Aihe: Hyvä/paras Chorus-pedaali?
1 2
kalleh
29.01.2004 20:26:59
Moikka,

Ajattelin kysäistä ihmisiltä jotka aiheesta mahdollisesti tietävät paljonkin..

Eli olisko kenelläkään mitään mielipiteitä todella hyvistä Chorus-pedaalista? Mitä arvostetaan niinkuin 'parhaimmiksi' malleiksi? En oikein tunne nykyisiä merkkejä, koska on pedaalien käytöstä itselläni niin pitkä aika. Bossia tuli joskus käytettyä, mutta se oli -80/90-lukua se. En ollut kovin tyytyväinen, se soundi vaikutti vähän ohuelta. Mutta nyt on tullut taas pieni kutina.

Elikkä pystyisittekö suosittelemaan mitään? Electro-Harmonix tuntuu olevan hyvä merkki, ja jotenkin tykkään siitä etteivät ne ole niin lelun oloisia rungoltaan.

Musiikkityylinä aika perusrock, johon mahtuu myös U2-tyyppistä nakuttelua.. ja countrya. Vahvistimena Mesa Mark III ja 2x12" Mesan kaappi.

Kaikista vinkeistä kiitollisena,
Kalle
juici
29.01.2004 20:51:37

EHX:n Small Clone on kyllä. Hyvä siinä on sopivan pehmeä soundi ja sitä on ainakin yksinkertainen käyttää.

Itselläni on pidempiaikaisempaa kokemusta ainoastaan Marshallin Super Vibe:sta. Ihan hyvä stereochorus, säätövaraa riitti ja pysyi ainakin lattialla painonsa ja kumisen pohjansa ansiosta. Ainoa miinuspiste patterinvaihdon vaikeudelle.
"And now for something completely different..." | Neurotic Defense hakee edelleen RUMPALIA KUOPIOSTA TAI SEN LÄHISTÖLTÄ!
VMOK
29.01.2004 20:53:47
Miulla on Ibanezin vanha vaaleansininen SC-10 Stereo Chorus. Maksoin siitä käytettynä 35 euroa ja miun mielestä se on hyvä.
Dumb
29.01.2004 20:59:21

Danelectron Cool Cat on toiminut minulla hyvin.
Shaft
29.01.2004 21:35:18
t.c. electronicin choruksesta on ainakin hyviä kokemuksia. Fulltonen Choralflangeakin on kovasti kehuttu, mutta sellainen pitäisi tilata ulkomailta.
Torniojaws
29.01.2004 22:50:30

Danelectro Cool Cat
Boss CH-1 Super Chorus
HS
29.01.2004 23:47:21
Terve

Tuosta t.c. electronicin chorus/flanger-pedaalista on ilmeisesti tullut "uusitapainos." Perinteisen hyvä, joskin aika arvokas. Saksanmaaltakin melkein 300€.

Voodoo Labin analog chorusta olen kerran testannut ja tykkäsin kyllä kovin. Pihinä äijänä en sitten kuitenkaan malttanut yli kahtasataa sijoittaa.

Danelectron Cool Catin hommasin jokin aikaa sitten. Lämminsoundinen chorus ja vielä halpakin. Reilusti alle sataseen tinkasin :) Vahvaa rautaa (toisin kuin danon pikkupedaalit) joten kestänee vähän rajumpaakin polkaisua :)

Bossin chorukset olen kahlannut läpi melkein kaikki, enkä ole tykännyt yhdestäkään. Tosin tuo "uutuus" Boss CE20 Chorus Ensemble on kyllä vielä kokeilematta.

Niin ja onhan sitten on tietysti vielä Line6 MM4 Modulation Modeler.
kupteri
30.01.2004 00:36:07

Fulltonen Choralflangeakin on kovasti kehuttu, mutta sellainen pitäisi tilata ulkomailta.

Tollainen taitaa olla Oulussa Soitin & Tarvikkeella jopa hyllyssä? Ainakin joku aika sitten sitä siinä ihailin. Liekkö menny jo?
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
J-PPP
30.01.2004 00:44:48
Itse olen kokeillut kolmea ns. 'parempaa' chorusta noiden Bossien ja muiden lisäksi. Suomessa helpohkosti saatavilla olevista choruksista nämä ovat kärkipäätä.

Roger Mayer Voodoo-Viben omistin, ainoa syy että lähti vaihtoon oli sen valtava koko ja lähes turhankin suuri säätövara. Hieno se oli ja soundipaletti erittäinen laaja. Ja lisäksi on sitten myös vibrato ja tremolo samassa paketissa, uskoisin että sopisi U2/country meininkiin kuin kirves polveen. Saatavilla Suomestakin suht helposti jopa käytettynä. Varaudu maksamaan jotain 200-300 euron väliltä.

Tällä hetkellä käytössä on EBS Red Twister, jonka oletan olevan lähes samanlainen kuin tunnetumpi EBS Unichorus. Red Twister on loistava, ei taida Suomesta saada mutta Unichorusta löytyy kyllä. Molemmissa on myös flanger-moodi. Unichorusta mainostetaan lähinnä bassolle, mutta kyllä sitä on kitaristeillakin näkynyt.
Näihin menee muuten piuhat "väärinpäin", eli vahvistimeen menevä tulee ulos oikealta puolelta ja kitara sisään vasemmalta. Ruotsalaiset vai basistit, kumpiakohan tästä nyt oikein syyttäisi? :)

Voodoo Labin Analog chorus oli kanssa hyvä, ei kuitenkaan lämmittänyt sydäntä siinä mitassa kuin Voodoo-Vibe aikoinaan. Kaksi säätöä, ei sen kanssa voinut metsään mennä kun oli "vain" se yksi todella hyvä chorus-soundi. Näyttäisi olevan yksi käytettynä Custom Soundsissa.

Kannattaa vilkaista läpi seuraavat saitit:

http://www.custom-sounds.com/Kehys.htm
http://www.kitarapaja.com/news.htm
WANTED: Musta telecaster, ks. tori! FOR SALE/TRADE: DOD FX75-B Stereo Flanger
Dumb
30.01.2004 00:54:38

Niin ja onhan sitten on tietysti vielä Line6 MM4 Modulation Modeler.

Täytyy kyllä sanoa tähän väliin, että minä ainakin pidän Cool Catin soundista enemmän kuin MM4:sen tarjonnasta. Harmi sinänsä, sillä uuteen pedaalilautaan olisi tarkoitus hieman karsia polkimien määrää ja MM4:nen olisi muuten helppo ottaa hoitamaan kaiken modulaatioefektoinnin, mutta kun en tuosta Cool Catista haluaisi luopua. Siinä on vaan niin hyvä soundi.
Dr. Muff
30.01.2004 09:31:49
Roger Mayer Voodoo-Viben omistin, ainoa syy että lähti vaihtoon oli sen valtava koko ja lähes turhankin suuri säätövara. Hieno se oli ja soundipaletti erittäinen laaja. Ja lisäksi on sitten myös vibrato ja tremolo samassa paketissa, uskoisin että sopisi U2/country meininkiin kuin kirves polveen. Saatavilla Suomestakin suht helposti jopa käytettynä. Varaudu maksamaan jotain 200-300 euron väliltä.

No se on Chorus jolle on annettu happoa ja spiidiä :)

Tosi hyvät soundit ja tosi laajat säädöt. Ei kohise. Ja koko ei ole mua haitannut kun ei ole jaloissa kun kanavanvaihtaja, wahi ja voodoo-vibe.
Lainatkaa rahaa??
Exhausted
30.01.2004 13:17:25 (muokattu 30.01.2004 13:18:14)

Danelectro Cool Cat on paras mitä olen kokeillut, ja vaikuttaa myös kestävältä vehkeeltä. Choruspedaaleissahan ei sinänsä ole suuria eroja, mutta jossain Electro-Harmonixissa on luotettavuuskysymyksiä, sekä tuppaavat muuttaa koko kitaran ääntä kun pistää päälle (ja vaikkei olis päällä). Bossit taas on sellasia peruspedaaleja, ne kestää vaikka ydinsodan mutta ei niistä mitään kovin ihmeellisiä ääniä lähde. Olen itse omistanut Rocktekin Choruspedaalin joka hoiti hommansa kiitettävästi, vaikka Rocktek on ehkä maailman huonoin pedaalifirma...
Vilppu
30.01.2004 14:03:12
Varmaan tällaisen tilaisin jostain, jos olisi erityisesti Chorukselle tarvetta:

http://www.dlseffects.com/ultra_chorus.htm

Kehujen mukaan pesee Fulltonet ja muut, itse en kyllä ole päässyt testailemaan. Noita kun ei liiemmälti täällä suunnalla näy. Täytyy sitten pärjätä Voodoo-vibellä.
Ole omena.
Härski
30.01.2004 14:10:29
Varmaan tällaisen tilaisin jostain, jos olisi erityisesti Chorukselle tarvetta:

http://www.dlseffects.com/ultra_chorus.htm

Onko tuon hinnasta kellään mitään tietoa? Alkoi nimittäin GAS rivaamaan samantien...
Vilppu
30.01.2004 15:29:15
Onko tuon hinnasta kellään mitään tietoa? Alkoi nimittäin GAS rivaamaan samantien...

Music toyzillä on 270$, tosin itse tilaisin mieluummin kyllä jostain muualta. Viime kesänä oli hieman ongelmia lafkan kanssa.

Ai niin, osoite:
www.musictoyz.com
Ole omena.
Härski
30.01.2004 15:32:16
Music toyzillä on 270$, tosin itse tilaisin mieluummin kyllä jostain muualta. Viime kesänä oli hieman ongelmia lafkan kanssa.

Ai niin, osoite:
www.musictoyz.com

Aassia kunnossa. GAS häipyi hinnan nähdessään.
Vilppu
30.01.2004 15:36:09
Aassia kunnossa. GAS häipyi hinnan nähdessään.

Hehe. Kannattaahan tuota harkita jos Voodoo-viben/ChoralFlangen hankkimista miettii. Samoissa hintaluokissa mennään kuitenkin niiden kanssa.
Ole omena.
Lord of the strings
30.01.2004 16:12:40 (muokattu 30.01.2004 16:13:36)
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
kalleh
30.01.2004 16:18:06
Moros taas,

Ja kiitos kaikille mielipiteistä, kyllä tässä jo alkaa tuo valikoima hahmottumaan aika kivasti.

>Vähän ihmettelen tuota kokemustasi että Boss Chorus olisi soundiltaan ohut. Boss on mielestäni tavallaan läpinäkyvin edullisista pedaaleista niin että se itse efektiä lukuunottamatta muutaa soundia vähiten.

Pitää paikkansa, ja just tosta läpinäkyvyydestä en oikein tykännyt. Omistin joskus sellaisen multiefektin kuin BE-5 (muistaakseni) ja kokemukseni siitä juuri tuo läpinäkyvyys. Itse tykkäisin siitä, että kun sen pedaalin painaa päälle, sitä efektiä sitten on.

> EH:n pedaaleillahan on taipumus muokata sointiväriä varsinaisen efektin lisäksi ja tämän tyyppisen eron Bossin ja vaikkapa EH:n välillä voi kokea tietenkin myös ohuempana soundina Bossissa.

Ehkä just näin :)

> Kannattaa kokeilla jotain hyvän studio-perämoottorin chorusta niin että tietää mitä hakee (useimat Lexicon ja TC Electronic pelit kuulostavat oiken mainioilta). Jos ne kuulostavat huonommalta kuin jokin pedaalikompura kaipaat todennäköisesti jotain pedaalin heikkouden aiheuttamaa värittymää soundissa joka voi sitten itseasiassa ollakin oikeasti hyvä juttu, mutta sen voi saada aikaan jollain muullakin tavallla kuin choruksella.

No tuo oli se toinen vaihtoehto jota aloin miettimään, eli jokin hyvä räkkimultiefekti efektiluuppiin. En tykkää noista piuhoista ja matolaatikoista lattialla, mutta sitten pitäisi olla jokin hyvä räkkimallinen ratkaisu. Ja pedaalilla kuvittelin saavani choruksen nälkäni tyydytettyä noin niinkuin suht helposti.

>Sitten kannattaa tosiaan muistaa että levyillä chorus on usein lisätty vasta miksausvaiheessa ja se on lähes aina stereo, kitarakamoilla pedaali choruksella, monona ja chorus ennen nupin etuastetta on soundi aivan erilainen.

Joo, mulla on sitten äänityksiin oman chorukset ja pluginit. Mutta lähinnä nyt kaipasin sitä sellaista...kitaran soundia selvästi muokkaavaa chorusta, jonka vois sitten äänittää sellaisenaan. Ei siis liian hienoa chorusta. Koska en niin kauheen 'hienoa' musiikkiakaan soita ;) Tummaa, syvää chorusta olen hakemassa, ei niinkään sellaista heleää.
__
Jotenkin tuo Roger Mayer vaikutti noista kiinnostavimmalta, koska siinä olis se tremolo. Se on yksi sellainen soundi, jonka perään olen haikaillut monet kerrat. Ja ymmärtääkseni sitä ei ole noiden halvempien choruksien säädöissä valittavana (?). Hinta kyllä puistattaa, ei niinkään laitteen koko.

CoolCat:iä voisi kyllä testata (aika kiva hinta), mutta siitä ei taida pahemmin tremoloa irrota. :(

Terv. Kalle
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)