joille ei sitten enää ollut aikoja tarjolla.
Sitten saatto vielä joutua soitteleen ihmisille, kun loppujen lopuks yritti saada listan sellaseks, että reitti oli mahdollisimman joustava ja järkevä, eikä mitään edestakas ajoa tarvinnu paljon tehdä.

Mukavaa hommaa, mutta kyllä se työstä kävi sekin. Mä sain kyllä siitä hommasta sitten ihan hyvän korvauksen mielestäni.
doremi
04.12.2007 14:18:24
Mä hoidin kans seitsemän vuotta ton myynnin, eli otin vastaan puhelintilaukset (arvakkaas, montako puhelua sai vastaanottaa!) ja noi valmiit printit samoine tietoineen urheiluseuran hemmolle, joka hommas noi pukit. Pari päivää ennen aattoa oli palaveri pukkien kanssa (niitä tais olla jotain kymmenkunta silloin) ja siellä heille jaettiin pukin vaatteet ja sitten jokaiselle oman alueensa printti tosta exel-taulukosta.

Oikeesti se oli se yks viikko, ettei paljon ehtiny muuta, kun vastailla puhelimeen. Kun oli kymmenen pukkia ja jokaiselle otettiin n. 14-16 paikkaa ja sitten vielä ne soitot, kun peruivat, vaihtoivat, tai muuten vaan kyselivät vielä lisää + ne puhelut, joille ei sitten enää ollut aikoja tarjolla.
Sitten saatto vielä joutua soitteleen ihmisille, kun loppujen lopuks yritti saada listan sellaseks, että reitti oli mahdollisimman joustava ja järkevä, eikä mitään edestakas ajoa tarvinnu paljon tehdä.

Mukavaa hommaa, mutta kyllä se työstä kävi sekin. Mä sain kyllä siitä hommasta sitten ihan hyvän korvauksen mielestäni.

Epäilemättä. Senpä vuoksi niitä keikkoja tuleekin tehtyä, kun ei tarvitse itse sählätä puhelimen ja reitityksien kanssa. Kaverille tietysti korvaus duunista eli käytännössä taiteilijalle (minulle) tulee noin 40% kokonaispalkkiosta.
Mulla on eräs tuttu, joka hoiti viime jouluna 22 keikkaa a 50euroa. Itse ajoi ja itse myi! Siinä on jo verenmaku suussa. Meitä jouluaaton välttelijöitä löytyy!
kuunsirppi
04.12.2007 14:27:56
Epäilemättä. Senpä vuoksi niitä keikkoja tuleekin tehtyä, kun ei tarvitse itse sählätä puhelimen ja reitityksien kanssa. Kaverille tietysti korvaus duunista eli käytännössä taiteilijalle (minulle) tulee noin 40% kokonaispalkkiosta.
Mulla on eräs tuttu, joka hoiti viime jouluna 22 keikkaa a 50euroa. Itse ajoi ja itse myi! Siinä on jo verenmaku suussa. Meitä jouluaaton välttelijöitä löytyy!

Tuo urheiluseura, jolle mä/me tota hommaa tehtiin, oli tehnyt sitä yli 20 vuotta, mutta nyt sitten viime vuonna ei enää löytynytkään halukkaita pukkeja niin, että olis kannattanut. Pukki sai tuosta viidestäkympistä puolet ja puolet meni urheiluseuralle. Jokainen sitten hommas, jos halus, kuskin ja maksoi sille sitten omistaan, jos oli tarvis.

Kyllä tuo 22 paikkaa on jo aika paljon. Meidän isännällä oli yleensä 16 paikkaa ja alkuvuosina se tuntu paljolta, mutta sitten se jo meni rutiinilla loppuvuosina. Kyllä se silti työstä kävi, mutta on niitä hullumpiakin tapoja saada jouluaattona rahaa.

Hän ainakin tykkäs hommasta, kun yleensä ihmiset on mukavia, hyvin pukeutuneita ja kodit on viimesen päälle jouluisia. Jokaisella tietysti erilainen, mutta kuitenkin. Yks paikka oli, jossa oli pelkästään aikuisia ja kaikki kännissä, kun peikot ja vaan v*ttuilivat pukille. Sitten oli yhtenä vuonna yks paikka, jossa oli aikuisia ja nuoria ja kaikki vaan söivät, eikä kukaan välittäny pukista hevon sitäkään. Joku oli vaan jonkun älyttömyyden lohkassu. Mieti nyt sitten siinä, että mitä pitäis sanoo. No, näistäkin paikoista tuli kuitenkin rahat.

Yhdelle pukille kävi kerran niin, että perheessä oli kova perheriita (känniläisiä), pienet lapset siinä seassa ja pukkikin oli joutunu tulilinjalle. Vyö jäi pukilta siihen paikkaan nutusta. Rahakuori oli heitetty perään, mutta sanoi, että ei hän enää palannut hakeen sitä vyötä, kun siellä nyrkit viuhu :o( Lapsille ikävää!
v_m_kangas
04.12.2007 14:32:09

Yks paikka oli, jossa oli pelkästään aikuisia ja kaikki kännissä, kun peikot ja vaan v*ttuilivat pukille.

