Aihe: telecasterin yksikelaisella hevi clippi
1
ReBeat
23.11.2007 10:04:32

Päätin yrittää äänittää telecasterillani ja sen yksikelaisella tallamikillä (Fralin) pätkän jotain kohtuullisen raskasta synkistelyä moderneilla säröillä varustettuna. Olen tässä viritellyt nauhoittelua varten systeemiä, jossa putkinupista lähtee piuha keinokuormaan ja siitä sitten linjatasoisena eteenpäin ja rankasti equtettuna ja lopulliseksi prosessoituna tietokoneelle. Äänityskone on 10v vanha ja äänikortti yhtä vanha 16-bit pelikortti, joten tuolla värkillä ei mitään plugareita käytetä. Sillä on siis vain tallennettu valmis soundi. Antakaa säälipisteitä. Tälläistä nyt syntyi linjasoundina:

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=304412&type=dl

Soittovirheitä löytyy ja rummut on soitettu syntikkakoskettimistolla "livenä" räpeltäen ja senkin kuulee. Vähän aitoa bassoa on pohjalla (vedetty myöskin tuon saman ketjun läpi aivan identtisillä asetuksilla kitaran kanssa, mutta ilman kaikua ja vahvistimesta puhdas kanava päällä sekä lisänä kompurapedaali ennen muita boostereita). Ja sitten kitarat tarkoituksella aika kovalla nyt kun on "kitaramiksauksesta" kyse. Miksasin pelkästään luureilla, joten ei mitään hajua miltä oikeasti kuulostaa.

Kommentteja telen soundista, please!
ReBeat
23.11.2007 10:56:49

Mutta tämä lienee hyvä demonstraatio siitä, että millä tahansa kitaralla voi totetuttaa tommosta soundia kun lyö tarpeeksi säröä ja paavoa väliin.

Tälläisenä mä tän tarkoitinkin. Ei tosta näytteestä enää teleä tunnista, eikä sen pikantteja yksityiskohtia tarvikaan nyt setviä. Oli vain hauska kokeilla, että saako sillä aikaiseksi tuon tyyppistä soundia. Samalla toivoin oppivani ehkä uusia niksejä tuossa linjahevisoundin säätämisessä ja halusin nähdä, että onko telecasterin kanssa häiriöt jo niin mahdottomat noilla säröillä, että äänittäminen muodostuisi hankalaksi.
jran
23.11.2007 14:46:22 (muokattu 23.11.2007 14:46:45)
Hmmm, olin kyllä erottavinani soundista juurikin Telelle tyyppistä Fendermäistä klangia, sekä yksikelaisen tuomaa soundin kirkasta kuulautta. Vaikea sanoa tuon perusteella onko Meksikon vai Amerikan Tele kyseessä, mutta käytetty puu kuulostaisi aivan saarnilta. Kyllähän tämän helpostikin Teleksi tunnistaa.

...Tai sitten ei. :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)