humppahanuristi 21.11.2007 13:40:19 | |
---|
En ole basisti enkä omista bassoa. Näissä vanhemman musiikin esiintymistilaisuuksissa musiikkiin kävisi hienosti aito pystybasso mutta se nyt vaan ei käy (kuulemma ;) ). Minkälaisilla opeilla "tavallisesta" nauhallisesta sähköbassosta saisi loihdittua lähes oikean kuuloista bassomateriaalia esim. vanhempaan rokettirolliin ja swing-tyyppiseen jazzahtavaan materiaaliin. Tuossa yksi ilta oli eräällä basistilla aika lähellä tuo homma, veteli rokkikuviot sillä tavalla lyhyesti. Ehkä pienellä tone-ruuvailulla olisi päässyt jokseenkin lähelle mutta tarvitsisikohan vielä pienen kaiun hännän perään. Itse sellaista filosofista pohdiskelua tein ja tulin siihen tulokseen, että sähköbasso vaan soi liian voimakkaasti ja siinä on sitä "sustainia" liikaa tuollaiseen isoon bassoon verrattuna. Olisiko niin, että lyhyeen demppaamalla ja pienellä suoralla kaiunpätkällä saisi siedettävää aikaiseksi? Mitä sanotte bassottelun valtiaat. Humpasta rautalankaan... |
Karlsson 21.11.2007 13:46:36 | |
---|
Joko niin, että pyyhkäiset peukalolla kieltä ja samalla demppaat kämmensyrjällä tallan vierestä. Tulee suht tuhnu soundi. Ei se kontralta kuulosta, mutta sen verta sinne päin, ettei hävetä. Toinen keino on tunkea tallan eteen kielten alle vaikkapa mummon kutoma villasukka, tulee sitä hienhajua meininkiin mukaan. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
humppahanuristi 21.11.2007 13:55:21 (muokattu 21.11.2007 13:55:32) | |
---|
Joko niin, että pyyhkäiset peukalolla kieltä ja samalla demppaat kämmensyrjällä tallan vierestä. Tulee suht tuhnu soundi. Ei se kontralta kuulosta, mutta sen verta sinne päin, ettei hävetä. Toinen keino on tunkea tallan eteen kielten alle vaikkapa mummon kutoma villasukka, tulee sitä hienhajua meininkiin mukaan. Joo, on minulla vielä ihan käyttämättömiäkin mummon kutomia villasukkia, täytyy säästää pahan päivän varalle. Ideana taitaisi toimia. Humpasta rautalankaan... |
2541 21.11.2007 14:16:46 | |
---|
Yksi keino on soitella siitä kaulan juuresta ja mieluiten mikillä, mikä on mahdollisimman lähellä kaulaa. |
J.Hollström 21.11.2007 14:45:12 (muokattu 21.11.2007 14:48:08) | |
---|
|
aho 21.11.2007 15:14:23 | |
---|
Flatwound-kielet voisi olla asiaa. Nylonpäällysteiset kuulemma vielä enemmän. vähemmän on vähemmän |
Karlsson 21.11.2007 15:47:18 | |
---|
Flatwound-kielet voisi olla asiaa. Nylonpäällysteiset kuulemma vielä enemmän. Juu, nailoneissa on hyvä soundi tommoseen hommaan. Niistä tulee yläpäätä, mutta murina puuttuu. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
willie 21.11.2007 21:47:59 | |
---|
Kas näin : - Laita Mnetin Ostetaan -palstalle ilmoitus : Ostetaan täysin tukkoon soitetut flätit - Asenna flätit siihen bassoon, jota sinulla ei ole - Laita tallan juureen köyhän miehen kontraefekti eli tuhti huopapala - Säädä basson tone nollaan - Soita peukalolla pyyhkäisten läheltä bodyn ja kaulan yhtymäkohtaa - Lisää saundiin hieman kaikua vahvistimesta tai erillisestä boksista :) Bassoa vuodesta 1972. |