Eiks oo kellään ollut sitä legendaarista yksinhuoltajaa tai vanhaa piikaa pukin tarpeessa?
Humppaa tai soita humppaa
kuunsirppi
04.12.2007 14:34:17
Eiks oo kellään ollut sitä legendaarista yksinhuoltajaa tai vanhaa piikaa pukin tarpeessa?

Ei oo ainakaan toi meidän isäntä raportoinu, että olis ollu ;o)
Yks perhe (?) kyllä muutamana vuonna varas kaks peräkkäistä aikaa ja siellä kyllä oven avas melko "runsas" emäntä, jolla oli semmonen vesirajaan ylettyvä juhlamekko päällä....oiskos se ny sitte ollukki siellä yksin ...*miettii*
doremi
04.12.2007 14:40:06
Mä en oo itse ollut pukkina, mutta vuosittain asiakaspuolella, kun suku kokoontuu meille.
Laulajan lista on hyvä, muutama asia tuli mieleen täydennykseksi:
Älä missään nimessä ole kännissä. Vaikka sulla olisi kuski, älä ota tarjottuja paukkuja vastaan.
Tarjoa lapsille mahdollisuus kätellä, tulla syliin, mutta jos pelottaa, älä painosta.
Tarjoa lapsille mahdollisuus esittää pukille jotain, laulaa/tanssia, mutta jos ei irtoa, älä painosta.

PS Jos aikataulusi jostain syystä menee pommiin, ilmoita seuraaviin paikkoihin että oot yleensä tulossa ja arvioitu saapumisaikasi.

Jonain vuonna meidän pukki oli yli tunnin myöhässä, ei mitään tietoa onko yleensäkään tulossa ja lapset kärsimättöminä. Hätäpäissäni pukeuduin pukiksi ja hoidin hommat.
Joskus tuntia myöhemmin alkoi alaovelta kuulua kovaa koputusta (asun viidennessä kerroksessa), ilmeisesti meidän pukki, mutta en viitsinyt mennä edes katsomaan.

Aivan. Mulla on toiminut yleensä minuutilleen juttu. Pari kertaa huomasin myöhästyväni jokusen minuutin (jostain Kannelmäestä Viikkiin tms. logistiikka ontui) ja soitin hyvissä ajoin, että pukki tulee, mutta porojen tankkauksessa meni vähän aikaa. Erittäin tärkeää sille isille/äiskälle, joka saattaa olla kyttäämässä lahjojen kanssa pihalla täsmälliseen aikaan.
kuunsirppi
04.12.2007 14:46:43
Aivan. Mulla on toiminut yleensä minuutilleen juttu. Pari kertaa huomasin myöhästyväni jokusen minuutin (jostain Kannelmäestä Viikkiin tms. logistiikka ontui) ja soitin hyvissä ajoin, että pukki tulee, mutta porojen tankkauksessa meni vähän aikaa. Erittäin tärkeää sille isille/äiskälle, joka saattaa olla kyttäämässä lahjojen kanssa pihalla täsmälliseen aikaan.

Meillä on yleensä aikataulu pitänyt tosi hyvin, vaikka siirtymäaika onkin ollut vaan viis minuuttia. Joskus ollaan oltu jopa hieman etuajassa, että on joko odoteltu hetki, tai sitten vaan pukki on mennyt muutaman minuutin ennen.
Kaikissa paikoissa ei oo menny ees sitä kymmentä minuuttia ja on todettu, että ei siellä sitten tarvi norkoilla, jos homma on hoidettu. Joskus otettiin väliin jopa yks paikka, kun paniikissa yks vanha asiakas soitti, että tilasivat pukin jostain muualta ja ei näy, eikä kuulu. Oli tehny oharit muutamalle muullekin, eikä vastannut viesteihin, eikä puheluihin.
Me sitten vähän kiirehdittiin edellisestä paikasta ja mä ajoin tuhatta ja sataa, niin saatiin sen verran heillekin pukkia käymään, että vei lahjat sisälle. Samana jouluna jo kun oltiin tultu kotiin ja just istuttu ruokapöytään, soitti naapuritalosta rouva, että heille ei oo tilattu pukki tullut (sama kuin edelliselläkin) ja nyt on lapset itku kurkussa. Tässäkin paikassa me oltiin käyty monena vuonna. No, eikun isäntä taas pukinvaatteet niskaan ja karvat naamaan ja menoks aidan toiselle puolelle. Sai sitten vähän enemmän liksaa ja viinipullon. Aikaa meni kymmenen minuuttia. Sitten saatiin syödä rauhassa
doremi
04.12.2007 14:55:12
Tuo urheiluseura, jolle mä/me tota hommaa tehtiin, oli tehnyt sitä yli 20 vuotta, mutta nyt sitten viime vuonna ei enää löytynytkään halukkaita pukkeja niin, että olis kannattanut. Pukki sai tuosta viidestäkympistä puolet ja puolet meni urheiluseuralle. Jokainen sitten hommas, jos halus, kuskin ja maksoi sille sitten omistaan, jos oli tarvis.

Kyllä tuo 22 paikkaa on jo aika paljon. Meidän isännällä oli yleensä 16 paikkaa ja alkuvuosina se tuntu paljolta, mutta sitten se jo meni rutiinilla loppuvuosina. Kyllä se silti työstä kävi, mutta on niitä hullumpiakin tapoja saada jouluaattona rahaa.

Hän ainakin tykkäs hommasta, kun yleensä ihmiset on mukavia, hyvin pukeutuneita ja kodit on viimesen päälle jouluisia. Jokaisella tietysti erilainen, mutta kuitenkin. Yks paikka oli, jossa oli pelkästään aikuisia ja kaikki kännissä, kun peikot ja vaan v*ttuilivat pukille. Sitten oli yhtenä vuonna yks paikka, jossa oli aikuisia ja nuoria ja kaikki vaan söivät, eikä kukaan välittäny pukista hevon sitäkään. Joku oli vaan jonkun älyttömyyden lohkassu. Mieti nyt sitten siinä, että mitä pitäis sanoo. No, näistäkin paikoista tuli kuitenkin rahat.

Yhdelle pukille kävi kerran niin, että perheessä oli kova perheriita (känniläisiä), pienet lapset siinä seassa ja pukkikin oli joutunu tulilinjalle. Vyö jäi pukilta siihen paikkaan nutusta. Rahakuori oli heitetty perään, mutta sanoi, että ei hän enää palannut hakeen sitä vyötä, kun siellä nyrkit viuhu :o( Lapsille ikävää!

Täytyyt koputtaa puuta. Mulla ei ole ollenkaan ikäviä kokemuksia pukkeilusta, mutta toisaalta olen vielä amatööri. Hyvä valmistautuminen ja hyvät prujut ovat 90% suorituksesta aivan kuten soittokeikallakin.
Nykyään on vaikea kuvitella, että pukki "virvoittelisi" itseään ennen keikkaa ja keikan aikana. Huvittaa lähinnä ilmoitukset tyyliin "raitis pukki".
Keikkailun jälkeen on parasta istua tuoppi kädessä ja kerrata iltaa kollegan kanssa. Toissa vuonna äärimmäisen kokeneelle kaverilleni tuli reipas missaus aikataulusta ja sen jälkeen vaihtui kuljettaja.
Mun kuskilla oli viime vuonna puhuva GPS, mitä se ei olisi edes tarvinnut, mutta olihan siitä viihdykettä.
kuunsirppi
04.12.2007 15:23:14
Keikkailun jälkeen on parasta istua tuoppi kädessä ja kerrata iltaa kollegan kanssa.

Meillä perinteisesti Irish Coffee pukkikeikan jälkeen :o)
EP
04.12.2007 18:38:36

Tuossatapauksessa pukin ei pidä unohtaa "Lunkkapöksyjä!" 8))
uruttaja
04.12.2007 20:38:53
Tuossatapauksessa pukin ei pidä unohtaa "Lunkkapöksyjä!" 8))

Saako ne joulupukit kuin yleisesti pesää? Jalluahan kyllä tulee tuutin täydeltä, mutta pillupuoli kiinnostais enemmän.
jjussila
04.12.2007 20:44:11
Saako ne joulupukit kuin yleisesti pesää? Jalluahan kyllä tulee tuutin täydeltä, mutta pillupuoli kiinnostais enemmän.

Aattelitko alanvaihtoa?.....
..ei helev...olisko noin?.....
doremi
04.12.2007 21:05:48

No ei tuu pesää eikä jallua, jos niinku ammattilaisena oot liikenteessä. Kokonaan eri asia on, jos petaat keikan pesän ja jallun varaan: " Hei mä tässä vaan kyselen, että kun sulle ei oo jouluna tekemistä ja yksin oot ja viinaakin ilmeisesti löytyy, niin voinks mä tulla pukittelemaan?"
Kaihoisia unia vaan sinnekin.
uruttaja
04.12.2007 21:25:15 (muokattu 04.12.2007 21:25:43)
No ei tuu pesää eikä jallua, jos niinku ammattilaisena oot liikenteessä. Kokonaan eri asia on, jos petaat keikan pesän ja jallun varaan: " Hei mä tässä vaan kyselen, että kun sulle ei oo jouluna tekemistä ja yksin oot ja viinaakin ilmeisesti löytyy, niin voinks mä tulla pukittelemaan?"
Kaihoisia unia vaan sinnekin.

Mä ajattelin että ku basistit vie pillumarkkinat humppascenessä, niin kyllä kait pukit saa pesää enemmän ku tontut?

EDIT: Mua jotenkin naurattaa tämä koko thread.
uruttaja
04.12.2007 21:28:19
Aattelitko alanvaihtoa?.....

Maailman ainut itse itseään aidoilla Hammond-uruilla säestävä taatusti luomupunakasvoinen esiintyvä estraditaitelija?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)