Aihe: Puoli akustinen les paul rakennus ongelma.
1 2
Gib_ber
25.11.2007 22:36:24

Elikäs olen tässä saanut käsiini tyttöystäväni isän tekemän puoliakustien Les Paul mallisen sähkiksen ja tarkoitukseni olisi nyt laittaa kitara soittokuntoon. Homma on nyt edennyt siihen että kitara on purettu ja hiottu puhtaaksi aikaisemmista maaleista. Ja seuraavana olisikin edessä sitten kaulaliitoksen teko ja tallan kiinnitys. Kaulaliitos on tehty päin vittua mutta olen ratkaissut ongelman sillä että lisään liitokseen vanerin paloja tai jotain vastaavaa ohuttaa puuta mitä olisi helppo muotoilla ja sen jälkeen vai kaula suoraan linjaan ja kunnollise liimat väliin ja liimaukseen, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa. Mutta tallan kanssa onkin sitten ongelmia, eli kitaran alkuperäistä tallaa en ole ikinä nähnytkään joten sitä en voi mitenkään kommentoida, kitarassa oli ainoastaan jäljellä kielen pidike joka oli vintage tyyppinen kitaran perästä tuleva hieman kookkaampi malli, ja nyt tarkoituksenani olisi saada laitettua kitaraan kiinni ns perinteisemmät les paul malleissa käytetyt stoppari ja talla. Ja ongelmana olisi nyt se, että tietääkseni nämähän kuuluisi upottaa puuhun ja kun kyseessä on puoli akustinen kitara niin luonnollisesti kitara on täysin ontto, niin olen tässä pähkäilly että olisi talla ja stoppari mahdollsita kiinnittä kanteen kitaran sisäpuolelle tulevilla kookkailla puupalikoilla joihin sitten osat istuttaisiin ja sen jälkeen palikat liimalla kiinni kannen sisäpuolelle. Ottaisin mielellään vastaan hyviä ehdotuksia tämän talla ongelman suhteen, koska en haluaisi tärvellä hyvänäköistä kitaraa. :)
Paskaa musiikkia, alusta loppun.
GuitarManiac32
26.11.2007 07:39:55
Jaa-a, vaikea sanoa kun ei ole nähnyt kitaraa. Oletko varma että se on "oikein" tehty puoliakustinen? Eli sivut taivutettu viilusta ja taka- sekä etukansi liimattu sitten sivujen molemmin puolin? Vai olisiko rungosta "siipien" alue vain jyrsitty ontoksi? Jos jälkimmäinen tapaus on kyseessä, silloin keskellä on koko rungon pituudelta menevä puupalikka, joten normaalin tune-o-maticin asentaminen käy suoraan. Jos kyseessä on oikea archtop-tyylinen puoliakustinen, silloin homma on hankala, ellet tee esim. koloa rungon takapuolelle, mistä pääsee käsiksi rungon sisälle, ja sitten liimaa tukipalikkaa tallan alle... enemmän ja vähemmän puoliakustisiksi käsitettäviä malleja on kyllä paljon, ettei oikein pysty näillä tiedoilla sanomaan, mistä voi olla kyse. Ai niin, ja pystyyhän oikeaan puoliakustiseenkin laittaa tune-o-maticin, tähän tyyliin:

http://www.craigmandos.com/img/14%20archtop.jpg

Eli puusta tekee tuollaisen palikan tune-o-maticin alle, johon se kiinnitetään. Palikka sitten lepää siinä kannen päällä. Toki silloin ulkonäkö on enemmän vintage, mitä tässä ei näköjään haluta. Minä jättäisin kyllä sen peräraudan, on tyylikäs ;)
Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922
Juzzu
26.11.2007 07:58:10
Ja ongelmana olisi nyt se, että tietääkseni nämähän kuuluisi upottaa puuhun ja kun kyseessä on puoli akustinen kitara niin luonnollisesti kitara on täysin ontto

http://www.stewmac.com/shop/Bridges … atic_Bridge_For_Archtop_Guitar.html
Tosin vaatinee aika suuren kaulakulman
darrell
26.11.2007 19:11:17
... nyt tarkoituksenani olisi saada laitettua kitaraan kiinni ns perinteisemmät les paul malleissa käytetyt stoppari ja talla.

