Aihe: Rahanahneelle TO-järjestölle turpaan hovissa
1 2 3 4 5 6 79 10 11 12 13
Klezberg
21.11.2007 21:24:20 (muokattu 21.11.2007 21:26:32)

Mä en ollenkaan tajua tätä puhetta monopolista ja "väleistä viihdeteollisuuden kanssa".

Ihmiset päättävät itse mitä levyjä ostavat. Levykauppiaat tilaavat niitä levyjä mitä ihmiset ostavat. Radiot ja muut mediat tahtovat yleisöä, ja soittavat siis sitä mikä yleisöä kiinnostaa.

Mä tajuan mitä Jäykkis tarkoittaa, mutta en tiedä pitääkö se paikkaansa. Eli että hyvitysmaksuista pääsee osalliseksi vain viihdeteollisuuden kautta. Miten esimerkiksi, jos jokin uusi, tuntematon bändi alkaa myydä omaa levyään sähköisenä netissä ja saa myytyä todella paljon. Saako hyvitystä vai eikö saa?
a'tini al-nay...
HarriP
22.11.2007 01:43:37

Ihmiset päättävät itse mitä levyjä ostavat.

Vai olisiko niin että ihmiset ostavat niitä levyjä joita heille markkinoidaan?
Leikari
22.11.2007 09:04:56
Vai olisiko niin että ihmiset ostavat niitä levyjä joita heille markkinoidaan?

ihmiset ostaa niitä levyjä mitä haluavat siltä pohjalta mitä heille on markkinoitu

markkinointiin sisältyy mm. että:
- ko. artisti ja äänite tehdään tunnetuksi ja
- ko. artisti ja äänite liitetään johonkin musiikkikuluttajien viiteryhmään
Leikari
22.11.2007 09:07:47
Miten esimerkiksi, jos jokin uusi, tuntematon bändi alkaa myydä omaa levyään sähköisenä netissä ja saa myytyä todella paljon. Saako hyvitystä vai eikö saa?

ei saa - ja tätä esim. Feggy ei edellä halunnut ymmärtää

tyhjiin tallennemedioihin sisältyvä hyvitysmaksu ei ole enää tätäpäivää - -eipä silti. en henkilökohtaisesti ole enää aikoihin ostanut kotimaasta dvd-/cd-aihioita, md-levyjä tsm. - irtokovalevyjä on muutama, joten sen verran olen ko. talkoisiin osallistunut
jäykkis
22.11.2007 16:48:52
Mä tajuan mitä Jäykkis tarkoittaa, mutta en tiedä pitääkö se paikkaansa. Eli että hyvitysmaksuista pääsee osalliseksi vain viihdeteollisuuden kautta. Miten esimerkiksi, jos jokin uusi, tuntematon bändi alkaa myydä omaa levyään sähköisenä netissä ja saa myytyä todella paljon. Saako hyvitystä vai eikö saa?

Hiljaista on. Taidat tiedät syynkin. Tämä on asia jolla ei voi paljon paukutella henkseleitä.

Mutta oletko ajatellut loppuun asti?

Eikö näytäkin siltä, että maan ylin tekijänoikeuksien valvoja olisikin itse saman oikeuden suurin yksittäinen loukkaaja?

Saisikohan tuo mikserinet-porukka tästä jonkunlaisen joukkokanteen aikaan. Eihän näistä yksittäinen tekijä miksikään kostuisi, mutta sillä voisi kyllä hyvinkin saadan jonkunlaisen palvelimen ja datalinjan yhteisön käyttöön.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Klezberg
22.11.2007 17:45:24

Hiljaista on. Taidat tiedät syynkin. Tämä on asia jolla ei voi paljon paukutella henkseleitä.

Mutta oletko ajatellut loppuun asti?

No, minusta tuntuu että tämä kysymys on toistaiseksi kuriositeetti, ja pysyy sellaisena niin kauan asian tuon anomalian taloudellinen merkitys on mitätön. Asia muuttuu sitten kun äänitteiden suoramyynti netin kautta kasvaa tuntuviin mittoihin.
a'tini al-nay...
jäykkis
23.11.2007 13:49:21
Rahoitusmalleista:

Itse asiassa olen tuon käsityksen saanut sinun kirjoituksiasi lukemalla. Voin siis olla väärässä.

Joo, miksei leikittäisi laskukoneella.

Mediaveromalli: Suomen bruttokansatuote oli viime vuonna 167 miljardia. Jos siitä lohkaistaan vaikkapa 0.5 % mediaverolle, aika pieni summa sinällään, niin vuositasolla se tekee n. 835 miljoonaa.

Laajakaistahyvitysmaksu: Ajatellaan että meillä on 1.3 miljoonaa yksityisliittymää ja jos jokaisen liittymän kylkeen kytketään vaikka 3 euron hyvitysmaksu, niin taidetaan päätyä jonnekin 47 miljoonaan per vuosi.

Jos juostaan vain pelkän rahan perässä, niin tämä ehkä antaa vähän osviittaa kumpaa kannattaisi työstää pidemmälle.

Kuten sanottu, niin pidän kyllä realistisempana, jopa todennäköisenä, tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Ikävä kyllä sen suhteen on alkanut kerääntyä myös mustia pilviä taivaanrantaan.

Kuten tunnettua, niin nyt istuu esim. työryhmä miettimässä YLEn rahoitusta. Se saanee työnsä valmiiksi ensivuoden aikana ja itse rahoitusmalli on katkolla vuosikymmen vaihteessa.

Lupamaksukäytäntö on saanut osakseen voimakasta kritiikkiä ja nyt viimeaikaiset lupien irtisanomiset vain vahvistavat vaatimusta että niistä olisi päästävä osin tai kokonaan eroon.

On tietenkin mahdollista, että vaihtoehto tulee olemaan ainakin osittain nykyisen perinteen jatkaminen / vahvistaminen, että kaupalliset kanavat rahoittaisivat edelleen YLEä, mutta on myös täysin mahdollisa, että niin ei käykään.

Siinä tilanteessa mietitään varmasti myös verovaihtoehtoa.

Verojen korottaminen ei ole suuressa huudossa, joten ei ole hirveän kaukaa haettu, että vaihtoehdoksi nouseekin juuri ja nimenomaan laajakaistavero - joka olisi kyllä tietyssä mielessä myös peruseltu.

Kansainvälisen yleisradiosopimuksen mukaan esimerkiksi suomessa kuuluvista ulkomaisista radio- ja TV-lähetyksistä ei tarvitse maksaa lupamaksua ulkomaille, suomeen kylläkin, eli käytännössä YLElle.

Mitä enemmän näitä lähetyksiä vastaanotetaankin suomen alueella laajakaistan välityksellä ja samaan aikaan jätetään lupamaksu maksamatta, niin sitä suurempi summa jää YLE:tlä saamatta.

Jos halutaan pitää aloite itsellä ja jos halutaan, että tulevaisuudessa pöydässä ei ole pelkkää vesivelliä, niin kaikki mahdollisuudet kannattaa miettiä - myös äkkiseltään epämiellyttävältä kuulostavat.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Klezberg
23.11.2007 14:08:39 (muokattu 23.11.2007 14:09:39)

Joo, miksei leikittäisi laskukoneella.

Muistaakseni laskeskelin itsekin täällä taannoin miten tallennusmedian hintoihin sisällytetylle hyvitykselle käy kiintolevyn tapauksessa. MP3:n koko on mitä on, ja kiintolevyjen kapasiteetti kasvaa jatkuvasti. Jotta siitä riittäisi jaettavaa, levyaseman hintaa pitäisi moninkertaistaa tuntuvasti ja vielä säännöllisin väliajoin. Koska niin ei voida tehdä, tallennusmediapohjainen hyvitysmaksu on ehtyvä tulonlähde.

Mediaveromalli: Suomen bruttokansatuote oli viime vuonna 167 miljardia. Jos siitä lohkaistaan vaikkapa 0.5 % mediaverolle, aika pieni summa sinällään, niin vuositasolla se tekee n. 835 miljoonaa.

