Aihe: Teetetyt korvanapit
1 2
jaril
12.04.2007 21:21:59

Oiskos tietoa tekeekö muutkin kuin www.Finfonic.fi suomessa korvasta muotilla näitä ihania näppylöitä muusikoille ja miksei myös (muille) työläisille ;) ?

MP messuilla oli kai taas mahdolisuus muottien tekoon kuten 2006 messuillakin..(ohi meni taas mahdollisuus) =( tosin pakkohan se on teettää sit kuitenkin jossain ..Lista paikkakunnista netissä :)

Monitorointivaihtoehtoina näyttäs olevan Sennheiserin EW 300 IEM G2 ? Kuulema parikin vaihtoehtoa. Mutta eiköhän tuo stereoplugi löydä tiensä muidenkin valmistajien saman kokoiseen reikään ;)

Ja viimesenä..mut ei vähäisinpänä..Onko jollakin kyseiset vempeleet, jos on niin mitkä korvanapit tuli sennheiseriltä/finfonicin mallistosta..? Tyytyväinen?

Allekirjoittanut
Jos elämä ei tyydytä,hanki parempi!
jorma666
13.04.2007 07:51:17
tampereella Kuomed http://www.kuomed.fi/

hesassa lankisen mikko http://www.ml-suojainpalvelut.fi/perussivu.htm

kuomed osas tehdä shuren E3:iin neljästä henkilöstä yhelle sovitteet, lankinen teki lopuille. ei kyllä ihan vakuuttanu ne senkun mukana tulevat luurit, mutta toinen tykkää äitistä ja toinen isoäitistä.
we call it music they call the cops
kauppi
13.04.2007 11:45:35
Oiskos tietoa tekeekö muutkin kuin www.Finfonic.fi suomessa korvasta muotilla näitä ihania näppylöitä muusikoille ja miksei myös (muille) työläisille ;) ?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=132882&o=0&#p6046654
jaril
13.04.2007 20:38:58

No, ei oo häpee olla nopee ja kysyä kun ei löydä etsimäänsä heh ;)
Mutta joo .. meni silmien ohi tuokin linkki aiheesta..
Kiitos johdatuksesta aiheeseen :)

Jari
Jos elämä ei tyydytä,hanki parempi!
MuusikonAsiakas
18.09.2007 02:07:16
Vinkkiä kaipaan. Olen menossa hankkimaan Elacin ER tulpat ja sopiva vaimennustaso mietityttää. En ole soittaja vaan osa yleisöä. Onko 15dB sopiva? Käyttöalue voi ulottua stadikoilta pikkuklubeihin ja eturivistä takakaarteeseen.

Ohjeita hyvät asiantuntijat ja paljon kiitoksia vastauksistanne!
stnprkl
18.09.2007 02:33:43

MP messuilla oli kai taas mahdolisuus muottien tekoon kuten 2006 messuillakin..(ohi meni taas mahdollisuus) =( tosin pakkohan se on teettää sit kuitenkin jossain ..Lista paikkakunnista netissä :)

Monitorointivaihtoehtoina näyttäs olevan Sennheiserin EW 300 IEM G2 ? Kuulema parikin vaihtoehtoa. Mutta eiköhän tuo stereoplugi löydä tiensä muidenkin valmistajien saman kokoiseen reikään ;)

Ja viimesenä..mut ei vähäisinpänä..Onko jollakin kyseiset vempeleet, jos on niin mitkä korvanapit tuli sennheiseriltä/finfonicin mallistosta..? Tyytyväinen?

Allekirjoittanut

Tossa tulikin jätkillä pari paikkaa mainittua missä noita sovittimia saa teetettyä eli siihen puoleen en puutu.

Mutta joo noi Senkun mukana tulevat luurit on mun mielestä enemmän soveliaat Walkmanin kaveriks kun lavalle monitoriks. Sparena kuitenkin hyvä pitää matkassa kaiken varalta. Nykyisellä työnantajalla nuo Senkun luurit käy kitarateknikon päässä hänen niin halutessaan. Lavalla käyttävät Shurea mutta yritän puhuttaa pojat Ultimate Earssin käyttäjiksi. Ostin meinaan itselleni moiset vanhojen hajonneiden tilalle ja hankinnan jälkeen ei oo vituttanu sekuntiakaan edellisten hajoaminen. Eli siis multa ääni Ultimate Earsille. Soundata myy moisia. Tämä siis luureista ja sitten varsinaiseen laitepuoleen. Jos oot tota Senkun G2 järjestelmää harkitsemassa niin osta se älä kattele enää muita meinaan tossa hintaluokassa paras mitä on IMHO. Eikä vie pattereitakaan juuri mitn, nyt viime kesänä tein reilu 30 keikkaa ja vaihdoin ittelleni patterit kolme kertaa. Poppareille uusin useammin ;)

Moro
Viltsu audiokantaja
jorma666
18.09.2007 11:39:43
Itellä on ollu Shuren e500:t muutaman kuukauden, tykkään oikein kovasti. Kivasti jytisee alapääkin. Aika kalliit tosin. Lisäksi mulla on ne eniten vaimentavat elacinit niissä.
we call it music - they call the cops
markotetri
18.09.2007 12:07:23
Vinkkiä kaipaan. Olen menossa hankkimaan Elacin ER tulpat ja sopiva vaimennustaso mietityttää. En ole soittaja vaan osa yleisöä. Onko 15dB sopiva? Käyttöalue voi ulottua stadikoilta pikkuklubeihin ja eturivistä takakaarteeseen.

Ohjeita hyvät asiantuntijat ja paljon kiitoksia vastauksistanne!

Mulla on juuri tuo setti, 15dB vaimennuksella. Toimii loistavasti. Suosittelen.
Artificiality is normal to the medium.
Pieni rumpalipoika
18.09.2007 14:05:21

Kuuntelukäyttöön saattaisi riittää 9 desibelin vaimennuskin. Toisaalta soundi on niin hyvä noissa 15 deebeen vehkeissäkin, että aika surutta voi ottaa noin niin kuin kuulonhuollollisesta näkökulmasta varmankin päälle.
Rummut nurin ja nussimaan!
koiralauri
22.11.2007 17:00:27
Mites tuota sitten, kun nuo teetetyt korvanapit ois hyvät, mutta ei kehtais hankkia ennenkun on tieto siitä, että muuttuuko korvat vielä näin 15 vuoden herkässä ja kasvavassa iässä?
stnprkl
22.11.2007 21:42:40
Mites tuota sitten, kun nuo teetetyt korvanapit ois hyvät, mutta ei kehtais hankkia ennenkun on tieto siitä, että muuttuuko korvat vielä näin 15 vuoden herkässä ja kasvavassa iässä?

Ne korvakäytävät muuttuu meillä aikuisillakin eli ei noi valetut oo kellään ikuiset.
Mutta siis eihän sun noita kuulokkeita tarvii vaihtaa vaan riittää pelkät valut uusia sit kun ei enää oo hyvät.
Viltsu audiokantaja
stnprkl
23.11.2007 02:42:43
Miten nuo valut sitten maksaa?

Joitain kymmeniä euroja, riippuu vähän mestasta.
Viltsu audiokantaja
peteihis
23.11.2007 04:03:17
Onko 15dB sopiva?

No toi 15 dB on se mille nuo Elacinit on alunperin mitoitettu.

15 deppaset vaimentaa kaikista tasaisimmin kaikkia taajuuksia matalista jonnekin 15kHz asti. Ne 9 ja 25 dB elementit vaimentavat matalia hiukan vähemmän ja korkeita hiukan enemmän. Ja hiukan+ hiukan = huomattavsti.

Ittelläni on 9-deppased (by Kuomed@Tampere). Mun ongelma noissa on, että mun korvakäytävä on sen verran ahdas, että sitä äänireikää ei saanu tehtyä sinne ihan ohjekirjan mukaan. Tästä taas seuraa, että korvassa joskus kihisee joku tosi ärsyttävä resonanssi taajus: Esim jos laulukamoissa on liikaa 3kHz:iä, niiin tulpan takan kuuluu 6kZ:iä... Tai siltä se ainakin itsestäni tuntuu...

Mutta sillon kun ovat tarpeen niin olen kyllä ollut ihan tyytyväinen noihin. Vaimentaa sopivasti, mutta äänet pysyy selkeinä.
tahtiportti
23.11.2007 04:16:11
No toi 15 dB on se mille nuo Elacinit on alunperin mitoitettu.

15 deppaset vaimentaa kaikista tasaisimmin kaikkia taajuuksia matalista jonnekin 15kHz asti. Ne 9 ja 25 dB elementit vaimentavat matalia hiukan vähemmän ja korkeita hiukan enemmän. Ja hiukan+ hiukan = huomattavsti.

Ittelläni on 9-deppased (by Kuomed@Tampere). Mun ongelma noissa on, että mun korvakäytävä on sen verran ahdas, että sitä äänireikää ei saanu tehtyä sinne ihan ohjekirjan mukaan. Tästä taas seuraa, että korvassa joskus kihisee joku tosi ärsyttävä resonanssi taajus: Esim jos laulukamoissa on liikaa 3kHz:iä, niiin tulpan takan kuuluu 6kZ:iä... Tai siltä se ainakin itsestäni tuntuu...

Mutta sillon kun ovat tarpeen niin olen kyllä ollut ihan tyytyväinen noihin. Vaimentaa sopivasti, mutta äänet pysyy selkeinä.

Jos miksaaja käyttää -15db tulppia niin miten yleisö voi nauttia musiikista? Tai edes 6db tulpat. Mene siinä sitten eturiviin imho.
ragol
23.11.2007 12:33:29

Jos miksaaja käyttää -15db tulppia niin miten yleisö voi nauttia musiikista? Tai edes 6db tulpat. Mene siinä sitten eturiviin imho.

Niin, mutta entäs kun se miksaaja joutuu kuuntelemaan ensin puolipäivää soundcheckejä ja sen jälkeen toiset puoli päivää miksaamaan varsinaisen keikan? Esim. joku 6 bändin tapahtuma, 30 min/bändi soundcheckiä (tai siis, meteliä soundcheckin aikana) = 3h. Sitten itse tapahtuma 4-6h.

Ei, se ei ole ideaalinen tilanne, että joutuu miksaamaan tulpat korvissa, mutta jos tosiaan miksauspöydällä pelkkä lavameteli on sen >90dB, siihen vielä PA päälle ja tuota sitten joutuu sen täyden työpäivän verran kuuntelemaan, niin ei kiitos.

Mutta minä olenkin vain minä. :)
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.vuodatus.net
peteihis
23.11.2007 13:12:34

Tais mennä off topik, mutta nuo pitkät sessiot on toisaan äänimiehelle aikamoista rääkkiä. Tulpat korvissa ei kannata miksata, mutta korvat on hyvä päästää lepäämään aina siinä vaiheessa, kun ei ole enää mitään säädettävää.

Toisaalta, en mä kyllä oikein tykkää monen nykybändin tyylistä, että takarivissäkin pitää olla 110dB ääntä. Kyllä se vähemmälläkin kuuluu.
dewil
23.11.2007 16:46:32 (muokattu 23.11.2007 16:47:53)

Aihetta sivuten:
Mitäkäpä suosituksia olis in-ear monitorikuulokkeiksi huntin hintaluokassa?
Pitäis hommata niitä useempia ja korvakäytäväthän silloin vaihtelevat isoista minimaalisiin.
Joten säätövaraa soisi löytymän.

Toki budjetti voi mennä tuosta ylikin, jos laatu/käyttömukavuus/kestävyys/henkimaailmanasiat paranoo jotenkin merkittävästi.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
stnprkl
23.11.2007 18:52:09 (muokattu 23.11.2007 18:56:30)
Aihetta sivuten:
Mitäkäpä suosituksia olis in-ear monitorikuulokkeiksi huntin hintaluokassa?
Pitäis hommata niitä useempia ja korvakäytäväthän silloin vaihtelevat isoista minimaalisiin.
Joten säätövaraa soisi löytymän.

Toki budjetti voi mennä tuosta ylikin, jos laatu/käyttömukavuus/kestävyys/henkimaailmanasiat paranoo jotenkin merkittävästi.

Niin siis joo olit paikallakin kun likoille suosittelin niitä Ultimate Earsseja, Fuzzy Bonerilta terkkuja et ne miljoonan luurit on ihan ok.
Niin siis nää Super.Fi on parin sadan hujakoilla nykyään ja hinta tippuu koko ajan. Shuren E3:sia saa jo alle huntilla, mutta ovat huonoja ainaskin mun korvaan.

EDIT: siis huonosoundisia mun korvaan :EDIT

Sitten näille muille hanuille terkkuja.

Jos miksaaja käyttää -15db tulppia niin miten yleisö voi nauttia musiikista?

Kuinkas moni miksaaja pitää niitä tulppia keikan aikana päässään. Uskaltaisin väittää et nolla. Ainakin jos ammattimiehistä puhutaan. Itse en pidä ikinä vedon aikana tulppia jos mun vastuulla on jonkun ihmisen kuuleminen oli kyse salista tai lavasta. Jos vastuulla on mikittäminen niin mulla on ne tulpat koko ajan päässä. Ja esim. festareilla pidän itse tulppia lähes koko sen ajan mitä en henkilökohtaisesti oo tiskin takana.
Viltsu audiokantaja
J.T.
23.11.2007 22:28:44
Kuinkas moni miksaaja pitää niitä tulppia keikan aikana päässään. Uskaltaisin väittää et nolla. Ainakin jos ammattimiehistä puhutaan. Itse en pidä ikinä vedon aikana tulppia jos mun vastuulla on jonkun ihmisen kuuleminen oli kyse salista tai lavasta.

Just näin. Jmlaut!! Alkaako tää "keskustelu" taas? Tää jossain vaiheessa jo kertaalleen käytiin läpi ja aika selkeesti homman nimi oli se, että miksaaja EI miksaa tulpat päässä koska oletus on se, että kuuntelevalla yleisöllä ei myöskään ole tulppia. Joo, joo niitäkin kyllä näkee mutta jos itse miksaan hoidan homman AINA ilman tulppia. Jos ääniseppo alkaa aprikoida altistustaan sillä otteella, että miksaa tulpat päässä niin toivotan hyvää matkaa kaupungin hommiin vaikkapa lakaisukonehommiin - radiolla varustetut Peltorit (joista varmaan saa sen Iskelmäradion kuulumaan kivasti) tulee talon puolesta. Järki käteen, jooko!?

Jos vastuulla on mikittäminen niin mulla on ne tulpat koko ajan päässä. Ja esim. festareilla pidän itse tulppia lähes koko sen ajan mitä en henkilökohtaisesti oo tiskin takana.

Myös näin. Tätä metodia noudatan myös itse saliäänipulsan vieressä. Jos kohdalle osuu yllätysmiksaus (näitäkin joskus sattuu) niin se tieto yleensä tulee hyvissä ajoin ennen aktin saapumista. Tällaisina päivinä en käytä tulppia, jotta kuulo mukautuu samanlaiseksi kuin paikalla olevalla yleisöllä.

Ärrh! Aina käämi lämpiää kun aletaan keskustella siitä, että miksaajan pitää suojella kuuloaan miksaamalla tulpat päässä. Siinä äänipöydässä on myös master-liuku, jolla voi vaikuttaa kokonaisvolaan. Toki asiassa on kosolti muitakin reunaehtoja mutta se onkin sitten toinen jupina se. Odotan innolla, että valomiehille alkaa ilmaantua peililasit päähän omaa taiteellistä näkemystään toteuttaessaan...

Täältä tähän - viimeinen työpäivä takana. Olutta nenän alla ja parin viikon päästä kohti uusia seikkailuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)