Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofonin aloittaminen
1 2
teros
10.09.2007 13:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kokeilla saksofonin soittamista, mutta haluaisin ensin selvittää pari perusjuttua, kuten että kannattaako edes haaveilla oppivansa "riittävää" soittotaitoa tässä vaiheessa, kun ikää on jo 36? Vai onko saksofoni ylipäätään sellainen soitin, että aloitusiällä on oleellista merkitystä? Sorminäppäryyttä ja koordinaatiokykyä uskoisin löytyvän kyllä.
 
Entä onko tenori vaikeampi kuin altto, ja millä erityisellä tavalla? Tuossa vähän aikaa sitten tuli "Legends of Jazz", jossa David Sanborn sanoi, että tenori ei ollut hänelle fyysisesti mahdollinen - liittyneekö polioon, jota sairasti?
 
Tietääkö kukaan, mistä Tampereella kannattaisi lähteä etsimään saksofonin opettajaa?
 
Klezberg
10.09.2007 13:33:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kokeilla saksofonin soittamista, mutta haluaisin ensin selvittää pari perusjuttua, kuten että kannattaako edes haaveilla oppivansa "riittävää" soittotaitoa tässä vaiheessa, kun ikää on jo 36? Vai onko saksofoni ylipäätään sellainen soitin, että aloitusiällä on oleellista merkitystä? Sorminäppäryyttä ja koordinaatiokykyä uskoisin löytyvän kyllä.
 
Entä onko tenori vaikeampi kuin altto, ja millä erityisellä tavalla? Tuossa vähän aikaa sitten tuli "Legends of Jazz", jossa David Sanborn sanoi, että tenori ei ollut hänelle fyysisesti mahdollinen - liittyneekö polioon, jota sairasti?
 
Tietääkö kukaan, mistä Tampereella kannattaisi lähteä etsimään saksofonin opettajaa?

 
Itse aloitin runsaat pari vuotta sitten, ensin altolla ja sitten tenorilla. Aika pian sitten vaihdoin klarinettiin, mutta foniakin soittelen ajoittain edelleen. Ikää tuli tänä vuonna 50 täyteen. Taustana minulla oli puhallinpuolelta nokkahuilu ja midipuhallin, eli sormituksista oli entuudestaan hajua, ansatsista (suun käytöstä) ja ilman käytöstä ei. Ei minusta tuo oppiminen ollut mitenkään erityisen vaikeata. Fonin kanssa pääsin mielestäni hyvin alkuun omin voimin, kunnes kolmen viikon jälkeen kävin opettajalla. Hän pisti sitten opettelemaan ansatsin uudestaan. Eli opettajalla kannattaa käydä niin pian kuin mahdollista, vaikkei sitten jatkuvasti kävisikään.
 
Minä en näe altossa ja tenorissa niin oleellista eroa. Tenori on toki paljon isompi ja vaatii enemmän ilmaa. Alton kanssa tulee enemmän vireongelmia yläpäässä. Kannattaa valita sen mukaan kumman äänestä pitää. Tenorin Bb-vire on ehkä vähän kätevämpi kuin alton Eb-vire, mutta riippuu kovasti mitä soittaa ja minkä soitinten kanssa.
 
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
sax_O Fonisti
01.10.2007 13:01:39 (muokattu 01.10.2007 13:02:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kokeilla saksofonin soittamista, mutta haluaisin ensin selvittää pari perusjuttua, kuten että kannattaako edes haaveilla oppivansa "riittävää" soittotaitoa tässä vaiheessa, kun ikää on jo 36? Vai onko saksofoni ylipäätään sellainen soitin, että aloitusiällä on oleellista merkitystä? Sorminäppäryyttä ja koordinaatiokykyä uskoisin löytyvän kyllä.
 
Mikä on "riittävä soittotaito"? Mestaria susta ei tuu enää tuolla iällä vaikka kuinka paljon soittaisit. Mutta hyvän soittotaidon varmasti saat kasaan. Eli pystyt esim. soittamaan orkestereissa, ja myös omaksi iloksesi muutakin kuin joululauluja.
Nuorena oppiminen on paljon helpompaa, mutta vanhanakin mahdollista jos vain jaksaa tehdä työtä. Satunnaisella soittelulla ei varsinkaan tuossa iässä fonistia tehdä. Jos oikeasti haluat oppia soittamaan, opettaja on ehdoton, ainakin aluksi.
 
Entä onko tenori vaikeampi kuin altto, ja millä erityisellä tavalla? Tuossa vähän aikaa sitten tuli "Legends of Jazz", jossa David Sanborn sanoi, että tenori ei ollut hänelle fyysisesti mahdollinen - liittyneekö polioon, jota sairasti?
 
Altolla aloitetaan yleensä sen koon vuoksi. Pienille soittajille tenori olisi aivan liian iso. Mutta kun sinulla ei ole enää koosta kiinni niin tenoriakin voi harkita jos siitä enemmän pitää. Se vaatii vain enemmän ilmaa, siinä mielessä altto on helpompi. Tenori vai altto, tottumiskysymys. Itse kannatan alttoa.
 
chipie
03.10.2007 23:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ILIMAN MUUTA aloita soittaminen! Ei se ihmisen musikaalisuus minnekään häviä vuosien myötä ja jos on paloa soittaa ja tehdä musiikkia, niin voi saavuttaa vaikka mitä!
 
Minä en näe altossa ja tenorissa niin oleellista eroa. Tenori on toki paljon isompi ja vaatii enemmän ilmaa. Alton kanssa tulee enemmän vireongelmia yläpäässä. Kannattaa valita sen mukaan kumman äänestä pitää. Tenorin Bb-vire on ehkä vähän kätevämpi kuin alton Eb-vire, mutta riippuu kovasti mitä soittaa ja minkä soitinten kanssa.
 
Yhdyn kommenttiin täysin. Tenori siis EI ole vaikeampi kuin altto - erilainen vaan.
 
.. ja näin tulevana opettajana tietenkin haluan tyrkyttää ihmisille sitä, että opettaja kannattaa ehdottomasti hankkia! :D
 
Feel free to blow
popoing
28.11.2007 09:41:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samassa veneessä ollaan kuin ketjun aloittaja teros. Mitäs tälle rintamalle kuuluu? Onko opettaja löytynyt?
 
Itsekin etsiskelen fonia vasta näin aikuisiällä. Mikähän olisi paras paikka tampereella? Olen netistä kaivellut noita musiikkiliikkeitä, mutta oikein missään ei sanota löytyykö foneja hyllystä. Viikonloppuna lähden etsimään...
 
Itse vielä mietiskelen että olisiko altto vai tenori mukavampi. Kertokaapa viisaammat mistä sen tietää :) Altolla kuulostaa melkein kaikki näytteet hyviltä, mutta tenorilla sitten parhaat aivan mielettömän hyviltä. Vaikeaa on!
 
En ole vielä edes aloittelijatasolla, joten kyselen hassuja. -> Mitenkäs nuo suukappaleet ja lehdykät kuuluvat soitossa. Kai niillä saa tummuutta ja kirkkautta säädettyä? Eli kun netissä on noita pätkiä missä sanotaan, että tämä on rock tenori tai pop tai sitten jazzahtava... eli saako samasta tenorista kaikki nuo eri tyylit vaihtamalla suukappaletta ja lehdykkää? Tuntuu että joku kirkassointinen tenori voisi olla kova juttu. Siinä olis vähän sitä alton fiilistä mistä tykkään, mutta sitten kuitenkin jotain syvyyttä mitä on tenorissa. Tai jotain sellaista kuvittelen :)
 
Klezberg
28.11.2007 10:15:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin etsiskelen fonia vasta näin aikuisiällä. Mikähän olisi paras paikka tampereella? Olen netistä kaivellut noita musiikkiliikkeitä, mutta oikein missään ei sanota löytyykö foneja hyllystä. Viikonloppuna lähden etsimään...
 
Eiköhän Tampereen Musiikissa ole, siinä Anttilaa vastapäätä. Muistelen nähneeni.
 
En ole vielä edes aloittelijatasolla, joten kyselen hassuja. -> Mitenkäs nuo suukappaleet ja lehdykät kuuluvat soitossa. Kai niillä saa tummuutta ja kirkkautta säädettyä? Eli kun netissä on noita pätkiä missä sanotaan, että tämä on rock tenori tai pop tai sitten jazzahtava... eli saako samasta tenorista kaikki nuo eri tyylit vaihtamalla suukappaletta ja lehdykkää? Tuntuu että joku kirkassointinen tenori voisi olla kova juttu. Siinä olis vähän sitä alton fiilistä mistä tykkään, mutta sitten kuitenkin jotain syvyyttä mitä on tenorissa. Tai jotain sellaista kuvittelen :)
 
Musta tuntuu että tässä vaiheessa ei kannata kovin paljon tuota miettiä. Ihan aluksi soundi on kuitenkin mitä se on, veikkaisin että kirkas mutta räikeä. Myöhemmin sitten kokeilemaan suukappaleita. Toki voit kaupassa mainita tuon soundi-ihanteesi, jos sattuu olemaan asiantunteva myyjä.
 
Jaa, altto vai tenori? Sen joudut päättämään itse. Itse hankin ensin alton, sitten tenorin, sitten klarinetin. Nyt olen miettinyt luopuisinko toisesta fonista, niitä tulee soitettua niin vähän. Mutta enpäs osaisi päättää että kummasta! Tenorissa on ehkä tosiaan hieman laajempi skaala vivahteita. Tosin se on sitten myös paljon isompi, mikä jo tuntuu jos sitä joutuu paljon kuljettelemaan mukanaan. Itse luultavasti valitsisin tenorin, jos vain yksi pitäisi valita. Toisaalta aloittelijan kannalta voi olla merkitystä sillä että alton saa yleensä vähän halvemmalla.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
popoing
28.11.2007 12:33:43 (muokattu 28.11.2007 12:34:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Klezberg! Käyn tuolla Tanpereen Musiikissa ihmettelemässä, vaikka siellä ei näyttäisi olevan muita kuin Pearl Riverin foneja...
 
Tuntuu olevan hieman vaikeaa löytää sopivaa käytettyä fonia täältä päin maata. Sanotaan että pitäisi ottaa asiantuntija mukaan kun menee ostamaan käytettyä fonia, koska ne ovat yksilöitä. Ovatko soittimet yksilöitä jo tehtaalta tullessaan vai muuttuvatko ne käytössä yksilöiksi? Eli jos en Treelta/lähiseutu löydä käytettyä, niin voinko itsekseni kävellä esim. Soitin Laineelle ja ostaa sieltä sellaisen mikä kukkarolle ja käteen sopii vai tarvinko siihenkin konsultointiapua joltain gurulta?
 
sax_O Fonisti
28.11.2007 15:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaan että pitäisi ottaa asiantuntija mukaan kun menee ostamaan käytettyä fonia, koska ne ovat yksilöitä. Ovatko soittimet yksilöitä jo tehtaalta tullessaan vai muuttuvatko ne käytössä yksilöiksi? Eli jos en Treelta/lähiseutu löydä käytettyä, niin voinko itsekseni kävellä esim. Soitin Laineelle ja ostaa sieltä sellaisen mikä kukkarolle ja käteen sopii vai tarvinko siihenkin konsultointiapua joltain gurulta?
 
Soittimet ovat todellakin yksilöitä jo tehtaalta tullessaan. Se ei muutu soitossa. Varsinkin halpispeleissä saattaa olla huimia eroja yksilöiden suhteen, jotkut surkeita, jotkut saattavat olla jopa hintaansa nähden hyviä. Ei todellakaan kannata ostaa sikaa säkissä, vaan jos olet kokematon, kannattaa pyytää jotain kokeneempaa fonistia mukaan. Tai ainahan myyjän ammattitaitoon voi tukeutua, mutta itse en niin tekisi koska heidän tehtävänsä on myydä (huonotkin soittimet)En pidä myyjiä luotettavina tämän asian suhteen.
 
Klezberg
28.11.2007 15:45:47 (muokattu 28.11.2007 15:47:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on se käsitys, muiltakin kuultu, että ainakin Yamahan mallit ovat kohtalaisen luotettavaa laatua. Varmaan pätee muihinkin laatumerkkeihin. Itse ainakin uskalsin Yamahan alttofonin ostaa ilman avustajaa, kokeilin vain siinä myyjän avustuksella miten saan siitä äänen. Ja sama juttu myöhemmin klarinetin kanssa.
 
EDIT: Käytetyissä toki voi olla suoranaisia vikoja. Ja halpismerkkien suhteen olen ihan samaa mieltä siitä että kappaleet ovat hyvin yksilöllisiä.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
sax_O Fonisti
28.11.2007 15:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on se käsitys, muiltakin kuultu, että ainakin Yamahan mallit ovat kohtalaisen luotettavaa laatua. Varmaan pätee muihinkin laatumerkkeihin. Itse ainakin uskalsin Yamahan alttofonin ostaa ilman avustajaa, kokeilin vain siinä myyjän avustuksella miten saan siitä äänen. Ja sama juttu myöhemmin klarinetin kanssa.
 
EDIT: Käytetyissä toki voi olla suoranaisia vikoja. Ja halpismerkkien suhteen olen ihan samaa mieltä siitä että kappaleet ovat hyvin yksilöllisiä.

 
Mulla on tällä hetkellä kotona 3 yanagisawan sopraanofonia kokeiltavana ja täytyy sanoa että todella hyviä yksilöitä kaikki. Vaikea on eroja löytää. Yanagisawaa jos on ostamassa niin aika varmasti saa hyvän pelin. En ole vielä kuullut pahaa sanaa janoista. Omistan myos saman valmistajan alttofonin. Tosin hintaa löytyy halvimmallekkin mallille 1800 mutta eipä mene rahat hukkaan.
 
Silti en ostaisi edes yanagisawaa kokeilematta (tai ilman jonkun luotettavan kokeneen fonistin kokeilua). Kun eihän 100% varmuutta täydellisestä laadusta ole olemassakaan.
 
Niin, ja käytetyissä saattaa toki olla käytöstä johtuvia vikoja. Ne eivät ainakaan parane soitossa.
 
Klezberg
28.11.2007 16:00:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silti en ostaisi edes yanagisawaa kokeilematta (tai ilman jonkun luotettavan kokeneen fonistin kokeilua).
 
Mulla olisi varmaan jäänyt foni hankkimatta jos olisi pitänyt löytää kokenut testaaja mukaan. Mutta toki se on niin että jos hankkii kokeilematta, niin vastuu on itsellä. Ja kai muulloinkin. Onhan noissa takuu toki varsinaisten vikojen varalta. Ja kokeilinhan sitä alttoa itse, tosin ennen sitä en ollut fonia kokeillut :-)
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
tavaton
29.11.2007 13:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt reilu pari kuukautta soitellut saksofonia. Kun oli vielä vähän lämpimämpää, kävin mökillä tuuttailemassa itsekseni. Ihan perherauhan ja naapureiden hermojen takia. Nyt sitten kotona tulee soitettua vähemmän, johtuen juurikin tuon torven hillittömästä äänestä. Se on todella kova.
En halua soitella paljoa kun lapset ovat kotona (harmillisen lyhyitä nuo koulupäivät :) ) etteivät ala inhota kaikkea soittamiseen liittyvää. Sitten olen huolissani ainoasta seinänaapuristani, asun paritalossa.
Viime aikoina olen ollut huolissani jo omista korvistanikin... pari kertaa olen löytänyt itseni soittamasta kellarissa kuulosuojaimet korvilla.
Jos olen yksin kotona, tulee puhallettua kunnolla ja kovaa. jos muita on kotona niin yritän soittaa hiljaa, se vain ei niin helposti onnistu ja soitossa kärsii moni asia senkin takia.
 
Onko moraalisesti oikein pitää kuulosuojaimia kun soittaa kun sillä säästää omia korviaan mutta meluhaitta seinän taakse on sitten sitäkin kovempi? Toisaalta kuulosuojaimissa ei kai ihan täydellisesti sitten tiedä mitä sieltä putken päästä tulee ulos, joten pitäisi olla äänentoistolaitteet jotka soittavat niitten kuulokkeiden kautta sen oman torven ääntä...ei niinkään äänenvahvistimena siis vaan vaimentajana....
 
Tänään puhaltelin eteisessä... sai yhden oven lisää väliin naapuriin nähden ja toisaalta eteisen naulakon vaatteet imevät ääntä enemmän kuin paneeliseinät. Kellarissa ei oikein voi ilman suojaimia soittaakaan, kun siellä on kiviseinät...
 
Tämä olkoon siis varoituksena niille jotka ensimmäisestä fonista haaveilevat...ainakin tenorista lähtee ääntä paljon.
 
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Klezberg
29.11.2007 14:10:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä olkoon siis varoituksena niille jotka ensimmäisestä fonista haaveilevat...ainakin tenorista lähtee ääntä paljon.
 
Tämä on aivan totta. Kun aloitin, asuin paritalossa jonka toinen puoli oli tilapäisesti tyhjillään. Sitten muutin rivitaloon, ja jaoin lähimmille naapureille lapun jossa kerroin harrastuksesta ja pyysin ilmoittamaan jos on häiriöitä. Ilmoituksia ei kuulunut, mutta soittamisen ilo kärsi epäilyksistä siinä määrin, että aika pian hankinkin klarinetin.
 
Nyt sitten kesällä soitin fonia taloyhtiön juhlissa, porukka oli tyytyväistä ja kuulin naapureilta että häiriötä ei ole ollut. Tosin fonia olinkin soittanut harvoin, mutta lähtee sitä klarinetistakin ääntä. Soittohuoneeni on ilmeisesti aika hyvässä paikassa vaimennuksen suhteen, akustiikka onkin sitten ihan toinen juttu.
 
Aikoinaan tuli etsiskeltyä netisä myös erilaisia fonin hiljentäjiä. Useimmat niistä lienevät teholtaan aika kyseenalaisia. Altolle on saatavissa ilmeisen tehokas kotelo, foni on siis soitettaessa kotelon sisässä.
 
MSN Musicin myymistä wma-tiedostoista tehty audio-cd on kopiosuojattu eikä toimi Pioneerin cd-soittimessa.
sax_O Fonisti
29.11.2007 14:18:17 (muokattu 29.11.2007 14:22:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis saksofoni ja kuulosuojaimet? Eieiei. Eihän fonin ääni oo ees kova. Trumpetin ääni on kova. Rummuistakin lähtee meteliä mutta että fonista? Mulla on ainakin niin päin että tota kovaa ja asenteella soittamista pitää vielä reenata, hiljaa soittaminen käy luonnostaan. Ja jos se ääni on todellakin niin kova että korvia hajottaa, äkkiä reenaamaan hiljasempaa soittoa. Vähemmän ilmaa suuremmalla paineella.
 
Edit. tietysti rivi- ja kerrostalossa voi aloittelevalla fonistilla (oikeastaan naapureilla)olla "meluhaittaongelma",
itse asun omakotitalossa.
 
fonigirl
30.11.2007 15:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyn tuolla Tanpereen Musiikissa ihmettelemässä, vaikka siellä ei näyttäisi olevan muita kuin Pearl Riverin foneja...
 
Minä ostin uuden Yamahan (yts-275) tuolta Tampereen musiikista, joten löytyy sieltä välillä muutakin kuin pearl riveriä. Myyjät ei kyllä kaikki tiedä puhaltimista mitään. Mutta eipä Tampereella tunnut juuri olevan valinnan varaa, muualla ei oikein myydä puhaltimia. Merkkiin päädyin mm. näiltä sivuilta saatujen vinkkien avulla, ja hyvin on tähän asti pelittänyt. Kalliimpaa en olisi arvannut edes ostaa kun ekasksi foniksi hankin. Niin ja tenoria soitan ja itse opettelin aluksi mm. kirjaston kirjoista, muutamia tuntejakin jossain välissä otin ja sitä kyllä suosittelen.
 
popoing
01.12.2007 16:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, reissu tehty. Tuolla Treen Musiikissa oli tosiaan Yamahaa ja Jupitereitakin. Olihan siellä jotain yksittäisiä muitakin.
 
Piano Tammer & soittimessa kävin myös. Siellä oli Yamaha ja Stagg edustettuna. Siinäpä alkaa tampereen tarjonta olla.
 
Slaissi
26.03.2018 23:37:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tutkia tällainen sivusto. Suuntasin varsinkin blogin aloittelijoille!
 
https://lassisilventoinen.com/
 
Hekku56
28.03.2018 12:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä alkuvaiheessa opettajan tai kokeneemman soittajan apua olis hyvä juttu. Täällä Hämeenlinnassa ainakin voi musiikkiopistosta ottaa muutaman tunnin paketin. Olen itse soittanut lapsena pianoa ja sitten joitain vuosia huilua, sitten oli yli 10 vuoden tauko kaikessa. Opettajan kanssa enimmäkseen juteltiin mutta sain hyviä vinkkejä omaan harjoitteluun enkä (ehkä) oppinut vääriä maneereita. Kysy omalta paikkakunnaltasi vastaavaa tai etsi jostain puhallinorkesterista tms joku fonisti. Jos alussa oppii asioita väärin, niistä on vaikea päästä eroon. Itse olen 62 v ja still going strong. Soitto on siis harrastus mutta jotain keikkojakin vedetty, yksin ja porukoissa
 
Klezberg
28.03.2018 12:45:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kävin kai kahdella tunnilla, kun olin ensin kolme viikkoa ominpäin kokeillut alttofonia. Tosi oleellisia neuvoja sain. Jostain syystä olin kääntänyt ylähuulen hampaiden ja suukappaleen väliin, varmaan se suukappale tuntui pahalta hampaita vasten. Siitä piti totutella pois ja laittaa siihen kapulaan hammassuoja. Soundista puhuttiin myös, siitä miten foni alkaa soimaan kropan kanssa jos kurkku on auki.
 
Klarinetin kanssa kävin samalla opettajalla myös alkuun. Myöhemmin otin pari kolme vuotta klaratunteja toiselta opettajalta. Se ei jotenkin toiminut samalla tavalla. Oli kai tottunut opettamaan lapsia, jotka pannaan soittamaan eikä keskustella. En sano etteikö siitä olisi hyötyä ollut, mutta se ei ehkä oikein vastannut mun tarpeita ja tavoitteita.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
28.03.2018 14:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

löikö viivottimella sormille :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «