Aihe: Perus asiat skitalla?
1 2 3
Zeitii
29.11.2007 21:03:15
Olen soitellut reilun viikon kitaraa ja esittäisin monta tyhmää kysymystä, että miten te aloititte kitaran soiton, mitä opettelitte ensiksi? Sointuja ja kappaleita? teoriaa jne..

olen saanut sellaisen käsityksen, että olisi joitain perus-sointuja joita olisi syytä hallita. Oliko niitä nyt lähemmäksi 15. Ja polttava kysymys on, että miten kappaleia voi soittaa soinnuilla (vai voiko?). Tabuja osaan lukea, mutta en kaikkia termejä tajua mitä niissä esiintyy.

Joo eiköhän siinä kaikki..
enary
29.11.2007 21:39:04 (muokattu 29.11.2007 21:40:59)
Silloin kun aloitin kitaran soiton - lopettamisestakin on jo useampi vuosi - olin tehnyt teoriasta on 2/3-tutkinnon ja osasin lukea nuotteja. (Opettele sinäkin, siitä on hyötyä!) Aloin soittaa tuttuja lastenlauluja ja opetella sointuja pikkuhiljaa. Sitten kun osasin soittaa lastenlauluja aloin soittaa kaikkea mielimusiikkia helpoimmasta päästä ja tulihan sitä tabeja tiirailtua jonkin verran mutta soitin myös klassisia biisejä ihan nuoteista. Sitten totesin että instrumentti ei sovi minulle ja lopetin sen säännöllisen treenaamisen.
Kannattaa myös soittaa biisejä ihan vaikka melodiaa korvakuulolta levyn mukana.

E:Kannattaa käydä tunneilla edes muutaman viikon niin perusasiat selvenee. Myöhemmin on aina hankala korjata väärin opittuja juttuja.
''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa''
biibob
29.11.2007 21:57:52
Olen soitellut reilun viikon kitaraa ja esittäisin monta tyhmää kysymystä, että miten te aloititte kitaran soiton, mitä opettelitte ensiksi? Sointuja ja kappaleita? teoriaa jne..

olen saanut sellaisen käsityksen, että olisi joitain perus-sointuja joita olisi syytä hallita. Oliko niitä nyt lähemmäksi 15. Ja polttava kysymys on, että miten kappaleia voi soittaa soinnuilla (vai voiko?). Tabuja osaan lukea, mutta en kaikkia termejä tajua mitä niissä esiintyy.

Joo eiköhän siinä kaikki..

Soinnuista todellakin kannattaa lähteä liikkeelle. Ja ihan alkuun otetaan haltuun niin kutsutut avosoinnut, eli otteet, joita soittamalla osa kielistä jää soimaan vapaina.

Aluksi nämä perinteisimmät: C, D, Dm, E, Em, F, G, A, Am.
Nämä soinnut opittuasi pystyt komppaamaan jo suuren osan toivelaulukirjoista tj vastaavista nuoteista löytyviä biisejä. Muista, että vaikka nyt listaankin kerralla suuren joukon eri sointuja, niin oppimisprosessi ei koskaan tule olla "kerralla ja paljon" vain tärkeämpää on että keskittyy tiettyyn asiaan (esim. yksittäinen sointu) ja toistaa sitä. Näitä sointuja tulee opetella niin kauan, että sormet hakeutuvat lähes autom. oikeille paikoilleen, ja niitä ei tarvitse sen kummemmin "asetella" kohdilleen.

Kun nuo perussoinnut ovat hallussa, niin voitkin alkaa laajentaa tietouttasi barree' sointujen maailmaan. Barree' -soinnut ovat sitten jo huomattavasti haasteellisempia ja niitten opettelu tulee varmasti viemään aikaa. Barree' soinnuista en ala tässä sen enempää kertoilla, mutta sen sanon, että kun siirryt aikanaan näiden kimppuun, niin ensin haltuun perus duurit ja mollit. Kun nuo otteet ovat hallussa niin sitten lisäät kategoriaasi 7, m7, maj7 ...

Kun perus barree' otteet ovat hallussa niin seuraava vaihe on alkaa opetella otelautaa. Eli aluksi pyrit vaikka siihen että mikä tahansa sointu ( duuri, molli, septimi, m7, maj7 ), mistä tahansa sävellajista esim. kahdella erilaisella sormituksella/kahdesta eri asemasta. Tämä laajentaa hyvin paljon otelaudan tuntemusta.

Mutta muista tärkein: pidä soittaminen hauskana! Ei ole tarkoitus jauhaa tylsiltä tuntuvia sointuja tuntitolkulla päiväkausia, vaan muistaa myös soitella välillä riffejä jne... JA kannattaa myös muistaa, että kukaan ihminen maailmassa ei tule oppimaan soittamista illassa tai kahdessa. Eli kärsivällisyyttä. Nuo asiat, mitä kirjoittelin yllä saattavat helpostikin viedä jopa useamman vuoden.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Mars Mountain Music
01.12.2007 23:04:28
Ekaksi opettelin jotain Kissin kappaleita ja tunnit ovat todella hyödyllisiä. Sanoisin, että eka opetat sormesi liikkumaan otelaudalla joka onnistuu, tadaa:soittamisella ja opettelet sointuja ja molli pentatoonisen skaalan. Sitten noin puolen vuoden päästä rupeat opettelemaan vaikeampia sointuja,rytmejä,skaaloja sun muuta jos riittää intoa ja motivaatiota opettelemaan niitä.
Zeitii
02.12.2007 17:12:38
Mikä olisi hyvä kappale sitten Kissiltä? Joo nuo tunnit voisivat olla hyödyllisiä. Soitan huomenna soiton opettajalle jos olisi aikaa opettaa.
jusbe
05.12.2007 13:01:57
Mikä olisi hyvä kappale sitten Kissiltä?

God Of Thunderia oli mukavaa soitella kun olen muutenkin KISS fani. Valitset simppelin biisin mikä itsestä kuulostaa hyvältä niin on mukavaa opetella. Kannattaa muistaa myös perinteiset deep purplet, black sabbathtit ym...
Todellisuus on vain alkoholin puutteen aiheuttama illuusio
Zuussi
11.12.2007 23:22:21 (muokattu 11.12.2007 23:32:13)
Itsekkin olen vielä melko aloitteleva kitaristi, noin vuoden olen kitaraa soitellut. Alkuun kävin kitaratunneilla, mutta nuohan vievät suunnattomasti rahaa, joten lopetin sen touhun ja aloitin itse soittelemaan.

Tässä olisi kuitenkin muutamia biisejä jotka itse ainakin olen havainnut erittäin kehittäviksi sormitekniikoissa:
Metallica - Seek and Destroy
Metallica - Jump in Fire

ja hei vielä itsekkin haluaisin pistää pienen kysymyksen tähän, kun en noita sointuja itse hallitse. Löytyisiköhän vaikka jostain nettisivulta jotain helppejä että miten noita sointuja otetaan?

Edit: löysinkin jo itse hyvän sivun. muillekkin vielä linkkaan tähän eli:
http://www.all-guitar-chords.com/
humpper
12.12.2007 21:10:40
Lick it up, on simppeli Kissin biisi, aloittelijan reenata.

Riffi on ko. kappaleessa muuten hyvin samankaltainen kuin Black Sabbathin Walk Away-kappaleessa.
Makkari
15.12.2007 22:28:35
Itse kävin muutaman kuukauden sellasella aloittelijan ryhmäkurssilla. Nehän eivät paljoa maksa ja oppii just ne perussoinnut ja komppaamista. Sitten olen treenannut yksin lähinnä levyjen mukana soitellen. Ei muuten taida ollaa montaa CCR:ää kiitollisempaa bändiä aloittelevalle kitaristille fanitettavaksi. :) Oon koittanut kuitenkin alusta asti soitella kaikkea mistä pidän. Monipuolisuudesta ei varmaan ole haittaa. Niin, vähän yli kaks vuotta olen soitellut.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
Lord of the strings
17.12.2007 11:39:15
Kannattaa alusta asti opetella soittamaan rytmissä. Jos et omista metronomia, on tuolla jonkinnäköinen viritelmä jota olen itse käyttänyt.

www.metronomeonline.com
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
quitaristi
19.12.2007 16:55:44
Kannattaa alusta asti opetella soittamaan rytmissä. Jos et omista metronomia, on tuolla jonkinnäköinen viritelmä jota olen itse käyttänyt.

www.metronomeonline.com

Kyllä rytmi on soittamisessa "se" juttu, vaikka sinusta tulisikin joku Ynkän tapainen uuber-tiuluttaja.

Sitten tietysti kaikki duurit ja mollit barreina ja avosointuina, koska niitä käytetään ihan KAIKESSA musiikissa. Kannattaa myös skaaloja katella, vaikka viikon soittaneella niistä ei nyt välttämättä vielä improvisaatiota saa aikaiseksi. Vetelet niitä vain edes takaisin metronomin tahdissa.

Nuotit on kanssa kova juttu. Hyvä nuottien tulkitsija saa nuoteista paljon enemmän irti, kuin maailman paras tabulatuurien lukija.

Yleensäkin kannattaa hankkiutua opetukseen. Musiikkiopisto yleensä on aika kallis (meikällä 800€/vuosi) mutta yksityisien opettajien opetustaidosta ei ikinä tiedä.

Tässä yksi hyvä sivu, jossa on skaaloja, sointuja, lickejä, metromi jne.
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php
Milkop
19.12.2007 17:10:25 (muokattu 19.12.2007 17:10:56)

Kyllä rytmi on soittamisessa "se" juttu, vaikka sinusta tulisikin joku Ynkän tapainen uuber-tiuluttaja.

Täh? Nyt meni kyllä ohi ja korkealta. Meinaatko että nopeassa soitossa ei ole sitten rytmissä pysymisellä mitään väliä? Että räpeltää vaan? Pääasia että on vaan paljon nuotteja sekunnissa?

Huh huh... toivottavasti ymmärsin väärin.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
hapan
19.12.2007 17:12:20
Täh? Nyt meni kyllä ohi ja korkealta. Meinaatko että nopeassa soitossa ei ole sitten rytmissä pysymisellä mitään väliä? Että räpeltää vaan? Pääasia että on vaan paljon nuotteja sekunnissa?

Hän meinas sitä, että se rytmissä pysyminen on myös egoliidaajalle tärkeä elinehto.
Pelsi
19.12.2007 17:41:20 (muokattu 19.12.2007 17:41:34)
Hän meinas sitä, että se rytmissä pysyminen on myös egoliidaajalle tärkeä elinehto.

Ja ilmeisesti sitäkin, että 13 nuottia sekunnissa -miehetkin kuulostavat aika paskalta, mikäli tahti heittelee rankasti.

Se, että kuulostavatko muutenkaan hyviltä, on jokaisen omassa harkinnassa.
| >-)))>
quitaristi
20.12.2007 15:09:22

Jos nyt lukisit uudestaan ja ajatuksella. Siinä lukee ihan selvästi, että jopa supernopeat tiluttajat tarvisevat rytmitajun, rytmissä pysymisen taidon jne. kuten kahdessa yllä olevassa viestissä sanotaankin. Eli väärin ymmärsit, mutta toisaalta hyvä niin :)
Zeitii
02.01.2008 20:06:58
jees. Olen käynyt jo pari kertaa tunnilla, mutta nuo soinnut ovat ihan hemmetin hellpoja oppia (?) osaan jo niitä suunilleen 20 ja nyt pitäisi noita bareita lähteä opettelemaan. suunilleen 2kk olen soittanut ja jotkut staminan kappaleet jo menee
weelie
04.01.2008 11:16:37
jees. Olen käynyt jo pari kertaa tunnilla, mutta nuo soinnut ovat ihan hemmetin hellpoja oppia (?) osaan jo niitä suunilleen 20 ja nyt pitäisi noita bareita lähteä opettelemaan. suunilleen 2kk olen soittanut ja jotkut staminan kappaleet jo menee

Barret ja ne saman sortin vitossoinnut lienevät oiva tie auvoon jos hard rockia haluaa oppia. Ja sitten esim. pentatoninen skaala. Siinäpä se sitten, ei kai sitä muuta tarvitsekaan, treeniä vain. Sitten vain soittaa mitä levyltä kuulee.

Hevimiehet soittavat myös niin että pudottavat paksuimman kielen kaksi nauhaa alempaan vireeseen jotta E-soinnun voi soittaa näin 222100. Tai siis oikeammin E5-soinnun voi soittaa 222xxx. Jolloin vaikkapa A:n voi soittaa 777xxx. jne. Tulee jytisevämpi saundi.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Zeitii
04.01.2008 18:35:53
mul ei muuten oo viel sähkökitaraakaa :D mut meitin et millon sit kannattas se ostaa. niinkuin sanoin että olen vasta 2kk soitellut. Opettajani sanoin että pitää aloittaa akustisella ja perusjuttuja sillä aloittaa bla bla.

Mutta nyt alkaa maistumaan jo puulta tuo akustinen ja mietin sähkökitaran ostoa. Onkohan nuo jacksonin kitarat hyviä? olen ostamassa luultavasti 444€ maksavaa jacksonia..
Zeitii
08.01.2008 19:48:14
oho.. siis tällästä tarkotin :D

http://www.thomann.de/fi/jackson_js30kv.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)