Aihe: Minkä ikäisenä bassoa kannattaisi aloittaa soittaa?
1 2
Noviisi
02.12.2007 21:35:44
Olen 3,5-vuotiaan pikkujätkän äiti ja olen miettinyt, että voisin alkaa rohkaista poikaa jossakin vaiheessa myös musiikin pariin. Lähinnä haluaisin pojan tutustuvan soittimiin, joiden kanssa on helppo soittaa myös muiden ihmisten kanssa yhdessä - jos tähän tuntee siis kutsumusta. Jos ei, en toki aio painostaa.

Vielä poika on kovin nuori, mutta mietin kuitenkin, että mikä olisi teidän mielestänne hyvä ikä aloittaa esim. basson harjoittelu? Onko teidän ammattilaisten mielestä jotakin hyvää ikää aloitella musisointia?

Kiitos asiallisista vastauksista! Korostan, että en ole piiskaamassa vesseliä mihinkään, mutta tottahan vanhempien aktiivisuuttakin kaivataan.
Hannu A
02.12.2007 22:05:53

Itse olin 12, kun rupesin opettelemaan. Sitten 15 kesäsenä aloin käydä tosissani bassotunneilla.

Varmaan vuotta myöhemmin kun olin ite alottanut tunneilla käymisen rupes samalla opettajalla käymään mua ennen joku ehkä 8-10 vuotias pikkukundi...

Nykyäänhän noita sähköbassoja ja kitaroita saa myös ns. lasten kokoja, mutta ne ovat ehkä kuitenkin enemmän leluja (ainakin jos vertaa esim. viuluihin/selloihin tms. perinteisiin kielisoittimiin, joista valmistettaan 1/4 -kokoisesta ylöspäin malleja).

Sitten on ns. lyhytskaalaisia bassoja (öbaut sähkökitaran kokoisia), joista löytyy jo ihan hyviä pelejä, eikä hyppäys "oikeaan" bassoon ole hirmuinen.

Paljon on kiinni siitä miten kypsä lapsi on, eli jaksaako keskittyä kunnolla siihen soittamiseen, vai onko se vaan "rämpyttämistä" (ainakin omat 5 ja 3-vuotiaat tytöt ei vielä oikein ymmärrä sitä soittamisen ja rämpyttämisen eroa, isä ymmärtää ja siksi se soittaa bassoa ja rämpyttää kitaraa). Usein sellainen 5-6 vuotias on tarpeeksi kypsä aloittamaan soiton opettelun.

Kannattaa myös hankkia ipana heti johonkin tunneille, niin ei tarvitse sitten myöhemmin opetella pois väärin opppimistaan asioista, lisäksi se soiton aloittaminen sujuu ihan varmasti nopeammin kuin itse turaamalla.

Tärkeintä on kuitenkin se nassikan oma halu, jos kundi "joutuu" käymään soittotunnilla kun "mutsi pakottaa" niin se helposti tappaa innostuksen (ainakin sillee kävi mun pianotunneille joskus pentuna). paljon on myös kiinni soiton opettajasta (vaikutti myös niihin mun pianotuntien lopettamiseen)
Basisti Jumalan armosta
Basismi
02.12.2007 22:06:30
Ite suosittelisin bassoa vasta vähän vanhemmalla ikää, yläasteikäisenä ehkä. Se kun kuitenkin on enempi komppaava soitin ja pääsee oikeuksiinsa vasta pändikuvioissa. Jos kuitenkin basistia haluat kasvattaa, niin kitara on oikein hyvä pohja, viulu/sello jopa parempi. Pianon osaamisestakin on pelkkää hyötyä ihan joka instrumenttia ajatellen.

Ehkä noita muitakin aloittelisin vasta kouluikäisenä.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
balzary
02.12.2007 22:13:39

Mun kummipoika (4v) on jo pari vuotta ollut bassoista erittäin kiinnostunut. Lähinnä siis käy bassot ja niiden vipstaakit läpi meillä vieraillessaan + rämppää tarkasti kuunnellen kieliä eri kohdista. Lisäksi mä olen ostanut sille perkussiovälineitä syntymäpäivinä. Ne on olleet kovassa käytössä. Rytmisammakko ja pikkubongot oli nappiostos, chimes ei niinkään (todella pistävä ääni) ja rainstick hajosi melkein heti. Lisäksi ollaan käyty soittamassa rumpuja bändikämpällä.

