Aihe: Tanssipalstan kehut
1 2 3 4 511 12 13 14 1591 92 93 94 95
isojussi
20.11.2007 10:40:05
Esiintyvä taiteilija on aina iloinen? Oon eri mieltä. Jos et oo iloinen, ja yrität silti siltä näyttää - teennäisyys paistaa lävitse. Kaveri joka tekee keikkaa TYÖKSEEN, NAUTTIEN työstään, näyttää yleisölle myös muut, kuin ilon tuntemukset. Se myös kuuluu mielestäni soitossa. Keikoilla myydään mielikuvia yleisölle. Ei niitten tarvitse aina olla yltiöpositiivisia. Toki iloinen mieli kantaa pidemmälle, uskon silti, että teennäisyys huomataan...

Joo - tämän allekirjoitan ja korjaan: Pitää elää musansa mukana ja uida niissä fiiliksissä

Esimerkki ja kehut: Tapani Kansa bändeineen viime kesänä työväen musiikkitapahtumassa.

Lehmäpuvussa vetäminen voi hymyilyttää, 50 kertaa vuodessa.....

Taas tää henkilökohtaisuuksiin meno ja lehmäpukupaskamantra alkaa...

Ja ilman todellisuuspohjaa.

Mä teen toista sataa keikkaa vuodessa. Omb:stä big bandiin. Seassa on aina silloin tällöin näitä teidän "oikeita keikkojakin" - ei enää tosin viime aikoina, mutta sen verran tiedän, että niissä pääsee hiton paljon helpommalla, kuin noilla mun huumorikeikoilla, joita ehkä on sit toi sun mainitsema reilut 50. Niissä sun on vaan oltava 110% läsnä, mutta ettehän te oikeesti VOI TIETÄÄ - louskutatte vaan leukojanne, kun luulette.

Mielestäni yleisön aliarvioimista on se, että yrittää olla teennäinen. ... Kaikilla on paskat päivänsä. (Paitsi Isolla Jussilla) Sillä mennään, mitä on tarjolla. Tähän asti on töitä riittänyt ja kalenteri näyttää hyvälle tulevaisuudessakin. Eläköön inhimillisyys musiikissa. (OMB:t olkoon erikseen)

Kaikilla on paskat päivänsä - se miten siitä selviät pahoittamatta asiakkaan mieltä ja pitämällä uskottavasti hyvää meininkiä, välittäen asiakkaalle hyvää mieltä, on sitä ESIINTYJÄN ammattitaitoo.

Te vaan ette humppaurakoinnin työnsankarit tiedä, mitä on mennä yleisön eteen niin, että vaikka sulla on kuinka paska päivä, sä meet AIDOSTI PITÄMÄÄN HAUSKAA sun proggikses kanssa yleisön eteen, niin että vaikka sä oot siinä ihan yksin, sä saat sen yleisön haltuun ja pitämään susta. Kyllä ne "koomikon kyyneleet" on monta kertaa "verhon takana" nielty.

Mä puhun nyt oikeasta, perinteisestä lavakomiikasta, jota katson munkin proggigseni edustavan. En mä niin paljon perusta noista 100%:sesti ulkoo opetelluista viiden minsan stand-up-käsiksistä.

Ihan samanlaiseen "kuseen" joutuu, jos tekee omb:n sellaisella konseptilla, jonka minä näen oikeaksi tavaksi.

Edelleenkään en ymmärrä, miten rivikapakkasoittaminen voi olla muuta tanssimusaduunia arvostetumpaa ja raskaampaa - sen verran niitäkin keikkoja oon kuitenkin tehnyt.

Niin kun jakeni ansiokkaasti totesi kaikilla on periaatteessa samat mahdollisuudet edetä tällä alalla.

Päätänkin tän postaukseni kehuihin: Siinä on hyvä ja mukava soittaja - ja saatanan kova laulaja.

PS: Ai niin - jos teillä ei oo oikeesti vasta-argumenttia, älkää lainatko koko tekstiä. Kyllä tm-palstalaiset osaavat scrollata.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Pula-Aho
20.11.2007 11:08:42
Edelleenkään en ymmärrä, miten rivikapakkasoittaminen voi olla muuta tanssimusaduunia arvostetumpaa

Kaikki sullekin pitää selittää. Suomessa ylipäätään on niin, että mitä arvostetumpi duuni sen huonompi liksa. Eli kääntäen: hyväpalkkainen homma ei voi olla arvostettua. Tuskin edes rehellistä työtä.

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
isojussi
20.11.2007 12:06:47
Nonni - siinä meni Tehyläistenkin repecti. Pulikselle plussaa.
Ukko
20.11.2007 16:00:06

Tuleekohan Iso Jussin OMB olemaan maailman ensimmäinen OMB, joka hajoaa sisäisiin erimielisyyksiin.

Ei tule. Sellainen artisti kuin Paska (jos muistatte -80 luvulta) eli tyyppi joka tuli lavalle ja huusi siellä yksin esityksensä läpi, hajosi musiikillisiin erimielisyyksiin. Ja tämä on tosi.
Musiikkia korville
20.11.2007 16:03:20

Ei tule. Sellainen artisti kuin Paska (jos muistatte -80 luvulta) eli tyyppi joka tuli lavalle ja huusi siellä yksin esityksensä läpi, hajosi musiikillisiin erimielisyyksiin. Ja tämä on tosi.

Näin kävi. Mikäs sen hepun nimi oli; Anssi joku... Se veti radioshöytäkin Mafialla aikoinaan.
By: MK
c64
20.11.2007 16:15:57
Näin kävi. Mikäs sen hepun nimi oli; Anssi joku... Se veti radioshöytäkin Mafialla aikoinaan.

Ari Peltonen....,

http://www.paska.info/
KOTIO!
Musiikkia korville
20.11.2007 16:25:37

Ari Peltonen....,

http://www.paska.info/

Ok, no sinnepäin... :)
By: MK
KoskPaavo
20.11.2007 16:28:26
S-na , munkin pitää ruveta ottamaan soltoni vähän paremmin huomioon , se voi lähtee muuten toiseen bändiin.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
kuunsirppi
20.11.2007 20:01:37
Hartosen Pekka laulaa erittäin tunteellisesti Äänisen aallot! Kehut siis Pekalle!
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
isojussi
20.11.2007 20:28:15
Hartosen Pekka laulaa erittäin tunteellisesti Äänisen aallot! Kehut siis Pekalle!

Ton osaston Pekka osaa. Mä diggaan kanssa.
Sertzo S
20.11.2007 20:33:00
Ton osaston Pekka osaa. Mä diggaan kanssa.

Pekalle kaikki sympatiat. Yhdennäköisyysassosiaatio Junnu Vainioon tulee hänestä aina mieleeni.
riff
20.11.2007 21:07:17
Joo - tämän allekirjoitan ja korjaan: Pitää elää musansa mukana ja uida niissä fiiliksissä

Komppikoneen/sekkarin kanssa???!! Onko sulla vuorovaikutusta esim timen ja dynamiikan suhteen sen tivolisi kanssa? Tiedätkö termin "Vamp Til Cue"? Kerro se koneelle!
No joo, tajuan sun pointtis täällä mut sä et todellakaan näytä tajuavan (tai sit tajuat mut haluut periaatteesta vääntää) sitä, mitä esim WW, Oka, ja muut ammamiehet ajaa takaa. Ei kukaan oikee vetäjä, joka tekee keikkaa ympäri maata matkalaukku vaimonaan pari sataa kipaletta vuodessa kaikkine hyvine ja huonoine asioineen, jaksa aina olla hangon keksi! Itse olen joskus tosi kybällä meinigissä, hymyilen, kohkaan, söhellän (sori bändikaverit...) ja muuta mut kun on huono päivä, on huono päivä. Jos väsyttää, väsyttää. Mut sä kyseenalaistat (lue:piilotat) tienaamisesi edessä oman inhimillisen puolesi ja annat fyrkan ja ostajan edessä olla mitä vaan ja se on mun mielestä todella säälittävää ja markkinavoimien surullisin ilmenemismuoto! Ei työ saa ihmiselle niin tärkeetä olla!

Ja vielä siitä hymyilystä: Kyllä on suu virneessä kavereilla, esim. Esa Pulliainen, Jiri Jalkanen, Lasse Paasikko näin muutamia mainitakseni. Kovin vaan pojilla töitä riittää....
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
isojussi
20.11.2007 21:40:30 (muokattu 20.11.2007 21:43:34)
Komppikoneen/sekkarin kanssa???!! Onko sulla vuorovaikutusta esim timen ja dynamiikan suhteen sen tivolisi kanssa? Tiedätkö termin "Vamp Til Cue"? Kerro se koneelle!

Onko muka soutava tempo tai sovittamattomat biisit joku edellytys johonkin?

...mut sä et todellakaan näytä tajuavan...Mut sä kyseenalaistat (lue:piilotat) tienaamisesi edessä oman inhimillisen puolesi ja annat fyrkan ja ostajan edessä olla mitä vaan ja se on mun mielestä todella säälittävää ja markkinavoimien surullisin ilmenemismuoto! Ei työ saa ihmiselle niin tärkeetä olla!

Ei se mee niin - mä vaan oikeesti nautin siitä, mitä oon tekemässä ja näytän sen - siitä mulle maksetaan.

Jos noi sun esimerkkinä mainitsemat WW ja oka on puutuneet työhönsä, niin mitä helvettiä sitä tarvii tehdä? Onko ne koskaan kehuneet, että oli kiva vetää mukavaa musaa mahtavalle yleisölle? Eikö niin kovat jätkät saa muita keikkoja?

Niin kun Jake sano: Kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus edetä tällä alalla.

Jos luit mun myöhemmän postauksen, niin selitin, miks mun keikoilla ei voi olla naama norsunvitulla, mut ei se mitään "tanhuilmettäkään" edellytä.

Kyllä asiakkaalla on oikeus odottaa, että bändi jaksaa kohtuullisesti elää musansa mukana. Ei kenenkään toki tarvii mitään kumielviksiä olla, mutta keikkamääristä huolimatta ei kenelläkään ole mitään varaa näyttää kyllästynyttä naamaa sen enempää kuin missään muussakaan palveluammatissa. "Luulet sä, että tää on joku Teboil vai?"
Sertzo S
20.11.2007 21:43:58 (muokattu 20.11.2007 22:05:52)
Näitä ns. epälaulajia pitää myös uskottavuudessaan tällä palstalla kehua.

Loiri, Juice, Junnu, Numminen, Innanen mm. ovat aitoja ja oivia tarinankertojia omine tai muiden tekemine lauluineen. Akateeminen kädenojennus lauluistaan on esim. Juicen osalta saatu oopperalaulaja Matti Salmiselta Viidestoista yö- tulkinnallaan. Versio ei kuitenkaan vakuuta, vaikka ehkä hänkin on vastaavia elämässään Juicen lailla kokenut, mutta ei ole lauluiksi omin teoin loihtinut, saatika edes on pystyvä siihen. Salminen on tietenkin maailman luokan arvostettu ammattiilainen alallaan, jota en kiistä.

Laulaminen kaiken kaikkiaan herättää monenmoisia mielipiteitä siitä, mikä on oikea tapa laulaa. Mitään oikeaa tapaa laulaa ei ole!
Savonlinnan Oopperajuhlilla vieraillut kontra-altto laulajatar (nimeä en nyt muista) kertoi lehtihaastattelussaan kaikkien ilmisten olevan musikaalisia. Kaikkea sitä pitää ihmisen suustaan julki tuoda. Totean osaltani tähän vain sen, että kaikista ei ole kaikkeen - onneksi.
mack the knife
20.11.2007 21:50:01
Täähän on tanssipalstan haukut.
Näkemiin.
COVS n:o 1.
riff
20.11.2007 21:50:40
Onko muka soutava tempo tai sovittamattomat biisit joku edellytys johonkin?
Mitä ihmettä tuo liittyi edelliseen? Biisit sovitetaan ja tempot pysyy ja elävässä musassa tempon pitää hieman elääkin. Soitetaan eteen, keskelle, taakse, kiilataan b-osia jne mut niistä sä et tiedä varmaankaan yhtään mitään.

Ei se mee niin - mä vaan oikeesti nautin siitä, mitä oon tekemässä ja näytän sen - siitä mulle maksetaan.

Jos noi sun esimerkkinä mainitsemat WW ja oka on puutuneet työhönsä, niin mitä helvettiä sitä tarvii tehdä? Onko ne koskaan kehuneet, että oli kiva vetää mukavaa musaa mahtavalle yleisölle? Eikö niin kovat jätkät saa muita keikkoja?

Niin kun Jake sano: Kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus edetä tällä alalla.

Jos luit mun myöhemmän postauksen, niin selitin, miks mun keikoilla ei voi olla naama norsunvitulla, mut ei se mitään "tanhuilmettäkään" edellytä.

Kyllä asiakkaalla on oikeus odottaa, että bändi jaksaa kohtuullisesti elää musansa mukana. Ei kenenkään toki tarvii mitään kumielviksiä olla, mutta keikkamääristä huolimatta ei kenelläkään ole mitään varaa näyttää kyllästynyttä naamaa sen enempää kuin missään muussakaan palveluammatissa. "Luulet sä, että tää on joku Teboil vai?"

Keskustelua ei kannata jatkaa. Olemme niin eri tasoilla ymmärryksessä...
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Sertzo S
20.11.2007 22:11:30 (muokattu 20.11.2007 22:11:59)
Näkemiin.

Sinua ja Aisaa on ylistty ansioistanne viljalti keskusteluissamme -ja toki syystäkin. WW:kin miltei itkee ilosta, kun teidät yhdessä edes mainitaan, vaikka muutoin ämpyilee milloin mistäkin.
poppamies
20.11.2007 22:14:43

Näkemiin.

No se on tuo yks joka aina nousee väärällä jalalla, sama kummalla...
G strings are for strippers!
Sertzo S
20.11.2007 22:30:27
No se on tuo yks joka aina nousee väärällä jalalla, sama kummalla...

Taiteilijaluonteet käytöstapoineen, nöksähtämisineen ovat kaikilta tavoin usein ennalta-arvaamattomia eri käänteissään ja aina yllättäviä.

Hyvää yötä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)