Aihe: Korvalääkäriä pääkaupunkiseudulla (hyvä sellainen..)?
1 2
Säätäjä
26.11.2007 16:47:24
Moy,

Tietääks kukaan pääkaupunkiseudulta jotain hyvää korvalekuria, joka olis työskennellyt muusikoiden / äänialan parissa työskentelevien ihmisten parissa, ja osais sanoa muutakin kuin et "sulla on kuoppaa, korva näyttää normaalilta"?

Haluaisin hieman perusteellisempaa tutkimusta, alkaa v*tuttamaan noi työterveyshuollon perusspedet. Joku jossain keskustelussa taannoin mainitsi jonkun, mut en muista kuka ja kenet, haullakaan en löytänyt.

Kiitti.
Paska ihminen ja soittaja. Mun studio
Roberto
26.11.2007 17:25:48

Eiran Sairaalan Marianne Hovi oli ainakin erittäin pro. Tosin mitään kuulon mittauksia ei tehty, niitä varten kannattaa ehkä ottaa yhteys suoraan Kuulonhuoltoliittoon.
lurkki
26.11.2007 17:48:45
Timo Talas Helsingin Lääkärikeskuksesta on ainakin yksi ääniammattilais-spesialisti.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Säätäjä
26.11.2007 17:51:08
Eiran Sairaalan Marianne Hovi oli ainakin erittäin pro. Tosin mitään kuulon mittauksia ei tehty, niitä varten kannattaa ehkä ottaa yhteys suoraan Kuulonhuoltoliittoon.

Mitä se sulle duunas?
Roberto
26.11.2007 19:23:15

Mitä se sulle duunas?

Mulla oli toisessa tärykalvossa joku häilä jonka johdosta terveyskeskuksen täti oli jo puhkaisemassa kalvoa. Onneks menin kuitenki Eiraan jossa tyyppi totesi et siellähän on vaan nappiluuri tunkenu vaikkua tärykalvoon. Ei harmittanu.

Sit siihen päälle normi korvaputsailut ja kaikenlaisten vanupuikkojen ym. käytön kiellot. Toimii.
Säätäjä
27.11.2007 23:11:12
Timo Talas Helsingin Lääkärikeskuksesta on ainakin yksi ääniammattilais-spesialisti.

Kävin tänään tolla ja oli kyl vitun hyvä ja perusteellinen. Teetti myös kuulotestin ja kaikki oli enemmän kuin kunnossa, mitä ihmettelin syvästi, mutta olin kyllä tyytyväinen ;)

Suosittelen.
Reddie
27.11.2007 23:33:07
Kävin tänään tolla ja oli kyl vitun hyvä ja perusteellinen. Teetti myös kuulotestin ja kaikki oli enemmän kuin kunnossa, mitä ihmettelin syvästi, mutta olin kyllä tyytyväinen ;)

Suosittelen.

Kehtaakko kertoa paljon makso? Laita vaikka pikaviestiä..
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Talent71 - Äänentoistoa
Formed
Adam & Santtu
flimtrick
28.11.2007 00:17:41

Jaas ei ne kyllä Kuulonhuoltoliitossa osaa sen enempää neuvoa. Itsekin soittelin sinne että haluaisin tehdä jonkun vähän perusteellisemman kuulon mittauksen ja sieltä tuli vaan että joo mee terveyskeskukseen vaan ottamaan perus piip-testi. Että se on kuulemma ihan tarpeeksi tarkka ja hyvä testi.... Kaipa se sitten on... Enpä tiedä noista kun ei kukaan tunnu tietävän oikein asiasta mitään.
Säätäjä
28.11.2007 00:40:21
Mäen lähtis kyl terkkarilinjalle, jotenkin huomattavasti vakuuttavampaa erikoislekurilla.
Chaplin
28.11.2007 01:33:03
No perk**ele.. Leikkauttakaa fledat siitseiksi ja menkää kunnon töihin. Saa**tana! :-)
Meillä ainakin työterveydenhuolto ja työnantaja pitää huolta tällasista asioista. Tietyin väliajoin ikäkausitarkastuksia ja jos siltä tuntuu että kuulossa mättää, niin eiku aikaa varaamaan. Firma hoitaa finanssi puolen..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
HK
28.11.2007 05:21:42
Firman politiikkaan en ota kantaa, mutta vähän kyllä hymyilyttää tuo alkupään viesti erityisesti muusikon korvan huoltamisesta.

Onko se Muusikon korvavaikku jotenkin erilainen kuin Matti Meikäläisen korvavaikku?

Pitääkö esimerkiksi hatanpäällä mainita lapsen korvatulehduksen takia tullessa että tämä on nyt sitten muusikon lapsi ja sen mukainen korvatulehdus?

Tilannehan olisi täysin eri jo kyseessä olisi vaikkapa asvalttiporamiehen taapero.
Peltikorva puupäässä.
Säätäjä
28.11.2007 07:56:51
Mitä sä sekoilet?
Roberto
28.11.2007 10:38:57

Onko se Muusikon korvavaikku jotenkin erilainen kuin Matti Meikäläisen korvavaikku?

No ei tietenkään, mutta terkkari-lekuri oli väärän diagnoosinsa perustella jo puhkomassa tärykalvoa ja kuten varmaan monikin ymmärtää mitään takeita kuulon palautumisesta samaan kuosiin ei sen operaation jälkeen ole. Ammatista riippuu sitten onko siitä haittaa vai jopa hyötyä. Mun tapauksessa olis ollut duunin vaihto edessä, eikä se oikein houkutellut siinä kohdin.
Roberto
28.11.2007 10:42:12

No perk**ele.. Leikkauttakaa fledat siitseiksi ja menkää kunnon töihin. Saa**tana! :-)
Meillä ainakin työterveydenhuolto ja työnantaja pitää huolta tällasista asioista. Tietyin väliajoin ikäkausitarkastuksia ja jos siltä tuntuu että kuulossa mättää, niin eiku aikaa varaamaan. Firma hoitaa finanssi puolen..

Oletko joskus ollut ihan oikeassa kuulotestissä? En siis tarkoita niitä missä 50-luvun luureilla ajetaan terssin välein piippausta korviin ja viitataan tädille kummasta kuuluu. Aika harvassa ovat suomenkin maassa ne oikeat, ja syyt pitää olla melkoiset että niihin pääsee.

Finanssipuolesta viis, mutta jos kuulontarkastukseen menon syy on se että nyt joku mättää se on usein myöhäistä.. kandee käydä säännöllisesti seurannassa vaikkei mikään mättäisikään. Sairasteluhommat sit erikseen.
flimtrick
28.11.2007 18:26:29
Oletko joskus ollut ihan oikeassa kuulotestissä? En siis tarkoita niitä missä 50-luvun luureilla ajetaan terssin välein piippausta korviin ja viitataan tädille kummasta kuuluu. Aika harvassa ovat suomenkin maassa ne oikeat, ja syyt pitää olla melkoiset että niihin pääsee.

Niin mä haluaisin tietää että mikä se "oikea" kuulotesti on eli mitä siellä tehdään erilailla kuin terveyskeskustätien piippaustestissä? Ja missä konkreettisesti semmosen voi tehdä ja maksaako 100 euroa vai 20 euroa? Mä soitin kuulonhuoltoliittoon tässä viime talvena ja kyselin nimenomaan että sais vähän tarkemman kuulotestin tai jotain ja eivät edes tienneet siellä että semmonen on ja sanoivat että terveyskeskuksen ottama testi on aivan pätevä.

No sit mä soitin johonkin yksityiseen lääkärikeskukseen mitä joku oli täälläkin mainostanut (en nyt muista nimeä) ja ne oikein nettisivuillaan mainostivat että kuulotestit ja kuulokäyrät otetaan jne... No mä soitin sinne ja kas kas, neuvoivat että kannattaa mennä terveyskeskukseen ottamaan, kuulokäyrä tai vastaava voidaan ottaa mutta ei kuulemma ole paljoa sen pätevämpi kuin piip testikään. Ja jos välttämättä haluaa mennä yksityiselle niin Kela ei korvaa mitään vaan ensin pitää saada terveyskeskuksesta jokin lähete yksityiselle. Ja arvaa myöntääkö ne semmosia, mä en päässyt edes korvalääkärille koska ei ollut syytä. "niin kun ei sille voi tehdä mitään jos korvat soi, pitää olla jokin korvatulehdus tai fyysinen sairaus korvassa jotta voidaan laittaaa korvalääkärille.
Roberto
28.11.2007 18:37:23

Niin mä haluaisin tietää että mikä se "oikea" kuulotesti on eli mitä siellä tehdään erilailla kuin terveyskeskustätien piippaustestissä? Ja missä konkreettisesti semmosen voi tehdä ja maksaako 100 euroa vai 20 euroa?

Mä oon käyny semmosessa missä ensin putsaillaan, sit kameralla kuvataan korvakäytävää, seuraavaksi setä ottaa vehkeen mis on kaiutin ja mikki ja lähettää erilaisia taajuuksia ja mittaa miten ne tulee takaisin tärykalvosta. Sit viimeiseksi n. 30 min luuritesti random taajuuksilla ja sellaisilla kuulokkeilla millä voi jotain kuullakin yli viiden kilon. Loppuun sit yhteenveto tohtorin kanssa ja kuulokäyrät taskussa kohti uusia seikkailuja. Ei hajuakaan mitä maksaa, noi mun käymät on kaikki olleet Saksanmaalla.

Mä soitin kuulonhuoltoliittoon tässä viime talvena ja kyselin nimenomaan että sais vähän tarkemman kuulotestin tai jotain ja eivät edes tienneet siellä että semmonen on ja sanoivat että terveyskeskuksen ottama testi on aivan pätevä.

No sit mä soitin johonkin yksityiseen lääkärikeskukseen mitä joku oli täälläkin mainostanut (en nyt muista nimeä) ja ne oikein nettisivuillaan mainostivat että kuulotestit ja kuulokäyrät otetaan jne... No mä soitin sinne ja kas kas, neuvoivat että kannattaa mennä terveyskeskukseen ottamaan, kuulokäyrä tai vastaava voidaan ottaa mutta ei kuulemma ole paljoa sen pätevämpi kuin piip testikään. Ja jos välttämättä haluaa mennä yksityiselle niin Kela ei korvaa mitään vaan ensin pitää saada terveyskeskuksesta jokin lähete yksityiselle. Ja arvaa myöntääkö ne semmosia, mä en päässyt edes korvalääkärille koska ei ollut syytä. "niin kun ei sille voi tehdä mitään jos korvat soi, pitää olla jokin korvatulehdus tai fyysinen sairaus korvassa jotta voidaan laittaaa korvalääkärille.

Niin. Se on vähä niinku urheiluhommissa, et meniskö terveyskeskukseen hakemaan buranaa ja saikkua vai Syvähuokolle tai Tulikouralle samantien korjattavaksi.
rattledad
28.11.2007 22:18:56 (muokattu 28.11.2007 22:21:09)

terkkari-lekuri oli väärän diagnoosinsa perustella jo puhkomassa tärykalvoa ja kuten varmaan monikin ymmärtää mitään takeita kuulon palautumisesta samaan kuosiin ei sen operaation jälkeen ole.

Häh? Tuohan oli lapsuutensa 60-luvulla lapsuutensa viettäneille arkipäiväinen korvatulehduksen hoitokeino...

Muistanpa myös (90-luvulla) mättäneeni tuubikaupalla mobilatia jännetuppitulehdukseen ennen kuin terveyskeskuslääkäri nosti kädet pystyyn ja neuvoi menemään erikoislääkärille.
Roberto
28.11.2007 22:29:36

Häh? Tuohan oli lapsuutensa 60-luvulla lapsuutensa viettäneille arkipäiväinen korvatulehduksen hoitokeino...

Joo, lapsena puhkottuna tärykalvo palautuu aika monenkin törkkimisen jäljiltä, aikuisiässä homma on kuulemma vähän toisin.
Jaakkoopuukkoo
29.11.2007 09:21:01

Joo, lapsena puhkottuna tärykalvo palautuu aika monenkin törkkimisen jäljiltä, aikuisiässä homma on kuulemma vähän toisin.

Huh.

Nimim. Minusta ei koskaan tule syvänmerensukeltajaa (darn!)
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)