Aihe: Creedence Clearwater Revival (CCR)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
willie
23.11.2007 22:45:43
Se hetki, kun Fogerty avaa suunsa ensimmäisen kerran Born On The Bayou'lla on rock historian kulmakiviä. Siinä kiteytyy ja paljon.

Näin on.. hienosti sanottu !!
Bassoa vuodesta 1972.
archie1
23.11.2007 22:54:23
Ja Fogertyn kitarasoundihan on näillä ekoilla levyillä peräisin Oahu-vahvistimesta.
Archie
hjukke
24.11.2007 13:24:17

Oma CCR-suosikkibiisini ei käsittele jokilaivaa eikä siinä ole kitarasooloa. Who'll Stop The Rain on mielestäni täydellinen pop-biisi.

Itse en halua nimetä tuotannosta yhtä ylitse muiden, mutta kyseisen kappaleen intro oli ensimmäisset äänet kitarasta allekirjoittaneen arpomana. Tuli niin hieno fiilis kun sen pystyi tunnistettavasti soittamaan että pitihän sitä alkaa kitaraa soittelemaan.

Onkohan CCR:n tuotannossa yhtään huonoa biisiä?
Ehkä juuri edellä mainitut muutamat harvinaiset yksilöt. Tämä juuri on/oli orkesterin/Fogertyn vahvuus, loistava biisikynä. Jos ajatellaan asiaa tuplakokoelmana niin sen 36 biisiä saa helposti tykkimateriaalia kasaan. Greatest hits siis nimensä veroisesti, huteja/täytettä kun ei juuri tehty.
Kaikki rannekellotornin mukana
Gardiner
24.11.2007 13:33:05

Se hetki, kun Fogerty avaa suunsa ensimmäisen kerran Born On The Bayou'lla on rock historian kulmakiviä. Siinä kiteytyy ja paljon.

Eikä se jatko siin biisis oo yhtikäs huono sekään. :)
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Stain
24.11.2007 14:09:41
Hieno orkesteri. Mikähän siinä on että tätä bändiä tulee kuunneltua lähinnä kesällä. Itsekin diggailen hirveästi ennen kaikkea bändin biiseistä, mutta myös erittäin paljon Fogertyn kitaroinnista, äänestä ja rumpalin työskentelystä. Todella groovaavaa komppia.
"Ajatuskaava oli se, että pakko tehdä maailman paras keikka, jos natsit tappaa meidät keikan jälkeen... " - Kristiina, The Micragirls -
oulukyllosa
24.11.2007 20:49:36

Tuosta Born on a Bayousta......ottaisin ehkä juuri sen biisi autiolle saarelle jos vain yhden sais valita.Oon yrittäny analysoida pienessä päässäni, miten siihen on saatu sellanen tyrmäävä energialataus, vaikka biisi ei ole nopea tai muutenkaan rockrock. Joku siinä on...sellanen hämy biisi ja tietty se Fogertyn saatanallisen raju laulu..tai huuto pitäis vissiin sanoa.
- play some skynyrd, man -
willie
24.11.2007 21:24:44 (muokattu 24.11.2007 21:29:22)
Joo.. usein oon sanonut, että Fogerty HUUTAA monet biisit helvetin hyvin. Born On The Bayou on yks rankimmin laulettuja biisejä, mitä ikinä koskaan oon kuullut. Ja rankka se on se Fogertyn Rickenbacker -saundikin !

Oon aina tykännyt siitä Fogertyn tavasta toistaa ja jurnuttaa samaa kitarakuviota pitkään ja hartaasti.

Myös rumpali Doug Cliffordin staili kaikessa yksinkertaisuudesaan on hieno ja groove. Mies käytti samoja symbaaleja kaikilla CCR:n levyillä, eli kyllä saundin tunnistaa. Ja se Susie Q komppi takapotkubassarilla on VOITA !

"Green River" -biisin kitarariffi on silkkaa murhaa ...

Niin on. se on rankkuusasteikolla tasan 10 !
Bassoa vuodesta 1972.
Makkari
24.11.2007 23:20:58 (muokattu 24.11.2007 23:33:56)
Fogertyn äänestä puhuttaessa nostaisin kolme creedence-biisiä ylitse muiden. "Born on the bayou", "Run through the jungle" ja "Long as I can see the light". Lisäksi kannattaa yrittää löytää vuoden 1986 B-puoli "I found a love", Ihan mielettömän hieno veto. Ja "Somewhere Listening" Blue ridge rangers-LP:llä! Se äänivyöry on niin mahtava. Montakohan Fogertya siinä karjuu?

Tuosta Born on a Bayousta......ottaisin ehkä juuri sen biisi autiolle saarelle jos vain yhden sais valita.Oon yrittäny analysoida pienessä päässäni, miten siihen on saatu sellanen tyrmäävä energialataus, vaikka biisi ei ole nopea tai muutenkaan rockrock. Joku siinä on...sellanen hämy biisi ja tietty se Fogertyn saatanallisen raju laulu..tai huuto pitäis vissiin sanoa.

Se on se... blues.

Vilpittömyys ei tosiaankaan ole kovassa kurssissa nykyään, tai ei ole ollut aikoihin. Ehkä juuri siksi CCR kolahtaa aina vaan; samaa aseistariisuvaa vilpittömyyttä löydän etelän soulista erityisesti siltä kulta-ajalta (about 1965-73)

Niin ei välttämättä ollut 60-luvun lopussakaan. Siinä on ehkä yksi CCR:n suosion salaisuuksia... Siis sen lisäksi että Fogerty on nero ja puolijumala. :)

Itse oon viime aikoina löytänyt vilpittömyyttä afrikkalaisesta musasta. Siellä tehdään musiikkia koska rakastetaan musiikkia, ja usein se onkin ainoita ilonaiheita ihmisten arjessa...
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
-Cale
29.11.2007 11:27:24
Itse oon viime aikoina löytänyt vilpittömyyttä afrikkalaisesta musasta. Siellä tehdään musiikkia koska rakastetaan musiikkia, ja usein se onkin ainoita ilonaiheita ihmisten arjessa...

Jaa, no minkä takia sitä sitten täällä tehdään?
Makkari
30.11.2007 14:27:28
Jaa, no minkä takia sitä sitten täällä tehdään?

Koska siitä saadaan rahaa.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
-Cale
30.11.2007 14:36:05
Koska siitä saadaan rahaa.

Jaahas jaahas... Olisi mukava tietää mitkä olisi tämänkin foorumin käyttäjien keskiansiot vuodessa, nimenomaan musiikkihommista. Luulenpa että ammattimuusikoita on melko vähän suhteutettuna kaikkiin foorumin käyttäjiin. Ja silti suurin osa täälläkin tekee ja soittaa musiikkia suurella innolla ja ainoastaan siksi että rakastaa sitä. Eli ei ne ole ainoastaan afrikkalaiset jotka sitä rakkaudesta tekevät, ihan yhtä lailla täälläkin tehdään samoista syistä.
Makkari
30.11.2007 19:07:34
Naah, tiedät mitä tarkoitan.
willie
01.12.2007 20:32:18
Yritin tossa selvittää biisin Bootleg (albumilta Bayou Country) sointuja ja kitarakuvioita.

Soittaako se perkele Fogerty sitä skebaa ihan eri sävellajista, mistä tausta menee, kun en oikeen tolkkua koko hommaan saanut..?
Bassoa vuodesta 1972.
Makkari
03.12.2007 16:24:26
Yritin tossa selvittää biisin Bootleg (albumilta Bayou Country) sointuja ja kitarakuvioita.

Soittaako se perkele Fogerty sitä skebaa ihan eri sävellajista, mistä tausta menee, kun en oikeen tolkkua koko hommaan saanut..?

Ainakin se soittaa D:hen viritetyllä kitaralla. Ja biisihän menee D:stä, eikö niin? Eli jos soittaa D:stä vaikka jostaan viidennen nauhan ympäriltä niin ei kuulosta oikeen hyvältä.
Makkari
07.12.2007 13:11:17 (muokattu 07.12.2007 13:11:36)
Yeah! Fogerty on ehdolla Grammyn saajaksi "best rock album"-kategoriassa. :) http://www.grammy.com/GRAMMY_Awards/50th_Show/list.aspx
oulukyllosa
09.12.2007 14:43:18

Yeah! Fogerty on ehdolla Grammyn saajaksi "best rock album"-kategoriassa. :) http://www.grammy.com/GRAMMY_Awards/50th_Show/list.aspx

....and the winner is.....foo fighters.
- play some skynyrd, man -
oulukyllosa
24.12.2008 23:12:03

Joulupukki toi pari ccr-dvd:tä.Toisella on kokonaisuudessaan se Royal Albert Hall-veto ja lisäksi Woodstockista ne ennenjulkaisemattomat Born On A Bayou ja Bad Moon Rising. Creedencen voimiensa tunnossa Born On A Bayou on ehkä kovinta ikinä.
snow is cold,rain is wet
hjukke
24.12.2008 23:50:33

Onnea hyvien joululahjojen johdosta! Maestro itse kuulemma tekee ensi vuonna jälleen levyn ja lisäksi konserttidokkari-dvd:n! Splendid!
Makkari
25.12.2008 14:09:56 (muokattu 25.12.2008 14:11:36)
Ja jos joulupukki ei näitä muistanut, niin kannattaa hankkia Fantasyn/Concord Recordsin uudet CCR-CD:t. Nyt ne on vihdoinkin tehty kunnolla. Upeat kansivihkoset ovat isoa plussaa (tosin tekstit ovat samat kuin edellisissä ja boksissa :/). Lisäksi joitakin bonusbiisejä, jotka nyt eivät mitään kovin mullistavaa tarjoa. Tai siis siihen nähden kyllä mullistavia, että joskus väitettiin ettei Fantasylla olisi jäljellä yhtään julkaisematonta CCR-studiomateriaalia...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)