Kuha 24.11.2007 13:01:42 | |
---|
Sen verran tarkennusta, että ainakin tuossa mun Bajassa on hyvinkin pyöreä profiili, eli todella pehmo-vee. |
darrell 24.11.2007 13:21:22 | |
---|
Se on tasan niinkuin Soft V tässä kuvassa: http://edenhaus.com/gifs/NeckProfiles.jpg Mun mielestä se on tuon soft V ja siinä vieressä olevan SRV:n välimuoto. Eli, yhtä paksu kuin soft V, mutta hieman pyöreääkin on mukana, kuten SRV:ssä. Kaula on tuhti. Lite Ashin kaulassa soft-V:ssä on huomattavasti enemmän V:tä, varsinkin ensimmäisillä nauhoilla. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
Kivijalka 24.11.2007 13:25:46 | |
---|
Mun mielestä se on tuon soft V ja siinä vieressä olevan SRV:n välimuoto. Eli, yhtä paksu kuin soft V, mutta hieman pyöreääkin on mukana, kuten SRV:ssä. Kaula on tuhti. Lite Ashin kaulassa soft-V:ssä on huomattavasti enemmän V:tä, varsinkin ensimmäisillä nauhoilla. No joo, voit olla ihan oikeassa... Itse kiinnitin vain tuohon syvyysaspektiin huomiota, saattaa tosiaan olla hieman paksumpi laidoilta. If you ain't a ninja, you ain't shit! |
P2 24.11.2007 13:30:43 | |
---|
Ostakaas nyt joku tuo meikäläisen 50s classic pois, visalaskun maksupäivä lähestyy uhkaavasti. Tuossa on vanhempi "pesiskaula", ei soft-v. Pahoittelen mainosta. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
Dunga 24.11.2007 13:36:13 | |
---|
Näin kuulopuheiden pohjalta vois luulla, että Bajan kaula voisi meikäläiselle sopia. Täytynee etsiä testiin jossain välissä. |
PJS 24.11.2007 13:50:27 | |
---|
Näin kuulopuheiden pohjalta vois luulla, että Bajan kaula voisi meikäläiselle sopia. Täytynee etsiä testiin jossain välissä. täällä porissa oli muuten myynnissä semmone pailsey telecaster...melko edukkaastikkin vielä...vink vink... Relaa, beibi! |
Dunga 24.11.2007 14:00:30 | |
---|
täällä porissa oli muuten myynnissä semmone pailsey telecaster...melko edukkaastikkin vielä...vink vink... Vähän liian hippi mulle, eikä rahoitustakaan vielä löydy :) |
Ahokkis 25.11.2007 14:17:36 | |
---|
No nyt se on edessä, huomenna joko lähtee kaupasta mukaan tai tilaukseen suomenmaalta budjettitele, saksasta laitoin tilaukseen JDtelen, mutta UPS alkoi valittamaan toimituksista, joten antoin olla mokomien. Olen harkinnut tuon JD:n ohella richwoodin vaahteraotelautaista mallia, sekä squjua, kaverilla richwoodilta ruusupuuotelaudalla ja yllätyin positiivisesti sen soittotuntumasta, en sitten vain tarkempia speksejä tiedä. Oisko kellään mitään suosituksia mitä täytyisi katsastaa kun budjetti on 200€ luokkaa ja oisko kellään kommentteja squierin mallistosta? When you ain't got nothing, you got nothing to loose. |
varakeef 25.11.2007 23:54:04 | |
---|
täällä porissa oli muuten myynnissä semmone pailsey telecaster...melko edukkaastikkin vielä...vink vink... Ei tuo ole paisley vaan blue flower. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Ahokkis 26.11.2007 16:21:21 (muokattu 26.11.2007 22:50:06) | |
---|
Kävimpäs tänään sp-elektroniikassa kokeileen kyseisen putiikin richwoodin telejä ja se kyllä oli rakkautta ensi kosketuksella ihastuin ulkonäköön heti, kaula lievästi loimuttuvaa vaahteraa vaahteraotelaudalla ja leppäbody metallin sinisen ja surf greenin välimaastosta olevalla värillä. Pienenä miinuksena kielten ulosvientireiät hieman "out of line". Kiinan poikien tekemä. Vielä pienenä infona että toimivat ainoana maahantuojana kyseiselle merkille, mallistosta löytyi myös lespa, strato ja prs kopsuja, mutta tele oli se, mitä lähdin hakemaan. Mikit ovat todella hyvät hintaisekseen, etumikistä lähtee todella mukavat twängit, mutta on hieman tuhnuinen ja takamikistä lähtee kirkkaat ja repäisevät särösaundit. Kent Armstrongin mikit vielä odottaisivat asennustaan, saa odottaa kieli pitkällä niiden soundia kun jaksan ne laittaa kiinni. Metalliosat ovat kaikinpuolin laadukkaat, eipä tarvitse heti lähteä vaihtamaan. Talla on erikoinen, mutta mielestäni hyvä, 6palainen ja jokaiselle kielelle oma uransa, paloissa on tehty erikoinen ratkaisu, että palan ulommaiselta reunalta lähtee intonaationsäätötappi, en tiedä tarkempaa nimeä. Virittimien merkkiä en tiedä, mutta ainakin näin näppituntumalta laadukkaat. Potikatkaan eivät tunnu halvalta muovishaisselta. Kivana lisänä tässä on 3kerrospleksi. Miinusta tästä voisin sanoa ainoastaan nauhatyöstä, kaipaavat viilaa kiperästi ja säätöjä eivät alkaneet tekemään liikkeessä, elektroniikkaliikkeeltä sitäpä ei kovin odotakkaan. Hinta oli vaivaiset 180euroa, mukaan sai myös piuhan, mielestäni tein erinomaiset kaupat, uskaltaisin jopa väittää paremmaksi kuin testaamiani squiereita. Suosittelen kaikille jotka kaipaavat itsellensä budettiteleä tai muuten vain laadukasta teleä pikkurahalla. Edit. kuva löytyy omakuvasta When you ain't got nothing, you got nothing to loose. |
weelie 26.11.2007 18:06:17 | |
---|
mulla oli richwood pari vuotta, ja hyvä peli oli! Kaula vähän letku, ja mikit ja virittimet vaihdoin, mutta oli se nami. Meksikon fiftari oli mulla kans, ja meksikolainen lähti talosta ensin. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Ahokkis 26.11.2007 22:16:12 | |
---|
mulla oli richwood pari vuotta, ja hyvä peli oli! Kaula vähän letku, ja mikit ja virittimet vaihdoin, mutta oli se nami. Meksikon fiftari oli mulla kans, ja meksikolainen lähti talosta ensin. Huomasin muuten tässä kohtuu suuria vireenpito-ongelmia, johtuisiko virittimistä, satulasta vai ihan tehtaan jäljiltä olevista kielistä..? When you ain't got nothing, you got nothing to loose. |
anttipi 26.11.2007 22:35:15 | |
---|
Mites muuten "hard ash"- ja "swamp ash"-body eroavat soundillisesti? Swamp ash on ilmeisesti kirkkaampisoundinen? Ja leppä on sitten kaikkein neutraalein (ja painavin), vai olenko käsittänyt oikein? |
Zed 27.11.2007 00:00:29 | |
---|
Ja leppä on sitten kaikkein neutraalein (ja painavin), vai olenko käsittänyt oikein? Leppä soi lämpimämmin kuin saarni (ash), ja on yleensä tuntuvasti kevyempi. Ville-Ville-PÖH! |
Keke Urlaub 27.11.2007 08:07:40 | |
---|
Huomasin muuten tässä kohtuu suuria vireenpito-ongelmia, johtuisiko virittimistä, satulasta vai ihan tehtaan jäljiltä olevista kielistä..? Satula kaipaa todennäköisesti lyikkäriä, mahdollisesti myös viilaa ja kielet kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Eiköhän ne virittimet riittävän hyvin pelitä. Muista myös uusien kielien kanssa, että pari kierrosta niihin viritystappeihin riittää. Vahvaimeni on hai-kein! |
anttipi 27.11.2007 08:51:25 (muokattu 27.11.2007 08:51:45) | |
---|
Leppä soi lämpimämmin kuin saarni (ash), ja on yleensä tuntuvasti kevyempi. OK, eli painosuhteet menikin toisin päin. Entäs toi "swamp ash" ja "hard ash", kumpi kirkkaampi, kumpi tummempi? Saarni-bodyt näyttävät esim. Warmothilla olevan edullisimpia. |
Jungleman 27.11.2007 08:59:28 | |
---|
Leppä soi lämpimämmin kuin saarni (ash), ja on yleensä tuntuvasti kevyempi. Melkein, mutta ei ihan. Saarnikin voi olla erittäin kevyttä (suosaarni, nimenomaisesti veden alla kasvanut ns. "butt-cut") tai erittäin painavaa (70-luvun Fendereissä käytetty puuksi naamioitu betoni). Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
anttipi 27.11.2007 09:07:01 | |
---|
No niin, selvisi, että "hard ash" on kirkkaampisoundinen kuin "swamp ash". Warmothin sivuilta olin ymmärtäväni, että tuo "swamp ash" ei sopisi humbuckereille yhtä hyvin kuin "hard ash" - eli lienisikö sitten tuo kovempi saarni parempi humbucker-Telelle. |
No niin, selvisi, että "hard ash" on kirkkaampisoundinen kuin "swamp ash". Warmothin sivuilta olin ymmärtäväni, että tuo "swamp ash" ei sopisi humbuckereille yhtä hyvin kuin "hard ash" - eli lienisikö sitten tuo kovempi saarni parempi humbucker-Telelle. Toveri hyvä, alat olla etsinnöissäsi tiellä josta ei ole paluuta. Minäkin etsiskelin joskus tarkkaa ja yksiselitteistä informaatiota eri puulajien vaikutuksista kitaran soundiin - enkä onnistunut löytämään sellaista. Selailin läpi erilaisia sivustoja, lueskelin tunnettujen tonegurujen luonnehdintoja puulajien soundeista (muistaakseni kokeilin googlettaa ainakin hakusanalla tonewood, kannattaa kokeilla muitakin mahdollisia termejä). Yksimielisyyttä ei vaikuttaisi löytyvän, muusta kuin siitä että jopa samasta puuyksilöstä sahatut lankut saattavat kuulostaa erilaisilta. Olen useita kertoja havainnut soitinliikkeissä kuinka kaksi nimellisesti samanlaista soitinta, vaikkapa kaksi samanmallista Teleä tai Stratoa, soivat jo akustisestikin aivan eri tavoilla. Yksi soi heleästi ja syvästi resonoiden, toinen kuulostaa märältä villasukalta. Soitinten paino saattaa heitellä tuntuvasti, yksi tuntuu ilmaa kevyemmältä, toinen luudanvarteen kiinnitetyltä betoniporsaalta. Olen törmännyt upeasti resonoivaan halpaan kitaraan joka on lakattu paksulla polymuovimassalla, samoin kuin umpikuolleeseen, kilohinnaltaan viisinkertaiseen nitroselluloosalakattuun pölkkyyn. En oikein enää pysty tekemään yleisluonteisia luonnehdintoja puulajien välisistä eroista. Tunnen omat kitarani ja pystyn vertailemaan niitä toisiin samanmallisiin, mutta siinäpä suunnilleen kaikki. Ai niin, ja humbuckerkitaroista en osaa sanoa mitään. Hmm, eipä tästä avautumisesta taida olla kauheasti apua... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
J.Hollström 27.11.2007 10:24:12 | |
---|
Hmm, eipä tästä avautumisesta taida olla kauheasti apua... On siitä. Esimerkkisi kertoo siitä, että kitarat on yksilöllisiä ja niitä pitäisi päästä kokeilemaan ennenkuin voi kertoa mitään niiden soinnillisista ominaisuukisista. Kitaroista tehtiin 70-luvun lopulla ja vielä 80-luvullakin tarkoituksella painavia, koska silloin paino oli jonkinsortin laatutae. Jotkut valmistajat antoivat painotakuun, että kitara painaa vähintään tietyn verran. Joihinkin oli upotettu jopa messinkiä painon lisäämiseksi (esim. Yamahan SG 1000). Jos ei muuta, niin jotkut modasivat itse lisää painoa soittimiiin. Esim. velipojan palsan kevyeeseen 65-presariin oli laitettu lyijyä painon lisäämiseksi. Olen törmäänyt myös inhimillisen painoisiin 70-lukulaisiin saarnibodyisiin telecastereihin. Minulla ollut 75 custom painoi 3,3 kg. Saman ikäiset bassot taas vähän yli 4, joka on aika normipaino tänäkin päivänä. Painavimmat fenderit mitä itse olen löytänyt ovat olleet 70-luvun lopulta. Silti ne voi olla soittimina hyviä. "Haista sinä Mambo vittu, kun et osaa edes Kuurankukkaa soittaa." |