Aihe: Vinkkejä joulupukille!
1 2 3
sudenmorsian
03.12.2007 03:48:25
Muija lähtee jouluksi Thaimaaseen ja tytärkin on äitinsä luona.
Ajattelin siis hyödyntää "poikamies"- jouluaaton kokeilemalla siipiäni joulupukkina.
Onko kellään TM-palstalaisella kokemusta joulupukkikeikoista?
Mitä oisi syytä ottaa huomioon, miten "rahastus" olisi parasta hoitaa, paljonko syytä varata aikaa per asiakas jne.
Tarkoituksena olisi pyöriä lähinnä Itä-Helsingissä ja tarjota vaihtoehtoisesti joko "normipukkia" tai sellaista joka myös laulaa ja/tai säestää kitaralla itseään.
vanhami
03.12.2007 07:22:14
Ajattelin siis hyödyntää "poikamies"- jouluaaton kokeilemalla siipiäni joulupukkina.
Mitä oisi syytä ottaa huomioon, miten "rahastus" olisi parasta hoitaa, paljonko syytä varata aikaa per asiakas jne.
Tarkoituksena olisi pyöriä lähinnä Itä-Helsingissä ja tarjota vaihtoehtoisesti joko "normipukkia" tai sellaista joka myös laulaa ja/tai säestää kitaralla itseään.

Mulla on kokemusta, kirjottelen tarkemmin kun tässä oon saanut pennut syötettyä.
kuunsirppi
03.12.2007 07:29:13 (muokattu 03.12.2007 07:40:52)

Minä olen ollut urheiluseuran pukkivarausten vastaanottajana seitsemän vuotta ja samoin ollut autokuskina saman verran isännälle, kun se oli joulupukkina.

Pieniä vinkkejä:

- ota varaukset vastaan hyvissä ajoin
- kysy varaajan nimi, puhelinnumero, osoite ja lasten nimet ja iät + jos on jotain "erityistä", jota pukin pitää ottaa huomioon
- kysy, missä lahjat on, kun menet, että tiedät, mistä otat ne "kyytiin"
- kerro, että taksasi on xx euroa ja haluat sen kirjekuoressa käteisenä (meillä oli urheiluseuran hinta 50 eur/paikka, josta pukki sai puolet ja urheiluseura puolet)
- pyydä, että pukille olisi mahdollisesti varattu lasillinen vettä, tai mehua (tulee melko lämmin ja jano tolla reissulla), tai varaa oma vesipullo autoon mukaan.
- jos sulla on liimattava parta, niin pese kasvot hyvin saippualla, että saat kaiken mahdollisen rasvan pois kasvoista. Muuten liima ei pidä. Ota myös liimapullo mukaan autoon, jos viikset, tai parta tarvii uutta liimaa matkan varrella.

Meillä oli siten, että jokainen pukki toimi melko pienellä alueella, joten aikataulu oli sellainen, että aikaa varattiin 10 minuuttia/paikka ja viisi minuuttia paikasta toiseen siirtyminen. Riippuu siis välimatkoista tuo siirtyminen, mutta se kannattaa laskea tarkkaan, että pysyy aikataulussa.

Jouluaaton aattona, kun sulla on lista valmiina, niin tee tuo kierros siinä järjestyksessä, missä sen sitten aattona kuljet ja varmista kaikki osoitteet, että tiedät etukäteen, minne menet minkäkin paikan jälkeen. Samoin katso jo vähän valmiiksi, minne saat auton pysäköityä. Kaikkein parasta olisi, jos saisit kuskin jostain, joka pitäisi huolen siitä, että minne mennään seuraavaksi ja saisit itse keskittyä tähän varsinaiseen hommaan.
Minä aina pidin listaa itselläni ja kun pukki oli paikassa A, niin katsoin jo valmiiksi, että minne mennään seuraavaksi ja sitten vaan menoksi.

Sitten vielä yksi vihje. Ota pois sormus ja kello, koska pukilla ei yleensä ole niitä :o)

Sisälläoloaika per paikka pitää vaan osata arvioida, siis vaikka nyt sitten se kymmenen minuuttia. Se ei ole pitkä aika, mutta jos on sellainen paikka, jossa kukaan ei sano sanaakaan, niin se on _pitkä_ aika.
Sitten vieläkin lisää vinkkiä.....jaa kaikille perheenjäsenille vaikka yksi lahja ja sitten pyydä lapsia, tai jotain aikuisista jakamaan loput. Näin saat aikaa enemmän siihen jutusteluun/laulamiseen tms.

Mitähän vielä....No, jos tulee muuta mieleen, niin kerron. Mulla on muuten ihan sellainen exel-taulukkopohja, jonne on hyvä laittaa nuo osoitteet ja nimet ym. ylös. Toimii hyvin ja tulee siisti varauslista.

Nytkin hommasin yhdelle kitaristille kymmenen pukkipaikkaa, joka on aika inhimillinen määrä. Me teimme isännän kanssa yleensä about 15 paikkaa nuo vuodet. Tänä vuonna emme tuota tee kuin korkeintaa tuohon naapuriin, jos kysyvät. Mulla on pari kirkkokeikkaa ja ne heitetään tänä vuonna, mutta ei muuta :o)

terveisin joulumuori
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
baron
03.12.2007 08:36:24 (muokattu 03.12.2007 08:50:41)

Mä en oo itse ollut pukkina, mutta vuosittain asiakaspuolella, kun suku kokoontuu meille.
Laulajan lista on hyvä, muutama asia tuli mieleen täydennykseksi:
Älä missään nimessä ole kännissä. Vaikka sulla olisi kuski, älä ota tarjottuja paukkuja vastaan.
Tarjoa lapsille mahdollisuus kätellä, tulla syliin, mutta jos pelottaa, älä painosta.
Tarjoa lapsille mahdollisuus esittää pukille jotain, laulaa/tanssia, mutta jos ei irtoa, älä painosta.

PS Jos aikataulusi jostain syystä menee pommiin, ilmoita seuraaviin paikkoihin että oot yleensä tulossa ja arvioitu saapumisaikasi.

Jonain vuonna meidän pukki oli yli tunnin myöhässä, ei mitään tietoa onko yleensäkään tulossa ja lapset kärsimättöminä. Hätäpäissäni pukeuduin pukiksi ja hoidin hommat.
Joskus tuntia myöhemmin alkoi alaovelta kuulua kovaa koputusta (asun viidennessä kerroksessa), ilmeisesti meidän pukki, mutta en viitsinyt mennä edes katsomaan.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
isojussi
03.12.2007 12:29:18
Onks toi 10 min per paikka vähän nafti?

Meinaan jos meinaa laulaakin.

Muuten hiton hieno lista Laulajalta.

Mutta kiireen tuntua ei pukilla saa olla.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sudenmorsian
03.12.2007 13:47:50
Tossahan tuli jo tosi kattava lista, kiitos paljon etenkin Laulajalle.
Toi 10 minuuttia tuntuu minusta kanssa vähän lyhyeltä, aattelin tarjota semmosta 15-20 minuuttia. Tärkeintä ei oo haalia mahdollisimman montaa paikkaa vaan hoitaa hyvin ne missä käy. Tämä juuri aikataulun ym. pitävyyden kannalta.
Baronillakin oli hyviä lisäyksiä. Juomisen lopetin jo 3,5 vuotta sitten joten paukkuja on mulle turha tarjota.
baron
03.12.2007 13:52:22

Toi 10 minuuttia tuntuu minusta kanssa vähän lyhyeltä, aattelin tarjota semmosta 15-20 minuuttia. Tärkeintä ei oo haalia mahdollisimman montaa paikkaa vaan hoitaa hyvin ne missä käy. Tämä juuri aikataulun ym. pitävyyden kannalta.
Baronillakin oli hyviä lisäyksiä. Juomisen lopetin jo 3,5 vuotta sitten joten paukkuja on mulle turha tarjota.

Jos hoidat homman hyvin, sulle on kysyntää tulevinakin vuosina:-)
Meille tuli joku vuosi sitten hyvä ja ollaan otettu sen jälkeen aina sama, ilmeisesti tekee jotain muistiinpanoja kun on muistavinaan, mitä edellisenä jouluna on tapahtunut!
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
isojussi
03.12.2007 14:02:59
Tsemppiä ja komppia äijälle, joka lähtee tekemään duunia oikeella asenteella.

Mieluummin vähemmän keikkoja kovemmalla hinnalla.
EP
03.12.2007 14:06:03
Jos hoidat homman hyvin, sulle on kysyntää tulevinakin vuosina:-)
Meille tuli joku vuosi sitten hyvä ja ollaan otettu sen jälkeen aina sama, ilmeisesti tekee jotain muistiinpanoja kun on muistavinaan, mitä edellisenä jouluna on tapahtunut!

Ja pöh! ..kyllä pukki muistaa muutenki
isojussi
03.12.2007 14:15:19 (muokattu 03.12.2007 14:15:51)
Meillä oli pari vuotta sitten pukki, jlla oli iso musta kirja ja suunnaton sulkakynä. Siitä kirjasta se sitten luki, mitä oli meidän lapsista siihen kirjoitettu ja teki lisää muistiinpanoja. Kersat oli haltioissaan.

Hehe - hauska muisto Anoppi oli kerran unohtanut omaan lahjapussiinsa vessapaperirullan. Pukkina oli hieman kehno partiolaisnulikka ja kun se sai rullan lahjoja jakaessaan käteensä, niin meni aivan änkäksi: "M-m-m-mikäs tää on?"
kuunsirppi
03.12.2007 14:24:09

Jos on tuota laulamista ja soittamista, niin kannattaa varmaan ottaakin pidempi aika, mutta ns. normipukille tuo 10 min. on aika sopiva aika. Näin ainakin meidän isäntä on sanonut seitsemän vuoden kokemuksella. Sanoi, että siinä ehtii hyvin antaa sen yhden lahjan jokaiselle, laulattaa/soitattaa yhden biisin lapsilla, tai laulaa heidän kanssaan itse sen "tuiki tuiki tähtönen" ja sitten hän on yleensä vielä antanut lapsille jonkun opetuksen tyyliin "ei kannata katsella liikaa telkkaria/pelata tietsikkapelejä" ym...ja tosiaan, jos on sellainen porukka, jolta ei itseltä oikeen aktiivisuutta löydy, niin sanoi, että ne kymmenen minuuttia on tosi pitkiä minuutteja :o/

Varman päälle kannattaa kuitenkin tehdä just sen vuoks, ettei aikataulu "pissi"
baron
03.12.2007 14:29:34

Varman päälle kannattaa kuitenkin tehdä just sen vuoks, ettei aikataulu "pissi"

Ollaan me jouduttu joskus joulupukki "heittämään ulos" kun pakollisten/normaalikuvioiden jälkeen jäänyt vielä istuskelemaan ilmeisesti kylläkin velvollisuuden tunnosta, että duunia koko liksan eteen.
Oon joutunut kertomaan että "toiset lapset varmaan jo oottelee"!
kuunsirppi
03.12.2007 15:16:20
Mun piti vielä lisätä se, että noilla lapsukaisillahan on pääasia tietysti ne lahjat ja että pääsevät niihin käsiksi. Sen jälkeen, kun lahjoja aletaan jakaa ja availla, niin lapsille on aivan yks hailee, onko siellä sen jälkeen pukkia, vai ei. Sen vuoks tuota aikaa ei kannata niin kovin pitkäks venyttää. Ensin ne lasten mahdolliset esitykset ja pukin sylissä istuminen ja yhteiset laulut. Sitten se pukin jakama yks lahja ja sen jälkeen voivatkin ruveta jakaan itse niitä lahjoja ja pukki voi huoleti lähteä.
Jos siinä sitten vielä yrittää jotain juttua vääntää, niin voi olla, että kukaan ei oo enää kiinnostunut ;o)
ahvenonkala
03.12.2007 20:07:47

Jos homma lähtee luistamaan niin sitten voit laajentaa myös tähän perinteiseen oksennuksetrinnallasuorintatietäisännänviinakaapille-pukkiin.
- Alko - Tarvitset vain tekosyyn
riff
03.12.2007 21:00:24
-Jos menet pukikisi, älä aja itse!
- ------------"----------------------
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
mack the knife
04.12.2007 00:00:48
Kielipoliisi iskee.

Ekassa kirjoituksessa: ThaimaaSEEN. Se on Thaimaahan. Täysin samoin, kuin on: pullo putosi maaHAN. Ei pullo putoa maaSEEN.
COVS n:o 1.
isojussi
04.12.2007 02:08:44
Kielipoliisi iskee.

Ekassa kirjoituksessa: ThaimaaSEEN. Se on Thaimaahan. Täysin samoin, kuin on: pullo putosi maaHAN. Ei pullo putoa maaSEEN.

Hyvä Mäkki!!!

Pystytkö muuten enää(N) kuuntelemaan edes uutisia? Älyttömän huonoa Suomea valtakunnan ykköskanavilla.

Ei ne stnan joukkueet tai urheilijat minkään tipu....
rahvas
04.12.2007 09:42:26
Aikanaan vielä nuorempana kollina kuin nyt tuli useampikin joulu pyörittyä kotokylässä pukinhommissa. Ehdottomasti pahin oli kun ovesta sisään tullessa, ennen kuin ehdin suuta avata eräs pikkupiltti huusi kovaan ääneen "Äääh. Taas tuommoinen valepukki".

Sitten siinä tuijoteltiin kaikki toisiamme, vanhemmat, lapset ja minä ja mietittiin miten tästä luontevasti eteenpäin... En muista miten tilanne ratkesi, mutta jotenkin siitäkin selvittiin.
"Oot sä se tyhmä basisti?"
Sertzo S
04.12.2007 11:20:07
Joulu, Uusi Vuosi ja Loppiainen kun ovat vihdoin aikoinaan taas ohi, niin alan jälleen elää paremmin.
Koko tuo ajanjakso ei minua liikuta tai innosta ollenkaan kaikkine joutavine hässäköineen.
Toki tuo aikakausi on monille muusikoillekin parhainta keikka-aikaa pukkeiluinekiin, joten siitä vaan tahkoamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)