okabass 22.11.2007 00:43:17 (muokattu 22.11.2007 00:47:10) | |
---|
MOI Sopivan pehmeää vaahtomuovia lähelle tallaa. Kieltä voi kokeilla näpätä läheltä otelautaa. Sekä tumpuiksi soitetut hiotut kielet. Se kaiku voi olla myös hyvä. Lisäksi pitää soittaa kuin kontraa soitettaisiin. Tumpuista (soimattomista) kielistä. Joku Reggae-basisti voiteli kielensä margariinilla, ja antoi niiden muhia kuukausia ennen käyttöä. ;) Ceterum censeo moderator esse delendam |
rattledad 22.11.2007 00:51:59 (muokattu 22.11.2007 00:58:30) | |
---|
Kaikua? Margariinijuttu voi olla kaupunkitarina. Anthony Jackson kylläkin kertoi tuota BP:n kolumnissaan phillysoulin studiobasistista - jonka nimeä en nyt muista - joka soitti bassot mm. hittiin 'If you don't know me by now'. |
okabass 22.11.2007 02:14:00 (muokattu 22.11.2007 02:20:08) | |
---|
Kaikua? Margariinijuttu voi olla kaupunkitarina. Anthony Jackson kylläkin kertoi tuota BP:n kolumnissaan phillysoulin studiobasistista - jonka nimeä en nyt muista - joka soitti bassot mm. hittiin 'If you don't know me by now'. MOI Kaupunkitarina? Minäkin annoin rasvalla voideltujen hiottujen kielien muhia kaapin ovenkahvassa varmaan pari vuotta, ennen kuin otin kokeiluun. Ihan totta. ;) Kaikua? Ehkä. Will Lee käytti Bass Playerin haastattelun mukaan jossain kontrajäljittelyssä muistaakseni 1,5 s reverbiä. Ceterum censeo moderator esse delendam |
Groovelover 22.11.2007 10:56:57 | |
---|
Margariinijuttu voi olla kaupunkitarina. Anthony Jackson kylläkin kertoi tuota BP:n kolumnissaan phillysoulin studiobasistista - jonka nimeä en nyt muista - joka soitti bassot mm. hittiin 'If you don't know me by now'. Se oli Ronnie Baker; äijän soundi oli kyllä aikamoisen tumppu, mutta hyviä juttuja se veti. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
En ole basisti enkä omista bassoa. Näissä vanhemman musiikin esiintymistilaisuuksissa musiikkiin kävisi hienosti aito pystybasso mutta se nyt vaan ei käy (kuulemma ;) ). Minkälaisilla opeilla "tavallisesta" nauhallisesta sähköbassosta saisi loihdittua lähes oikean kuuloista bassomateriaalia esim. vanhempaan rokettirolliin ja swing-tyyppiseen jazzahtavaan materiaaliin. Tuossa yksi ilta oli eräällä basistilla aika lähellä tuo homma, veteli rokkikuviot sillä tavalla lyhyesti. Ehkä pienellä tone-ruuvailulla olisi päässyt jokseenkin lähelle mutta tarvitsisikohan vielä pienen kaiun hännän perään. Itse sellaista filosofista pohdiskelua tein ja tulin siihen tulokseen, että sähköbasso vaan soi liian voimakkaasti ja siinä on sitä "sustainia" liikaa tuollaiseen isoon bassoon verrattuna. Olisiko niin, että lyhyeen demppaamalla ja pienellä suoralla kaiunpätkällä saisi siedettävää aikaiseksi? Mitä sanotte bassottelun valtiaat. Samoja tavoitteita on ollut. Olen pyrkinyt jäljittelemään kontrabassomaista vaikutelmaa näppäämällä kieliä jostain 12. nauhan kohdalta ja vasemmalla kädellä tekemään äänen syttyessä pienen venytyksen. Lisäksi diskantit vähiin. Sopii jollakin lailla hitaampiin kuvioihin ja perusbassotteluun. -Jonte Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |