Aihe: Masterkompressori (+muuta) live tilanteeseen/tuotantoon
1
satak
03.12.2007 12:12:40

Moro kaikille!

Oon tehny aika pitkää musiikkia lähes yksinomaan koneella/softalla ja nyt olisi tiedossa live-keikkaa ja setup on muuttunu hardware painotteisemmaksi. Oon oikeestaan aika ulalla nyt tosta koko livetilanteen miksauksesta/kompressoinista. Miten käytännössä bändit toteuttaa masterkompressoinnin ja limitoinnin live-tilanteessa?

Itse soittelen pienellä kokoonpanolla elektroonista musiikkia jossa käytössä 16 kanavainen mikseri, jossa kytkettynä tietokone, kasa syntikoita, elektrooniset rummut ja mikkejä. Nämä kaikki pitäisi sitte kompressoida ja limitoida, että sais ensinnäki äänenvoimakkuuden järkevälle tasolle, turhat piikit pois, miksaukseen lisää munakkuutta ja kokonaissoundia vähän tiiviimmäksi. Kysymys kuuluukin, että mitä laitteita tohon kannattais käyttää? Oon miettiny signaaliketjuun jotain tämmösiä:

*Synat, tietokone, rummut, jne.
*Mikseri stereo ulostulo
*SPL - Stereo Vitalizer MK2-T (pre-fader kytkentä)
*TC Electronic - Triple C (löytyy vain käytettynä)
*PA-laitteet.

Kysymyksiä:

-Käyttävätkö bändit livetilanteessa kompressoria ollenkaan omasta takaa vai tuleeko se aina keikan järjestäjältä (PA:ta varten)?

-Monialue- vai yksialuekompressori? (yritin etsiä thomannilta stereokompressoria joka olisi monialueinen..ei löytynyt kuin joku behringerin p*ska ja TC:n Finalizer)

-Mitkä merkit/mallit masterkompressoreissa on todettu hyviksi (hintaluokka 0-1000€)?

-Onko noi Stereo Vitalizer, Aphex aural exciterit päteviä/kannattavia hommata?

-Miten toi koko signaaliketju kannattaa rakentaa (rautalanka malli kiitos)

-Muita vinkkejä ja opastusta, kiitos!
JoKo
03.12.2007 12:56:11 (muokattu 03.12.2007 12:57:30)
-Käyttävätkö bändit livetilanteessa kompressoria ollenkaan omasta takaa vai tuleeko se aina keikan järjestäjältä (PA:ta varten)?

Kyllä kompressorit yleensä kuuluvat normaaliin PA-settiin, ja niitä operoi keikan miksaaja. Mutta jos käytät kompressoria "luovasti" ja se on jotenkin olenainen osa soundiasi niin silloin kannattaa ottaa oma vehje mukaan.

-Onko noi Stereo Vitalizer, Aphex aural exciterit päteviä/kannattavia hommata?

Mä en kyllä noihin koskisi, mutta tää on ihan mielipidekysymys.
satak
03.12.2007 14:22:53

Kyllä kompressorit yleensä kuuluvat normaaliin PA-settiin, ja niitä operoi keikan miksaaja. Mutta jos käytät kompressoria "luovasti" ja se on jotenkin olenainen osa soundiasi niin silloin kannattaa ottaa oma vehje mukaan.

Mä en kyllä noihin koskisi, mutta tää on ihan mielipidekysymys.

Ok. Mites sitte jos kerta soundi perustuu kompuroinnille ja mastersignaalin efuttamiseen niin mitähän kannattais harkita hommattavaks? Yks mikä tuli kans mieleen on tämmönen: DBX DDP Digital Dynamics Processor. Ton saan sellasella 200€, joten varmaan tulee hommattua. Onko purakalla kokemuksia miten toi toimii masterissa? Onko ok vaikka on "vaan" 1-bandinen?
anapena
03.12.2007 15:00:02 (muokattu 03.12.2007 15:00:35)
Livetilanteessa on niin paljon hässäkkää, että kannattaa aloitella mahdollisimman selkeällä ja yksinkertaisella kalustolla. Ensin vaikka eequut suoriksi, bassoleikkuri melkein joka kanavaan päälle. Tärkeimpiin kanaviin tavalliset kompressorit perusasetuksilla, atakit/releaset autolle, pelaa vain ratiolla ja tresholdilla, ehkä vähän outputilla. Pari erilaista kaikua voisi viritellä valmiiksi. Sitten kun nämä asiat ja balanssi ovat jotenkin kunnossa, niin ruvetaan kääntelemään eequuta niissä kanavissa, joissa se tuntuu tarpeelliselta. Suljetut luurit on hyvä pitää kaulalla varalla, että pääsee solon avulla kuuntelemaan kanavia yksikseen. Näkisin, että yksittäisen soittimen tai solistin dynamiikan hallinta tarvittaessa ja kokonaisbalanssi ovat tärkeämpiä, kuin nysvääminen jonkun pienen sävyasian kanssa.