Kannattaa harkita trapetsia stopparin tilalle, jos kitara on täysin akustinen (ei keskipalkkia).
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Gib_ber
27.11.2007 20:57:46

Eli siis kyllä kyseessä on juuri tämä malli missä ei ole tätä keskipalkkia ollenkaan, eli se on tehty täysin liimamalla ja on siten täysin ontto sisältä, eli ainoat järkevät ratkaisut olisivat siis juuri nämä vintage tyyppisemmät ratkaisut, mitkä eivät sinällänsä minua haittaa, koska kitarassa on muutenkin jonkinlaista vintage fiilinkiä. :D
Seba
30.11.2007 00:14:01

Kaulaliitos on tehty päin vittua mutta olen ratkaissut ongelman sillä että lisään liitokseen vanerin paloja tai jotain vastaavaa ohuttaa puuta mitä olisi helppo muotoilla ja sen jälkeen vai kaula suoraan linjaan ja kunnollise liimat väliin ja liimaukseen, eli tämän suhteen ei ole ongelmaa.

Ymmärsinkö tästä nyt oikein että meinaat kaulan vääntää bodyn kanssa suoraan linjaan? Eihän se semmonen peli vetele.
Rakkauden Prinsessa
30.11.2007 11:49:45
http://www.guitarhero.com/ entäpä jos laittaisit linkin-kaltaisen koneiston kitaraasi. perheesi lapsetkin pitäisivät siitä ja saisitte ikimuistoisia hetkiä yhdessä?
Mikä on pyöreä ja pyörii metsässä? Pyörimisestä tykkäävä puolukka:) Hyvää kesää:) Kalastajakundi/ #1 M.B.T.A #4/ ZOG #6
Gib_ber
01.12.2007 20:27:34

Tuosta kaulaliitoksesta sen verran, että melkolailla pakko tehdä näin, koska alunperin kitara on tehty melkolailla vasemmalla kädellä, ja yritän tässä nyt vain saada sen toimimaan kunnolla, voipi olla mahdollisesti että kaula on hiottua aluperin jonkinlaiseen kulmaan, mutta tästä ei todellakaan ole mitään varmuutta koska alunperin kaula oli lyöty ruuveilla kiinni 17 ja 21 nauhojen kohdilla olevista merkeistä. Elikäs tarkoitus olisi luonnollisesti peittää reiät ja hioa uusiksi ja sen jälkeen toivon mukaan saada kaula liimattua asiallesti kiinni liitoksestaan ja kannesta. Vinkit ja neuvot miten kaula oikein liitetään olisi luonnollisesti ihan paikoillaan.
maksu
02.12.2007 20:39:20
Anteeksi nyt pieni ooteenpoikanen, mutta havainnollistavat kuvat kunnon selityksellä auttais meitä muita auttamaan sua huomattavasti enemmän.
Gib_ber
03.12.2007 18:06:15 (muokattu 03.12.2007 21:20:26)

Siis ruuvi kiinnitys oli juuri tapahtunut päältä joten kaulassa on reiät :D joihin pitää vaihtaa uudet merkit. Ja kuvia on nyt hieman vaikea tässä yhtäkkiä alkaa hankkimaan kun kameraa ei ole saataville ja kaulaliitos on hieman väliää, joten olen ajatellut tehdä siitä tiukemman lisäämällä siihen ohuita suikaleita vaneria jotka ihan puuliimalla liimaan kiinni ja tämän jälkeen liimaan sitten itse kaulan käyttäen jotain tehokkaampaa ja kestävämpää liimaa, eli tarkoitus on liimata kaula itse kaulataskuun ja kiinni kanteen. Varmaankin on hieman vääränlainen tapa, mutta ainut toimiva tapa jolla kitarasta saisi täysin toimivan omasta mielestäni. Eli pitäisikö kaulaliitokseen kannenuolelle ihan suosiolla lisätä pala vai sitten kaulataskuun.

EDIT: HAHAAA, sain sittenkin kameran ja kuvia kaulaliitoksesta.
http://students.oamk.fi/~t7kete00/kaula01.jpg
http://students.oamk.fi/~t7kete00/kaula02.jpg
http://students.oamk.fi/~t7kete00/kaula03.jpg
http://students.oamk.fi/~t7kete00/kaula04.jpg

Kuvissa näkyy selvästi millainen liiitos on alunperin ollut. Eli ainoastaan yksi iso ruuvi joka on ollut läpi kaulan ja kaulataskun pohjaan asennettu vastakappele ruuville johon kaula on kiristetty, ja sen jälkeen kaulan ja kannen läpi vain ruuvit joilla kaula on saatu pysymään paikoillaain. Niin nyt olen miettinyt että jos tuon kaula pultin junttaisi niin tiukaksi kuin vain mahdollista ja liimaa väliin ja sitten liimaa kaulan ja kannen väliin ja kuivumaan.

EDIT: Ja vielä vähän asioita kysyttävänä. Sattuisiko joku joka on enemmän kitaroiden pintakäsittelyyn perehtynyt niin tietäämään, kuinka niin kutsuttu sametti maali pinta oikein saadaan aikaiseksi.
Gib_ber
05.12.2007 19:07:27

Auttakaa nyt hyvät ihmiset, kun kerta on kuvatkin kaulaliitoksesta esillä, niin neuvomisenkin pitäisi olla hieman helpompaa. :D
Kumiankka
05.12.2007 21:04:21
Venäläisissä akustisissa ja orkesterikitaroissa olen nähnyt jonkunlaisia yhden ruuvin kiinnityksiä kaulalle, vaikea sanoa noista kuvista paljon mitään tai onko idea sama kun kitaran sisään ei varmaan näe vaikka ruuvaisi kaulan irti. En omista venäläistä akustista joten en pääse katsomaan miten sellainen liitos oikein toimii, mutta olen joistain sellaisista säätänyt kaulakulmaa ruuvia säätäen.

Itse olen pähkäillyt että jos itselle väsäisi puoliakustisen niin tekisin niin kuin Gibson on tehnyt, käsittääkseni arvostetut ja himoitut ja hyvältä soundaavat 335 ja 355 on niin tehty että kopan keskellä/sisällä on umpinainen yhtenäinen palkki (kuusipuuta?). Tuossa projektissa ilmeisesti pitäisi etu- tai takakansi saada jollain konstilla irti, irtoasiko silitysraudalla lämmittämällä en tiedä jotta saisi uutta puuta sisään.
spyykko
05.12.2007 21:23:57

Itse olen pähkäillyt että jos itselle väsäisi puoliakustisen niin tekisin niin kuin Gibson on tehnyt, käsittääkseni arvostetut ja himoitut ja hyvältä soundaavat 335 ja 355 on niin tehty että kopan keskellä/sisällä on umpinainen yhtenäinen palkki (kuusipuuta?).

Käsittääkseni noissa palkki on rakennusvuodesta riippuen joko mahonkia tai vaahteraa, pohja ja kannet käytännössä vaneria.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Gib_ber
05.12.2007 22:47:11

Kopan sisällä ei ole mitään muuta kuin umpi puuta oleva pala, joka liimattu kansien väliin ja siihen tehty reikä jossa on tuon kyseisen ruuvin vastakappale kiinni. ja tuosta ruuvista ei saa säädetyä mitään muuta kuin että kuinka tiukasti kaula on kiinni kaulataskussansa. Eli hyvin simppeli vehe minun tietääkseni, mutta tuo kaulan varma kiinnitys pitäisi nyt vain saada tehtyä hyvin, jotta saisin kitaran tekoa etipäin, koska tuo olisi tarkoitus saada valmiiksi joulua varten. :D
maksu
06.12.2007 00:06:36
EDIT: Ja vielä vähän asioita kysyttävänä. Sattuisiko joku joka on enemmän kitaroiden pintakäsittelyyn perehtynyt niin tietäämään, kuinka niin kutsuttu sametti maali pinta oikein saadaan aikaiseksi.

En tiedä haetko sitä satin finishiä josta täällä on muutenkin paljon puhuttu. Mukavan tuntunen käteen ja himmeän/mattapinnan näköinen, suosittu käsittely esim. kauloissa. Kotikonsteja moisen saavuttamiseen pohdittiin myöskin jossain toisessa topikissa ja moni kertoi käsitelleensä pinnan joko #0000 teräsvillalla tai sitten tosi hienolla hiekkapaperilla (tonnisesta ylöspäin). Itse vetäsin projektiskitan kaulan ihan normisti kunnon kiiltävällä lakalla ja kuukauden soiteltuani ja lakan saavutettua lopullisen kovuutensa, vetäsin kaulan 1200 vesihiomapaperilla pöyrivin liikkein ja lopputulos muistutti kuvauksien mukaista satin finishiä. En tiedä oliko tämä sitten se mitä hait, mutta noin se meikällä ainakin onnistu.
fox
06.12.2007 00:49:00

Käsittääkseni noissa palkki on rakennusvuodesta riippuen joko mahonkia tai vaahteraa, pohja ja kannet käytännössä vaneria.

Ei ihan vaneria, vaan laminoitu kansi. Vanerissa on ristiviilutus, usein jollain toisella puulajilla.. ;) (no tää nyt oli terminologia-kikkailua) Eli viiluja ja liimaa-muotissa prässättynä. Se keskipalkki on vaahteraa jonka päälle on lyöty molemmin puolin sellanen uritettu ohut kuusiviilu, johon sitten on se kannen ja pohjan pyöristys ajettu.
Tuo viilu-laminoidun ja muotoon prässätyn pohjan ja kannen teko mahdollistaa tuon sarjavalmistuksen, käytännössä kaikki 33x - malliset kitarat on tuolla metodilla tehty valmistajasta riippumatta. Jatsilaatikkojen kansistakin osa. Toki niissä monen kilodollarin malleissa rupee olemaan kokopuukansia, pohjat niissäkin osassa on laminoitu.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jarmos
06.12.2007 11:06:50
Kopan sisällä ei ole mitään muuta kuin umpi puuta oleva pala, joka liimattu kansien väliin ja siihen tehty reikä jossa on tuon kyseisen ruuvin vastakappale kiinni. ja tuosta ruuvista ei saa säädetyä mitään muuta kuin että kuinka tiukasti kaula on kiinni kaulataskussansa. Eli hyvin simppeli vehe minun tietääkseni, mutta tuo kaulan varma kiinnitys pitäisi nyt vain saada tehtyä hyvin, jotta saisin kitaran tekoa etipäin, koska tuo olisi tarkoitus saada valmiiksi joulua varten. :D

No ei sun tuota ihmeemmin tartte pähkäillä, laita liitokseen liima ja vedä ruuvi tiukalle, älä liimaa kanteen kiinni tuota otelautaa, ei se ole liimattu 175 mallisissakaan kanteen vaan siellä on jopa millin rako. Peität nuo otelaudan reijät ja valmis.?
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Gib_ber
06.12.2007 13:01:03 (muokattu 06.12.2007 14:19:31)

Eli ei ollenkaan liimaa kaulan ja kannen väliin, mutta kestääkö tuo liitos sitten kielten jännitteen kunnolla. Kun juuri tuon kielten jännitteen takia ajattelin että laittaisin kaulan kiinni myös kanteen, mutta toisaalta tuo kuulostaa järkevämmältä. Mutta sen kestävyys vain jostain syystä epäilyttää. :D

EDIT: Tässä kun nyt katselin tuota että jos laittaisin kaula kiinni pelkästään kaulataskusta niin kannen ja kaulaan väliin jäisi arviolta noin puolen sentin rako mikkien lähelle, ja tämä on minusta kyllä hieman liian suuri. Eli jos kaulan laittaisi vain suosiolla kiinni ensin ruuvilla kaulataskun pohjalle ja sitten liimalla kanteen kiinni ?

EDIT: Tai sitten laittaa vain kaulataskuun ohut luiska mikä pienentäisi tuota kaulan ja kannen väliin jäävää rakoa, pienentämällä kaulakulmaa... hmmm.
jarmos
06.12.2007 14:09:34 (muokattu 06.12.2007 14:11:15)
Eli ei ollenkaan liimaa kaulan ja kannen väliin, mutta kestääkö tuo liitos sitten kielten jännitteen kunnolla. Kun juuri tuon kielten jännitteen takia ajattelin että laittaisin kaulan kiinni myös kanteen, mutta toisaalta tuo kuulostaa järkevämmältä. Mutta sen kestävyys vain jostain syystä epäilyttää. :D

Se kestää, kestäähän se 175 mallisessakin pelkällä liimalla, mutta tuon ruuvin jos vielä laitat niin satavarmasti kestää, kunhan liitoskohta vain on tarpeeksi tiukka.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)