Aihe: Nauhojen poisto
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Juzzu
19.01.2007 14:54:10 (muokattu 19.01.2007 14:55:24)
3-4 kerrosta epoksia, jokaisen kerroksen välissä hionta 400-600 hiomapaperilla ja loppu viimeistely 1200 hiomapaperilla.

Mulla purasi hiomakone otelaudasta eebeniä ja helmiäisiä pois, paikkasin otelaudan samalla lailla mitä yleensä fillaan helmiäisten kolot. Eli mustalla värijauheella värjättyä super epoxy pro:ta kehiin. Hitaasti kuivuvaa pro:ta siksi, että se kuivuu kovemmaksi kuin pika-epoksi.
Itse en ymmärrä noita kerroksien määriä, kerralla vaan "uima-altaaseen" tarpeeksi tavaraa.

Allas täytettynä
http://img246.imageshack.us/img246/289/jepujepu002rz6.jpg
Kuivuneena
http://img295.imageshack.us/img295/8060/jepujepu003dd4.jpg
Hiottuna
http://img529.imageshack.us/img529/8331/korjauskt3.jpg
Misanthropic
18.02.2007 20:10:18
Tein itse ensimmäisen bassoni (japanilainen p-bass-kopio) nauhattomaksi jonkin aikaa sitten. Menetelmänä nauhat pois, liimaa+sahjauhoa niitten tilalle, hiomakoneella ja -paperilla pinta sileäksi, polyuretaanilakka päälle.

ONGELMA ON:
Kielet rätisee ihan kauheasti sitä lakkapintaa vasten... Mulla on siinä samat kielet kun ennnen nauhojen poistoa eli roundit, varmaan .45-.105. Ne on säädetty jo jumalattoman korkealle, mutta silti kuulu rätinä nuottia soittaessa. Kaularauta on oikein säädetty jne, olen säätänyt toisia bassojani monesti, mutta tätä en ymmärrä.

Auttaisikohan kielten vaihto flatwoundeihin? Vaiko lakkapinnan hiomista ettei ole niin "kiiltävä"? Vai mitä neuvotte?
Matti Meikäläinen
26.06.2007 12:08:34
Saanko kysyä mitä nauhattomuus vaikuttaa basson saundiin?
J.Hollström
26.06.2007 12:12:50
Saanko kysyä mitä nauhattomuus vaikuttaa basson saundiin?

Soundista tulee pehmeämpi ja siinä vähemmän sustainia, kun nauhan sijasta kieli on sormen ja tallan välissä. Vapailla kielillä eroa ei ole.
kauhu-köös
19.08.2007 13:14:27
Olen aloittanut kyseisen projektin jazzin kanssa, samalla runkoon uusi käsittely, pitäisi vielä viilua löytää kaulaan.
www.myspace.com/Kauhu
kondensaattori
21.08.2007 19:11:51
Otin nauhat ainokaisestani (Squjun Precision), ja kysymys kuuluu: Haittaako mitään, jos niihin rakoihin ei laita mitään? Ja kuluuko otelauta jos sitä ei lakkaa? Saundiin olen tyytyväinen, mutta soittimen kestävyys arveluttaa. Myös operaatioiden vaikutus saundiin kiinnostaa.
poppamies
21.08.2007 20:11:16

Otin nauhat ainokaisestani (Squjun Precision), ja kysymys kuuluu: Haittaako mitään, jos niihin rakoihin ei laita mitään? Ja kuluuko otelauta jos sitä ei lakkaa? Saundiin olen tyytyväinen, mutta soittimen kestävyys arveluttaa. Myös operaatioiden vaikutus saundiin kiinnostaa.

Kyllä urat pitää täyttää. Muuten kaula taipuu muodottomaksi ennemmin tai myöhemmin. Jos ei välttämättä halua että kaula näyttää 100% nauhattomalta niin helpoin tapa tehdä nauhaton on hioa nauhat otelaudan tasolle. Turvallinen ja helppo ratkaisu. Samalla saa hiottua pois mahdolliset kuopat otelaudassa.
G strings are for strippers!
kondensaattori
21.08.2007 20:23:44
Kyllä urat pitää täyttää. Muuten kaula taipuu muodottomaksi ennemmin tai myöhemmin. Jos ei välttämättä halua että kaula näyttää 100% nauhattomalta niin helpoin tapa tehdä nauhaton on hioa nauhat otelaudan tasolle. Turvallinen ja helppo ratkaisu. Samalla saa hiottua pois mahdolliset kuopat otelaudassa.

Jos tekee hionyapölystä ja erikeepperistä mössöä niin toimiiko? Ja eikö kaularaudalla voi kompensoida nauhojen puutetta? Nauhat on siis jo otettu.
poppamies
21.08.2007 21:11:52 (muokattu 21.08.2007 21:13:04)

Jos tekee hionyapölystä ja erikeepperistä mössöä niin toimiiko? Ja eikö kaularaudalla voi kompensoida nauhojen puutetta? Nauhat on siis jo otettu.

Ei mitään mössöä! Sopivaa viilua liiman kera uriin on se ratkaisu. Ei se kaula rauta yksin jaksa pitää kaulaa kurissa. Nauhoilla/otelaudalla on merkittävä, jopa ratkaiseva tehtävä siinä hommassa. Esimerkkinä mainittakoon että sellaisissa tapauksissa missä kaularauta syystä tai toisesta ei kykene toimittamaan tehtävänsä kunnolla niin nauhoittamalla kaula uudestaan nauhoilla missä on paksumpi tangi (kanta) niin kitarasta saa täysin toimivan.
citycamo
02.11.2007 21:26:58
mistä voi ostaa/tilata kaulan presission bodiin??
ötzi
05.11.2007 23:36:24
mistä voi ostaa/tilata kaulan presission bodiin??

Vaikkapa Amfisoundilta, googleta.
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
Funky-Bass
06.11.2007 23:16:12
Nauhattomista saa kivat glissandot aikaseks esim. jazziin tai funkkiin, ja muutenkin mielestäni tyylikäs vaihtoehto. :D
Jos haluaa nauhattoman, niin kannattaako:

a) Itse poistaa nauhat jonkun ohjeiden mukaan
b) Viedä johonkin poistettavaksi
c) Ostaa nauhaton basso
Where's your crown king nothing?
poppamies
06.11.2007 23:31:38

Nauhattomista saa kivat glissandot aikaseks esim. jazziin tai funkkiin, ja muutenkin mielestäni tyylikäs vaihtoehto. :D

c) Ostaa nauhaton basso

a) Jos sopiva peli löytyy eikä peukalo ole aivan keskellä kämmentä niin tottakai sen fretlessin voi rakentaa kotikonstein nettiohjeilla.
b) Jos peukalo on keskellä kämmentä ja on paljon rahaa niin tuo on varteenotettava menettelytapa.
c) Jos sitä rahaa on enemmän kuin tarpeeksi niin tämähän on ehdottomasti paras ratkaisu.
kondensaattori
07.11.2007 08:13:32 (muokattu 07.11.2007 08:14:24)

c) Ostaa nauhaton basso

Itse poistin nauhat jotain parikuukautta sitten. Kohtuu helppo homma. Menetelmä: Puukolla nauhat pois, askarteluliimaa väleihin hionta. Ainakaan viellä ei ole mitään taipumista tapahtunut, vaikka poppamies niistä varoittelikin. Tuskin tuo askarteluliima mitään parasta täytettä kuitenkaan on tuohon hommaan.
pardy
07.11.2007 21:25:43 (muokattu 07.11.2007 21:26:41)

Itse poistin nauhat jotain parikuukautta sitten. Kohtuu helppo homma. Menetelmä: Puukolla nauhat pois, askarteluliimaa väleihin hionta. Ainakaan viellä ei ole mitään taipumista tapahtunut, vaikka poppamies niistä varoittelikin. Tuskin tuo askarteluliima mitään parasta täytettä kuitenkaan on tuohon hommaan.

Miltei koko kirjoitus aiheutti puistatuksia. Pari terävää talttaa tai päätyleikkuritkin toimii hienosti nauhojen irroittamisessa. Tarvittaessa kuumailmapuhallin jos ne on kiinni liimalla. Ja täytteeksi ehdottomasti viilua joka liimataan puuliimalla kiinni.'

E: Toisaalta, jos lopputulos miellyttää niin samapa tuo miten homman hoitaa.
kondensaattori
07.11.2007 21:40:37
Miltei koko kirjoitus aiheutti puistatuksia. Pari terävää talttaa tai päätyleikkuritkin toimii hienosti nauhojen irroittamisessa. Tarvittaessa kuumailmapuhallin jos ne on kiinni liimalla. Ja täytteeksi ehdottomasti viilua joka liimataan puuliimalla kiinni.'

E: Toisaalta, jos lopputulos miellyttää niin samapa tuo miten homman hoitaa.

Täytyy myöntää, että ei tullut paljoa hifisteltyä. Mutta kyseessä on ainoa bassoni, ja hyvin on toiminut. Squier se tosin on, joten kovin suuri vahinko ei operaatio olisi voinutkaan olla.
McNulty
21.11.2007 14:32:12
Soundista tulee pehmeämpi ja siinä vähemmän sustainia, kun nauhan sijasta kieli on sormen ja tallan välissä. Vapailla kielillä eroa ei ole.

Vaikuttaako tuo nauhattomuus jotenkin släppäilyyn? Itselläni kun olisi tarkoitus ostaa edukas Fender Jazzari (4-kiel.) ja poistattaa siitä nauhat + asentaa hiotut kielet.
Totuus vaihtelee!
kondensaattori
21.11.2007 16:00:45
Vaikuttaako tuo nauhattomuus jotenkin släppäilyyn? Itselläni kun olisi tarkoitus ostaa edukas Fender Jazzari (4-kiel.) ja poistattaa siitä nauhat + asentaa hiotut kielet.

Saundi on semmosta lätinää, kun kielet ei osu nauhoihin. Ei niin metallinen.
McNulty
27.11.2007 16:33:48
Ei niin metallinen.

Tuo lause kuulostaa hyvältä. Vaan ehkä taidan ensin alkuun harjoitella ja soitella demoraitoja ihan jollain halvalla nauhallisella... riittänee minun räpellyksiin.
Totuus vaihtelee!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)