Aihe: Puuvanne virveliin
1
Sonormies
18.11.2007 03:39:20 (muokattu 24.11.2007 17:27:51)
Aloin tuumimaan puuvanteen hankkimista virveliin. Kaverini on soitinrakentaja ja lupasi nikkaroida moisen, mutta jäimme tarinassa kiinni siihen, mistä puulajista moista kannattaisi alkaa höyläilemään. Nikkarikaverini oli sitä mieltä, että vanne kannattaisi kasata muutamasta peräkkäin liimatusta kaarevasta palikasta puun kuivumisen aikaisen vääntymisen ehkäisemiseksi. Liima kuulemma on kovempaa kuin kovin käytössä puu eli liimasaumojen kanssa ei pitäisi tulla kestävyysongelmia.

Kenellä vaan on tietoa puulajin tahi vanteen rakenteen puolesta niin kuuntelen mielelläni kommentteja sekä teoreettisesta että empiirisestä näkökulmasta.
"Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen
Niq
18.11.2007 10:54:57

Kylläpä tuo kannattaisi tehdä ihan samalla tavalla kuin rumpurunkokin, eli laminoimalla, jolloin ei varmasti tuota taipumista tule. Vanteessa pienikin eläminen heittää vireen persiilleen ja tekee vanteesta käytännössä käyttökelvottoman.

Nuo omat vanteet on PDP:n tekemät, maksavat jotain viisi-kuusikymppiä kipale ja tuohon hintaan en kyllä lähtisi vanteita itse tekemään, ellei löydy valmiiksi muottia. Vaahtera on todnäk. paras puu noihin, ainakin kaikki puuvanteet mihin itse olen törmännyt, ovat vaahteraisia.

Muotti siis on hankalin tehdä/hankkia, muutenhan noiden vanteiden tai rumpurunkojen laminointi on suht. helppoa puuhaa. Itse olen myöskin pitkään jo miettinyt runkojen tekemistä itse, mutta muottiasiaa en ole vieläkään saanut ratkaistua.
"I have a cunning plan" -Baldrick
K.Suninen
18.11.2007 17:31:24
Ainakin kun itsellä on tuo paksu superwoodhoop virpassa, niin kapula ei kulu ollenkaan lyötäessä kantti-iskua. Normi metallivanteeseen mättäessä kapula alkaa aina hajoamaan siitä kohtia.. Joten sellainen kannattaa hankkia.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
Kärsänpuolikas
18.11.2007 23:22:46
Onko siinä jotain haittaa jos jättää alavanteen metalliseksi ja vaihtaa ylemmän puiseen? Tietty varmaan tulee vähemmän sitä puun soundia, ja onhan se epäsymmetrisen näkönen, mutta onko muuta?

Mietin vaan, kun noita monineuvosia niin harvoin näkee.
korkuinen
ddrum54
19.11.2007 01:29:28
Onko siinä jotain haittaa jos jättää alavanteen metalliseksi ja vaihtaa ylemmän puiseen? Tietty varmaan tulee vähemmän sitä puun soundia, ja onhan se epäsymmetrisen näkönen, mutta onko muuta?

Mitäpä se haittaisi. Kosmeettiset haitatkin huomasit, oliskohan muuta... No ainakin tosi muikeat kanttisoudit tulee. Kannattaa kokeilla.
Roberto
19.11.2007 10:45:24

Mietin vaan, kun noita monineuvosia niin harvoin näkee.

Noin juuri itse tekisin. Ei se alakalvossa se vanne_niin_ paljon soundia muuta.
Roberto
19.11.2007 12:46:21

Niin, ja mahtuu kaikkiin virppatelineisiinkin ongelmitta tällöin.

Ja säästyy aikaa ja rahaa...
uk.
19.11.2007 22:44:22
mistäs Suomessa myydään noita puuvanteita virveliin? Kiinnostuin (:
samantien
20.11.2007 10:59:24 (muokattu 20.11.2007 10:59:47)
oon joskus tehny koivuvanteita 1,5mm rimoista laminoimalla. hyviä tuli. kapulat tosiaan kesti paljon pidempään.

suhteellisen helppo ja halpa tehdä.. perkeleen hidasta touhua vaan.
Jos sinulla on bändi ja uskot, että teillä on jotain hienoa, uutta ja omaperäistä tarjottavaa musiikillisesti, haista paska, olet väärässä.
Niq
20.11.2007 13:41:12 (muokattu 20.11.2007 13:45:31)

mistäs Suomessa myydään noita puuvanteita virveliin? Kiinnostuin (:

Musamaailmahan nuita PDP:n vanteita vissiin myy, kun maahantuoja on. Soitteloa sinne, löytyi kyllä joskus heidän sivuiltaankin mutta en nyt enää löytänytkään. (Sen verran käyttökelvottomat, hitaat ja sekavat sivut)

EDIT: Löytyi 8-reikäiset: http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ath=/Shops/musa/Products/466WH1408S

Itselläni on tuolta aikanaan hankitut 10-reikäiset joten niitä saanee tilauksesta tms.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kärsänpuolikas
20.11.2007 20:42:26
Musamaailmahan nuita PDP:n vanteita vissiin myy, kun maahantuoja on. Soitteloa sinne, löytyi kyllä joskus heidän sivuiltaankin mutta en nyt enää löytänytkään. (Sen verran käyttökelvottomat, hitaat ja sekavat sivut)

EDIT: Löytyi 8-reikäiset: http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ath=/Shops/musa/Products/466WH1408S

Itselläni on tuolta aikanaan hankitut 10-reikäiset joten niitä saanee tilauksesta tms.

Käväsin tänään. Näitten valmistus lopetettu, liikkeessä yhdet 8-reikäset. Itselläni 10-luginen virveli tietty.
korkuinen
Tindrum
20.11.2007 20:46:03
Ainakin ST-Drumssilta saa tilattuun. Niitä pitää itse pintakäsitellä, mutta sehän tuntuu hinnassakin.
m© Rumarillumarei!
Kärsänpuolikas
20.11.2007 20:51:08 (muokattu 20.11.2007 20:54:38)
Ainakin ST-Drumssilta saa tilattuun. Niitä pitää itse pintakäsitellä, mutta sehän tuntuu hinnassakin.

Jos joku pistää tilaukseen, niin tulen mielellään kimppaan. Varmaan saa järkevämmin rahdit yms.

94€/pari maksavat.

http://www.stdrums.de/

E: Riippuen siis vähän rahdeista. Onko mutua paljon olisivat?
korkuinen
hollmi-5
20.11.2007 21:00:43
E: Riippuen siis vähän rahdeista. Onko mutua paljon olisivat? Viimeiksi tilatessani ST-Drumsilta rahti oli 19€. Sillä hinnalla paketti tuotiin kotiin asti. Soitettiin ensin ja sovittiin aika...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kärsänpuolikas
20.11.2007 22:04:49
Viimeiksi tilatessani ST-Drumsilta rahti oli 19€. Sillä hinnalla paketti tuotiin kotiin asti. Soitettiin ensin ja sovittiin aika...

Jaa, ovat näissä hintaluokissa. Eipä siis mitään. Kiitoksia.
korkuinen
K.Suninen
21.11.2007 11:05:05
Niin, ja mahtuu kaikkiin virppatelineisiinkin ongelmitta tällöin.

Se on tosiaan ollut yksi ongelma tuon paksumman 14" woodhoopmallin kanssa, että ei ole todellakaan itsestäänselvyys, että se mahtuisi kaikkiin virppatelineisiin.. sehän noin käytännössä on jo 15" kokoinen..
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)