Aihe: Kitaran tilaaminen Yhdysvalloista vol. 1
1 2 3 4 510 11 12 13 1422 23 24 25 26
joukov
26.08.2007 17:48:50
Tuota tuota. Toimiiko tuo Western Union Money Trasfer siis siten, että palvelupisteessä lyön niille käteisenä(?) summan eli tässä tapauksessa 115$ plus heidän vaatimansa kulut? Ja sitten saan seurantakoodin, jolla seuraan koska fyrkat ovat vastaanottajalla?

Joo, olisi yksi hieno pedaali jonka haluaisin jenkeistä, mutta prkl kun ei ole paypalia tai siis mitään maksukortteja.

Monimutkaista on, tosin dollarin halpa kurssi sekä eurooppalaisten jälleenmyyjien kalliit hinnat/olemattomat varastot pistävät vähän pohtimaan.

Western Union rokottaa järkyttävät maksut palvelustaan.
Hey! Ho! Let's Go
Töynävä
26.08.2007 17:50:53
Tuota tuota. Toimiiko tuo Western Union Money Trasfer siis siten, että palvelupisteessä lyön niille käteisenä(?) summan eli tässä tapauksessa 115$ plus heidän vaatimansa kulut? Ja sitten saan seurantakoodin, jolla seuraan koska fyrkat ovat vastaanottajalla?

Joo, olisi yksi hieno pedaali jonka haluaisin jenkeistä, mutta prkl kun ei ole paypalia tai siis mitään maksukortteja.

Monimutkaista on, tosin dollarin halpa kurssi sekä eurooppalaisten jälleenmyyjien kalliit hinnat/olemattomat varastot pistävät vähän pohtimaan.

Jos vaan tunnet myyjän, sitten tuo W.U kait käy, mutta itse en ole henk.koht. kuullut mitään muuta kuin varoituksia W.U. käytöstä. Meinasimpa p*rkeles kerran haksahtaa yhden huijarin kujeeseen, mutta osasin pakittaa.
Miten?
No, koska hinta tuotteelle oli niin reilusti alle markkinoiden hinnan, eikä tyyppi suostunut luovuttamaan puh.nro:aan ja muutenkin oli todella nihkeä lisäinfon suhteen. Kävi sitten ilmi, että kyseinen kaveri oli k*settanut urakalla ja jo pidemmän aikaa...
Siispä, mikään ei takaa, ei vaikka pankkisiirtona maksaisit, että kaikki menee hyvin (eli saat tavarasi), kun toimitaan yksityishenkilöiden kanssa. Western Union on vaan vaihtoehdoista kaikista riskialttein, ainakin näin minä olen kokenut/kuullut.
Artist
26.08.2007 17:53:03 (muokattu 26.08.2007 17:54:59)
Heh, en nyt vielä varma ole tuon WU:n suhteen, mutta kysyin, että toimiiko se tuolla olettamallani tavalla?

Joo, ostaisin pedaalirakentajalta (yksityisyrittäjältä) suoraan. Täytyy kyllä funtsia vielä muitakin vaihtoehtoja tässä. Täytyy kysellä tutu läpi, jos joltain löytyisi paypal, tai halukkuutta maksaa luottokortilla tilaukseni jostain puljusta.
"I wish life could be Swedish magazines."
MauCer
12.11.2007 17:12:42
Wanha thread mutta en uudellakaan viitsi kuormittaa.

NIiiin missä menee raja?

Jos setäni lähettää vanhan kitaransa USAsta minulle tuleeko tulli?
Mistä tullimiehet tietää onko kyseessä uusi vai vanha,käytetty kitara`?
Jos menen itse USAan ja tuon uuden kitaran mukanani niin meneeko tullia?
Jos menen itse USAan ja tuon setäni antaman kitaran mukanani meneekö tulli?
Tarkastaako tullimiehet kitaroiden arvot jonka perusteella tulli menee? olen siis ihan out tässä.
ReBeat
12.11.2007 18:53:19

NIiiin missä menee raja?

Noin 45 eurossa. Jos kitara ja postikulut ovat yhteensä tuota kalliimmat, niin arvonlisäveroa menee ja suurinpiirtein 280 euron jälkeen alkaa menemään myös tullia. Se on ihan sama kuka sen kitaran sieltä lähettää ja onko se uusi vai vanha. Tilanne on erilainen ainoastaan, jos asut USA:ssa itse tarpeeksi kauan. Silloin voisit tuoda kitaran sieltä muuttotavarana.

olen siis ihan out tässä.

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/index.jsp
anttipi
21.11.2007 00:48:49 (muokattu 21.11.2007 00:49:32)

Onko täällä jollain ylipäätään jäänyt lahjalähetyksiä tulliin, joissa on arvoksi merkitty alle 45 euroa (tai sitä vastaava $-summa)? Syynätäänkö pikemminkin isoja lahjapaketteja (esim. kitaroita) vaiko myös pikkupaketteja (esim. pedaalit)? Kokemuksia?
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
ReBeat
21.11.2007 01:15:55

No muutamia tavallisiakin ei-lahjapaketteja, joiden arvo on ollut selkeästi vähemmän kuin tuo raja (ja arvo on ollut paketin kyljessä merkittynä), on pitänyt hakea ostolaskun kanssa tullista. En näkis että lahjamerkintä ainakaan epäilyksiä vähentää. Mutta oma mielikuvani on se, että kokonaisuudessaan tuota seulomista on mahdotonta ennustaa. Menee ihan randomilla.
anttipi
21.11.2007 09:43:32 (muokattu 21.11.2007 09:45:19)

En näkis että lahjamerkintä ainakaan epäilyksiä vähentää.

Hain nimenomaan tilanteita, joissa pienehkö paketti tulee yksityishenkilöltä lahjalähetyksenä, arvona vaikkapa 30$. Miten ihmeessä tulli voi edes edellyttää todistamaan, että kyseessä on lahja eikä ostos (lahjojahan on maailman sivu annettu yllätyksenä vastaanottajan ennakkoon tietämättä)?

Entä miten käy, jos myyjä laittaa paketin lahjana 30 dollarin arvoisena ja yksityishenkilönä, ja tulli löytääkin paketin sisältä kuitin vaikkapa 100$:n arvosta. Voiko ne lätkäistä siitä vastaanottajalle jotakin "sanktioita"? Enhän minä voi sitä kontrolloida, mitä lähettäjä pakettiin haluaa arvoksi merkitä.

Ja vielä yksi: miten pystyy todistamaan, että lahjana saatu tuote on käytetty (arvoltaan halvempi), jos se on uutta vastaavassa kunnossa?

Minun järjenjuoksuni mukaan vähänkään epäselvissä tai tulkinnanvaraisissa tapauksissa TULLILLA pitäisi olla todistamisvelvollisuus, ts. "syytön kunnes toisin todistetaan".
oiva tumpeloinen
21.11.2007 10:30:33
Hain nimenomaan tilanteita, joissa pienehkö paketti tulee yksityishenkilöltä lahjalähetyksenä, arvona vaikkapa 30$. Miten ihmeessä tulli voi edes edellyttää todistamaan, että kyseessä on lahja eikä ostos (lahjojahan on maailman sivu annettu yllätyksenä vastaanottajan ennakkoon tietämättä)?

Entä miten käy, jos myyjä laittaa paketin lahjana 30 dollarin arvoisena ja yksityishenkilönä, ja tulli löytääkin paketin sisältä kuitin vaikkapa 100$:n arvosta. Voiko ne lätkäistä siitä vastaanottajalle jotakin "sanktioita"? Enhän minä voi sitä kontrolloida, mitä lähettäjä pakettiin haluaa arvoksi merkitä.

Ja vielä yksi: miten pystyy todistamaan, että lahjana saatu tuote on käytetty (arvoltaan halvempi), jos se on uutta vastaavassa kunnossa?

Minun järjenjuoksuni mukaan vähänkään epäselvissä tai tulkinnanvaraisissa tapauksissa TULLILLA pitäisi olla todistamisvelvollisuus, ts. "syytön kunnes toisin todistetaan".

Todennäköisimmin pieni paketti pienellä hintalapulla kolahtaa suoraan postiluukusta sisään. Joillekin pienillekin summille tosin tehdään pistotarkastuksia, jolloin SINUN tehtäväsi on tarvittaessa todistaa laitteen arvo. Jos et sitä tee, niin tulli tekee sen puolestasi arvioimalla laitteelle käyvän hinnan. Jos sä olet maksanut laitteesta pienemmän hinnan, sulla varmasti on jonkinlainen todiste siitä. Tiliote tai vastaava.

Liian pienestä arvosta en tiedä, voiko ne sua suoranaisesti syyttää mistään, kun eivät välttämättä voi todistaa, että sinulla on jotain tekemistä asian kanssa. Mutta verotus tehdään sitten sen todellisen arvon mukaan. Ja semmoinen juttu vielä, että jos lähetys on vakuutettu, on aika turha yrittää vakuutusyhtiöstä saada täyttä korvausta, jos pinnassa on huomattavasti pienempi summa.
ReBeat
21.11.2007 12:04:34

Miten ihmeessä tulli voi edes edellyttää todistamaan, että kyseessä on lahja eikä ostos (lahjojahan on maailman sivu annettu yllätyksenä vastaanottajan ennakkoon tietämättä)?

No arvon kannalta sillä ei ole merkitystä nykyään että onko paketissa "lahja" vai joku ostettu tavara. Raja menee siinä 45 eurossa joka tapauksessa.

No ei se toki vastaanottajan syy ole silloin. Sanoo vaan että jaa siihen on merkitty näköjään jotain, mutta ei se ole tuota vaan tämän.

Mä näkisin että tapauksessa, jossa olet saamassa täysin odottamattoman LAHJAN, sulla on oikeus päättää että otatko sen vastaan vai et. Se on lähettäjän ongelma jos et haluakaan maksaa yhtäkkiä veroja tavarasta, jota et osannut odottaa. Kuljetusfirmoilla on toimintamallit tilanteisiin, joissa pakettia ei pystytä toimittamaan vastaanottajalle.

En tiedä olisiko lähettäjällä teoriassa myöskin mahdollisuus maksaa verot etukäteen vastaanottajan maahan. Jos lähettäjä tietää, että vastaanottaja joutuu maksamaan lahjapaketista merkittävän suuruisia veroja, niin lienisi ehkä kohtuullista vihjata siitä varovasti.

No tää on helppo. Uusia tavaroitahan myyvät ainoastaan jonkin sorttiset liikkeet. Oli se sitten kauppa tai jokin yksityinen käsityöartisti. Jos sulle on tulossa uudenveroinen mutta käytetty tuote, jonka arvo jäisi verorajan alle, niin sanot tullissa että palaan huomenna asiaan. Sitten pyydät lähettäjää laittamaan sulle sähköpostiin tyypillisen takapihakuvan, jossa taustalla näkyy -86 dodgesta vähän nokkaa ja aidan takana naapurin konevikainen ruohonleikkuri... ja etualalla puisella pöydällä on se sun lahja. Printtaat sen ja tullissa ne sitten heti oivaltaa että ei se sun lahjas oo mikään uus.
Sammo
21.11.2007 12:52:14
Menee vähän asian vierestä, mutta hakukone/google ei löytänyt heti vastausta: eli takuuhuollot pikkupuljujen kanssa, ei kuulosta järkevältä että edestakaisista lähetyksistä joutuisi toista(/kolmatta) kertaa maksamaan alv:tä ja tullia, mutta jotkut tuntuvat siitä olevan huolissaan. Kai tuon voi jollain dokumentoinnilla/todistuksilla kiertää?
"Enough about me. Let's talk about you. What do you think of me?"
flattopguitar
21.11.2007 13:34:31 (muokattu 21.11.2007 13:36:09)
eli takuuhuollot pikkupuljujen kanssa, ei kuulosta järkevältä että edestakaisista lähetyksistä joutuisi toista(/kolmatta) kertaa maksamaan alv:tä ja tullia, mutta jotkut tuntuvat siitä olevan huolissaan. Kai tuon voi jollain dokumentoinnilla/todistuksilla kiertää?

Tässä omat kokemukset asiasta: "Jokatapauksessa tänään 23.08.2006 lähetin kitaran USA:han takuukorjaukseen ja voin vinkiksi sanoa niille, jotka joutuvat tekemään saman, että prosessi menee niin, että ensiksi paketoitu kitara käydään mitaamassa, punnitsemassa ja rahti maksamassa postissa, josta saadaa pakettiin tarvittavat postimerkit ja liput. Sitten paketti viedään tulliin ja tehdään vienti-ilmoitus, jotta takaisin tullessa ei enää tarvitse maksaa alv:ia jo kertaalleen maksetusta kitarasta.". Kun kitara tuli takaisin sain sen tullista näyttämällä niitä todistuksia.
Sammo
21.11.2007 13:47:52
Tänks, Tasakansi!
rintapek
21.11.2007 23:51:26

Haluatko kiertää veroja, vai hoitaa homman oikein?
Jostain syystä nimenomaan tällä palstalla halutaan neuvoja miten veroja voisi kiertää?
Kukaan ei kysy miten homma tulisi hoitaa oikein.
One kind of music only - the good kind
Sammo
22.11.2007 08:36:38 (muokattu 22.11.2007 08:39:16)
Haluatko kiertää veroja, vai hoitaa homman oikein?
Jostain syystä nimenomaan tällä palstalla halutaan neuvoja miten veroja voisi kiertää?

Jos tuo on kysymys minulle, niin haluan hoitaa sen oikein ... maksan verot ja tullin ensimmäisestä lähetyksestä niinkuin pitää. Mutta jos spedua joudutaan huoltamaan rakentajan toimesta on uudestaan, on alvin maksaminen uudestaan täydestä pedaalin hinnasta turhaa, vai?

(tänään tuli ilmoitus että Ethos on valmis : www.customtonesinc.com )

EDIT: Muista ketjuista jäi kuva että Rintapek tietää laki-/talousasioista enemmänkin, joten mä olen ainakin avoin ottamaan neuvoja vastaan tuohon "hoitaa oikein" -osastoon ...
anttipi
22.11.2007 08:49:05 (muokattu 22.11.2007 08:53:35)

Minä lähinnä halusin tietää, miten tulli näihin reagoi. Monesti kun on DVD:itäkin tilannut Jenkkilästä, niin paketin päälle on lätkäisty milloin mitäkin arvoksi, ja kuitti joko on mukana tai ei ole. Vähänkään halvempia tuotteita olen tilaillut Ebaysta monelta eri myyjältä, jolloin yksittäisten lähetysten arvo jää dollarin kurssin takia 45 euron alle. Sellainen ei käsittääkseni ainakaan ole veronkiertoa. Yksittäisten lähetysten mukaan ne arvot katsotaan - vaikka olen kuullut juttuja, että tulli olisi "hamstrannut" esim. yhdelle tilaajalle Ameriikoista tulleita DVD:itä useamman päivän ajalta ja sitten yrittänyt tullata ne yhdessä.

E: Dollarin kurssi on muuten taas laskussa. Näyttäisi halventuneen euroon nähden jopa 10 % tämän vuoden kuluessa.
Tomtom
22.11.2007 08:59:55
Nyt (taas) kannattais poistaa hyviä soittimia ameriikkalaisten käsistä tänne pohjolaan. Ebaystä halvalla, pikku voitolla eteenpäin ja ostajatkin saa halvemmalla. Kaikki voittaa.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Zakk
22.11.2007 09:32:32
Nyt (taas) kannattais poistaa hyviä soittimia ameriikkalaisten käsistä tänne pohjolaan. Ebaystä halvalla, pikku voitolla eteenpäin ja ostajatkin saa halvemmalla. Kaikki voittaa.

Näin on, vaikka kyllä se halpa hinta siitä verojen myötä katoaa. 25% ku lätkästään päälle ollaan taas ihan samoissa hinnoissa kun halvimmillaan ostais euroopasta, tosin tottakai riippuu vähän tuotteesta.
"Where there's a whip there's a way"
svilo
22.11.2007 10:58:54
Tässä omat kokemukset asiasta: "Jokatapauksessa tänään 23.08.2006 lähetin kitaran USA:han takuukorjaukseen ja voin vinkiksi sanoa niille, jotka joutuvat tekemään saman, että prosessi menee niin, että ensiksi paketoitu kitara käydään mitaamassa, punnitsemassa ja rahti maksamassa postissa, josta saadaa pakettiin tarvittavat postimerkit ja liput. Sitten paketti viedään tulliin ja tehdään vienti-ilmoitus, jotta takaisin tullessa ei enää tarvitse maksaa alv:ia jo kertaalleen maksetusta kitarasta.". Kun kitara tuli takaisin sain sen tullista näyttämällä niitä todistuksia.

Näin se homma etenee, ei ole suurikaan homma tehdä tuota vienti-ilmoa, helppoa kuin saippuan syönti :)

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)