Mikähän mahtaa olla median osuus tuosta BKT:stä tänä päivänä?
a'tini al-nay...
Jaava
23.11.2007 14:50:31

Aloitetaan perusasioista. BKT ei ole rahaa, josta voi lohkaista. BKT sisältää periaatteessa kaiken niin aineellisen kuin aineettomankin, mitä suomessa tuotetaan, millä on mitään rahallista arvoa. Valtion verobudjetti on siis PALJON pienempi kuin BKT. (muistaakseni n. 35 miljardia)

Käytännössä tänä päivänä hyvitysmaksuvaroja ei voi saada kukaan joka ei ole väleissä viihdeteollisuuden kanssa, noudata heidän standartejaan ja juokse heidän talutusnuorassaan. Kaikki tämä täysin riippumatta siitä minkälaista suosiota jne. kyseisen artistin teos sattuu nauttimaan ja kuinka suurta sen käyttö yleisön keskuudessa on.

En muuten ymmärrä, mikä on ongelma "tekijänoikeusmonopoleissa". On kaikkien kannalta aika paljon helpompaa, että on vain pari toimijaa keräämässä korvauksia, kuin että olisi hirveä liuta pieniä järjestöjä, tai että kaikki muusikot keräisivät ne itse. Mikään laki ei muuten käsittääkseni tätä kiellä.

Mikseri.nettiläiset ei muuten ole aloittamassa mitään kapinaa, koska heille nykymallissa ei ole mitään ongelmaa. He eivät pyri saamaan osuutta hyvitysmaksuista, koska ovat itse vapaaehtoisesti ja tarkoituksella laittaneet tuotoksensa ilmaiseksi näkyville. Useimmat eivät myy tuotoksiaan missään. Mitä menetyksiä heille siis korvattaisiin?

Veromallissa itseasiassa olisi paljon enemmän ongelmia rahojen jaon oikeudenmukaisuudessa. Monopoli siirtyisi jollekkin valtion virastolle, joka (vähintään yhtä epämääräisillä tavoilla kuin nykyinen systeemi) päättäisi, kenelle rahoja jakaisi. Uusien pienten artistien vaikeudet vain lisääntyisivät.

Kalliista studioista tuli mieleeni, että kyllä minä mielummin kuuntelen hyvin miksattua ja masteroitua tuotosta, varsinkin jos maksan siitä, kuin perus mikserikamaa. (mistä en keskimäärin maksaisi)

Jos halutaan pitää aloite itsellä ja jos halutaan, että tulevaisuudessa pöydässä ei ole pelkkää vesivelliä, niin kaikki mahdollisuudet kannattaa miettiä - myös äkkiseltään epämiellyttävältä kuulostavat.

Ongelma on siinä, että heittämäsi ajatukset kuulostavat epämiellyttäviltä myös perusteellisen pohdinnan jälkeen.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
jäykkis
23.11.2007 17:00:14
Aloitetaan perusasioista. BKT ei ole rahaa, josta voi lohkaista. BKT sisältää periaatteessa kaiken niin aineellisen kuin aineettomankin, mitä suomessa tuotetaan, millä on mitään rahallista arvoa. Valtion verobudjetti on siis PALJON pienempi kuin BKT. (muistaakseni n. 35 miljardia)

Panostusten suuruuden arvioinnissa BKT on aivan yhtä hyvä työkalu kun mikä tahansa muukin, vrt. Suomen kehitysaputavoite (muistaakseni) 0.75 prosenttia BKT:stä. Tuon harjoituksen ajatushan oli vain osoittaa, että veromalli ei automaattisesti ole sen huonompi kun suora hyvitysmaksu laajakaistallekaan. Ehkä jopa päin vastoin.

Näyttää että et ole muutenkaan joko lukenut, taikka ainakaan ymmärtänyt viestejä joihin tunnut vastaavan.

En jaksa toistella muuten kun että täsmennetään vielä tuota mikseri-juttua.

Väitteen ydin ei ollutkaan, että tarvittaisiin 1000 tai 2000 kapinallista, vaan se on se, että suomen laki on tältä osin syrjivä ja että käytännössä se pakottaa "kuulumaan järjestöön", muuten ei palkkaa heru.

Näin ollen riittää että meillä on yksi ainoa Hurja Hippi tai Anarkiapirulainen joka on asiasta käärmeissään vie sen vaikkapa - no, vie sitten vaikka EU:n Ihmisoikeustuomioistuimeen ja sitten se on korkeemman kädessä.

Mikähän mahtaa olla median osuus tuosta BKT:stä tänä päivänä?

Koko median osuus on varmasti yli miljardin, mutta tässähän on puhe siitä osuudesta joka tekijänoikeuden kautta koskee tekijää. Se osuus on varmasti aika lähellä tuota jälkimmäisen laskelman tulosta. Saattoipa tulla vähän indeksikorotustakin.
Klezberg
23.11.2007 17:34:02

Mikä laki?
Valista minua, kun en tiedä. Onko suomessa tosiaan laki, joka estää sinua perustamasta omaa TO.järjestöä ja takaa teoston yms. monopolin? Jos näin on, perun osan pahoista puheistani ja myönnän, että olet pieneltä osin oikeassa.

Siltä osin kuin puhuttiin nimenomaan hyvitysmaksusta, opetusministeriö on antanut asian Teoston hoidettavaksi 2011 loppuun asti, kts. http://www.hyvitysmaksu.fi/main/ .
a'tini al-nay...
esprit de corps
23.11.2007 18:47:55
Mä en oikeesti tajua, mikä teidän ongelma on.

Pitäisikö siis KAIKILLE musiikkia tekeville tahoille maksaa jotakin, jos he julkaisevat tuotoksensa jonkin virallisen foorumin kautta? Pitäisikö kaikkia muusikoita tukea?

Pitääkö kaikkea taidetta tukea? Ei.

Miksi ei?

Koska suurin osa taiteesta on paskaa. Hyvä taide myös myy, niin se vain menee, vaikka kuinka itkisi. Dillinger escape plan myy, Jenni Vartiainen myy, miksi mun kellaribändi ei myy? Hei, kaikki hirteen.

Tosin täällähän ajatellaan paljon syvemmissä sfääreissä, joista minä en tajua mitään. Mä en vaan ymmärrä, minkä takia radiokanavat, levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt muodostaisivat monopolin, jota vastaan pitäisi taistella.

Vai onx ihmiset niinku vaa liian tyhmiä?
Vähän niinku muumi.
Anonymous-jazz
23.11.2007 20:23:47 (muokattu 23.11.2007 20:24:58)

Suurin osa taiteesta on paskaa. Hyvä taide myös myy, niin se vain menee, vaikka kuinka itkisi. Dillinger escape plan myy, Jenni Vartiainen myy, miksi mun kellaribändi ei myy? Hei, kaikki hirteen.

Salaisuus onkin siinä että hyvin markkinoituna ja tyrkytettynä kuluttajille saadaan myytyä vaikka sika säkissä koska kulutusyhteiskunnassa hyvin markkinoitu tuote (levy) tuottaa brainwash luokan ostovoiman. En nyt silti sano että levyjen ostajat ovat kaikki siteet silmillä kulkevia zombeita.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
jäykkis
23.11.2007 21:06:22

No kerta vielä. Ihan lyhyesti ja ytimekkäästi:

Joka kerta kun sun frendit polttaa sun kellaribändin biisin CD:lle, niin Teosto varastaa sulta sulle kuuluvaa rahaa ja sä et voi tehdä asialle yhtään mitään.

- Mitä ihmettä!?

- Siksi että Suomen laki määrää näin.

- Älä?

- No kato kun lain on kirjoittanut Teoston (entinen) juristi.

- Mutta eikö tämä olekaan oikeusvaltio?

- On on, mutta se ei koske TEKIJÄNoikeuksia.
Klezberg
23.11.2007 21:24:31

Eipä ainakaan mulla mikään. Pitäisikö olla?

Sen sijaan minua kiinnostaa perehtyä jäykkiksen esittämiin väitteisiin ihan siksi koska minua kiinnostaa internetin vaikutus elämään, maailmankaikkeuteen ja vähän kaikkeen.

Pitäisikö siis KAIKILLE musiikkia tekeville tahoille maksaa jotakin, jos he julkaisevat tuotoksensa jonkin virallisen foorumin kautta? Pitäisikö kaikkia muusikoita tukea?

Sikäli kun olen ymmärtänyt tuon jäykkiksen kuvaaman mediaveromallin oikein, siinä jaetaan tukea mitatun suosion perusteella. Jos olen siis oikein ymmärtänyt, rahaa ei jaettaisi kaikille jotka kyhäävät jotain kokoon.

Hyvä taide myös myy, niin se vain menee, vaikka kuinka itkisi. Dillinger escape plan myy, Jenni Vartiainen myy, miksi mun kellaribändi ei myy? Hei, kaikki hirteen.

Tässähän keskusteltiin viimeksi hyvitysmaksuun liittyvästä ongelmasta, joka saattaa realisoitua ihan todelliseksi. Eli siitä että vaikka bändi myisi kuinka, se ei pääse osalle hyvitysmaksuista jos myynti ei kulje tiettyjen kanavien kautta (näin on siis väitetty).
a'tini al-nay...
Marlowe
24.11.2007 09:26:20 (muokattu 24.11.2007 09:27:39)
Joka kerta kun sun frendit polttaa sun kellaribändin biisin CD:lle, niin Teosto varastaa sulta sulle kuuluvaa rahaa ja sä et voi tehdä asialle yhtään mitään.

Niinpä niin. Jos Teoston yhteydessä voidaan puhua varastamisesta, niin käytetään samaa sanaa sitten myös vertaisverkkojen käyttäjistä ja piraattiliiton idiooteista, eikö vaan?
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
jäykkis
24.11.2007 10:03:00
Niinpä niin. Jos Teoston yhteydessä voidaan puhua varastamisesta, niin käytetään samaa sanaa sitten myös vertaisverkkojen käyttäjistä ja piraattiliiton idiooteista, eikö vaan?

Ei sentään.

Tuossa dialogi-tapauksessahan raha oli jo vaihtanut omistajaa.

Tekoa ei lievennä se, että Teosto kyllä todennäköisesi jakaa rahan edelleen, mutta väärälle henkilölle - sellaiselle joka on hyvä jätkä (kuuluu Järjestöön) ja jolla todennäköisesti ennestäänkin on jo runsaasti rahaa. Sen sijaan teon törkeyttä korostaa se, että kyseessä on tekijänoikeustaho, asian asiantuntija joka on vannonut Jukka Liedekselle, että hoitaa luottotehtävän taiteen sääntöjen mukaan.

Teosto siis hukkasi rahan, söi sataprosenttisesti kuormasta.

Kellaribändin kannalta tapahtui siis selvä varkaus.

Piraattiliiton idioottien puuhien osalta ei voi puhua varastamisesa. Varastaminen on kappaletavaran termi ja edellyttää että jotain otetaan ja joka sen jälkeen on poissa oltetulta.

Oikeampi termi lienee loukkaus.
esprit de corps
24.11.2007 10:15:27

Ahaa. Tässä onkin punnittavana se, että koetaanko Teosto tai tekijänoikeusjärjestöt yleisesti jollain tavalla muusikoita tukevana vaikuttimena vain ollanko sitä mieltä, että järjestöille, eli suhteellisen pienille toimijoille, ei valtaa saisi liiaksi antaa, varsinkaan tulojen jakautumisesta päättämisessä.

Kyllä minä silti pidän tekijänoikeusjärjestöjä ihan hyödyllisinä toimijoina, vaikka varmasti minkä tahansa organisaation puitteissa joitakin asioita voitaisiin järjestellä paremmin.

Yleensä kuitenkin menestyneet kellaribändit saaa levytyssopimuksen ja niistä tulee vaikkapa Teoston jäseniä. Sehän on vähän kuin kannustavaa tulospalkkausta. Ne, jotka pärjää ja tekee itsestään mielenkiintoisia, voittaa. Ja kun kaverit polttelee kellaribändien levyjä, niin oikeesti, kuinka suurista ansionmenetyksistä puhutaan yksittäisen artistin kohdalla? Jos se levy poltettaisiin vaikka 20-100 kertaa, jopa 1000 kertaa, mikä olisi kellaribändille todellinen menestys, kuinka paljon rahaa jäisi saamatta? En usko, että kyseessä olevat summat olisivat mitään järjettömiä, ja tämän kautta tässä taistellaankin enemmän eettisistä aspekteista. Onhan se väärin, mutta onko taistelu sen arvoista?
Vähän niinku muumi.
Feggy
24.11.2007 11:06:56 (muokattu 24.11.2007 11:12:34)

No eipä sitten mitään.
Uutta Lockmania
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)