Aihe: bassohistoriasi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Le Haba
19.11.2007 21:16:32
Minun ensimmäinen bassoni oli todella kaunis japanilainen Marchis Jazz Bass kopio.
Sunburst-väritys ja kromiset tuhkakupit.

Mun eka basso oli kans just tuo :-). Nythän tässä onkin hauska muistella menneitä.
Bassoja, joita olen siis nimenomaan omistanut ja joita mulla ei enää ole.
Presarit: '55, '58, '59, '64, '65, '68, '75
Jazzarit: '62, '64, '64, '65, '73, '74, '76, '76
Muut
Fender VI '71
Mustang '73
Roscoe Beck '97
2 Musaria, kummatkin '76
Warmoth 5kiel
Yamahan joku nauhaton

Ja tällä hetkellä siis Jatsit: '62, '64, '66 ja '73 ja '00 5-kielinen
Presari '60
Telecaster basso '75
Musari '77
Danelectro Longhorn
2 sähköpystybassoa

Onhan tuossa..:-)
My name is Baron, Le Baron
jackbruce
23.11.2007 19:28:29
Aloitus 70-luvulla Maya-merkkisellä Fenderin kopiolla. Siitä "kehitystä" ja seuraava basso Vantage-merkkinen. Vantagen möin kaverille ja ostin Tokain Hard Puncherin. Sillä aikani soiteltua vaihdoin Warwick Corvette Standardiin ja olen tyytyväinen!
egiw
30.11.2007 07:56:18

En oo itse kovin usein soittimia vaihdellut, mutta onhan noita silti kertynyt.
Jos nyt kaiken edes muistaa.

1. Iskän presari - Oli punainen, en tykännyt.
2. Joku Jackson - GN'R / Duff McKagan tyylinen. Oli hyvä ja oikea aikansa kuva.
3. Yamaha RBX - Ei mitään erikoista.
4. Ibanez SDGR - Hyvä yksilö, taipui kaikenlaiseen musiikkiin.
5. HB4000 & HB6000 - Halpoja ja nättejä bassoja Saksasta (uusi juttu silloin) > Virhe.
6. Warwick Thumb "Bleached Blonde" - Loistava.
7. Godin A4 - Ihan kiva akustinen, ei ollut käyttöä.
8. Warwick Streamer $$ - Hyvä kakkonen, välillä ykkönen.
Bassment
Valkyrian
05.12.2007 02:35:47
Aivan aluksi kauan kauan sitten sain ensimmäisen bassoni joka oli joku lyhytskaalainen ritsa joka kyllä ajoi asiansa kun aivan alkeita harjoitteli. Ei ole kyllä mitään käsitystä mitä merkkiä kyseinen pizzalapio edusti...

Sitten ehkä toisen bassovuoden alussa hankin muusikkotutun suosituksesta Warwickin STD Streamerin joka on käytössä edelleen. Olen jo rapiat 10 vuotta soitellut enkä ole muita bassoja omistanut. Kyseinen warwick on vaan niin pirun hyvä, varsinkin jos tykkää pehmeistä funk- saundeista tai harrastaa slap-soitantaa. Ja ainakin jos käyttää elixir -kieliä. Kovasti rupeis kyllä tekemään mieli tutustua 5- kielisiin bassoihin...
kauhu-köös
06.12.2007 12:22:08
Ekana oli broidin squier p-bass, joku juhlamalli.
Sitten ostin ekan oman basson, Fenkun Highway jazzin
ja nyt ykkösbassona on Warren kuuskielinen Vette.
www.myspace.com/Kauhu
JussiKoo
06.12.2007 14:02:51
-83 ekana bassona Mayan Jazz Bass. Musta valkoisella pleksillä Aika hirvee :-)
-86 Tokain Presari (-64). Hyvä peli. Oli mulla muistaakseni vuoteen -93, Kaduttaa vieläkin, että möin :-(
-07 piiitkän tauon jälkeen hetken mielijohteesta Yamahan RBX374. Hyvä peli :-)
JudeJude
03.01.2008 14:26:54
Ensimmäinen basso joskus yläasteella oli Squierin presarikopio, mustavalkoinen, ostin sen koska sain sen kanssa hienon kankaisen hihnan ja koska siitä lähti akustisestikin kova ääni, ei ollut varaa vahvariin. Hihna minulla on edelleen.

Ehkä vuosi myöhemmin kävelin Hellas-Pianoon sisään ja jäin kokeilemaan puunväristä käsintehtyä nauhatonta, jossa oli hyvä soundi paskan pikkulaatikon läpi. Ostin basson siltä istumalta, ja se oli ykkösbassoni pitkään. Hieman myöhemmin myin Squierin pois, joten fretless oli ainoa bassoni.

Sitten tapahtui kummia, taas Hellaksella: lavaton musta Steinberger-kopio-Cort kiinnitti huomioni, ja halvalla kun lähti, ostin. Soitin sillä muutaman keikan ja hyvältä tuntui (ainakin roudatessa), mutta sitten en enää kehdannut: Nosturin lavalla huomasin että soittajan ja yleisön väliin tarvitaan enemmän tavaraa. Myin pois. Myöhemmin näin samanlaisen basson Kajaanin kaupunginteatterin näytelmän mainoksessa ja mietin, mihin soittimeni oli matkalla.

Jossain vaiheessa ostin sitten myös kontrabasson, punaisen, ihanaisen. Siitä tuli ykkössoittimeni. Cortin myyntirahoilla ostin keikkakäyttöön valkoisen GrassRoots-presarin, ja nyt on kokoonpanokseni vakiintunut tuo kolmen erilaisen basson setti: presari, nauhaton ja kontra. Näillä mennään.
ötzi
03.01.2008 14:47:12
Slammer Hamer jatsikopio, halpis paska, vaihtoon meni vuoden soiton jälkeen.

ESP-LTD F-104, aika jees aktiivibasso, vaihtoon meni kun bodyn muotoilu ei enää miellyttänyt.

Epiphone Presari, todella hyvä basso hintaansa nähden, vaihtoon meni kun halusin jotain muuta.

Warwick Rockbass Corvette, aktiivi, paras kaula ikinä, soundit liian hifit, vaihtoon meni

Epiphone Thunderbird, loistava basso, hinta/laatu suhde kohdallaan, tulee olemaan pitkäaikainen basso

Ei mutta olihan mulla tuolla välissä vielä yks
Älä Turhaan Pelkää Nimeä
Wolfie
03.01.2008 19:58:35
Ensimmäinen oma basso oli Yamahan BB-414. Sillä on tullut veivailtua se pari vuotta. Sähköpuoli petti aika helposti. Muovia ei pitäisi laittaa soittimiin ainakaan mihinkään enemmän liikkuvaan osaan. Pitäisi kehdata juotella loppuun nuo aloitetut muutokset. Hyvä vehjes. Pysyy niin pitkään, kuin vain edes jollain lailla tunnistettavana säilyy.

Toisena tulikin sitten Carvin LB-20. Varsin mainion oloinen kapine. Kaula on just eikä melkein meikäläistä varten tehty. Sopiva halonpuolikas. Hieman ilmenee nauhasurinoita johtuen tikkusuorasta kaulasta, mutta antaa ilmetä. Sitten jos tarvetta ilmenee, säädellään enemmän, tai laitan jäykempiä kieliä kehiin. Kohtalaisen löysät kielet paikallaan.

Saa nähdä mitä tullee seuraavaksi vai tulleeko mitään mainittavaa. Kova olisi kiinnostus G-pajan tuotteita kohtaan, mutta käytännön rajoitteet sanelevat tämän hetken sopimattomaksi uutta investointia ajatellen.

Jaahas. Yamaha lähti maailman tuulia haistelemaan ja Aria Pro SB900 tuli tilalle. Carvin on ja pysyy. Ei pitäisi kehuskella kyllä mitään. Tuossa aiemmin kehuskelin Yamahan pysyvän talossa ja maailmalle lähti. Hyvä peli kuitenkin. Tuli jopa laitettua vimosen päälle sellaiseen iskuun kuin vain mahdollista, kun luovuin. Tosin uusi omistaja vissiin sääteli sen sitten täysin uusiksi...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Visakoivu
04.01.2008 08:56:31

7. sandberg pm4 tulee ensiviikolla, kiitos värivalinnan. (blackburst)

odotan sandbergiä mielenkiinnolla... :)

Itsellä ollut pari kuukautta PM-4. Hyvä on :)
Seba
06.01.2008 00:47:43

-86 Tokain Presari (-64). Hyvä peli. Oli mulla muistaakseni vuoteen -93, Kaduttaa vieläkin, että möin :-(

Oisko aika päivittää listää? :)

Oma historia ei ole kummoinen:

Ensimmäinen oli joku EB-3 kopsu, muistaakseni ibanez. Vieläkin harmittaa että möin ja olen jopa jäljittänyt nykyisen omistajan ja yrittänyt ostaa takaisin tunnesyistä mutta ei perkeles myy. Vuosi oli jotain -90 tai jotain.

Toka oli joku aivan outo cyclone tai joku, en edes oikein muista minkälainen oli, ja erään henkilön huostaan uskottuna katosi teille tietämättömille, ja sitten alkoikin tauko soittamisessa, joka kesti useamman vuoden.

Kaveri keksi että aletaan soittelemaan, ja kolmanneksi ostin sitten Iban gsr 200 tullessa markkinoille uutuutena sellaisen vissiin -97 tai -98, ja sillä tuli sitten harvakseltaan vedeltyä jokunen hetki, ja sitten meni treenis ja alkoi taas tauko.

Basso nurkkaan ja muuton yhteydessä jäi jopa kylmään autotalliin 3 vuodeksi.

Taas toinen kaveri ehdotti pumpun jälleen kasaamista, ja basso tallista pakkasesta ja tarkistamaan kuinka kieroksi vetänyt. Vimpan päälle kuosissa, ei maalit lohjenneet, eikä edes kaularautaa tarvinnut säätää ja suoraan soittoon vaan ja hyvin pelitti.

Sitten iski gas vajaa 2 vuotta sitten ja oli pakko saada TB.

Thomannilta sokkona sellainen epiluuri ja tykkäsin kovasti. Ehkä liikaakin.
Sittenhän se piti saada aito, ja palstalle ilmoitus että ostetaan Gibsoni.

No, ei aikaakaan kun sähköpostilaatikko kolisi ja tarjottiin kulahtanutta vehjettä erittäin sopivaan hintaan ja ei muuta kun kaupat siitä, ja epi torille myyntiin.

Seuraavana päivänä oli 5 ehdokasta lähestynyt pikaviestein, sähköpostein ja samana päivänä tuli vielä soitto jolle sitten ensimmäisenä vehkeen myinkin heti seuraavana päivänä.

Eli bassoista tällä hetkellä roikkuu seinällä GSR 200 joka on loistavana kotisoittobassona säilytetty, sekä Gibsonin TB IV joka säilyy todennäköisesti mulla tappiin asti ettei taas tarvitse kuolla myöhemmin vitutukseen.

Seuraava perheenlisäys jos tulee, pitääkin olla sitten varmaan teetetty. Tai jazzari. Tai molemmat.
Larmer
06.01.2008 04:19:02
Oisko jotain näillä linjoilla:

1. Washburn RB2052?
2. Spector Legend Classic 5-kielinen
3. Warwick Thumb NT
4. Warwick Jazzman STD
5. Warwick Streamer STD fretless
6. Ibanez GWB-1 fretless
7. Warwick Streamer LX / EHS hybridi
8. Carvin LB75 5-kielinen
9. Spector Rebop 5-kielinen
10. Spector NSCR4
11. Spector NS2A

Viimeiset kolme löytyy vielä huostasta.
Jotain varmasti unohtui välistä, kuka näistä kirjaa toisaalta pitää..
Soiteltu varmaan lähemmäs neljää vuotta nyt
Hieman tanakka yksilö
JussiKoo
06.01.2008 17:02:14 (muokattu 08.01.2008 09:09:32)
Edit x2 Seban kehoituksesta (vuodet saatettu ajan tasalle):

-08 (eilen) 90 Musta Thunderbird. Todellinen Rock-basso, jolla peukuttaminenkin onnistuu!
Seba
07.01.2008 23:28:21

-07 (eilen) 90 Musta Thunderbird. Todellinen Rock-basso, jolla peukuttaminenkin onnistuu!

Eilen oli muuten jo 2008 :)
Tai toissapäivänä jos tarkkoja ollaan..
JussiKoo
08.01.2008 09:10:36
Höhöö. Tarkka kaveri :)
4001V63
09.01.2008 17:19:10
1. 1975 Morris Jazzarikopio -75, möin pois -76
2. 1976 Rickenbacker 4001 FG -76, möin pois -89
3. 1977 Höfner 500/1 -63 nyttemmin museoitu
4. 1982 Kontra 3/4 tsekkivanerikanootti -81, käytössä
5. 1987 Rickenbacker 4003S FL MG mustalla hardwarella -87, käytössä
6. 1987 Hofner 500/1 -87, käytössä
7. 1989 Rickenbacker 4001v63 MG -89, käytössä
8. 2006 Epiphone ES-232C Rivoli -67 (Kalamazoo), käytössä
9. 2006 Takamine TB-10 -06, käytössä

harkinnassa

G&L Asat semi-hollow blueburst
JouQ
11.01.2008 13:36:36
Ibanez GSR180
Fender Precision

En taida olla vielä bassohistoriallisesti kovin merkittävä tapaus.
mwikulu
2541
11.01.2008 14:38:09

7. 1989 Rickenbacker 4001v63 MG -89, käytössä

Perkele, että oon tosta kateellinen.
Pelsi
14.01.2008 13:47:57
Ibanez GSR180
Fender Precision

En taida olla vielä bassohistoriallisesti kovin merkittävä tapaus.

On muuten tasan samat kamat kuin minulla vielä puoli vuotta sitten. Sittemmin Ibanezin myin ja ostin Schecter Extremen. Tekisi kyllä mieli Thunderbirdiä tai Jazz Bassoa, mutta helvettiäkö mä kolmella bassolla teen, kun en halua noista edellisistäkään luopua.
| >-)))>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)