kalleh 05.01.2007 09:56:41 | |
---|
Senverran voisi mainita että mun mielestäni musiikin viihde-kuunteleminen ja tarkka analyyttinen kuunteleminen kannattaa tässä erottaa täysin toisistaan, koska sillä on suuri vaikutus kuulokkeiden valintaan. Moni tuntuu sekoittavan vähän pakkaa sen suhteen, että miellyttävä soundi olisi se paras ja ns. "hyvä soundi" myös miksaamiseen ja tuotantoon. Ei se kuitenkaan niin ole.. Tuo pitää kyllä omankin kokemuksenikin mukaan paikkansa. Ja asetelma on ainakin minulle sama myös monitorien ja viihdekäyttöön tulevien kaiuttimien kanssa. Hyvä kaiutin osaa 'imarrella' musiikkia. Piirre, jota en taas toivoisi monitoreissani olevan. =) |
varakeef 05.01.2007 10:14:40 | |
---|
Minä taas en halua "imartelua" kuulokkeisiini tai kaiuttimiini missään olosuhteissa. Kotona kyllä kelpaa huonompikin kaiutin, koska akustoimattomassa tilassa jossa asutaan ja metelöidään kuunteluolosuhteet ovat kuitenkin mitä sattuu. Junan ravintolavaunussakin suljetut AKG 171 M:t ovat oikein miellyttävät vaikka ovatkin neutraalit (ei paranneltua ylä- tai alappäätä). Ympäröivän sönkötyksenkin poistaa melko tehokkaasti... Muuten tulee kyllä aika harvoin kuunneltua musiikkia vapaaehtoisesti kuulokkeista. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Jaakkoopuukkoo 14.08.2007 12:04:57 | |
---|
Nostetaanpa topiccia... Mulla olisi sama suunnitelma kuin topicin aloittajallakin. Aika usein tulee tehtyä alustavaa miksailua läppärillä jossakin reissun päällä, ettei vallan jaksa Geneleccejä kainalossa rehata. Tämän topicin perusteella mieltä jäivät kaihertamaan seuraavat mallit: AKG 240 Studio (olis halpa ja ilmeisesti julman tarkka ja myös alas asti ulottuva) BEYERDYNAMIC DT 990 PRO (onko kokemuksia?) Sennheisereita on moni haukkunut epämukaviksi ja joku jopa liian hunajaisiksi, mutta käännyttää saa yrittää, jos kokee tarpeelliseksi. Ehkäpä pariin sataan euroon asti voisi olla pätäkkää käytettävissä. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
SaBer 14.08.2007 17:09:49 | |
---|
AKG 240 Studio (olis halpa ja ilmeisesti julman tarkka ja myös alas asti ulottuva) 240 Monitor on se yleisesti hehkutettu julman tarkka, mutta sen valmistus on jo lopetettu... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
wilzhu 26.11.2007 22:20:28 (muokattu 26.11.2007 22:23:46) | |
---|
Itsellänikin olisi kuulokehankinta edessä pitkälti samasta syystä kun threadin aloittajalla. Noista K240:stä on ainakin jauhettu melko paljon. Ne ilmeisesti on hinta/laatu suhteeltaan parhaat? Ainakaan halvempia tässä threadissa ei ole ilmeisesti paljon hehkutettu.. Itse en ole(ainakaan vielä..) mikään kultakorva ja vasemmasta korvasta löytyy tinnitus sekä kuulon alenema. Missä noita voisi käydä kokeilemassa? Entä soveltuuko ne pidempiikin sessioihin? Elämä off. |
LaMotta 26.11.2007 22:28:38 (muokattu 26.11.2007 22:51:52) | |
---|
Itse testailin viime viikolla muutamaa luuria alle 200 euron hintaluokassa, myös akg 240 joka kuulosti omaan korvaan todella kumuiselta soundiltaan. Akg 181 oli periaattessa muuten ok mutta bassoa tuli liikaa ja se oli sävytön, pyöreä. Hifipiirien hypettämä Grado SR-80 oli pilattu sihisevällä ja pistävällä diskantilla, joten keskiääni ja diskanttialueen sointiepätasapaino oli liikaa ainakin omille korvilleni. Akg 701 on jotensakin arvostettu, eikä se hinta nouse vielä kuitenkaan nelinumeroisiin lukuihin, joten ne kannattaa kuunnella jos mahdolista. "Levyä on soitettava pirun lujaa, pitäähän naapurinkin kuulla, ei ne seinät siitä hajoo." |
j-o-n-e 26.11.2007 23:11:24 | |
---|
Hankin noin vuosi sitten Ultrasone Proline 750 kuulokkeet ja ei oo tarvinnu sen jälkeen luureista murehtia (nyt hinta on vaan näköjään noussut, vuosi sitten sain 200 eurolla). Ostoksen jälkeen K240:set on keränny vaan pölyä hyllyssä... Kannattaa testata! "I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff." |
wilzhu 27.11.2007 15:46:11 (muokattu 27.11.2007 15:47:34) | |
---|
Onko miksaukseen/koneella musan tekemiseen avoimet, puoliavoimet vai suljetut? Suljetut on ilmeisesti pääasiassa nauhottamiseen kiertämisen estämiseksi, mutta entäs muut vaihtoehdot? Nauhotukseen mulle riittää vaikka nappikuulokkeet, kun nauhoitan pääasiassa vain ihan raakaa signaalia ja koneella/koneelta sitten hoidan sen efektoinnin, yms. Eli varsinaisia saundeja minun ei tarvitse livenä kuulla, kunhan edes jonkin äänen kuulee. Missä päin Helsinkiä olisi laajat valikoimat kuulokkeita n. 100€ hintaluokassa(tai alle)? Elämä off. |
Matsoni 28.11.2007 01:17:12 | |
---|
Kannattaa miettiä mihin tarkoitukseen kuulottimet tulee. Jos haluaa hakea saundeja samassa huoneessa missä virveli tai marsuläjä huutaa täböillä, suljetut luurit on must. Samoin livekeikoilla. Eihän über eristävissä luureissa ilmeisesti voi olla mitenkään erinomainen soundi mutta toivottasti riittävä mikin siirtämiseen kuiteskin. Tästä johtopäätöksenä olen päätynyt beyerin 770M luureihin. Kuulemma aivan kamalat verrattuna beyerin 770 luureihin mutta nyt haetaankin sitä eristävyyttä, mikä ko. luureissa pitäs olla huimat 35db! Rumpalikin on tyytyväinen kun olis kerrankin kuulottimet joiden alla ei ole pakko pitää tulppia. Harkitsin vakavasti myös sennheiserin 25:sia ja beyerin tavallista 770 mallia mutta jotenkin uskon, että tuo 35desibeliäkään ei tule riittämään, joten senkut olisi auttamatta liian "vuotavat". Beyerin luurien osalta mielipiteeni ovat mutua senkun 25:sia olen koklannut. Avoimet ja tarkat korvienkuurouttajat sitten ensivuoden budjettiin. |
mhelin 28.11.2007 20:52:06 | |
---|
Ostin itselleni DT 770 PRO:t, 770M:iä olen kokeillut myös kerran. Niissä on se ero että paitsi 770:t ovat parempisaundiset niin ne ovat myös hieman mukavammat päässä. Ne vaimentavat 770M vähemmän lähinnä bassotaajuuksilla, yläpäässä en usko eroa olevan paljoakaan. Tuo 770M:n 35 dB on sekin vain jonkin sortin keskiarvo tai vain yhdellä taajuudella mitattu lukema, eivät ne esim. 100 Hz todella niin paljoa vaimenna. 770:ssä on tietty se "vika" että ne pehmusteet ovat kangaspäälysteiset joten niitä ei mielellään lainaa muille, muovi / nahkapäällysteet taas voi aina välillä pyyhkiä puhtaiksi. |
