Aihe: Basson viritys
1 2
baron
25.11.2007 22:08:35

No eikö se ole luonnollinen ominaisuus, että tunnistaa vireessä olevan soittimen, oman korvan tarkkuuden rajoissa?

Siksi mun mielestä yksinkin soitettaessa treenausvaiheessa basso kannattaisi pitää oikeassa vireessä.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Hanuriin
26.11.2007 15:57:09
Siksi mun mielestä yksinkin soitettaessa treenausvaiheessa basso kannattaisi pitää oikeassa vireessä.

Niin tietenkin. Ainahan soittimet pitää olla vireessä, mutta sitähän sulta kysyttiin, että mitä ihmeen väliä sillä soittimen absoluuttisella vireellä (suhteessa ulkomaailmaan) on, jos se on sisäisesti vireessä, eli kielet keskenään ovat vireessä. Kyllä basso ja mikä tahansa soitin _täytyy_ osata virittää ilman mittariakin. Ajattele, jos keikalla sohaiset laulajaa leukaan ja viritystappi kääntyy. Alatko sä siinä sitten kysellä laulajalta mikkiä ja selität yleisölle, että poikki poikki poikki, mun basso on epiksessä, mä tarviin viritysmittaria?

Ongelmia tulee vasta sitten, mun soitat yhteen muitten kanssa, oli sitten kyseessä levy tai oikeat soittokaverit.
poppamies
26.11.2007 16:05:36

...Ongelmia tulee vasta sitten, mun soitat yhteen muitten kanssa, oli sitten kyseessä levy tai oikeat soittokaverit.

Ongelmat alkaa kyllä kasaantumaan heti jos käyttää mitä virettä sattuu. Ihmisen korva on aika herkkä intervalleille ja sävelkorkeudelle eikä minusta kannata urheilla väärällä vireellä. Mittari on ainoa oikea laite tuohon hommaan.
Eri asia sitten jos jollekin soittajalle riittää että kielet on sopivan kireällä.
G strings are for strippers!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)