Olen maalannut (spray) purkillisen metallihohtomaalia kitaraani. Vielä puuttuu maalia, noin 1/2 purkki. Voiko maalia hioa tässä välissä ihan hienolla paperilla ettei siitä tule mitään vahinkoa? Saako maalia hioa enää lopuksi ennen lakkaamista? En tiedä noista sun maaleista ja lakoista, mutta nuo minkä kanssa itse olen pelannut eivät kyllä mitään hiomista siedä, eivät alkuunkaan. Tosin maalikerroskin on niin naurettavan ohut, ettei sitä voisi puhkaisematta hioakaan. Yleensäkin ottaen, kyllä ne sun hiontanaarmut sieltä varmaan sitten alta näkyy. Sen takia ne pohjat tehdään tonnisille papereille ennen maalausta, että olisi taatusti tasaista. Ja viimeisen maalikerroksen hiominen ennen lakkausta...? No, sitten näkyy hiontajäljet lakan alta. Itse tein siten, että vedin ruiskulla maalikerroksen pohjatöiden päälle, annoin pinnan kuivua kymmenisen minuuttia pintakuivaksi, vähän sellaiseksi mataksi, ja vedin heti perään muutamat kerrokset lakkaa puolikuivan maalin päälle. Yhdessä sitten saivat kuivua, ihan hyvä tuli. Toi oli soiva työtapa käyttämälleni maali+lakka -yhdistelmälle, tiedä sitten muista. Entä voiko kaksikomponenttilakkaa hioa välikerroksissa No sitähän on käytännössä pakko hioa, jos haluaa hyvää pintaa. ja kuinka kauan akryylilakan pitää antaa kuivua siinä välissä jos hion lakkaa. Nyt hypättiin kaksikomponenteista akryyliin, mutta molempien olen antanut kuivua välihiontojen välissä n. vuorokauden. Enne loppuhiontaa olisi syytä antaa lakkojen kuivua todella hyvin, ainakin viikon, että pinta todella olisi kova eikä hionnasta tuleva lämpö ja paine paina lakkoja kasaan tjsp. eikä pinta ala enää "aaltoilemaan". |
Jos metallihohtomaalia hioo, niin niiden hileitten päältä lähtee väri ja tulos ei luultavammin miellytä silmää. En näe mitään estettä ettei muita maaleja voisi hioa maalauksen jälkeen, kunhan maalia on riittävästi, ettei mene puhki. Se on helppoa kun sen osaa. |