Aihe: Klassinen kysymys:
1 2 3 4 5
Sertzo S
30.11.2007 09:44:31
Kukas se taas sanoikaan: Kansan makua ei voi riittävästi aliarvioida.

Sinähän tuon totesit juuri. ;)
Musiikkia korville
30.11.2007 09:44:34

Tätä olen yritänyt tolkuttaa mutta kun ei. Jos ne asiansa osaavat soittajat edes tekis tämän niin jäljelle jäis ne 50 euron turaajat eikä niitä kansa kauaa kuuntelisi.

Milläpä keinoin tuo toteutuisi? Jos vaikkapa jotain TM-palstalaisia sais tohon mukaan, kun täällä kerran nimenomaan asiasta meuhkataan, niin eipä paljoo vaikuttais. Saati sitten niitä asiansa osaavia, joilla on leipä kiinni siitä työstä...
By: MK
half
30.11.2007 09:51:47
Milläpä keinoin tuo toteutuisi? Jos vaikkapa jotain TM-palstalaisia sais tohon mukaan, kun täällä kerran nimenomaan asiasta meuhkataan, niin eipä paljoo vaikuttais. Saati sitten niitä asiansa osaavia, joilla on leipä kiinni siitä työstä...

Asiansa osaavat ja leipänsä musiikista hankkivat osaavat kyllä hinnoitella itsensä. Heitä kysytään, jolloin voi esittää oman hintansa. Halpisturaajat tyrkyttävät itseään väkisin, jolloin hinnan esittää vastapuoli. Halpisturaaja sitten ottaa tai jättää.
hvinnamo
30.11.2007 10:02:34
Palatakseni aiheeseen otan laskentaesimerkin:
Jos tilaat ammattimiehen töihin niin se laskuttaa n.40e/tunti myös matka-ajalta+KM-KORVAUKSET.
Otetaan vaikka 300km päässä oleva keikka niin matkoihin menee väistämättä n.10h. roudaus yht.2h. soittoon 6h. Tekee yht. 18h.4 henkinen bändi yht.72h.
Laskutus hinnan pitäisi olla 2880e!! Toki lähikeikkaan ei mene niin paljoa aikaa.Juuri tästä syystä olen esim. häissä kun on pyydetty roudaamaan etukäteen sanonut että kyllä se onnistuu mutta ylimääräinen odottelu maksaa 20e/tunti/henkilö. On tässä aikaihmisillä muutakin tekemistä kun istua seurojentalon nurkassa aikaa tappamassa.
Kuinka moni saa edes 30% tuosta 2880e:n summasta kun eturivin tanssibänditkin lähtevät halvemmalla jos nyt ei oteta kesälavalauantaikeikkoja huomioon. Eli "pistokeikka Ouluun" eteläsuomesta ei ole ikinä taloudellisesti lähellekään kannattava.Tämänpäivän ravintolat ei pystyisi ikinä maksamaan tuollaisia summia vaikka kuinka pyytäisi ja erottuisi massasta. Jos tavallisessa tanssiravintolassa käy esim. viikolla "tähti-iltana" 200 henkeä niin se on todella hyvin. Suurin osa juo jäävettä tai limsaa ja nauttivat ainoastaan tanssimisesta, niin mistä se kate jolla bändi maksetaan tulee? Tanssipaikat vääjäämättä vähenevät koko ajan. Jos Omb saa laskutettua keskimäärin yli 500e/keikka niin se on hyvä hinta ei siinä mitään. Mutta tavallisen humppaorkesterin hinta ei ole noussut inflaation ja muitten alojen palkkojen myötä käytännössä ollenkaan. Tietysti jos tekee 20 keikkaa kuussa niin tuleehan siitä jotain väkisinkin mutta ei siinä sitten muuta elämää olekaan...Vai tarvitseeko sitä ollakaan?
Tarkoitukseni ei ole itkeä täällä kirjoitusteni pessimistisestä sävystä huolimatta vaan herättää keskustelua ja ajatuksia. Eli täytyy lainata Topi Sorsakosken sanoja:"jos sulla on keikka vaikka tyrnävän Teboilin mittarikentällä niin tee se ja ole ylpeä siitä!" Kaikille vaan hyvää viikonloppua ja 3 keikkaa olisi taas tiedossa eli pe-la-su mennään:)
Musiikkia korville
30.11.2007 10:06:46

Asiansa osaavat ja leipänsä musiikista hankkivat osaavat kyllä hinnoitella itsensä. Heitä kysytään, jolloin voi esittää oman hintansa. Halpisturaajat tyrkyttävät itseään väkisin, jolloin hinnan esittää vastapuoli. Halpisturaaja sitten ottaa tai jättää.

Yleensä noin, mutta ei suinkaan aina. Eipä noilla kaikilla tähtipystöjen bändeilläkään liksat mitään hirvittäviä oo, vaikka pystön hinta kova oliskin.

Ja jos se meneekin noin, niin mikä vaikutus on sillä, että noi halpisturaajat saataisiin menemään lakkoon? (Ei ollu just sulle kohditettu halhvi, vaan noin yleisenä kysymyksenä)
Vastaus: ei mitään.
Musiikkia korville
30.11.2007 10:11:11

3 keikkaa olisi taas tiedossa eli pe-la-su mennään:)

Häh? Eksää avauksessa just luvannu laittaa pillit pussiin joksikin aikaa? :)

"Soittajaks ei tulla, vaan soittajaks synnytään..." HOHO
hvinnamo
30.11.2007 12:12:40
Niin mutta täytyy nää sovitut hommat ensin hoitaa:) Olen laittanut ennenkin pillit pussiin mutta kas kummaa kun menee 4 viikkoa kotona niin pakko se on taas lähteä.... Ei pääse tiikeri juovistaan.
isojussi
30.11.2007 12:14:23
Muut oli pessimistejä, minä ainoo onanisti.....
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sabian
30.11.2007 12:16:57
Muut oli pessimistejä, minä ainoo onanisti.....

Toiset käy naisissa toiset keskittyy itteensä.....
Tulis jo talavi niin näkis mitä köyhät pukoo yllensä
Sertzo S
30.11.2007 12:20:09
Niin mutta täytyy nää sovitut hommat ensin hoitaa:) Olen laittanut ennenkin pillit pussiin mutta kas kummaa kun menee 4 viikkoa kotona niin pakko se on taas lähteä.... Ei pääse tiikeri juovistaan.

Tyypillinen soittajaporiomaanikko.
uruttaja
30.11.2007 12:22:21

Tuo sun yläpuolinen postaus ampuu kyllä aika pahasti metsään.

Muusikon työ, joka lienee ammattimies, ei maksa 40 euroa tunnilta. Katso itse SML;n sivuilta paljonko se maksaa.

Toinen mikä pisti silmään, on omb:n hinta 500 euroa, yksityistilaisuuksia en laske ollenkaan nyt tähän.

Ma haluaisin nähdä sen omb;n joka

a: saa 500 euroa keikalta

b: sen tanssipaikan/tanssiravintolan/ohjelmatoimiston tms. ohjelmanostajan joka maksaa omb:lle 500.

Kokemukseni mukaan (jota nyt kuitenkin jonkun verran on sekä osto-että myyntipuolella) normibändin hinta on suoraan verrannollinen ko. bändin soittajien lukumäärään. Eli, yleisesti ottaen trio on kalliimpi ku duo, ja taas duo on kalliimpi ku omb. Sekstetti on kalliimpi ku kvintetti jne. Kvartetti halvempi ku oktetti.

Mitä pienemmästä kokoonpanosta on kysymys, sen halvemmalla se sinne pitserian nurkkaan tulee raksuttamaan. (tämä on erään tunnetun liimiksen gramex)
Ukko
30.11.2007 13:39:13

Kukas se taas sanoikaan: Kansan makua ei voi riittävästi aliarvioida.

Se oli Nääsvilleläinen kongressi edustaja.
hvinnamo
30.11.2007 13:49:22
jos muusikon työ ei maksa 40e tunnilta sosiaalikuluineen ja veroineen niin miksi ammattitaitoisen rakennusmiehen/putkimiehen työ maksaa? Ja pitäähän esim. IJ:n nyt se 500 egee laskuttaa vähintään omb-keikasta että voi yhtään kehua eli kysy häneltä mistä saa ja mistä ei. Eikä bändihinta ole suoraan verrannollinen soittajien lukumäärään läheskään aina.
Ukko
30.11.2007 13:54:57

jos muusikon työ ei maksa 40e tunnilta sosiaalikuluineen ja veroineen niin miksi ammattitaitoisen rakennusmiehen/putkimiehen työ maksaa? .

Tosta kun lasket ekana ALV:in pois. Sitten lasket sen duunarin osuuden. Sen jälkeen lasket toimitila ja varastokustannukset pois. Sitten lasket vielä ne juoksevat kulut ja vakuutukset ja kaiken muun mahdollisen. Ei siinä yrittäjälle niin valtavia jää ellei ole useampaa jätkää hommissa ja kykyjä saada materiaalista katetta. No voihan se yrittäjä saada aina helpolla vatsahaavan.
uruttaja
30.11.2007 14:09:34
jos muusikon työ ei maksa 40e tunnilta sosiaalikuluineen ja veroineen niin miksi ammattitaitoisen rakennusmiehen/putkimiehen työ maksaa? Ja pitäähän esim. IJ:n nyt se 500 egee laskuttaa vähintään omb-keikasta että voi yhtään kehua eli kysy häneltä mistä saa ja mistä ei. Eikä bändihinta ole suoraan verrannollinen soittajien lukumäärään läheskään aina.

En puutu yksittäistapauksiin, suuntaan tai toiseen. Yleisesti ottaen minä olen huomattavasti lähempänä totuutta kuin sinä.

Bändihinta on erittäin suoraan verrannollinen soittajien lukumäärään, tästä ei kannata ryhtyä edes painisille. Jotkut paikat tosin maksavat aina saman summan, riippumatta soittajien lukumäärästä.

Isojussi toimii markkinoilla joissa ei ole kilpailua, ja sen takia hän pystyy hinnoittelemaan tuotteensa lähes mielensä mukaan. Ei hänkään niitä keikkojaan tavallisissa tanssikapakoissa pääsääntöisesti tee. Sinä otit hänet esille, en minä.

En mä tiedä putkiasentajan laskutuksesta mitään, se on oikeastaan aivan sama paljonko se laskuttaa. Se ei vaikuta muusikon palkkaan yhtään mihinkään suuntaan. Jorma Ollilakin saa enemmän, miksi sen työ maksaa niin paljon ja putkimiehen niin vähän? HÄH?

Muusikon työ maksaa usein paljon enemmänkin kuin 40 euroa tunti. Useinmiten ei.
hvinnamo
30.11.2007 14:09:44
Mä puhuin tietysti verottomista hinnoista joihin lisätään alv. Koska muusikon laskussa ei ole alvia... Mites sitten jos lasket muusikon kaluston(pa,soittimet,tarvikkeet,kuljetuskalusto ym.) Onhan ne vakuutukset oltava meilläkin. Kyllä se tienpäällä eläminenkin maksaa joka hetki. Ja ei paljoa yli-ja yötöistä tarvitse pyydellä. Eli se mitä ajan takaa niin oikeasti tää on 96%:sti alipalkattua hommaa, mutta kun sen ottaa hyvänä harrastuksena niin se ei niin paljoa haittaa.
Nyt on ollu muutama keikka joissa on soitto loppunut jo klo.23.30-1.00 ja matka on lyhyt niin kyllä nää tuntuu ihan puoliluksukselta verrattuna noihin ylempänä oleviin esimerkkeihin!
mack the knife
30.11.2007 14:27:43
Taas äijät keksineet hienon kirjakielisanan. Sanotteko puhekielessä noin vaikeasti?
COVS n:o 1.
Mandoman
30.11.2007 14:39:57 (muokattu 30.11.2007 14:41:06)
Taas äijät keksineet hienon kirjakielisanan. Sanotteko puhekielessä noin vaikeasti?

Jospa se onkii vain pelkkä kirjoitusvirhe, eikä sillä ole pyritty mihinkään jalompaan päämäärään, kuten vaikkapa sinun yliherkkää kielitajuasi järkyttämään. Puhekielessä on käytössä vaikeampiakin sanontoja, jotka kuuluvat vain puhekieleen ja kirjoitettuna menettävät sen jäntevyyden ja iskevyyden, joka niiden merkittävin ominaisuus jokapäiväisessä kielenkäytössä.
Eiku!
isojussi
30.11.2007 15:08:12
....Isojussi toimii markkinoilla joissa ei ole kilpailua, ja sen takia hän pystyy hinnoittelemaan tuotteensa lähes mielensä mukaan.....

Kilpailua on vaikka kuinka, mutta tuote hakee vertaistaan.....hehe....

Täällä nyt kun väännätte mun hinnoista niistä mitään tietämättä, niin mähän voin ihan hyvin kertoa ne teille. Rehellisesti.

Mun normaali laskutushinta on 500 per ehtoo - sillä mut saa vaikka koko päiväks Hesa - Turku - Jyppikylä etäisyyksille (about max 200 km). Sen jälkeen ruvetaan räknäämään lisää matkakuluja ja mahdollisia majotuksia tapauskohtaisesti.

Jos matkaa on max 50 kilsaa, saa satasen alennuksen.

Ja aivan sama, onko vaikka seittemän setin tanssiveto vai vartin huumoriheitto.

Ens vuodeks oon laittanu alkuun nimellisen 50 €gen korotuksen.

Verotettavaa tuloo tosta jää yelien, vakuutusten, kilsojen ja päivärahojen jälkeen keikkamääristä ja hankinnoista riippuen keskimäärin 300 €.

Alvista ei puhuta,, koska lain mukaan esiintyvät taiteilijat eivät sitä kanna.

Toimistot maksaa mulle ihan saman, kuin ihmisetkin.

No - aina ei tota täyttä hintaa saa / tai halua ottaa, mutta ne on sit tapauskohtaisia.

Tietty yrittäjän vastuut ja riskit tässä on, eikä yrittäjät laske työtunteja, mutta tähän mennessä kaikki rahat on saatu lopulta kotiin ja perheellä on koti, vaatteita ja sapuskaa.

No - tää luultavasti tuli nyt selväksi, eikä tarkoitus ole kehua.

Ai niin: markkinoinnista sen verran, että siinä ei näin pienessä firmassa raha auta - on ennemminkin oltava kekseliäs. ja keikat on hoidettava ihan vitun hyvin.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)