holla 20.11.2007 19:28:46 | |
---|
Monet kehottavat (soittimesta riippumatta) ottamaan soiton perusteet haltuun. Kysynkin nyt että, mitkä ovat bassonsoiton perusteet? Tarkoitan että onko joihinkin musatyyleihin sitä tiettyä kaavaa mikä toimii varmasti, jonka päälle voi sitten omia "mausteita" lisäillä mielensä mukaan? Jos on, niin olisi mukava kuulla vähän kokeneempien suusta tästä. Sattumalta jos joku innostuu, niin jotain esimerkkejä voisi aivan kertoa humpasta hewiin. Ja jos nyt on sattunut käymään niin, että olen tajunnut koko asian aivan väärin, olkaa helliä ja valaiskaa! Watch out where the huskies go
An' don't you eat that yellow snow |
IJarro 20.11.2007 20:22:43 | |
---|
Tarkoitan että onko joihinkin musatyyleihin sitä tiettyä kaavaa mikä toimii varmasti, jonka päälle voi sitten omia "mausteita" lisäillä mielensä mukaan? Yksinkertasesti: Soita vaan soinnun pohjasävel tahdin alkuun. Nopeemmassa rokettirollissa soita se sama ääni vaan monta kertaa siinä tahdissa nopeesti. Siihen voi sit lisäillä mitä sattuu, mut yksinkertasuudessaan toi toimii jo. Let's do some living after we die... |
Hannu A 20.11.2007 20:43:20 | |
---|
Yksinkertasesti: Soita vaan soinnun pohjasävel tahdin alkuun. Nopeemmassa rokettirollissa soita se sama ääni vaan monta kertaa siinä tahdissa nopeesti. Siihen voi sit lisäillä mitä sattuu, mut yksinkertasuudessaan toi toimii jo. Nimenomaan.... amatöörit hakee ääntä koko ajan, tosibasisti kun oikeen hyvän äänen löytää niin mitä sitä enää ettimään.... Basisti Jumalan armosta |
Basismi 21.11.2007 10:35:37 (muokattu 21.11.2007 10:43:35) | |
---|
Saman äänen pompsottelun lisäksi vaihtobasso. Humppa menee sillä. Lisäksi on hyvästä opetella näppeihinsä mistä löytyy perussävelelle kolmisointu, niitä voi aika varmasti heitellä jos haluaa päteä. Tosi miehille sekä duuri että molli. Onnistuu sitten valsseihin heittää ne lopukejutskat. Sitä kolmisointua kun pompsottelee tylysti niin hoituu jopa setin rokit kuten geton ja johnnybgoode. E: vaihtobasso ja beat-komppihan kuuluu jo peruskoulun 7. luokan opetussuunnitelmaan. Yleistietoa on se. http://www.kemi.fi/koulutusasiainkeskus/ops/Musiikki.htmlBasso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
JussiA 21.11.2007 10:42:35 | |
---|
Tuosta löytyisi perusteet, jos vain ameriikka taipuu. http://www.studybass.com/ Käytännössä tuolla käydään samat asiat, mitä yllä jo kertoiltiin. Yksityiskohtaisemmin vain. |
humppahanuristi 21.11.2007 13:53:27 (muokattu 21.11.2007 14:29:13) | |
---|
Yksinkertasesti: Soita vaan soinnun pohjasävel tahdin alkuun. Nopeemmassa rokettirollissa soita se sama ääni vaan monta kertaa siinä tahdissa nopeesti. Siihen voi sit lisäillä mitä sattuu, mut yksinkertasuudessaan toi toimii jo. Aika yksinkertaista tuo jo on. Eihän minun pitäisi ei-basistina kommentoida mutta kun satuin nyt eksymään tälle palstalle ja toisaalta eihän sitä koskaan tiedä, jos sattuu innostumaan bassonkin soitosta. Olisiko bassossakin joku perustekniikka, joka ensin pitäisi ottaa haltuun. Eli ihan otteista ja sormijärjestyksestä lähtien? Ja yleensä kuuntelemalla sitä musiikkityyliä, mitä nyt meinaa oppia soittamaan, voi oppia/ottaa vaikutteita muista ja soveltaa sitten omalla tavallaan. Vaihtobasso humppaan on hyvä ja sellainen perusjuttu (tämä on muuten ihan haitarilla sama, vasurilla vedetään bassokuviot). En nyt muista mikä se virallinen termi taas on noille sävelillä, kun viimeisestä musiikin teoriatunnista on 11... eikun 12 vuotta. Huh huh. Sen jälkeen olen vain soittanut. Mutta otetaan esimerkki vaihtobassosta vaikkapa cm-soinnusta. Vetelet siihen 1-2-3-4 tahtiin 1:lle ja 3:lle C ja 2:lle ja 4:lle G. Ja se humppa kun menee c-mollista, niin