Aihe: Kysymys tallapaloista
1
anttipi
21.11.2007 00:20:18 (muokattu 21.11.2007 00:23:25)

Ei, tallani ei ole palanut, kuten otsikosta ehkä voisi päätellä (olenpa haus-ka), mutta haluaisin vastauksen tyhmään kysymykseeni, johon en väsyneenä löydä googlellakaan vastauksia. Pahoittelen myös, että olen postannut kysymyksen toisellekin osastolle, toistaiseksi tuloksetta.

Eli onko siitä jotain haittaa, jos tallapalojen väliin jää aukko vai pitääkö tallapat olla ehdottomasti kiinni toisissaan? Minun logiikkani mukaan kaiketi ei tarvitse olla kiinni, ellei se sitten vaikuta jotenkin positiivisesti soundiin (ehkä äänenväriin tai sustainiin, jonkun kultakorvan kuuntelemana?).

Ongelmani on, että pitäisi pian tilata sopivat Graphtechin Ferraglide-tallapalat sinänsä passeliin kaukoitä-Teleeni. Graphtechin normaali telen tallapala on heidän nettisivunsa speksien mukaan leveydeltään 11,88 mm ja narrow-telepala 10,41 mm. Mittasin digitaalimitalla omien tallapalojeni leveyden: 10,80 mm. Eli karkeasti 0,4 mm ero kumpaankin suuntaan. Lienee päivänselvää, että valitsen nuo kapeammat palat vai ovatko nekin hukkaostos, kun väliin jää vajaat puoli milliä ilmaa?

"Soitinrakennus"-osastolta löytyisi muuten "Tele-projekti.."-threadistä pari muutakin tyhmää (vastaamatonta) kysymystä kitaroista tietäville.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
saastara
21.11.2007 01:21:46
Tänään itsekin noita Ferraglideja netin syövereissä tutkisktelin, ja muistaakseni ainakin graphtechin kotisivuilla mainittiin jossakin juuri noista pienistä väleistä joita saattaa väliin jäädä.. Eivät muistaakseni siinä yhteydessä ainakaan maininneet mitään negatiivisia jatkovaikutuksia moiselle.. Tiedä sitten. Joku viisaampi voisi mielellään kertoa lisää..?
-This is madness! -Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1
Jungleman
21.11.2007 08:43:37
Eli onko siitä jotain haittaa, jos tallapalojen väliin jää aukko vai pitääkö tallapat olla ehdottomasti kiinni toisissaan? Minun logiikkani mukaan kaiketi ei tarvitse olla kiinni, ellei se sitten vaikuta jotenkin positiivisesti soundiin (ehkä äänenväriin tai sustainiin, jonkun kultakorvan kuuntelemana?).

No tuota. Minulla kävi joskus taannoin Graphtechin Jazzmaster-tallapalojen kanssa nihkeästi. Niiden väleihin jäi ilmaa hyvinkin puoli milliä eivätkä mokomat sitten pysyneetkään paikoillaan soittaessa. Jazzmasterit ja Jaguarit ovat toki tunnettuja ko. ominaisuudesta muutenkin, Telen tallarakenne on tukevampi.

Omat Graphtech-kokeiluni ovat muutenkin päättyneet ei-toivottuihin tuloksiin, en tykkää niiden soundista yhtään. Miksi muuten olet vaihtamassa, katkeileeko kieliä, onko sustainia liian vähän, eikö soundi tyydytä?
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
anttipi
21.11.2007 09:19:20 (muokattu 21.11.2007 09:27:17)

No niin, mittasin uudelleen tallani "E-to-E" mitan, ja se täsmää kuin täsmääkin täysin noiden leveämpien Graphtechin tallapalojen E-to-E:n kanssa. Jee jee. Katsoin nykyisiä tallapalojani tarkemmin, ja niissähän niitä rakoja on eli Graphtechin palat istuisivat paremmin. Graphtech itsekin kehottaa mittaamaan nimenomaan tuota E-to-E:tä, joten eipä siinä sitten mitään, tämä ongelma ratkaistu.

Omat Graphtech-kokeiluni ovat muutenkin päättyneet ei-toivottuihin tuloksiin, en tykkää niiden soundista yhtään.

Mihin suuntaan muutti ääntä? Jostain syystä mulla on mielikuva, että ainakin Graphtech-satula parantaisi sustainia (voin olla väärässä). Kaverin stratossa on Graphtechin satula, ja sen soundista kyllä tykkään vaffarilla ja akustisesti. Ilmeisesti tallapalat värittävät ääntä enemmän, vaiko?

Miksi muuten olet vaihtamassa, katkeileeko kieliä, onko sustainia liian vähän, eikö soundi tyydytä?

Kieliä ei katkeile tavallista enempää, mutta saisi katkeilla vieläkin vähemmän. Sustainiakin saisi joo olla paremmin, toi agathis-mänty on aika tummasoundista ja "imee ääntä" melkein yhtä paljon kuin mahonki (amatöörimielipiteeni). Ja noi nykyiset palat on todella halvan oloiset ja materiaalin pinnassa on jotain läikkiä (ruostepilkkkujako)? Taidan kokeilla noita Graphtechejä, kun tilauksen mukana saa tulemaan. Myyn sitten vaikka eteenpäin, jos ei miellytä.
Jungleman
21.11.2007 10:04:20
Mihin suuntaan muutti ääntä? Jostain syystä mulla on mielikuva, että ainakin Graphtech-satula parantaisi sustainia (voin olla väärässä). Kaverin stratossa on Graphtechin satula, ja sen soundista kyllä tykkään vaffarilla ja akustisesti. Ilmeisesti tallapalat värittävät ääntä enemmän, vaiko?

Satulan materiaali ei sinänsä juuri vaikuta soundiin, paitsi avoimilla kielillä. Useanlaisia teorioita asiasta tosin on liikkeellä, minun nähdäkseni ennen kaikkea satulan muotoilu vaikuttaa erittäin paljon soitettavuuteen ja vireen pitävyyteen ja näiden kautta lopulta myös soundiin ja sustainiin.

Tallapalat vaikuttavat enemmän, jep.

Kieliä ei katkeile tavallista enempää, mutta saisi katkeilla vieläkin vähemmän. Sustainiakin saisi joo olla paremmin, toi agathis-mänty on aika tummasoundista ja "imee ääntä" melkein yhtä paljon kuin mahonki (amatöörimielipiteeni). Ja noi nykyiset palat on todella halvan oloiset ja materiaalin pinnassa on jotain läikkiä (ruostepilkkkujako)? Taidan kokeilla noita Graphtechejä, kun tilauksen mukana saa tulemaan. Myyn sitten vaikka eteenpäin, jos ei miellytä.

Jos katkeilu johtuu tallapaloista, Straing Saverit auttavat ja ovat helppo sekä turvallinen ratkaisu. Sustainia niillä saa lisää, stratotyyppisessä kitarassa ne lisäsivät sitä yllättävänkin paljon. Win some lose some, minun kitarani helisevä yläpää kuivui kasaan. Graph Techit tappoivat kitarasta kaiken kirkkauden ja klangin, jäljelle jäi massoittain tukkoisena puskevaa keskialuetta ja alapäätä. Yök. Sustain on yliarvostettua, tallapalat lensivät h*lvettiin puolen tunnin soiton jälkeen. Kilinää ja räminää minulle, kiitos!

Jos tämä saa sinut harkitsemaan asiaa uudelleen, voin suositella katsastamaan vaikkapa Gotohin valikoimia. Erinomaisen laadukkaita japanilaisia osia, tallapaloja löytyy useista eri materiaaleista. Jos kitara on liian tummasoundinen, kannattaisi melkeinpä kokeilla teräksisiä paloja. Perinteiset 3-osaiset teletallapalat tehdään messingistä, ne pehmentävät hiukan Telelle luonteenomaista pistävyyttä. Teräspalat eivät pehmennä...
Romantikkoitkijät #1
anttipi
21.11.2007 20:21:12 (muokattu 21.11.2007 21:48:58)

Mitäs noi Graphtechin satulat on, joissa ei ole lainkaan kielille koloja? Ja näyttävät olevan tavallista matalampia, eli niihin ei niitä koloja ilmeisesti kuulu itsekään viilailla. Ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi lukkovirittimien kanssa? Onko jollain kokemusta miten noi toimii käytännössä?

E: Äh, taas vähän väsyttää. Totta kai niihin tehdään kielen mentävät raot. Uskaltaako tollasta yrittää itse?
Jungleman
22.11.2007 11:04:54
Eli jos vaikka Graphtechin satulaa joudun hiomaan matalammaksi, kannattaa pitää tarkasti huolta esim. digitaalinäyttöisen mitan avulla, etteivät alkuperäiset mittasuhteet kautta tallan pituuden muutu? Vai onko tuohon edes olemassa mitään standardia, kuinka korkealla kunkin kielen pitää olla irti otelaudasta ensimmäisen välin kohdalla? Tuskin "fiilispohjaltakaan" täysin mennään.

No tuota. Homma on sekä erittäin tarkkaa että fiilispohjaista. Esimerkiksi Fenderillä on tarkat speksit joihin satula viilataan. Useissa kitaroissa satula jätetään tehtaalta lähtiessä tarkoituksella liian korkeaksi jotta soittaja voisi tehdä omat hienosäätönsä makunsa mukaan.

Tarvikesatulat ovat aihioita, ne pitäisi aina muotoilla kitaran ja halutun soittotuntuman mukaisiksi. Kieliurien muotoilu on erittäin stressaavaa puuhaa: kielet eivät saa jäädä kinnaamaan uraan, niiden on liu'uttava smoothisti edestakaisin venytyksissä ja vibravemputuksissa tai vireenpito kärsii radikaalisti. Uraa ei saa hioa liian syväksi tai kielet rämisevät ensimmäisiin nauhoihin. Kulma jossa kielet lähtevät virityskoneistolle on saatava sopivaksi - tämä kaikki pitäisi pystyä tekemään muutamalla nauhaviilan vedolla. Hommaan ei myöskään kelpaa mikä tahansa löytörautaviila, ne jättävät kieliuran pohjan väärän muotoiseksi. Tarvitaan sarja eri paksuisia nauhaviiloja, hintaa yli 20 € / kpl.

Minä olen vuosikausia huoltanut itse omat kitarani, kavereiden kitaroita myös. Irrottelen kauloja, vääntelen kaularautoja, rakennan sähköjä uusiksi, säädän ja rassaan tuosta vain. Mutta satulahommien edessä tuskanhiki nousee otsalle joka ikisen kerran. Pikkuhiljaa olen uskaltautunut viilailemaan omien kitaroideni satuloita, kaverien kitaroihin uskallan kajota vain jos ne ovat todella halpoja tai mahdollisesti toivottomia tapauksia - nauharemontin tarpeessa, vaikkapa. Satulan vaihtoa ja satula-aihion muotoilua varten olen aina neuvonut ihmisiä ottamaan yhteyttä oikeaan ammattilaiseen. Mielenrauha muutaman kympin sijoituksella, jee.

Nämä Graphtechin palat ainakin näyttäisivät olevan ruostumatonta terästä (lienevät siksi muita malleja kalliimmat?): http://www.music123.com/Graph-Tech- … le-Bridges-305805-i1127999.Music123

Kannattaa myös muistaa että Graph Techitkään eivät ole ikuisia. Niiden toiminta perustuu pinnan kulumiseen, se vapauttaa liukasteaineita kieleen (tai suunnilleen näin asia kuvataan firman havainnekuvissa). Täysteräksiset tai messinkiset tallapalat kuluvat toki myös, mutta oman havaintoni mukaan Graph Tech -paloissa oli selkeät kulumajäljet puolen tunnin soiton jälkeen. Ominaisuus, niinpä niin.
Romantikkoitkijät #1
anttipi
22.11.2007 14:28:10 (muokattu 22.11.2007 14:30:11)

Ebaysta noita Graphtechin satuloita irtoaa onneksi niin edullisesti - kun vielä dollarin kurssikin on mitä on - että eipä se kovin suuri riski ole itse viilailla ja testailla. Jostain luin, että kieliuria voisi myös viilata käärimällä ohuen kielen ympärille tiukasti hienointa santapaperia? Joka tapauksessa, blank nuttia en itse lähde viilailemaan eli kyllä se slotted-versio täytyy olla.

Noi Graphtechin tallapalat saa niin ikään edullisesti Ebaysta ilman tulliriskiä. Kulutustavaraa varmasti on, sitä en epäile.

Jos Jungleman vielä asiaa tuntevana voisit sanoa näkemyksesi pariin asiaan:

1) pitäisikö satula hioa korkeudeltaan symmetriseksi koko matkalta vaiko hieman matalammaksi ylä-E:n tietämiltä? Vai tapahtuuko tämä kielten korkeuden hienosäätö mieluummin kieliuran syvyyttä "manipuloimalla"?

2) Nykyinen satulani näyttäisi olevan syvyyssuunnassa hitusen kapeampi ylä-E:n kohdalta ja näin ollen kauempana ensimmäisestä nauhasta kuin ala-E:n kohdalta. Kaiken järjen mukaan tämä menee kaukoitäläisen puusepän epätarkkuuden piikkiin, koska luulisi siitä intonaationkin kärsivän (?). Eli tavaoitteena lienee tasainen leveys/syvyys kautta linjan ja nauhoihin nähden mahdollisimman suorassa oleva satula?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)