Eli mun mielestä tossa iässä kannattaa vaan antaa mahdollisuus testailla omalla tavallaan erilaisia soittimia, musainnostuksen herättelemiseksi.
Hannu A
02.12.2007 22:15:39

Se kun kuitenkin on enempi komppaava soitin ja pääsee oikeuksiinsa vasta pändikuvioissa

toisaalta kyllä, mutta jo mainitsemani pikkuvesseli veteli parin vuoden päästä sellaisia kuvioita, että huhhuh.... ja voi bassollakin soittaa melodioita, esim J.S.Bachin sellolle kirjoitetut kappaleet voi vetää ihan suoraan ja kyllä muuten on ilo soittaa.... kuudestoistaosaa toisen perään ja hirmuisella nopeudella.

Ala-asteikäisenä kun aloittaa niin ei sitä bändihommaa vielä tajua niin kaivata kun kuitenkin kuuntelee vielä hämä-hämä-häkkiä, sitten parin vuoden päästä voikin soittaa kaikki kitaristit suohon....
Basisti Jumalan armosta
Seba
02.12.2007 23:40:31

Oma tyttö lähti heti kun 5 täytti viulutunneille. Kinui sitä ensin vuodenverran ja kun jaksoi kinuta niin uskoin sitten että ei ollut hetken mielijohde.

Tyttö haluaisi myös oppia soittamaan pianoa, kitaraa ja bassoa, mutta niihin mielestäni saa vielä hetken odottaa vaikka kaikki tarvittava kotona niihin löytyy, niin mielestäni parempi harjoitella vähän soittamaan viululla joita saa helposti sopivina kokoina.

Eka lukukausi (15 tuntia) alkaa olla takana, ja tyttö lukee itse nuotit samalla kun soittaa, eli paremmin kun isäukkonsa.

Sormia vasta 2 käytössä, mutta hämmästyttävän nopeasti nuo juniorit sisäistää opin kun on hyvä opettaja. Parin vuoden päästä nähdään sitten vieläkö soittimet jaksaa kiinnostaa ja lisätään tai vaihdetaan soittimia.

Viulu on sen verran haastava, että jos sitä oppii soittamaan, oppii varmasti bassoakin.

Ensiarvoisen tärkeää kuitenkin on ammattitaitoinen opettaja jos haluaa että homma etenee joutuisasti.
WinterMad
03.12.2007 01:34:36
Basso on aika kookas ja raskassoittoinen pienelle ja pienikätiselle soittajalle. Siinä about 11-12v. voisi olla aika pätevä ikä.
Muistan joskus ala-asteen musiikintunnilta (olin noin 10v. silloin) kun eräs luokkamme oppilas ei ylettänyt kädellään basson F säveleen, vaan jäi jonnekkiin G:n tienoille.
Kitara voisi olla hyvä soitin vähän nuoremmalle.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | Grave - Home of the brave?
ejhfi
03.12.2007 07:33:53

Mulla on 4 vuotiaalle kummipojalleni varattuna vanha akustinen kitara, jota hän saa soittaa (rämpyttää) aina kylässä poiketessaan niin paljon kuin vain jaksaa. Kotiin rikottavaksi en ole sitä vielä antanut. Leikkimistähän se on, mutta tuleepa soitin tutuksi. Ehkä noin vuoden parin päästä, jos ei hän sitä ennen asiaa itse hoksaa, ajattelin vaivihkaa opettaa hänelle kuinka äänet muuttuvat eri kohdista otelautaa jne. Akustinen nylonkielinen kitara on helppo aloittelijan soitin pienille sormille, mistä on sitten myöhemmin halppo ja jouheva jatkaa vaikka sitten bassolla, kun fyysiset rajoitteet poistuvat. Pääasia soittamisen aloittamisessa on, että ei sitä tuputa, eikä tee siitä pakonomaista. Omaehtoinen soittoharrastus on varmempi tae sille, että soittoharrastus säilyy.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
A.V
03.12.2007 08:03:03

Basso on aika kookas ja raskassoittoinen pienelle ja pienikätiselle soittajalle. Siinä about 11-12v. voisi olla aika pätevä ikä.