yksinkertaisimmillaan siinä on ne kolme sointua cm, fm ja G7. Ääniparit siis C/G, F/C ja G/D. No sitten vähän hienompi kuvio 1-2-3-4 humppatahtiin äänin C-es-G-C ja fm sointuun sama F-as-C-F ja G7-sointuun G-bb-D-G. Mielellään ykköstä ja kolmosta hiukan korostaen ja lyhyesti. Staccato ei liene ihan kuvaava vaan hiukan pidemmästi mutta ei missään nimessä koko 1/4 nuotin aika arvoa. Se oli lyhyt oppimäärä humpasta. Olisikohan yleensäkään duuri ja molli asteikkojen opettelu turhaa... Parikin kappaletta tulee mieleen, joissa bassokuviot seurailee vahvasti dm-asteikkoa. Nämä tuolla tanssimusiikin saralla. Humpasta rautalankaan... |
chief 21.11.2007 19:27:28 (muokattu 21.11.2007 19:31:30) | |
---|
No sitten vähän hienompi kuvio 1-2-3-4 humppatahtiin äänin C-es-G-C ja fm sointuun sama F-as-C-F ja G7-sointuun G-bb-D-G. Mä soittaisin tohon G7-soinnun kohdalle ykköselle ja kolmoselle mieluummin G-H-D-G ääniä koska se ei ole mollisointu. Mielellään ykköstä ja kolmosta hiukan korostaen ja lyhyesti. Staccato ei liene ihan kuvaava vaan hiukan pidemmästi mutta ei missään nimessä koko 1/4 nuotin aika arvoa. Se oli lyhyt oppimäärä humpasta. Mä soittaisin kyllä neljäsosat ykköselle ja kolmoselle täysinä neljäsosina ja kakkoselle ja neloselle tauko. Eli ääni loppuu silloin ku virvelin isku kajahtaa. "It's the ear, not the gear. " |
Johannes_t 21.11.2007 20:27:05 | |
---|
Mä soittaisin kyllä neljäsosat ykköselle ja kolmoselle täysinä neljäsosina ja kakkoselle ja neloselle tauko. Eli ääni loppuu silloin ku virvelin isku kajahtaa. Tässä on varmaan semmonen tilanne, että humppaa kun ajattelee 2/4-tahtilajina, niin molemmat olette oikeassa. Paitsi termeissä ;) |
humppahanuristi 22.11.2007 08:28:41 (muokattu 22.11.2007 08:30:51) | |
---|
Mä soittaisin tohon G7-soinnun kohdalle ykköselle ja kolmoselle mieluummin G-H-D-G ääniä koska se ei ole mollisointu. . Itsekin mietin tuota hommaa ja ihan väärinhän se meni. Nytkin väsyttää niin, ettei jaksa ajatella. Mä soittaisin kyllä neljäsosat ykköselle ja kolmoselle täysinä neljäsosina ja kakkoselle ja neloselle tauko. Eli ääni loppuu silloin ku virvelin isku kajahtaa. Joo, siis näinhän. Ajattelin tuota kuviota kokonaisuutena ja sehän vaatiikin kaksi tahtia. Vielä täytyy harjoitella, ei näköjään tämä 23 vuotta riitä perusteisiinkaan :)
Tässä on varmaan semmonen tilanne, että humppaa kun ajattelee 2/4-tahtilajina, niin molemmat olette oikeassa. Paitsi termeissä ;) Ei termeillä soiteta... ;) Humpasta rautalankaan... |
Pirkka 22.11.2007 10:31:04 | |
---|
Vastaus kysymykseesi löytyy parhaiten levyiltä. |
chief 22.11.2007 10:31:35 | |
---|
Tässä on varmaan semmonen tilanne, että humppaa kun ajattelee 2/4-tahtilajina, niin molemmat olette oikeassa. Paitsi termeissä ;) Mä ajattelin humppaa ihan 4/4 tahtilajina. "It's the ear, not the gear. " |
Mä ajattelin humppaa ihan 4/4 tahtilajina. Taitaa olla alla breve. Eli enemmänkin 2/2 kuin 4/4. Mä oon huono teoriassa mutta noin mä sen käsittäisin. |
humppahanuristi 22.11.2007 12:44:35 | |
---|
Taitaa olla alla breve. Eli enemmänkin 2/2 kuin 4/4. Mä oon huono teoriassa mutta noin mä sen käsittäisin. Minäkin olen huono teoriassa mutta silti sen tahdin saa jaettua neljään osaan. Oli sitten 2/2 tai 2/4 tai 4/4 se ei käytännössä muuta humppaa miksikään muuksi. Humpasta rautalankaan... |
chief 22.11.2007 14:27:44 (muokattu 22.11.2007 14:28:08) | |
---|
Taitaa olla alla breve. Eli enemmänkin 2/2 kuin 4/4. Mä oon huono teoriassa mutta noin mä sen käsittäisin. Molemmissa mahtuu neljä neljäsosaa tahtiin. Ero on vain perussykkeen pituudessa. Nopea humppa on ehkä kätevämpi ajatella alla brevenä. E: Mutta voihan sen kirjoittaa kummin päin vain. "It's the ear, not the gear. " |