M.Paisley 29.11.2007 13:14:29 | |
---|
Akg 701 on jotensakin arvostettu, eikä se hinta nouse vielä kuitenkaan nelinumeroisiin lukuihin, joten ne kannattaa kuunnella jos mahdolista. Itse hankin juuri kyseiset luurit alkukesästä. Saksasta tulivat maksamaan postikuluineen 270€. Ovat olleet hintansa väärtit. Käyttö ollut enimmäkseen musiikin kuuntelua, mutta ovat olleet mukava studiosessioissa ja lainassa monitoriluureina studiossa, kun soitto on tapahtunut tarkkaamosta. Hakkasivat AKG 601:t 7-0 koekuuntelussa ja 701:t ovat melkein ainoat luurit, joita pystyn pitämään päässäni vaikka viikon putkeen. Circusfolk Making Faces ulkona 13.11, käy kuuntelemassa www.myspace.com/circusfolkband |
LaMotta 29.11.2007 14:14:14 | |
---|
Itse hankin juuri kyseiset luurit alkukesästä. Mistä hoksasit ostaa juuri nuo? Koekuuntelitko jossain etukäteen? Itselläni on noista tilaus juuri vetämässsä. Valitettavasti en ole niitä pystynyt ennakkoon kuuntelemaan. Mihin kaikkiin luureihin vertasit niitä? Tiedätkö että Hifimaailman testissä luurit on kuulema pärjänneet oikein hyvin? "Levyä on soitettava pirun lujaa, pitäähän naapurinkin kuulla, ei ne seinät siitä hajoo." |
Matsoni 29.11.2007 19:50:42 | |
---|
Ostin itselleni DT 770 PRO:t, 770M:iä olen kokeillut myös kerran. Niissä on se ero että paitsi 770:t ovat parempisaundiset niin ne ovat myös hieman mukavammat päässä. Ne vaimentavat 770M vähemmän lähinnä bassotaajuuksilla, yläpäässä en usko eroa olevan paljoakaan. Tuo 770M:n 35 dB on sekin vain jonkin sortin keskiarvo tai vain yhdellä taajuudella mitattu lukema, eivät ne esim. 100 Hz todella niin paljoa vaimenna. 770:ssä on tietty se "vika" että ne pehmusteet ovat kangaspäälysteiset joten niitä ei mielellään lainaa muille, muovi / nahkapäällysteet taas voi aina välillä pyyhkiä puhtaiksi. Pitää varmaan ottaa oma näkökanta uudeleen harkintaan. Harmi, sillä on aina mukavaa kun on joku päätös valmiina niin ei tarvitse jahkailla, että kumman nyt sit ottas. Pitää mennä johonkin liikkeeseen kuulemaan. Tietysti. |
wilzhu 29.11.2007 22:10:17 (muokattu 29.11.2007 22:10:34) | |
---|
Äh, se menee aina niin, että jos joku kysyy esim. luureja 100€ hintaluokassa, porukka sanoo, että sillä ei saa mitään, vaan kannattaa suosiolla laittaa 200€. Jos olisin kysynyt 200€ kuulokkeita, minulle olisi ehdotettu 400€ kuulokkeita. Tästä johtuen kysyn nyt suosiolla näin: Mitä luureja suosittelisitte 50€ hintaluokassa ja missä niitä voisi kokeilla? Elämä off. |
tuluppa 30.11.2007 13:12:26 (muokattu 30.11.2007 13:13:50) | |
---|
Oon opetellut itseni näihin AKG:n K240 Studioihin. Aika monta vuotta ovat kulkeneet mukana. Pikkutuntien musiikin kuuntelu, sisäänsoitto, yksi perspektiivi miksauksen tarkastamiselle, rumpalille klikki tulppien päälle, en osaa pahaa sanaa sanoa näistä. Parempia vaihtoehtoja löytyy varmasti, mutta meikäläisen käyttöön toimii kuten mainosteksteissä uhosivatkin. Sijoitin kuitenkin mielestäni aivan riittävästi tuotteeseen, jotka tykkäilee pyöriä jaloissa lattialla ja osaa kietoutua pelottavan hyvin tuolin renkaisiin. Irrotettavissa olevan johdon tarpeellisuutta ei kannata muuten aliarvioida, mulla on nyt toinen johto menossa. |
smoltron 30.11.2007 13:41:51 | |
---|
Vielä ääni AKG 240 Studioille. Eivät siloittele ääntä ja kestävät. Eikä maksa liikaa. |
Sama homma, ääni AKG 240 puolesta. |
Danko 30.11.2007 14:52:19 | |
---|
kuuleman mukaan AKG:n siirrettyä kuuloketuotantonsa kiinalaisten pikkutyttöjen käsiin on toimivan parin löytämisestä tullut haaste. heh, näköjään puoli vuotta kesti beyerin dt770 pron hankkimisessa, mutta ei voi muuta kuin kompata. venyy kevyestä rumpukäytöstä miksausreferenssiksi asti helposti. ehkä kierrepiuha ois kiva lisä. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
Jaakkoopuukkoo 01.12.2007 23:28:22 (muokattu 01.12.2007 23:33:33) | |
---|
kuuleman mukaan AKG:n siirrettyä kuuloketuotantonsa kiinalaisten pikkutyttöjen käsiin on toimivan parin löytämisestä tullut haaste. heh, näköjään puoli vuotta kesti beyerin dt770 pron hankkimisessa, mutta ei voi muuta kuin kompata. venyy kevyestä rumpukäytöstä miksausreferenssiksi asti helposti. ehkä kierrepiuha ois kiva lisä. Vertailin kerran Beyerin dt770:a ja dt990:a ja tykkäsin kyllä dt990:sta paljon enemmän, olivat kirkkaammat, selkeämmät, eivätkä korostaneet alapäätä niin pahasti kuin 770. Pitemmän käytön kokemusta ei tosin ole kummastakaan. Ei taipunut lompakko silloin ostoksille, mutta jos olisi taipunut niin vertailun jälkeen en olisi voinut 770:n tyytyä. Neuvoja etsiville varoitus: olen kokematon amatööri. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Ziggy Bubba 02.12.2007 00:30:07 (muokattu 02.12.2007 01:04:52) | |
---|
Vertailin kerran Beyerin dt770:a ja dt990:a ja tykkäsin kyllä dt990:sta paljon enemmän, olivat kirkkaammat, selkeämmät, eivätkä korostaneet alapäätä niin pahasti kuin 770. Pitemmän käytön kokemusta ei tosin ole kummastakaan. Ei taipunut lompakko silloin ostoksille, mutta jos olisi taipunut niin vertailun jälkeen en olisi voinut 770:n tyytyä. Neuvoja etsiville varoitus: olen kokematon amatööri. Aikoinaan kun olin itse kotistudio/musan diggailu-käyttöön kuulokkeita hommaamassa, niin vertailin juuri noita kahta ja vielä kolmantena DT880:aa. Omaan korvaan DT990 soundasi aika ohuelta, eikä niistä meinannut ilman erillistä kuulokevahvaria saada irti riittävästi potkua. DT880 kuulosti kyllä todella hyvälle (vaikka alakerta oli aika mieto), mutta hurja hinta ja vahvarin tarve saivat katselemaan muualle. 80-ohmiset DT770:t lähti mukaan, eikä ole tarvinnut ostosta muutaman käyttövuoden jälkeen katua. Kannattaa tosiaan huomioida että kyseessä on aivan erilaiset luurit: DT770 on suljettu, DT880 tai DT990 ei. Eli jos meinaat kotistudiohommissa hakea vaikkapa mikin sijaintia vahvarin eteen, niin avoimilla et tee siinä kohtaa mitään. Jos avoimet luurit käyvät, niin pirun hyvä vaihtoehto on myös Sennheiserin HD595 ja hiukan edullisempi HD555 - ainakin ensimmäisestä irtoaa todella ilmavaa ja iskevää soundia. Kotistudio-hommiin ottaisin itse kyllä suljetut... "I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson |