Aihe: Neuvoja Pop/jazziin pyrkivälle?
1 2 3 4
Timberi
04.11.2007 17:14:58
Ensi keväänä olen pyrkimässä useampaakin pop/jazz-amk:seen laulupuolelle, mutta teoriat eivät ole hallussa.
Olen käynyt laulutunneilla muutaman vuoden, ja laulupuoli onkin hyvässä kondiksessa. Tänä syksynä aloitin teoria ykkösen, mutta eihän se riitä noihin pääsykokeisiin. Eli pitäisi oppia ja nopeasti vielä teoria kakkonen ja kolmonen ja vielä lisääkin vai? Sinänsä noissa teorian käsitteissä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta kaikki nämä melodiadiktaattien tekeminen ja intervallit ovat vielä hakusessa, onko neuvoja miten niitä voisi harjoitella. Koskettimet löytyy kuitenkin..
Jos vielä pystyisit suosittelemaan kirjaa, jossa olisi kaikki nämä kurssit ja niiden opit, mieluummin vielä suomenkielinen. Tai onko sellaista kirjaa, missä olisi kenties CDmukana, jossa olis jotain harjoituksia?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
Jorbagha
04.11.2007 17:25:29
Oonpa aika körny.
John Titor
04.11.2007 22:25:18 (muokattu 04.11.2007 22:25:57)

Ensi keväänä olen pyrkimässä useampaakin pop/jazz-amk:seen laulupuolelle, mutta teoriat eivät ole hallussa.
Olen käynyt laulutunneilla muutaman vuoden, ja laulupuoli onkin hyvässä kondiksessa. Tänä syksynä aloitin teoria ykkösen, mutta eihän se riitä noihin pääsykokeisiin. Eli pitäisi oppia ja nopeasti vielä teoria kakkonen ja kolmonen ja vielä lisääkin vai? Sinänsä noissa teorian käsitteissä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta kaikki nämä melodiadiktaattien tekeminen ja intervallit ovat vielä hakusessa, onko neuvoja miten niitä voisi harjoitella. Koskettimet löytyy kuitenkin..
Jos vielä pystyisit suosittelemaan kirjaa, jossa olisi kaikki nämä kurssit ja niiden opit, mieluummin vielä suomenkielinen. Tai onko sellaista kirjaa, missä olisi kenties CDmukana, jossa olis jotain harjoituksia?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!

Jeps, Tohtori Toonika ja Kaj Backlundin Teoreettinen improvisointi pop/jazz -musiikissa haltuun ja lastenlaululevyjä yms. tosi yksinkertaisia melodioita ja sointukulkuja sisältäviä levyjä levysoittimeen ja nuotintamaan niiltä kappaleita, siten se homma toimii. Noi em. kirjat on Arabianrannan Pop/jazz -oppilaitoksen opettajien kirjoittamia, joten niissä olevaa tietämystä tarvitaan.
Kunhan saat yksinkertaisia melodioita ylös, tiedät suunnilleen miten soinnut ja asteikot muodostetaan ja ymmärrät jotain rytmeistä, olet jo vahvoilla, varsinkin jos olet laulaja. Laulajien ei tunnetusti tarvitse olla mitään teoriavelhoja pärjätäkseen bändeissä ja se käsittääkseni otetaan huomioon pyrkiessäkin.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
825107
04.11.2007 22:39:43 (muokattu 04.11.2007 22:41:25)
Kunhan saat yksinkertaisia melodioita ylös, tiedät suunnilleen miten soinnut ja asteikot muodostetaan ja ymmärrät jotain rytmeistä, olet jo vahvoilla

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuinkahan vaikeita noi melodiat ja rytmit on, joita siellä pääsykokeissa kysytään? Siis jos puhutaan II-asteesta.
John Titor
05.11.2007 11:09:23 (muokattu 05.11.2007 11:10:35)

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuinkahan vaikeita noi melodiat ja rytmit on, joita siellä pääsykokeissa kysytään? Siis jos puhutaan II-asteesta.

En kyllä kuollaksenikaan muista tarkkaan millainen melodiadiktaatti pääsykokeessa oli, mutta siinä oli yksi perinteisempi melodiapätkä ja sitten joku bluespätkä. Ei mitään kuolettavan hankalaa. Ei koulun säveltapailu tuntunut ylipäänsä erityisen haasteelliselta alun jälkeen, aika simppeliä perus-jazzkauraa.
Jazzia kannattaa siis kyllä kuunnella ja ottaa ylös, muuten saattaa tuntua hankalalta. Nelisoinnut on syytä tuntea ja kuulla.
Simplex
21.11.2007 17:28:23 (muokattu 21.11.2007 17:29:09)

En mäkään kyllä yhtään muista millaisia diktaatteja siellä oli mutta kait ne silloin aika vaikeilta tuntui, olin silloin suorittanut 3/3:n Käsittääkseni ne on osittain taso kartoitusta eikä pyrkivän niitä oletetakkaan osaavan. Kaikki ennalta opittu on tietysti plussaa ja auttaa pyrkivää pääsemään sisään mutta pääpaino on aina pyrkivän instrumenttitaidoissa.
Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä!
baron
24.11.2007 01:13:11

Korjatkaa jos olen väärässä

Oot oikeassa, mun vuoro olla väärässä.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
John Titor
24.11.2007 12:20:17 (muokattu 24.11.2007 12:21:17)

Mulla on sellainen käsitys, että amk-puolella teoriakokeen merkitys olis jotain 40%. Muistan kuulleeni ton joltain virallisemmalta taholta kun hain itse. Eli jos laulu/soittosuoritus ei mee ihan nappiin, niin hyvällä teoriatietämyksellä voi paikkailla. Toisaalta jos teoria ei ole hallussa, niin pitää olla helvetin kova laulaja tai soittaja. Korjatkaa jos olen väärässä.

Siiiis tarkoittaako tällä kertaa AMK ammattikorkeakoulua vaiko ammattikoulua eli konsaa? Tähän pitäis keksiä käytäntö.
Mesa/Boogie
25.11.2007 22:14:18
Siiiis tarkoittaako tällä kertaa AMK ammattikorkeakoulua vaiko ammattikoulua eli konsaa? Tähän pitäis keksiä käytäntö.

Eikös AMK oo ihan virallisesti ammattikorkea?
John Titor
26.11.2007 10:40:05

Eikös AMK oo ihan virallisesti ammattikorkea?

Onhan se, mutta kun useat puhuvat konsasta, ammattikoulusta amk:na, niin piti pyytää tarkennusta.
chipie
27.11.2007 18:34:07
Mulla on sellainen käsitys, että amk-puolella teoriakokeen merkitys olis jotain 40%. Muistan kuulleeni ton joltain virallisemmalta taholta kun hain itse. Eli jos laulu/soittosuoritus ei mee ihan nappiin, niin hyvällä teoriatietämyksellä voi paikkailla. Toisaalta jos teoria ei ole hallussa, niin pitää olla helvetin kova laulaja tai soittaja. Korjatkaa jos olen väärässä.

Taitaa tuo pronsentuaalinen osuus vaihdella ammattikorkeiden välillä, mutta en usko, että pelkkä teoriaosuus missään olisi 40% (ehkä sisältää haastattelun, säveltapailun, mahd. kirjoitelman?) Täällä Joensuussa ainakin teoriasta taisi saada jotain 10 pisteen luokkaa maksimista 100.

Pääpaino on pääsykokeissa aina soitossa/laulussa ja sen osuuden pistemäärästä on yleensä saatava vähintään puolet, että edes muita osioita otetaan huomioon. Kannattaa muistaa, että haastattelut ja yleinen asenne vaikuttavat erittäin paljon, joten ei kannata pyyhettä heittää kehään, vaikka se teoria hieman epäonnistuisikin.

Oletko Timberi käynyt konservatorion? Suosittelen ammattikorkean lisäksi hakemaan myös konservatorioihin ihan vaikka varalta ja pääsykoekokemuksen takia! :)
Feel free to blow
badcompany
05.12.2007 11:42:21
olisko teillä neuvoja antaa basistille joka on ajatellu pyrkii aradian konsikseen nyt ens vuonna,esim.minkälaista rävellystä soittonäytteesseen.
Velli
06.12.2007 19:14:12 (muokattu 06.12.2007 19:15:23)
olisko teillä neuvoja antaa basistille joka on ajatellu pyrkii aradian konsikseen nyt ens vuonna,esim.minkälaista rävellystä soittonäytteesseen.

Joku helppo jazz-standardi olisi hyvä valinta. Esim. Autumn Leaves. Teema in two feel ja soolot walking bassolla.

Tai sitten joku jazzblues. Vaikka Billies Bounce. Hienon vaikutuksen teet kun vedät ensin bassolla teeman kärkeen ja vasta sen jälkeen siirryt walkiin.
kippendaal
10.12.2007 14:27:40
Mikäköhän olisi hyvä etydejä tai sen tapaisia sisältävä kirja kitaristille?
Treenailen/kertailen itsekseni teoriaa ja nuoteista soittoa tulevia pääsykokeita varten ja ajattelin että semmoisiakin olisi varmaan hyvä soitella.
badcompany
10.12.2007 16:00:40 (muokattu 10.12.2007 16:03:01)
Joku helppo jazz-standardi olisi hyvä valinta. Esim. Autumn Leaves. Teema in two feel ja soolot walking bassolla.

Tai sitten joku jazzblues. Vaikka Billies Bounce. Hienon vaikutuksen teet kun vedät ensin bassolla teeman kärkeen ja vasta sen jälkeen siirryt walkiin.

mistä löytyisi nuotit noihin mainittuihin kappaleisiin?:).
kippendaal
11.12.2007 13:45:15 (muokattu 11.12.2007 13:47:36)
Kysyisin vielä sellaistakin että mikä olisi kitaralla oikein rouhea ja vaikutuksen tekevä kappale ennakkotehtävä-nauhalle?
Onko hyvä pistää oma kirjoittama kappale, saako siitä jotain plussaa? Kun omia biisejä tykkään kirjoitella. Vai onko parempi ottaa vaan joku todellista taituruutta vaativa merkkiteos ja soittaa se?
Hjelpatkaa ny!
Dr Dominant
11.12.2007 13:52:00

Kysyisin vielä sellaistakin että mikä olisi kitaralla oikein rouhea ja vaikutuksen tekevä kappale ennakkotehtävä-nauhalle?
Onko hyvä pistää oma kirjoittama kappale, saako siitä jotain plussaa? Kun omia biisejä tykkään kirjoitella. Vai onko parempi ottaa vaan joku todellista taituruutta vaativa merkkiteos ja soittaa se?
Hjelpatkaa ny!

Jos haluat tehdä raatiin vaikutuksen, soita hyvin. Biisillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska oli biisi mikä hyvänsä, soitat sen kuitenkin niin kuin sinä soitat.

Eli vaikka biisi olisi kuinka "helppo", sen voi soittaa hemmetin hyvin (hyvä soundi, hyvä taimi, hyvä vire, hyvä fraseeraus, innostava esitys). Etenkin kun mennään improvisoinnin puolelle, ei ole biisiä jonka "taakse voisi mennä piiloon".

Eli älä murehdi millä biisillä pyrit. Valitse siis sellainen biisi josta itse innostut ja josta tykkäät, silloin todennäköisesti soitat paremmin kuin valitsemalla biisin josta et itse innostu.

Toivottavasti tästä on apua! Onnea matkaan!
"Dr. Dominant, I presume?"
badcompany
12.12.2007 16:43:09
Jos haluat tehdä raatiin vaikutuksen, soita hyvin. Biisillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska oli biisi mikä hyvänsä, soitat sen kuitenkin niin kuin sinä soitat.

Eli vaikka biisi olisi kuinka "helppo", sen voi soittaa hemmetin hyvin (hyvä soundi, hyvä taimi, hyvä vire, hyvä fraseeraus, innostava esitys). Etenkin kun mennään improvisoinnin puolelle, ei ole biisiä jonka "taakse voisi mennä piiloon".

Eli älä murehdi millä biisillä pyrit. Valitse siis sellainen biisi josta itse innostut ja josta tykkäät, silloin todennäköisesti soitat paremmin kuin valitsemalla biisin josta et itse innostu.

Toivottavasti tästä on apua! Onnea matkaan!

voiko tonne soittonäytteeseen viedä oman luritelman.muistaakseni luin jostain että voi mutta pitää olla nuotit siihen omaan luritelmaan/sävellykseen?
Dr Dominant
12.12.2007 17:00:37 (muokattu 12.12.2007 17:02:23)

voiko tonne soittonäytteeseen viedä oman luritelman.muistaakseni luin jostain että voi mutta pitää olla nuotit siihen omaan luritelmaan/sävellykseen?

Tuosta pitänee soittaa popjatsin kansliaan ja varmistaa, en muista pitikö olla laput mukana vai ei. Todennäköisesti, koska raatia kiinnostaa kyllä melodian soitto (eli siis että voivat katsella soitatko biisin "oikein"), ja toisaalta jos haluat että bändi säestää sua, ne tarttee jonkunlaisen ajo-ohjeen ...
"Dr. Dominant, I presume?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)