Aihe: www.perfectpitch.com
1 2
Sammakko
29.01.2004 14:43:04

Voiko rytmitajua harjoittaa mitenkään? jos voi niin miten?
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Fortune
29.01.2004 14:45:00
Voiko rytmitajua harjoittaa mitenkään? jos voi niin miten?

Soittamalla?

Eritoten metronomin kanssa harjoittelu edistää asiaa, varsinkin erikoisemmat jaot, kaiken maailman kvintolit ja tiesmitkä.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Locrian
29.01.2004 15:02:17
Ja noita septioleja sun muita kannattaa eka bongata levyiltä, että saa päähän miltä niiden pitäisi kuulostaa.Tasaklikki ,eli metronomi, hoitaa kaikki tahtilajit tasabeatin puolesta.Sun hommaks jää hoitaa se fraseeraus ja yleensäkin soitto.Kalliimpiin saa aksentin määräämällensä kohalle tai sitten voi käyttää rumpukonetta.Mut ne on nyhveröille ;-)
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Sammakko
29.01.2004 15:05:58

Prkl ku menin heittämään metronomin (semmonen jousivetonen) seinään. on mulla ne osat tallessa. pitää katto jos sen sais vielä kasattua.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Locrian
29.01.2004 15:22:21
Jostain netistä saa ihan hyvän metronomin ohjelmana.Googleta.En nyt muista mistä.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
U.Honey
30.01.2004 05:17:25 (muokattu 30.01.2004 05:18:48)
Vaikuttaa siltä että täällä on vähän epäselvyyttä siitä mitä termi "absoluuttinen sävelkorva" tai "perfect pitch" tarkoittaa. Tämmöinen selitys löytyi webistä:

"Pikkupoika käveli isänsä kanssa metsässä ja kuuli käen kukkuvan.
- Isä hei, miksi tuo käki kukkuu g:n ja es:n, kun se silloin viimeksi kukkui f:n ja des:n?"
Children of Baron, the ultimate musical experience!
Eddy
30.01.2004 06:44:41
Vaikuttaa siltä että täällä on vähän epäselvyyttä siitä mitä termi "absoluuttinen sävelkorva" tai "perfect pitch" tarkoittaa.

Jep.Absoluuttinen sävelkorvahan on ns. muisti (eri sävelten korkeudet tallentunut sinne sahanpuruihin).Itse olen sairastanut tätä tautia koko ikäni ja vaikka siitä on hyötyä,niin haittapuoliakin löytyy melkoisesti.

Esim. opiskeluaikoina solfatunnit oli aika tuskaa:Jos harjoitukset oli kirjoitettu vaikkapa c-duuriin,niin aika usein maikka laulatti ne jostain toisesta sävellajista.Laulun (ja tietysti myös soiton) transponointi toiseen sävellajiin absolutistille on todella vaikeaa,koska nuotteja katsoessa biisi soi päässä juuri siitä sävellajista johon se on kirjoitettu ja esitettävä sävellaji soi ikäänkuin siihen päälle.

Aikoinaan riparilla mut nakitettiin säestämään aamuhartauden virret semmoisella sähköurulla jossa oli transponointitoiminto.Pappi tuli ruuvaamaan aina n. terssin sävellajia alaspäin että ois iisimpi laulaa,kun aamusta on ääni vähän alhana.Ei pystynyt vetämään edes niitä yksinkertaisia virsiä,vaikka siinä vaiheessa oli jo pianosta suoritettu 3/3.Ei mennyt selitykset jakoon,joten ainoa vaihtoehto oli ilmoittaa herralle,että jos kosket vielä tohon transponointinappulaan niin saat hoitaa säestykset itse (loppu siihen se nappulan räplääminen).

Absolutistin on vaikeampi myös soittaa biisiä eri sävellajeista,kuin ns. "terveen" ihmisen,koska asteajattelu on huomattavasti hankalempaa ja biisi ikäänkuin pinttyy siihen sävellajiin,josta sitä on tottunut vetämään.Ja soitinten keskinäinen epävireisyys pitäisi haitata kyllä kaikkia samanlailla (ellei korva nyt ole täysin käyttökelvoton).

Oli varmaan aika sekavaa tekstiä näin aamuyösta,mutta toivottavasti sain edes hieman valaistua asiaa...
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
U.Honey
30.01.2004 09:07:10
Tässähän on loitava liikeidea. www-unperfectpitch-com pystyyn ja eddykin voi maksua vastaan tilata harjoituksia joilla toipua taudistaan !!
Children of Baron, the ultimate musical experience!
Exhausted
30.01.2004 09:08:52

ei mulla ole kyllä mitään ongelmaa transponoida biisejä...päinvastoin monesti olen ainoana musiikinteoriantaitoisena se joka ruuvaa kavereidenkin biisit oikeaan sävellajiin että pystyvät laulamaan niitä
Eddy
30.01.2004 09:49:35
ei mulla ole kyllä mitään ongelmaa transponoida biisejä...päinvastoin monesti olen ainoana musiikinteoriantaitoisena se joka ruuvaa kavereidenkin biisit oikeaan sävellajiin että pystyvät laulamaan niitä

Joo,mäkin ruuvaan kavereiden biisejä oikeaan sävellajiin,ja aika usein joutuu transponoimaan vauhdissa ventovieraita biisejä vieraiden solistien säestyskeikoilla.

Kysymys:Jos sulle isketään jonkun biisin nuotti joka menee c:stä ja pyydetään laulamaan se F#:stä,niin eikö yhtään hämää?

Kysymys 2:Jos soitat kiippareita,mitkä on transponoitu esim. kvintin ylös,niin eikö vaikuta soittoon?

Jos vastasit molempiin kysymykseen EI,niin ONNITTELUT olen kade...
Notefix
30.01.2004 10:33:12 (muokattu 30.01.2004 10:36:04)

Pakko peesata Eddyä tuossa. Usein kiipparin transponointijutskan käyttäminen ja trasponointi yleensä on absoluuttisen korvan omaavalle hankalampaa. Relatiivinen korva ei ehkä sitten kehity yhtä luonnollisesti kuin tavallisen korvan omaavalle.

MUTTA, sitäkin voi treenata. Esim, monet puhallinsoittajat ovat joutuneet treenaamaan tuossa tapauksessa aika paljonkin tuota eri vireissä olevien soitinten takia. Samoin sovittajat.

Heh, tuli mieleen tässä taannoin hesarin juttu, jossa Viktoria Mullova kertoi luopuneensa absoluuttisesta korvastaan...kysymys kuuluu, kuinka helvetissä se sen teki!!

Sen tiedän että ei ole ollenkaan harvinaista että kyseinen ominaisuus esim. iän myötä heikkenee. Mutta olisi mielenkiintoista tietää metodit tuon ominaisuuden järjestelmälliseen poissulkemiseen.
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
Exhausted
30.01.2004 13:25:28

Kysymys:Jos sulle isketään jonkun biisin nuotti joka menee c:stä ja pyydetään laulamaan se F#:stä,niin eikö yhtään hämää?

olet oikeassa, kyllä hämäisi, mutta en tullut ajatelleeksi kun en tarvitse nuotteja nykysisin missään. koulun tunneilla viimeksi.

Kysymys 2:Jos soitat kiippareita,mitkä on transponoitu esim. kvintin ylös,niin eikö vaikuta soittoon?

kyllä se ehkä vähän mutta jos osaa keskittyä niin kyllä se sitten menee. kyllä kitaraa ainakin pystyy soittamaan vaikka se on viritetty alaspäin kvintin.
jms
30.01.2004 13:38:08
Jostain netistä saa ihan hyvän metronomin ohjelmana.Googleta.En nyt muista mistä.

YMetronome tais olla nimi
"i´ve started to hate my own creation, now i know how god feels" - Homer Simpson
Eddy
30.01.2004 13:59:20
kyllä se ehkä vähän mutta jos osaa keskittyä niin kyllä se sitten menee. kyllä kitaraa ainakin pystyy soittamaan vaikka se on viritetty alaspäin kvintin.

Kitarassa ehkä hieman eri asia.Kaikki menee symmetrisesti,eli jutut soitetaan samalla tavalla sävellajista riippumatta(vapaita kieliä käytettäessä tulee tietysti poikkeuksia),ja siinä ei tarvitse mukautua tilanteeseen muuten kuin siirtämällä kättä muutaman sentin ylös tai alas.

Voihan pianistikin tietysti siirtää sitä tuolia oikealle tai vasemmalle,mutta käytännössä se transponointi ei vaan tahdo oikein toimia sillä konstilla...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)