ReBeat 28.11.2007 18:37:27 | |
---|
Ainakin noissa Schallerin tapeissa näyttäisi olevan selvä "syvennys" kielen kiertämiselle? Se on sitä varten, että kun kiristät kieltä (viritintä pyörittämällä) niin kielen pitää asettua sopivasti jonnekin ja siihen uraan se sitten alkaa menemään. Kieltä ei kuulu eikä kannata kiertää siihen oma-alotteisesti. Kieltenvaihdon jälkeen siis kun on kiristänyt ne lukitsimet, niin niihin ei tarvitse kajota ennen kuin seuraavan kielenvaihdon yhteydessä eli virittäminen tapahtuu täysin normaalisti? Jep. Ja kun aikoo ottaa kielet pois niin kannattaa laskea virettä ja sitten vasta aukaista se lukitus. Menee vähän pehmeämmin. Näiden kanssa ei ilmeisesti kuulu/pidä/tarvitse käyttää ollenkaan kielipidikkeitä (string trees)? Kielenpidikkeitten tehtävä on ohjata kieli tarpeeksi alas, jotta se ei lepäisi satulaa vasten liian löysästi. Tilanteen mukaan... tarvii jos tarvii. Riippuu mahdollisesta lapakulmastakin. |
anttipi 28.11.2007 18:43:55 (muokattu 28.11.2007 18:46:11) | |
---|
Se on sitä varten, että kun kiristät kieltä (viritintä pyörittämällä) niin kielen pitää asettua sopivasti jonnekin ja siihen uraan se sitten alkaa menemään. Kieltä ei kuulu eikä kannata kiertää siihen oma-alotteisesti. Eli vedän kielen tapinreiän läpi ja jätän kieleen kiertovaraa -> kiristän takana olevan kiristimen -> alan veivata virittimestä ja kieli kiertyy? Olen tosiaan itse tehnyt aina niin, että laitan kielen pään tapinreistä vasta lopuksi, ja sitä ennen veivaan kieltä kireästi tapin ympärille. Mutta tuhaan minä näitä kyselen: noi ei näköjään sovi mun Squier Teleen :/. Tapinreikä on oikean kokoinen, mutta ne "tukitapit" jotka uppoaa lapaan on liian kaukana. Eli olis ilmeisesti pitänyt tilata Mini Schallerit (sitäkö se Mini siinä tarkoittaa)? PRKL. |
Juniper 28.11.2007 21:17:05 | |
---|
Eli vedän kielen tapinreiän läpi ja jätän kieleen kiertovaraa -> kiristän takana olevan kiristimen -> alan veivata virittimestä ja kieli kiertyy? Olen tosiaan itse tehnyt aina niin, että laitan kielen pään tapinreistä vasta lopuksi, ja sitä ennen veivaan kieltä kireästi tapin ympärille.
Mä vedä lukitaviin virittimiin kielen niin kireallä kuin sormin jaksaa ja siten lukkoon. Näin ei mene kuin 1/4 -1/2 kierrosta että kitara on vireessä ja pysyy vireessä. |
anttipi 28.11.2007 23:49:59 | |
---|
Mä vedä lukitaviin virittimiin kielen niin kireallä kuin sormin jaksaa ja siten lukkoon. Näin ei mene kuin 1/4 -1/2 kierrosta että kitara on vireessä ja pysyy vireessä. Mites muuten, jos kielen joutuu jostain syystä ottamaan välillä pois, jääkö siihen kielen lukituskohtaan jonkinlainen painauma? Tuli vaan mieleen... |
-Juice- 29.11.2007 00:01:32 | |
---|
Mites muuten, jos kielen joutuu jostain syystä ottamaan välillä pois, jääkö siihen kielen lukituskohtaan jonkinlainen painauma? Tuli vaan mieleen... Kyllä siihen painauma jää, koska siellä virittimen sisällä on sellainen tappi joka siihen kieleen painuu. Siihen se toimintakin perustuu. En tiedä kuinka paljon tällä on merkitystä, mutta tuli mieleen. Fenderin manuaali sanoo seuraavaa schallerin lukkovirittimistä: Locking tuning keys - Imagine the headcap of the neck is the face of a clock, with the top being at 12 o'clock and the nut at 6 o'clock. Line the six tuning machines so that the 1st string keyhole is set at 1 o'clock, the 2nd at 2 o'clock, the 3rd and 4th at 3 o'clock, the 5th at 4 o'clock, and the 6th at 5 o'clock. Pull the strings through tautly, and tighten the thumb wheel locking the string in. Now tune to pitch. Näin olen itse aina tehnyt, enpä tiedä kuinka paljon tuolla merkitystä on. Fiksummat voi kertoa. "Tahdon basson, ku ne on niin kivan värisiä" -Kaverin kommentti :D |
En tiedä kuinka paljon tällä on merkitystä, mutta tuli mieleen. Sellaista mahdollisuutta vaan mietin, että jos kielen asentaa uudestaan ja se painauma ei osukaan täsmälleen siihen lukituskohtaan, niin voiko se lisätä kielen katkeamisen riskiä tai jopa vaikuttaa soundiin/vireeseen. Tosin eipä kieliä ihan joka päivä tule virittimistä irroteltua. |
PappaSF 29.11.2007 15:20:14 | |
---|
Kun kielen vetää siitä viritystapista läpi niin ei vedä sitä kireelle, vaan antaa kielen itestään kiertyä siihen tapin ympärille, jos kielen asentaa sitten uudestaan niin on pikkasen varaa kielessä kun sen uudestaan vetää viritystapin läpi, tällä tavalla se kieleen kohdistunut painauma, jonka lukkotappi/ruuvi tekee jää pidemmälle ja kun sitten uudestaan kielen laittaa paikoilleen niin painauma on eri kohdassa eikä ole kielen katkeamisen vaaraa siinä suhteessa. Itellä on tuo American Deluxe Strato FMT HSS ja hyvin toimineet noi virittimet. Kitara pysyny vireessä hyvin ja divebomb ym. kampikikkailut eivät vie virettä yhtään. Itse voin noita suositella kun ovat helppokäyttöiset, nopeat virittää, pitävät vireen, mitään negatiivista en noista vielä ole löytänyt. |
anttipi 30.11.2007 10:20:31 | |
---|
Itse voin noita suositella kun ovat helppokäyttöiset, nopeat virittää, pitävät vireen, mitään negatiivista en noista vielä ole löytänyt. Telecasterin lapaan ei sitten ilmeisesti käy samat virittimet kuin Stratoon ilman modausta. Jostain pitäisi taikoa Schallerin minilukkovirittimet, jotka ilmeisesti (?) Teleen käyvät - ei löytynyt ainakaan Thomannilta eikä Musicstoresta. Huuto.netiin pistin käyttämättömät Schallerit. Yrityksen ja erehdyksen kautta, kun ei Suomestakaan oikein raaski tällä hintatasolla ostaa. |
xEVH5150x 30.11.2007 12:25:44 | |
---|
Ei menny mullekkaan stratocasteriin suoraan, piti porata uuet reiät niille tapeille mitkä niissä virittimissä on kiinni. Someday you will make a girl happy, for a short period of time. Then she'll leave you and be with new men who are ten times better than you could ever hope to be. These men are called guitarists. |
anttipi 30.11.2007 15:37:19 (muokattu 30.11.2007 15:38:43) | |
---|
Ei menny mullekkaan stratocasteriin suoraan, piti porata uuet reiät niille tapeille mitkä niissä virittimissä on kiinni. Music Store kuitenkin myi noita "Schaller Locking Tuners Strat" -nimellä. En tiedä, minkälaiset noiden lisätappien rei'itykset Stratoissa tai Teleissä normaalisti sitten on. Fenderin valmistamathan noi Schallerit on joka tapauksessa, että vähän ihmetyttää (ellei sitten Squiereissa ja Fendereissä ole lavan rei'itysten suhteen eroja). |
Kivijalka 30.11.2007 20:34:21 | |
---|
Fenderin valmistamathan noi Schallerit on joka tapauksessa Tarkoitat kai että Schallerin valmistamia ovat Fenderit? If you ain't a ninja, you ain't shit! |
anttipi 30.11.2007 21:38:30 | |
---|
Tarkoitat kai että Schallerin valmistamia ovat Fenderit? Tarkoitan, että Fender Schaller tms. luki paketissa. :) |
Jungleman 30.11.2007 22:06:25 | |
---|
Music Store kuitenkin myi noita "Schaller Locking Tuners Strat" -nimellä. En tiedä, minkälaiset noiden lisätappien rei'itykset Stratoissa tai Teleissä normaalisti sitten on. Fenderin valmistamathan noi Schallerit on joka tapauksessa, että vähän ihmetyttää (ellei sitten Squiereissa ja Fendereissä ole lavan rei'itysten suhteen eroja). Eroja on, todella paljon. Fenderin modernien USA- ja Meksikokitaroiden osat ovat useinkin vaihdettavissa keskenään, samoin amerikkalaisten ja mehikolaisten vintagetyyppisten pelien. Molemmissa käytetään tuumamitoituksia... ...kun taas kaukoidässä käytetään senttimittoja. Japanilaisten ja amerikkalaisten Fenderien osat eivät välttämättä suinkaan ole vaihdettavissa päikseen - aina. Kuitenkin esimerkiksi amerikkalaisissa Vintage Reissue / American Vintage -kitaroissa käytetään Gotohin virityskoneistoja (jotka ovat alkuperäistä laadukkaampia kopioita Fenderin omista perinteisistä Safeti-Post -koneistoista). Täsmälleen samoja koneistoja käytetään japanilaisissa vintage-tyyppisissä Fendereissä. Puhumattakaan sitten Squiereista, joita valmistetaan (ja on valmistettu) ehkä noin viidessätoista eri maassa aikojen saatossa. Merkki ei ratkaise mitään. Alkuperämaa, malli, hintaluokka jne. vaikuttavat enemmän. Fenderologia on loputon suo ;-) Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |