Aihe: Piano-opas
1
Timothy
21.09.2007 23:51:38
Terve!

Haluaisin ehkäpä aloittaa kitaran ohella pianonsoiton ja tiedän että piano-ope ois paras, mutta ei ole massia sellasiin. Mikä kirja olisi hyvä tällaisten perusjuttujen opetteluun (voi toki olla myös edistyksellisempää, kunhan on ne perusjutut ainakin)? En nyt mitenkään uraa tällä olisi luomassa, mutta kivaahan se olisi soitella pianoa :)
Ei elämästä ole kukaan hengissä selvinnyt
Pide
22.09.2007 09:49:41 (muokattu 22.09.2007 09:59:38)

Haluaisin ehkäpä aloittaa kitaran ohella pianonsoiton ja tiedän että piano-ope ois paras, mutta ei ole massia sellasiin. Mikä kirja olisi hyvä tällaisten perusjuttujen opetteluun (voi toki olla myös edistyksellisempää, kunhan on ne perusjutut ainakin)?

Haluatko soittaa suoraan nuoteista eli basso- ja diskanttiavaimella vaiko sointumerkeistä + melodiarivistä (=vapaata säestystä)?

Jos ensimmäinen, niin opuksia on vino pino kotimaisiakin (esim. Suomalainen Pianokoulu, Pieni Pianisti etc.). Niistäkin tosin useimmat on kasattu juurikin niitä soittotunteja silmällä pitäen opettajan kanssa läpikäytäväksi.

Jos taas vapari kiinnostaa, niin vaihtoehdot kapenevat huomattavasti. Taannoin ilmestyi kirjoittajilta Tenni-Varpama bläjäys "Vapaa säestys ja improvisointi", jota jotkut käyttää. Se painottuu etupäässä komppailuun, jolloin itse melodia jää laulettavaksi tai toisen solistin harteille. Seppo Hovi kirjoitti 80-luvulla pari kirjaa aiheesta, jotka painottuvat muistaakseni aika vahvasti harmoniajuttuihin. Mark Harrison on tehnyt USAssa teosjärkäleen, jossa käydään perinpohjaisesti eri musatyylejä läpi painottuen Pohjois-Amerikkalaiseen radiokamaan (country, pop/rock, gospel). Melodisesta vaparista en ole löytänyt itse asiassa ainuttakaan painettua perusopusta. Tässä kuitenkin muutama vaparilähde:

- Pitkäpaasi L, Silander M, Viljanen P. 1995. Vapaan säestämisen taito.
- Tenni J, Varpama J. 2004. Vapaa säestys ja improvisointi.
- Harrison M. 1994. The Pop Piano Book.
- Hovi Seppo. 1986. Vapaa säestys 1 ja 2.

Opetan itse vaparia ja olen pitkään värkännyt opetusmateriaalin paremman puutteessa omin käsin. Olen just kokoamassa aiheesta kirjaa ainakin omille oppilaille. Sitä odotellessa... :)
Ondine
22.09.2007 12:14:59
Osta pari tuntia joltain opettajalta ja kerro millasta haluat soittaa. Musiikkikouluista ja opistoistakin voi nykyään ostaa muutaman tunnin paketteja, tai sitten ihan yksityisesti.

Melodian JA säestyksen soittaminen yhtäaikaa vaparissa (eli enempi soolopianomainen kama) vaatii jo jonkin verran tekniikkaa: sitä että koskettimisto tuntuu tutulta (harmoniat rupee löytymään) ja osaa mm. käyttää pedaalia ja kädet toimii yhtäaikaa tai erikseen...
Pide
23.09.2007 10:20:51

Osta pari tuntia joltain opettajalta ja kerro millasta haluat soittaa

Joo, ja kannattaa hakeutua sellaiselle opettajalle, joka handlaa ne jutut, joista oppilas on kiinnostunut. Usein näyttää olevan, että esimerkiksi virtuoosimainen klasariope on öö aapisena vaparimaailmassa tai vastoin päin.

Melodian JA säestyksen soittaminen yhtäaikaa vaparissa (eli enempi soolopianomainen kama) vaatii jo jonkin verran tekniikkaa: sitä että koskettimisto tuntuu tutulta (harmoniat rupee löytymään) ja osaa mm. käyttää pedaalia ja kädet toimii yhtäaikaa tai erikseen...

Suurin yksittäinen kynnys, jonka omissa oppilaissa olen huomannut melodisen vaparin avautumiseen, on ollut sointukäännösten hallinta. Oppilas näyttää kypsyvän kehittyneeseen melodiseen vapariin (osastoa melodia+käännös oikealla, basso vasemmalla) about 1-3 vuodessa.

No menipä vähän offtopikkiin..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)