Ennen kaikkea tätä olisi tietenkin mukavaa, jos orkesterilla olisi lavabalanssi jo kunnossa. Ja ettei aina kun esim kitaristin soundi vaihtuu, niin äänenvoimakkuudessa tapahtuisi isoja muutoksia. Voi olla, että tällaisessa tapauksessa joutuu kompressoimaan kitaran aika puuroksi.

Mikkien ja monitoreiden sijoitteluun kannattaa kuluttaa hetki aikaa. Jos monitori tuuttaa esim suoraan laulumikkiin, niin siinä on miksaajalla hiukka avuton olo laulusoundin suhteen.

Eikös TCn edullisemmat vehkeet ole aika selkeitä käyttää, esim tuo mainitsemasi? Sitten vaikka jotain 4kanavaisia peruskompuroita pari. Itselläni on halpa Alton vehje.

Tällä tavalla mä olen puuhastellut asian parissa, mutta en teekään äänentoistoa työkseni...muutaman kerran vuodessa paikallisissa kekkereissä.
satak
03.12.2007 15:14:40

Voisin vielä vähän selventää, että homma pelaa oikeastaan niin, että yksittäiset elementit kuten Basso, kompit, arpeggiot, "laulu" (vocoder) on jo efektoitu valmiiksi koneella, joka menee mikseriin. Sitten me soitetaan kahden miehen voimin esim. taustpadit, melodiat ja vocoder-laulut. Nämä melodiat ja muut soitetut elementit tulevat siis syntetisaattoreista, joissa on omat (kaiku)efektit.

Ongelmaksi tällöin muodostuu se, että tietokoneen elementit ovat kompressoitu (basso, kompit, efektit, mahdottomat soittaa elementit, jne) ja nämä synat, joilla soitetaan melodioita eivät ole kompressoitu. Tällöin kokonaissoundi ei ole ihan niin yhteläinen ja tasainen. Eli jos pidättäydytään vaan aiheessa mastersignaali ja sen kompressointi, limitointi, exciteröinti jne.

Osaisiko muuten joku sanoa miksi (IMO) markkinoilla ei edes ole kovinkaan paljoa näitä multiband kompressoreita? Vaan aina ne on tässäkin puheeksi tulleita 2-4 kanava kompuroita, joihin siis saa vaikka 4 stereo linjaa sisään ja ovat sitte muuten koko taajuusalueen kompressoivia vehkeitä.
Daunt
03.12.2007 15:38:38
TC Electronicilta löytyy ainakin kolme eri hintaista monialuekompuraa.
satak
05.12.2007 12:00:41

Tuli hommattua sitten tämä "DBX DDP Digital Dynamics Processor" yksialuekompura. Tykkäsin soundista aika paljon ja tekee oikeastaan juuri sen mitä hainkin. Tietty ton saa helposti menee yli ja lopputulos kuulostaa ylikompressoidulta puurolta, mutta miedosti käytettynä toimii. Kompressointi on sinänsä mulle tuttu aihe, mutta vain softan osalta. Toi softapuolella kompurointi on muutenki ihan jees, mutta pitää aina muistaa, että jos vedät läppärin läpi mastersignaalin niin siihen tulee tietty ASIO viive, joka on hyvillä korteilla (esim. RME) parhaimmillaan 1.5ms luokkaa. Ei paljoa, mutta viive kuitenkin.

Tähän mastersignaaliketjuun tosiaan ajattelin vielä pistää jotain oikeeta putkiefektiä väliin ja sitte ehkä tulevaisuudessa multikompura vielä lisäksi. Ei kellään satu olee mitään kokemuksia noista Vitalizereistä ja muista vastaavista. Siis lähinnä putkisaturaatiota tai tommosta exciteriä haetaan. Tää on musta vähän paha aihealue, ku tuntuu, että kukaan ei oikeen omista/käytä tämmösiä vehkeitä ja ratkaisuja. Tuntuu, että noita putkilaitteita ja masterkompuroita löytyy vaan jostain pro-äänitysstudioista :-/
anapena
05.12.2007 12:31:45 (muokattu 05.12.2007 12:32:54)
Mun kokemusten mukaan noitten vitaloijien ja exciterien annostelun kanssa kannattaa olla varovainen. Jos materiaali on jo valmiiksi hyvää, niin silloin sitä voisi vähän maustaa. Valmiiksi paskasta ei tunnetusti hyvää seuraa, vaikka mitä tekisi. Eli käyttää vain sen verran, että vaikutuksen juuri kuulee. Reippaat asetukset rupeavat harmittamaan seuraavana päivänä, vaikka korvan turtuessa kuulostaisivat nyt makealta. Jokin yksittäinen instrumentti saattaa vääristyä aika pahastikin, tätä ei välttämättä kiireessä huomaa. Oikein käytettynä voi kuitenkin olla piste iin päällä. Näin itse näkisin asian.
zepeteus
05.12.2007 23:44:35
Anapenalta hyvää asiaa aiheesta.

Tää on musta vähän paha aihealue, ku tuntuu, että kukaan ei oikeen omista/käytä tämmösiä vehkeitä ja ratkaisuja. Tuntuu, että noita putkilaitteita ja masterkompuroita löytyy vaan jostain pro-äänitysstudioista :-/

Ne master sitä ja tätä ovat syystäkin studiokamaa, kun sitä siis ovat. Niiden käyttäjiä löytyy täältäkin ihan varmasti, eikä tarvitse olla edes pro. Mutta kun tuo avauksesi kuitenkin oli;

Oon tehny aika pitkää musiikkia lähes yksinomaan koneella/softalla ja nyt olisi tiedossa live-keikkaa ja setup on muuttunu hardware painotteisemmaksi. Oon oikeestaan aika ulalla nyt tosta koko livetilanteen miksauksesta/kompressoinista. Miten käytännössä bändit toteuttaa masterkompressoinnin ja limitoinnin live-tilanteessa?

Tällöin ei kaiketi puhuta studiosta ja studiolaitteista, vaan tavarasta ynnä toimista joita varta vasten käsitellään Livetoiminnan puolella:

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=50

Eli onkohan nyt kuitenkin vielä hakusessa ne omat studiopuolen soundien ja masterketjun hiomiset (ja millä tavoitteilla) vai haetaanko sitä livevarustelua joka on mielestäni kyllä jotain muuta?
Reddie
09.12.2007 17:09:07
Joo kannattaa siirtyä suosiolla tonne Livetoiminta-alueelle. Siellä ne livemiksaajat on. :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
Locrian
10.12.2007 11:01:38
Semmosta vaan että nykyään jengillä on aika paljon masterissa Wavesin MaxxBass rautaa... Mahdollisesti testin arvoinen laite...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
djtremolo
09.01.2008 13:18:48

Toi softapuolella kompurointi on muutenki ihan jees, mutta pitää aina muistaa, että jos vedät läppärin läpi mastersignaalin niin siihen tulee tietty ASIO viive, joka on hyvillä korteilla (esim. RME) parhaimmillaan 1.5ms luokkaa. Ei paljoa, mutta viive kuitenkin.
Hieman offtopicia kertauksen vuoksi:

Kyse taisi olla livekäytöstä, jossa muutama millisekunti hukkuu helposti. 1.5ms~puoli metriä.

Uusilla RME:n hammerfall DSP -ajureilla minimilatenssi on 48kHz:lla 0.7ms, eli perusmoshauksella saa enemmän viiveitä ja vaihesiirtymiä aikaiseksi :)

Jos aattelis, että pa-kaiuttimet on bändin edessä vaikka nelisen metriä kitarakaapeista ja rummuista eteenpäin, niin 12ms viiveellä bändin lavamölykin osuisi kohdalleen.
If I seem super human, I have been misunderstood.
AnttiR
11.01.2008 17:31:37
Moi!

Mulle itselleni masterkompurointi on olennainen osa koko livemiksaustapahtumaa.. Käytän esim sekä monialueista että yksialueista dynamiikan rajoitusta masterissa. Ainoo haittapuoli on vaan että halvalla ei saa hyviä koneita.

Itselläni on masterissa tc M5000 (DM2 optiolla) kolmialueisena ja lisäksi Wavesin MaxxBCL. Myös makuasioita ovat nämä. Jonkun toisen mielestä kompurointi tapaa livemeiningin.. :)

AnttiR
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)