Victor Wooten alotti soittaa kolme vuotiaana:D
Tana
03.12.2007 11:28:42

Muistan joskus ala-asteen musiikintunnilta (olin noin 10v. silloin) kun eräs luokkamme oppilas ei ylettänyt kädellään basson F säveleen, vaan jäi jonnekkiin G:n tienoille.
Kitara voisi olla hyvä soitin vähän nuoremmalle.

Mutta on hyvä pitää mielessä myös kaikenlaiset lyhytskaalaiset, ohutkaulaiset "pikkubassot", mitä eri merkit valmistavat. Esimerkiksi squierin bronco http://www.guitar.co.uk/documents/1297/1297-large.jpg

Lapsillehan valmistettiin myös niitä 1-kielisiä, pienikokoisia bassoja. Muistaako kukaan merkkiä/valmistajaa?
Diiba daaba
J.Hollström
03.12.2007 11:32:39
Lapsillehan valmistettiin myös niitä 1-kielisiä, pienikokoisia bassoja. Muistaako kukaan merkkiä/valmistajaa?

http://netti.nic.fi/~hkauppil/vetusivu.htm
"Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa."
IJarro
03.12.2007 11:34:03 (muokattu 03.12.2007 11:34:23)

Mozartti veteli sinfonioita jo sillon...

(lähes)
Let's do some living after we die...
A.V
03.12.2007 14:19:23

Itse alotin täytettyäni 13-vuotta, vaikka isäni on muusikko niin hän ei koskaan edes ehdottanut minulle että alkaisin soittaa jotain. Innostuin siitä itse luultavasti lähinnä siksi että ala-asteella meillä oli niin surkea musiikkiopetus ettei koskaan saanut koskea soittimiin ja ne sit lepäili siellä nurkassa vaan käyttämättöminä. Ylä-asteella sitten taas sai mennä vapaasti soittelemaan jos halusi ja siinä sitten innostuin.
Johannes_t
03.12.2007 14:23:27

Musiikkileikkikoulu vois olla aika kova sana...
Barsa
03.12.2007 21:36:05

Itse aloitin soittourani musiikkileikkikoulusta. Noin 6 vuotiaana äiti ja isä tuputtivat minut sitten viulun pariin ja nyt olen sitä noin 10 v soitellut. Tämä oli erittäin hyvä pohja nyt puolitoista vuotta sitten alkaneelle bassouralle. Nopsaan oppii..

Ja muuten se mootsartti _sävelsi_ jonkun sinfonian jo 4 vuotiaana. :-)
Nieby
03.12.2007 22:00:50

Sen on näköinenkin.
Siis pääasiahan on: I Don't Give A Fuck If You Hate Me. Saatana saapuu nurkan takaa. "Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne www.hardoxrock.com
IJarro
04.12.2007 00:03:21
Kukas se o? Soittiko se Zeppelinissä?

Vitsi mitä uunoja täälläkin liikkuu! Tai siis et luullaanks tääl oikeesti et se soitti Zeppelinissä? Siellähän oli Page!

Oikeesti Mozart soitti tietty purplessa. Kaikkienha se pitäis tietää...
Let's do some living after we die...
A.V
04.12.2007 08:14:16

Oikeesti Mozart soitti tietty purplessa. Kaikkienha se pitäis tietää...

Mä oon kuullu et se ois joskus soittanu pari basso raitaa jonkun metaallca bändin albumille, ootteko koskaan kuullu moisesta.
Jalmus
04.12.2007 08:31:45
Itse en ole kovin halukas ottamaan alle 12-vuotiaita basso-oppilaita. Perustelen asian juurikin basson fyysisillä vaatimuksilla.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)